Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetko itse valkokastikkeen lasagneen?

Vierailija
25.10.2018 |

Annapa minulle hyvä ohje, en ole koskaan tehnyt. Usein maitopohjaiset puurotkin onnistun polttamaan pohjaan, ellen kokoajan hämmennä ja seiso vierellä, niin maitokastiketta oon sen vuoksi jotenkin vältellyt.

Mutta nyt kova lasagnenhimo (omanlaisilla täytteillä, ei jauhelihalla) ja löytyy tarpeita kaapista, niin teenpä eka kertaa siihen itse sen valkeamman soossin. Juustoa panen sekaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että valkokastike on vaan voi+jauhot+maito+mausteet, ja juustokastike sitten se kun lisätään juustoa sekaan?

Vierailija
22/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hyviä ohjeita, valitsen yhden.

Muskottipähkinää ei ole.

Valkokastikkeeseen ei siis tule sipulia kuten ruskeaan? 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että valkokastike on vaan voi+jauhot+maito+mausteet, ja juustokastike sitten se kun lisätään juustoa sekaan?

Niin se on, ja lasagneen tulee juustokastike. Siksi tässä siitä puhutaan, vaikka ap kysyikin valkokastiketta. Daa.

Vierailija
24/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin helppo tehdä, kuin valkokastike! Itse en ole onnistunut polttamaan sitä pohjaan koskaan. Voita pannulle, annetaan sen sulaa, sopiva määrä vehnäjauhoja, sekoitetaan hyvin, sitten kaadetaan kylmä maito, sekoitetaan hyvin. Levyn voi säätää matalampaan lämpöön missä ei pala pohjaan. Kevyesti sekoitellen alkaa kastike vähitellen sakenemään. Itse en mittaa aineita, vaan teen silmämääräisesti, ja aina on onnistunut.

Vierailija
25/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, hyviä ohjeita, valitsen yhden.

Muskottipähkinää ei ole.

Valkokastikkeeseen ei siis tule sipulia kuten ruskeaan? 

ap

Ei tule.

Vierailija
26/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Teen aina itse, mutta en ikinä saa voi-jauho -seosta kokonaan liukenemaan kastikkeeseen, vaan joudun aina siivilöimään lopuksi pallukoita pois ja laittamaan ohjeen määrää runsaammin juustoraastetta suurusteeksi. Ehkä en malta tarpeeksi pitkään odotella, että ne liukenisivat.

Kokeile ensikerralla laittaa voi kattilaan ja anna voin sulaa hyvin, lisää vähitellen jauhot ja käytä vispilää. Odota että jauhot on hyvin sekoittunut voin sekaan. Tässä vaiheessa ei kuulu olla jauhoa näkyvissä vaan siellä voin seassa. Voit lisätä voita jos tahdot.

Tämän jälkeen maitoa, mieluiten erissä ja kokoajan sekoittaen. Palaa pohjaan jos kattilan pohjaan painuu sakka. Myös liian kuuma levy haittaa tasaisessa kypsymisessä.

Vierailija
27/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI VALKOKASTIKKESEEN LAITETA JUUSTO!!! T. Italialainen

Vierailija
28/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on, ja lasagneen tulee juustokastike. Siksi tässä siitä puhutaan, vaikka ap kysyikin valkokastiketta. Daa.

Riippuu ohjeesta, joissain juusto sekoitetaan kastikeeseen ja joissain laitetaan erikseen.

Vierailija
29/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Teen aina itse, mutta en ikinä saa voi-jauho -seosta kokonaan liukenemaan kastikkeeseen, vaan joudun aina siivilöimään lopuksi pallukoita pois ja laittamaan ohjeen määrää runsaammin juustoraastetta suurusteeksi. Ehkä en malta tarpeeksi pitkään odotella, että ne liukenisivat.

Mullekin kävi aina näin, kunnes aloin laittaa sitä voita niin reilusti että jauhoseos ei ollut paakkuista vaan sosemaista, ja sitten neste sekaan. Ei tule enää paakkuja. :)

Tuo on yksi tapa välttää ongelma. Jos voin mättäminen kuitenkin hirvittää, kannattaa muistaa sekoittamisen autuus. Kun lisää maitoa vähitellen, niin sekoittaminen on samalla melkein kuntoilusuoritus. Ei pidä luovuttaa, vaikka paakkuja on, sillä hiljalleen keittelemällä ja voimakkaasti sekoittamalla ne kyllä katoavat, kun kastike sakenee.

Vierailija
30/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastiketta kannattaa sekoittaa vispilällä, ei tule niin helposti paakkuja kuin jos käyttää kauhaa tai lastaa.

Vierailija
31/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun tekee lasagnea, sulatetaan juusto siihen valkokastikkeeseen.

Vierailija
32/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Mullekin kävi aina näin, kunnes aloin laittaa sitä voita niin reilusti että jauhoseos ei ollut paakkuista vaan sosemaista, ja sitten neste sekaan. Ei tule enää paakkuja. :)

Tuo on yksi tapa välttää ongelma. Jos voin mättäminen kuitenkin hirvittää, kannattaa muistaa sekoittamisen autuus. Kun lisää maitoa vähitellen, niin sekoittaminen on samalla melkein kuntoilusuoritus. Ei pidä luovuttaa, vaikka paakkuja on, sillä hiljalleen keittelemällä ja voimakkaasti sekoittamalla ne kyllä katoavat, kun kastike sakenee.

Yksi tapa välttää paakut, on lisätä maito kuumana.

t. kokki

33/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistänne paakkuongelmaan! :)

Vierailija
34/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita, öljyä, jauhoja, maitoa ja koskenlaskijaa. Helppo kuin mikä.

Vierailija
35/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kylmän kattilan levylle lämpiämään ja sinne n. 5dl maitoa ja sekaan n. 5 rkl jauhoja. Sekoittelen kunnes kiehahtaa ja lisään juustoraastetta, suolaa ja mustapippuria sekaan. Kun juusto on sulanut ja kastike on paksuuntunut, valmis.

Vierailija
36/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy kattoo giallozafferano sivustolla jos haluat oppia tekemään oikeeta italialaista ruoka. Credimi!!

Europan hoikimmasta kansasta! Suomessa ollaan aina tunkemassa sitä kermaa ja juustoa joka paikkaan.

Vierailija
37/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, mieluiten paksupohjaiseen kattilaan voi, kun sulaa, jauhot ja vispilällä koko ajan vatkaten joukkoon maitoa.. sanotaan n. 75g ja ehkä 7-8dl maitoa.

Koko ajan vispilöiden anna hiljalleen kiehua n 10min.

Lisää juustoraastetta (reilusti:) suolaa, valkopippuria ja muskottipähkinää.

Maistele!! Lisää mausteita jos tarvii..

Mikäli maistuu kummalle heitä joukkoon ripaus sitruunapippuria))

Vierailija
38/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy kattoo giallozafferano sivustolla jos haluat oppia tekemään oikeeta italialaista ruoka. Credimi!!

Europan hoikimmasta kansasta! Suomessa ollaan aina tunkemassa sitä kermaa ja juustoa joka paikkaan.

Ihan sama miten sinä sen teet, tai italialaiset, jokanen tekee sen tavallaan.

Italialaiset rakastaa ruokaa ja ovat ylpeitä pyöreistä muodoistaan. Että mitä kansaa lie tarkotit kun laihimmista puhuit, et ainakaan italialaisia.

Vierailija
39/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ohjeesta, joissain juusto sekoitetaan kastikeeseen ja joissain laitetaan erikseen.

Riippuu kyllä kokkaajasta, eikä ohjeesta.

Vierailija
40/47 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan maidon ja jauhot kattilaan kylmänä ja sekoitan kokoajan kun kuumenee. Saostumisen jälkeen maustan suolalla ja pippurilla sitten vaan juustoraaste sekaan sulamaan. Tulee ihan hyvä kelpaa lasagneen ja rasvaa ei tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä