Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko bussikuskille huutaa kiitokset pois jäädessä?

Vierailija
26.10.2018 |

Joissain kaupungeissa on näemmä tapana huutaa kiitokset kuskille kun jää paikallisbussista pois. Onhan se kiva että kuskia kiitetään, mutta ihan hullun kuuloista kun jengi kailottaa sieltä keski- tai takaovelta jatkuvasti KIIITOOOS! Riittäiskö se, että sisään tullessa tervehtisi kuskia kohteliaasti ja jättäisi sen huutamisen väliin, niin ei olisi siellä bussissa sitten niin kakofoninen tunnelma? En jaksais itse kuskinakaan kuunnella koko työpäivää sitä huutamista. Naurattaa kun mietin millainen karjumiskuoro oli Hgissä vaikka 550:ssä, jos olisi tapana huudella kiitoksia :D

Kommentit (267)

Vierailija
101/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämälläni bussilinjalla kulkee päivittäin satoja ellei tuhansia matkustajia. Ruuhka-aikana pysäkeillä nousee kyytiin ja jää pois useita ihmisiä, tärkeimmillä liityntäpysäkeillä 10-20 ihmistä kerrallaan. Lienee aika selvää, että mitään kiitoksia ei huudella. Liikenteen sujuvuudelle on tärkeintä, että sekä sisään että ulos mennään mahdollisimman ripeästi. Tällöin kohteliasta on olla viivyttämättä bussia turhalla itsekorostuksella (katsokaa kaikki  kun minä olen hyvä ihminen ja huudan kiitokseni koko aamuruuhkaisen bussin läpi).

Vierailija
102/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on kohteliasta kiittää.  Täällä Joensuussa usein kiitetäänkin. Tänään en kiittänyt, kun ei bussikuski tervehtinyt minua, vaikka tervehdin häntä. Lisäksi kuski ajoin todella hiljaa ja kääntyi vielä muutamaksi minuutiksi väärälle reitille, joten myöhästyin lääkäristä. Onneksi sain asiani hoidettua kuitenkin. En todellakaan kiittänyt kyydistyä, olin niin ärtynyt. 

Koko ikäni olen asunut Joensuussa ja ainakin vielä 2010-luvun alussa kun käytin paljon bussia oli tapana kyydistä poistuttaessa huikata kiitokset tai heilauttaa kättä kuskille. Tuntuu, että se on paikallinen kulttuuri.

Helsingissä asuessani huomasin että näin ei toimitakaan kaikkialla. Sain enemmänkin oudoksuvia katseita, tai sitten vain kuvittelin ja kanssaolijat olivatkin vain positiivisesti yllättyneitä.

Niin tai näin, mielestäni tätä kohteliaisuutta ei kannata haudata! Kuka nyt voisi peruskohteliaisuudesta mielensä pahoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa käytöstapoja antaa muille heikkolahjaisen ja hitaan ihmisen vaikutelman.

Tervehdys pitää lähteä ponnekkaasti ja silmiin sekä suuhun saa eloa ja hymyä kummasti jos osaa tervehtiä oikein.

Kiittäminen on muuten jännä, kun Euroopassa myös bussikuski kiittää ja vinkkaa silmää matkustajalle.

Suomessa ei ole ollut samanlaista aristokratiaa ja aristkraatit aikoinaan ylläpitivät käytöskultuuria. Se antoi ihmisille tyylin ja suunnan. Siihen liittyi oikea pukeutuminenkin muodin mukaisesti.

Näkeehän sen Suomessa että osa osaa pukeutua tyylikkäästi ja käyttäytyä ja sitten on ne metsäläiset :D reppunsa kanssa kaupungissa heh heh. Saa aina hävetä helkkaristi näitä metsäläisiä.

T: Herrasmies

Vierailija
104/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asuvana tervehdin kaikkia kuskeja kun nousen kyytiin. En kiitä kun nousen muualla pois. Mutta asun bussin päätepysäkillä, joten kotipysäkillä kiitän aina. Me päätepysäkin lähellä asuvat tunnemme myös hyvin useimmat vakikuljettajat, joskus jutellaan, joistakin tiedetään että asuvat täällä lähialueella.

Vierailija
105/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttämälläni bussilinjalla kulkee päivittäin satoja ellei tuhansia matkustajia. Ruuhka-aikana pysäkeillä nousee kyytiin ja jää pois useita ihmisiä, tärkeimmillä liityntäpysäkeillä 10-20 ihmistä kerrallaan. Lienee aika selvää, että mitään kiitoksia ei huudella. Liikenteen sujuvuudelle on tärkeintä, että sekä sisään että ulos mennään mahdollisimman ripeästi. Tällöin kohteliasta on olla viivyttämättä bussia turhalla itsekorostuksella (katsokaa kaikki  kun minä olen hyvä ihminen ja huudan kiitokseni koko aamuruuhkaisen bussin läpi).

Tuo kertoo vain enemmän mielenterveydestäsi kuin siitä tervehtijästä.

Tajuatko että kerrot suoraan mt-ongelmasi tänne. Se on hyvä että lukiessasi sen voit alkaa tehdä muutosta.

Ei tervehtiminen ole mitään hienostelua vaan ihan normaali toimenpide. Eks niin?

Sulla on joku itsetuntoon liittyvä ongelma kun kuvittelet että tervehtivä kuvittelee olevansa parempi ja se tervehtiminen on sulta pois. Mieti vähän itseäsi ja tee parannus.

Ala ajattelemaan raittiimmin. Tuo mielikuvasi on todella tunkkainen ja sulla on varmasti paha olla.

Vierailija
106/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, kuten myös päätepysäkillä kuuluu taputtaa.

Oon vissiin vähän väsynyt mutta nauran näille kommenteille ihan vedet silmissä just bussissa tällä hetkellä. "Taputtaa kuin saksalaisessa saunassa" 😂 Koska nauran täällä yksikseni ja kaikki pitävät mua jo valmiiksi aivan hulluna, aion taputtaa ja huutaa kuskille päättärillä kiitosrunon. Auttakaa mua keksimään kuskinkiittämisruno! Esitän sen sit vähän silleen Mieskuoro Huutajat -tyyliin niin että sylki vaan roiskuu. Ap

Kiva, kun ilahdutti. Saksalaisessa saunassa todella taputetaan löylymestarin rituaalin jälkeen kuten seiväsmatkalaiset Seutulassa laskun jälkeen.

Vierailija
107/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen päivittäin junalla ja aina junasta poistuessa sanon kuskille kiitos. Kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Vierailija
108/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko että kerrot suoraan mt-ongelmasi tänne. Se on hyvä että lukiessasi sen voit alkaa tehdä muutosta.

Ei tervehtiminen ole mitään hienostelua vaan ihan normaali toimenpide. Eks niin?

Sulla on joku itsetuntoon liittyvä ongelma kun kuvittelet että tervehtivä kuvittelee olevansa parempi ja se tervehtiminen on sulta pois. Mieti vähän itseäsi ja tee parannus.

Ala ajattelemaan raittiimmin. Tuo mielikuvasi on todella tunkkainen ja sulla on varmasti paha olla.

Aika nopeita johtopäätöksiä taas... :o

Vierailija
109/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko niistä kiitosnapeista kuitenkin lähtee kauhee mekkala? Eihän se muuten kiitokselta tunnu.

Voisihan niihin äänittää valmiin KIITOS-huudon, niin matkustaja säästäisi omaa ääntään. Ja joku kunnon fanfaari vielä säestykseksi.

Sitten jengi pelleilis niillä nappuloilla äänen kanssa tyyliin... kiki ki kii kiit kiito kiiitos. skrätsii!

Vierailija
110/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika nopeita johtopäätöksiä taas... :o

Niinpä, kyökki/puuceepsykologi/paatti asialla.

Vierailija
111/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitteleehän jotkut poliisejakin kun nämä ojentaa sakkolapun.

Vierailija
112/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on kohteliasta kiittää.  Täällä Joensuussa usein kiitetäänkin. Tänään en kiittänyt, kun ei bussikuski tervehtinyt minua, vaikka tervehdin häntä. Lisäksi kuski ajoin todella hiljaa ja kääntyi vielä muutamaksi minuutiksi väärälle reitille, joten myöhästyin lääkäristä. Onneksi sain asiani hoidettua kuitenkin. En todellakaan kiittänyt kyydistyä, olin niin ärtynyt. 

Koko ikäni olen asunut Joensuussa ja ainakin vielä 2010-luvun alussa kun käytin paljon bussia oli tapana kyydistä poistuttaessa huikata kiitokset tai heilauttaa kättä kuskille. Tuntuu, että se on paikallinen kulttuuri.

Helsingissä asuessani huomasin että näin ei toimitakaan kaikkialla. Sain enemmänkin oudoksuvia katseita, tai sitten vain kuvittelin ja kanssaolijat olivatkin vain positiivisesti yllättyneitä.

Niin tai näin, mielestäni tätä kohteliaisuutta ei kannata haudata! Kuka nyt voisi peruskohteliaisuudesta mielensä pahoittaa?

No oisko se niin että joku tapa saattaa olla kiva ja kohtelias jossain kontekstissa ja toisessa vaan häiriöksi ja ärsyttävä. Olen viestin 99 kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Helsingissä ruuhkabusseissa on valtavasti ihmisiä ja tärkein aspekti on nopeus ja sujuvuus. Jos siinä alkaa jokainen karjua kiitoksiaan, ei ole kenelläkään enää kivaa.

Vierailija
113/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huudan yleensä koko matkan ajan kiitosta oman taputukseni säestyksellä. Paikallislehden yleisöosastolle laitan sitten jälkikäteen vielä virallisen kiitoksen hienosta bussimatkasta.

Miksi muuten busseissa ei anneta yleisesti aplodeja, kun on selvitty hengissä perille?

Sehän olisi paljon loogisempaa, kuin lentokoneissa, koska on huomattavasti todennäköisempää, kuolla bussin, kuin lentokoneen matkustajana, puhumattakaan loukkaantumisista.

Vierailija
114/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen päivittäin junalla ja aina junasta poistuessa sanon kuskille kiitos. Kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Miten sä pääset sinne ohjaamoon? Vai huudatko vaan toso kovaa? Ootko aina ekassa vaunussa sit vai huudatko sieltä junan peräpäästäkin?

Vierailija
115/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitteleehän jotkut poliisejakin kun nämä ojentaa sakkolapun.

Miksi jotkut kiittää, kun myyjä sanoo ostosten hinnan? "Kiitos, kun saan käyttää rahani näihin tuotteisiin"?

Vierailija
116/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oisko se niin että joku tapa saattaa olla kiva ja kohtelias jossain kontekstissa ja toisessa vaan häiriöksi ja ärsyttävä. Olen viestin 99 kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Helsingissä ruuhkabusseissa on valtavasti ihmisiä ja tärkein aspekti on nopeus ja sujuvuus. Jos siinä alkaa jokainen karjua kiitoksiaan, ei ole kenelläkään enää kivaa.

Ehkä useimmat ihmiset osaa liikuttaa käsiään ja jalkojaan samaan aikaan kuin suusta kuuluu ääni. Eli voivat poistua bussista samalla kun sanovat kiitos yhtään menoa hidastelematta. Näin ainakin täällä Espoossa näen ihmisten tekevän. Eivät pysähdy kiitoksen ajaksi. Helsingissä ja vantaalla ei kiitellä, mut ehkä se johtuu juuri tuosta, että se ei vaan onnistu ja kulku sakkaa?

Vierailija
117/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä useimmat ihmiset osaa liikuttaa käsiään ja jalkojaan samaan aikaan kuin suusta kuuluu ääni. Eli voivat poistua bussista samalla kun sanovat kiitos yhtään menoa hidastelematta. Näin ainakin täällä Espoossa näen ihmisten tekevän. Eivät pysähdy kiitoksen ajaksi. Helsingissä ja vantaalla ei kiitellä, mut ehkä se johtuu juuri tuosta, että se ei vaan onnistu ja kulku sakkaa?

Okei, mä ajattelin ehkä että siihen sujuvuuteen kuuluu myös ikään kuin matkustusmukavuus, joka on kyllä huomattavasti parempi, jos kukaan ei karjahtele koko ajan :D Mutta tiedä häntä, ehkä me helsinkiläiset saatetaan kaatua jos yritetään puhua ja kävellä yhtä aikaa.

Vierailija
118/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan siitä mikä on kohteliasta, matkustusrauhan antaminen muille matkustajille on tärkeämpää kuin kuskin kiittäminen, jos sitä ei voi tehdä huutamatta.

Mä kannatan tän keskustelun ehdotuksista kiittämistä henkilökohtaisella kirjeellä tai kiitoshatulla.

Vierailija
119/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiitän aina ja kaikkialla, missä se on luontevaa. Näon helsinkiläisenä, bussikuskille, johon ei ole edes näköyhteyttä, kailottaminen metrien etäisyydeltä,  tuntuu kyllä täysin idioottimaiselta touhulta. Ymärrän, että pienillä maaseutupaikkakunnilla tilanne on toinen. Kaikki tuntevat toisensa ja kuski saattaa olla vaikka entinen luokkakaveri tai siskon mies etc.

Vierailija
120/267 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha viisaushan on että ystävää tervehditään ja vihollista ei.

Kertoo aika paljon ihmisestä jos ei tervehdi lainkaan tai osaa kiittää muita.

No mutta eihän tässä nyt siitä keskusteltu. Kertoo aika paljon ihmisestä, jos häiritsee kaikkia muita huutamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi