Missä kulkee teidän rajanne turkiksissa
Mitä käyttäisit/antaisit miehesi käyttää ja missä?
Kommentit (24)
Meillä mieheni kanssa molemmilla on lammasnahkaturkit. Lammas on eläin josta käytetään kaikki. Villa, liha ja nahka/turkis. Pidän niitä eettisinä siinä kuin syödyn lehmän nahasta valmistettuja laukkuja, kenkiä, vöitä, lompakoita ym. Kun koko tuotantoeläin menee hyötykäyttöön on se kestävää kulutusta. Tarhattujen villieläinten/ metsästettyjen villieläinten turkiksia ym en suostu käyttämään. Mielestäni turkistarhaus pitäisi lailla kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudenperheessäni leipä tuli pöytään vanhempieni turkistöillä, joten itselläni ei ole mitään turkiksia vastaan. Olen tottunut niihin jo pienestä pitäen, ja vanhempieni ammatti on siinä missä moni muukin ammatti.
Niin kauan kuin ihmiset syövät lihatuotteita, käyttävät nahkakenkiä, -laukkuja ja -vöitä sekä tilaavat Kiinasta miljoonittain krääsää ja muoviroskaa tänne Suomeen, ja väittävät samalla olevansa ekologisia ja huolissaan ilmaston- ja mertensaastumisesta, niin en näe mitään väärää Suomessa tuotetuissa (kasvatetuissa & valmistetuissa) nahka- tai turkistuotteissa.
Ymmärrän, että sinut on aivopesty siihen ajatukseen, että eläimiä on oikein rääkätä, jo lapsuudessa, mutta ihmettelen silti perustelujasi. Ilmaston- ja merien saastuminen ei minusta nyt ihan ihan riitä perusteeksi sille, että voi itse kannattaa turkistarhausta ja turkisten käyttöä. Onneksi toisilla meistä on ihan omat aivotkin ja voimme tehdä omia kulutustottumuksia riippumatta siitä, miten muut elää.
En käytä turkiksia enkä aidolta turkikselta näyttäviä tekoturkiksia. En halua tukea sitä käsitystä että kidutettujen eläinten raadot näyttävät hyvältä päällä.
Nahkaa käytän, se ei ole tekopyhää sillä tavallisia nahkalajeja (kuten sian- vasikan- ja lampaannahka) saadaan lihantuotannon sivutuotteena. Ne ovat tapa käyttää kokonaan eläin joka olisi joka tapauksessa tapettu lihan takia. Lisäksi lihantuotannon eettisyyteen kuluttajalla on paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa kuin turkistarhojen oloihin.
Muut tekevät kukin omantuntonsa mukaan, hulluksihan sitä tulisi jos alkaisi vetämään herneitä kaikista tyhmyyksistä mitä muut tekevät. En minä menetä yöunia siksikään että rikoksia tehdään. Riittää että itse elän kunnollisesti ja näytän hiljaa hyvää esimerkkiä. En kuitenkaan usko, että voisin ottaa kumppaniksi ihmisen jolle turkikset ovat ok.
Mulla on vintage susihattu, jota käytän. Lämmin ja hyvännäköinen.