Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi kukaan ajaa keppiautolla.

Vierailija
25.10.2018 |

Minulla oli sijaisautona kuusivaihteinen, jossa vielä opastava näyttö.
Siis koko ajan, vaihda, vaihda, vaihda.... Johan oli nyhtämistä!
Mieluummin nautin kyydistä kuin nyhdän keppiä ja pumppaan kytkintä!

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun keppiautoon vaihdetaan kytkin ekakerran, vaihdetaan automaattiautoon koko vaihdelaatikko kun eivät tunnu olevan järin pitkäikäisiä. Öljynvaihdot kun on manuaalilaatikkoakin kriittisempiä ja eihän niitä juuri kukaan viitsi vaihdattaa.

Vierailija
62/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös perinteiset automaatit ala jo olla katoavaa kansanperinnettä? Meillä on variaattorivetoinen hybridi, vain yksi vaihde eteen ja yksi taakse. Sähköautot on nykyaikaa.

Eivät vielä moneen kymmeneen vuoteen.

Ei katsos kannata ottaa poliitikkoja liian vakavasti -he lupaavat asioita jotka eivät ole mahdollisia.

Ei meillä ole autonhankinnassa mitään painoarvoa politiikalla.. Mutta kiva olla monta kymmentä vuotta edellä teitä polttomoottorilla pöriseviä muinaisjäänteitä!

Muinaisjäänteellä on toimintasäde ja sitä myötä käytettävyys ihan eri luokkaa vielä todella pitkään jos yhtään seuraat autolehtiä.

Onnea vaan latauspaikkojen etsimisen kanssa.... :)

Tulevaisuudessa ei näin ole mutta nyt on NYT.

Mutta minulla on hinausköysi mukana, autan kyllä jos olet jäänyt tien päälle kun latausasema olikin rikki/täynnä.

Eipä tuota omaa tai työpaikan pihaa niin hirveästi ole etsimään joutunut. Samassa paikassa ovat aina olleet.

Joo.... todellakin murskasit minut tuolla neronleimauksella. Ei voi kun nöyränä seistä hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaminen pitää kuskin virkeänä. Tykkään manuaalivaihteista ja paperisanomalehdestä.

Vierailija
64/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Asiaa kuvaa hyvin se, että jos ajat kortin automaatilla, korttiin raapustetaan, ettet saa ajaa manuaalilla. Manuaalisella suoritetulla kortilla sen sijaan ei ole rajoitetta automaattiin.

Automaatti on tosiaankin turvallinen valinta niille, jotka eivät osaa. Aika monta nyanssia jää kuitenkin hyödyntämättä automaatilla. Kokemusta on kummastakin ja se kick downin kanssa pelaaminen on hanurista verrattuna kepittämiseen.

Ja odotas, kun lähdet sillä automaatilla jonnekin kunnon reissuun vaikka Norjaan tai Keski-Euroopan vuoristoseudulle. Tosin keskiverto automaatilla ajeleva tuskin edes tajuaa, miten onneton peli se kunnon road tripillä on. Ajelee vain työpaikan, kodin ja S-marketin väliä.

Minä en sitten varmaan osaa. Ajokortti on ollut 34 vuotta, kymmenen siitä ammattiajoa paikallisbussilla Kehä kolmosen sisällä. Kaksi viimeistä vuotta oma autoni on ollut automaatti enkä todellakaan edes harkitse manuaalia. Ja ajan työssäni vähän pidemmälle kuin S-markettiin.

No ilmeisesti et. Minulla on ollut automaatti yhtenä autona yhteensä 14 vuotta ja autoja minulla on tälläkin hetkellä neljä kappaletta. Automaatti soveltuu juurikin siihen tasaiseen ajoon, tasaisissa olosuhteissa.

Automaatin ja manuaalin ero on juurikin se alkeellisen tekoälyn ja ihmisaivojen ratkaiseva ero. Mekaanisen loogisissa asioissa tekoäly pärjää, mutta soveltamisessa se ei pärjää, eikä tule pärjäämään vielä pitkään aikaan.

