Äidin masennus ahdistaa
Olen kirjoittanut tänne usein ennenkin, mutta ketjut poistetaan aina asiattomien kommenttien takia. Haluan nyt aivan aluksi sanoa, että olen jo hakenut apua. Minulla on siis paha olla kotona, koska äiti on masentunut ja isällä ei ole sosiaalisia taitoja eikä hän juuri puhu minulle. Äiti on ahdistava, koska hänen persoonansa muuttuu koko ajan. Muuttaa yhtäkkiä puheääntä ja käyttäytyy muutenkin oudosti. Makaa sängyssä kaikki päivät. Äiti ei osaa puhua mitään järkevää, on kuin olisi taantunut. Päästelee outoja ääniä välillä ja sanoo yksittäisiä sanoja ja röhkii kuin sika, kun hänelle yrittää puhua. On myös sairaalloisen lihava eikä huolehdi itsestään. Ahdistaa ja itkettää, kun elämässäni ei ole yhtään läheisiä turvallisia järkeviä aikuisia. Miten selviän vielä pari vuotta? Olen siis 16v.
Kommentit (38)
Otankin, mutta et tiedäkään miten paljon tämä vaikuttaa henkiseen hyvinvointiini.
Ap
Koska olet vielä alaikäinen, voit hyvin ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja sitä kautta saada mahdollisesti jonkun tukihenkilön, joka auttaisi sua jaksamaan.
Kuulostaa kamalalta. Onko hänellä lääkitystä?
https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/
Soita vaikka tuonne ja kysy neuvoja ja apua, koska tarvitset kumpaakin.
Paljon voimia! Asiat muuttuvat varmasti paremmiksi, mutta tarvitset ehdottomasti nyt apua.
(Tuolla nuortennetissä on siis puhelinpäivystys, johon voit soittaa täysin ilmaiseksi ja keskustelut ovat luottamuksellisia)
Miten persoona muuttuu? Huutaako sinulle? Miten röhkii kuin sika, ihan tahallaanko?
Ei ole lääkitystä. Ei ymmärrä ongelmaansa itse.
Ap
Ihan tahallaan kai. Vastaa kysymyksiinkin röhkimällä. :( :D Ei huuda, mutta käytös muuttii ihan selvästi. Alkaa puhua ihan eri äänellä ja murteella ja nauraa hirveästi, kuin olisi humalassa. Ahdistaa.
Ap
Kuulostaa jossain määrin omalta kokemukseltani.
Äitisi saattaa tarvita hoitoa ja lääkitystä. Ettei äitisi olisi jo psykoottinen eli yksinkertaistettuna harhainen?
Saisitko sosiaalitoimistosta ketään käymään katsomassa tilanteen.
Jos ei muuta niin soita ambulanssi katsomaan äitiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jossain määrin omalta kokemukseltani.
Äitisi saattaa tarvita hoitoa ja lääkitystä. Ettei äitisi olisi jo psykoottinen eli yksinkertaistettuna harhainen?
Saisitko sosiaalitoimistosta ketään käymään katsomassa tilanteen.
Jos ei muuta niin soita ambulanssi katsomaan äitiäsi.
Mitä luulet sosiaalityöntekijän voivan tehdä äidin tilanteelle. No, ottaa lapsen tietysti sijoitukseen, mutta kyllä tämä äiti tarvitsee lääkäriä.
Ilmoita terveyskeskukseen, järjestävät äidillesi ajan lääkärin arvioitavaksi. Kuulostaa pahasti siltä, että äitisi on omasta tahdosta riippumattoman psykiatrisen sairaalahoidon tarpeessa. Ambulanssi tai poliisi voi hakea, jos äitisi ei itse suostu lähtemään lääkäriin. Järjestävät tämän terveyskeskuksesta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
Miksi olisi provo???
Vierailija kirjoitti:
Ota itse vastuuta itsestäsi, aikuinen nainen.
Olipas typerä kommentti lapselle joka kaipaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
Miksi olisi provo???
Olis kai tuohon jo isä puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tahallaan kai. Vastaa kysymyksiinkin röhkimällä. :( :D Ei huuda, mutta käytös muuttii ihan selvästi. Alkaa puhua ihan eri äänellä ja murteella ja nauraa hirveästi, kuin olisi humalassa. Ahdistaa.
Ap
Olisiko masennuksen lisäksi myös skitsofrenia kuvioissa äidilläsi..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
Miksi olisi provo???
Olis kai tuohon jo isä puuttunut.
Sanoo hän, jolla ei ole kokemusta.
Ei minunkaan isäni puuttunut vastaavassa tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlisiko masennuksen lisäksi myös skitsofrenia kuvioissa äidilläsi..?
Älä sitä murehdi 16-vuotiaalle, vaan anna lääkärin tehdä diagnoosit.
Äitisi saattaa tosiaan olla psykoosissa.
Tarvitsee lääkärin apua. Ilmoita itsestäsi ja perheestäsi sossuun. Koulun kuraattorilta/terveydenhoitajalta apu? Nyt heti huomenna. Tai vaikka 112 jos äitisi tila pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saattaa tosiaan olla psykoosissa.
Tarvitsee lääkärin apua. Ilmoita itsestäsi ja perheestäsi sossuun. Koulun kuraattorilta/terveydenhoitajalta apu? Nyt heti huomenna. Tai vaikka 112 jos äitisi tila pahenee.
Juurikin näin.
Ota itse vastuuta itsestäsi, aikuinen nainen.