Yhtenä esimerkkinä voidaan mainita vaikka oikein paha nuoskalumikenttä tai muta. Automaatti on se, joka jää jumiin, mutta kunnon rattimies saa manuaalin irti todella pahastakin paikasta. Automaatti ei vaan lähde, sillä automatiikka tekee sinänsä loogisia ratkaisuja, mutta väärässä paikassa ja kuski ei pääse noihin päätöksiin puuttumaan.

Toki on niitä manuaalin käyttäjiäkin, jotka eivät saa autoa lähtemään edes märältä pehmeältä nurmikentältä, mutta niin kuin sanottu, sellaiset kuskit voivat yhtä hyvin siirtyä automaattiin. Ne, jotka osaavat, ajavat mieluummin manuaalilla.

Vierailija
65/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Asiaa kuvaa hyvin se, että jos ajat kortin automaatilla, korttiin raapustetaan, ettet saa ajaa manuaalilla. Manuaalisella suoritetulla kortilla sen sijaan ei ole rajoitetta automaattiin.

Automaatti on tosiaankin turvallinen valinta niille, jotka eivät osaa. Aika monta nyanssia jää kuitenkin hyödyntämättä automaatilla. Kokemusta on kummastakin ja se kick downin kanssa pelaaminen on hanurista verrattuna kepittämiseen.

Ja odotas, kun lähdet sillä automaatilla jonnekin kunnon reissuun vaikka Norjaan tai Keski-Euroopan vuoristoseudulle. Tosin keskiverto automaatilla ajeleva tuskin edes tajuaa, miten onneton peli se kunnon road tripillä on. Ajelee vain työpaikan, kodin ja S-marketin väliä.

Niin onko se jotenkin väärin, että ajaa autolla välttämättömiä matkoja, ei kaikilla tosiaan ole tarvetta lähteä urheilemaan sillä erikseen jonnekin vuoristoon. Kun lähden matkalle niin lähden ihan muuta tekemään kuin ajelemaan autolla.

Vierailija
66/78 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalivaihteinen kiihtyy nopeammin. Olen ajanut monia automaattisia ja hermot menee risteyksissä ja ohituksissa. Manuaali suhahtaa ohi, mutta samassa ajassa automattinen vielä jahkaa kuin vanha papparainen.

Vierailija
67/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Niin onko se jotenkin väärin, että ajaa autolla välttämättömiä matkoja, ei kaikilla tosiaan ole tarvetta lähteä urheilemaan sillä erikseen jonnekin vuoristoon. Kun lähden matkalle niin lähden ihan muuta tekemään kuin ajelemaan autolla.

Ei ole, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Automaatti sopii niille, joiden ajaminen on suhaamista tasaisissa, tutuissa ja turvallisissa olosuhteissa, hyvän talvikunnossapidon ja kestopäällysteen alueella.

Automaattivaihteisto on autoilun lähetyssaarnaaja-asento lauantaina saunan jälkeen.

Vierailija
68/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. tiivisti asian hyvin. Mielipiteitä on ja saa ollakin, mutta faktoja ei kannata kieltää. Kumma, kun kukaan vanhanaikainen ei ole vielä haikaillut sytytysennakon säätöviiksiä takaisin. Siinä sitä ajamisen riemua olisi. Varsinkin mäkilähdöissä. Jos automaatin käyttöä ei ole oppinut ensimmäisen vahinkojarrutuksen jälkeen, vika ei ole ainakaan autossa.

Olen käyttänyt Fulleria välikaasulla ja ilman kytkintä ja ajanut sekä manuaali- että automaattivaihteistoista panssarivaunua. Kurjuuteen on turha alistua vapaaehtoisesti.

Vierailija
69/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5. tiivisti asian hyvin. Mielipiteitä on ja saa ollakin, mutta faktoja ei kannata kieltää. Kumma, kun kukaan vanhanaikainen ei ole vielä haikaillut sytytysennakon säätöviiksiä takaisin. Siinä sitä ajamisen riemua olisi. Varsinkin mäkilähdöissä. Jos automaatin käyttöä ei ole oppinut ensimmäisen vahinkojarrutuksen jälkeen, vika ei ole ainakaan autossa.

Olen käyttänyt Fulleria välikaasulla ja ilman kytkintä ja ajanut sekä manuaali- että automaattivaihteistoista panssarivaunua. Kurjuuteen on turha alistua vapaaehtoisesti.

Niin, asioiden automatisointi tosiaan karsii valinnanmahdollisuuksia. Jos ensi yönä pamahtaa se 20 senttiä märkää nuoskaa, Suomessa on huomenaamuna havaittavissa monia kinoksessa paikoillaan sutivia automaatteja.

Manuaalilla auton heijaa liikkeelle helposti ja ajatteles miten helppoa on, jos vielä tasauspyörästön saa lukkoon. Eli automatiikan saa pois päältä siltäkin osin.

Se nyt vain on tyhmää väittää, että valinnanmahdollisuuksien karsiminen olisi tie onneen missään asiassa. Tai voi se joillekin olla, sillä onhan tiukasti struktruroitu polku toki monille parempi kuin omiin päätöksiin perustuva.

Vierailija
70/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Ei ole, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Automaatti sopii niille, joiden ajaminen on suhaamista tasaisissa, tutuissa ja turvallisissa olosuhteissa, hyvän talvikunnossapidon ja kestopäällysteen alueella.

Automaattivaihteisto on autoilun lähetyssaarnaaja-asento lauantaina saunan jälkeen.

Manuaali lienee sitten liikenteen jännämiehille.

Vierailija
71/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole näin, että manuaalivaihteiset ovat niille, jotka osaavat oikeasti ajaa ja automaattivaihteisto niille, joilla kytkin luistaa?

Jokseenkin samaa mieltä :)

Meillä on kaksi autoa, minulla manuaali ja miehellä automaatti. Mieheni ihmettelee monesti, että miksi ihmeessä et halunnut automaattia kun kesällä toinen auto hankittiin. Minulle autolla ajaminen on niin selkärangassa, että en todellakaan mieti ajon aikana mitään vaihteiden vaihtamista tai kytkimen pumppaamista?!? Kunhan ajelen ja nautin matkasta...

Vierailija
72/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, asioiden automatisointi tosiaan karsii valinnanmahdollisuuksia. Jos ensi yönä pamahtaa se 20 senttiä märkää nuoskaa, Suomessa on huomenaamuna havaittavissa monia kinoksessa paikoillaan sutivia automaatteja.

Manuaalilla auton heijaa liikkeelle helposti ja ajatteles miten helppoa on, jos vielä tasauspyörästön saa lukkoon. Eli automatiikan saa pois päältä siltäkin osin.

Se nyt vain on tyhmää väittää, että valinnanmahdollisuuksien karsiminen olisi tie onneen missään asiassa. Tai voi se joillekin olla, sillä onhan tiukasti struktruroitu polku toki monille parempi kuin omiin päätöksiin perustuva.

Minkä kohdan lauseessa "Mielipiteitä on ja saa ollakin, mutta faktoja ei kannata kieltää." kirjoitin niin huonosti, ettet ymmärtänyt? Kirjoitat soopaa. Voin käyttää automaattia myös käsivaihteisena. Ei ongelmia. Lapio on keksitty. Olen lainannut sitä keppi"kerjäläisille", että pääsevät lumessa liikkeelle.

Vierailija
73/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole näin, että manuaalivaihteiset ovat niille, jotka osaavat oikeasti ajaa ja automaattivaihteisto niille, joilla kytkin luistaa?

Jokseenkin samaa mieltä :)

Meillä on kaksi autoa, minulla manuaali ja miehellä automaatti. Mieheni ihmettelee monesti, että miksi ihmeessä et halunnut automaattia kun kesällä toinen auto hankittiin. Minulle autolla ajaminen on niin selkärangassa, että en todellakaan mieti ajon aikana mitään vaihteiden vaihtamista tai kytkimen pumppaamista?!? Kunhan ajelen ja nautin matkasta...

Kyllä ihminen on viisas mies.

Vierailija
74/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gonamies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kohdan lauseessa "Mielipiteitä on ja saa ollakin, mutta faktoja ei kannata kieltää." kirjoitin niin huonosti, ettet ymmärtänyt? Kirjoitat soopaa. Voin käyttää automaattia myös käsivaihteisena. Ei ongelmia. Lapio on keksitty. Olen lainannut sitä keppi"kerjäläisille", että pääsevät lumessa liikkeelle.

Epäilemättä, sillä lapio on automaatilla ajavalle vakiovaruste, toisin kuin manuaalin kohdalla.

Kaksi kertaa olen minäkin sitä tarvinnut ja molemmat kerrat automaatin kanssa. Automaatilla ajokilometrejä on kertynyt noin 300000 ja manuaalilla noin tuplat.

Vaihdetaan jo levyä. Keskustellaan vaikka siitä, että järjestetyt avioliitot ovat parempia kuin vapaavalintaiset, sillä niin monet eivät osaa käyttää valinnanmahdollisuuttaan oikein. Se on monelle rasittavaa, kun joutuu itse tekemään päätöksiä.

Vierailija
75/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään ajaa itse. Uusissa on kaiken maailman avustinta ja vahtia, häviää nautinto koko jutusta. Kai sseuraava versio siitä kaffepaussiehdottimestakin juo sen kahvin itse.

Oon alkanut harkita jonkin museoauton hankkimista arkikäyttöön 😁

Mulla on vuoden 1974 vanha Fiat kesäkaarana. Eilen taas kun kelien vuoksi hyppäsi automaattivaihteisen uudemman maasturin ratin taakse, niin tuli kyllä nopeasti ikävä sitä vanhan auton ajotuntumaa. Sen kanssa sitä heti oli koko ajan kosketus siihen tiehen ja varsinkin huomasi jos pinta alkoi vetää jäähän. Uudella autolla ja automaatin kanssa ajaminen tuntuu vain siltä kuin auto liikkuisi eteenpäin kiskoilla. Sellaista hajutonta ja mautonta ja näennäisturvallista.

Vierailija
76/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään ajaa itse. Uusissa on kaiken maailman avustinta ja vahtia, häviää nautinto koko jutusta. Kai sseuraava versio siitä kaffepaussiehdottimestakin juo sen kahvin itse.

Mulla on vuoden 1974 vanha Fiat kesäkaarana. Eilen taas kun kelien vuoksi hyppäsi automaattivaihteisen uudemman maasturin ratin taakse, niin tuli kyllä nopeasti ikävä sitä vanhan auton ajotuntumaa. Sen kanssa sitä heti oli koko ajan kosketus siihen tiehen ja varsinkin huomasi jos pinta alkoi vetää jäähän. Uudella autolla ja automaatin kanssa ajaminen tuntuu vain siltä kuin auto liikkuisi eteenpäin kiskoilla. Sellaista hajutonta ja mautonta ja näennäisturvallista.

Kytke avustimet pois ja kerro ajotuntumasta lisää, kun olet ojan pohjalla.

Vierailija
77/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kytke avustimet pois ja kerro ajotuntumasta lisää, kun olet ojan pohjalla.

Jos on niin huono kuski, ettei pysy kaistalla ilman avustinta, niin kannattaako edes autoa silloin ajaa? 

Vierailija
78/78 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ajettuja ajokilometrejä yhteensä toista miljoonaa niin täällä kuin Euroopassa sekä Yhdysvalloissa. Tuohon manuaali/automaatti mielipiteeseen on vaikea vastata se kun on maku asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi