Miten pienen lapsen ottaisitte mukaan hautajaisiin???
Siskoni poika teki itsemurhan viikonloppuna:((((.
Hautajaiset lähestyvät ja mietin mitä tehdä: otammeko mukaan lapset vaiko ei? Kyseessä 5-, 3-vuotiaat sekä 3 kk:n ikäinen vauva joka vielä täysimetyksellä!!! Mitä ihmettä tehdä?? Kertokaa!
Kommentit (33)
Ei pienille tarvitse kertoa, että ihmiset kuolevat.
jokainen mahdollinen hoitajakin oli siellä. Kyseessä oli minun kummitätini, jonka mies ehti tavata vain muutamia kertoja. Siksi minä surin penkissä ja mies lähti kesken siunauksen kirkon eteiseen leikkimään lapsen kanssa.
Sinänsä jättäisin ainakin pienimmän pois, jos pystytte löytämään hoitajan. Ihan vaan sen takia, että tuollainen tilaisuus on niin raskas, että ei jaksaisi hyssytellä ja hoivailla vauvaakin samalla. Näin tekisin itse, jos tosiaan hoitaja olisi saatavilla.
Jospa joku hoitaisi kirkon ajan ainakin pienintä lasta, itse muistotilaisuuteenhan voit mainiosti ottaa vauvankin mukaan.
Eli söi hiukan soseita jo. Olimme siis mummoni hautajaisissa.
Menin penkkirivin päähän istumaan, että voin poistua, jos tulee hankaluuksia, mutta vauva oli ihan rauhassa, vaikka hereillä olikin. Jotain höpötteli, mutta ei häiritsevästi.
Suosittelen imettämään juuri ennen siunausta, että ei ainakaan nälkä ole pikkuisella, ja sopivasti vaatteita, ettei tule kuuma tai kylmä. Ja kannattaa varautua poistumaan vaivihkaa, jos tulee jokin kriisi. Kyllä hautajaisissakin vauva voi olla mukana, omilla ehdoillaan.
Miksei vauvankin kanssa sujuisi hyvin. Eli ottaisin lapset mukaan.
Mä rakastan lapsia, mutta juuri nyt surettaa hautajaisissa käymiset, ei ole kiva kun lasten takia on joku show päällä. viekää ne sitten häihin ja muualle, missä ihmiset eivät ole niin sekaisin surusta.
ihan hyvin on mennyt pientenkin kanssa.
mihin hoitoon niitä nyt voisi jättää, jos kaikki hoitajat on jo hautajaisissa?
Täytyyhän lastenkin nähdä, että eletään ja kuollaa. ollaan iloisia ja surullisia.
Meillä on ollut kaikki lapset ( suurperhe) mukana niin teinistä taaperoon.
Muistan yhdenkin hautajaisen, jossa yksi lapsi killitti kokoajan edessäni, kun itkin kuollutta. Samoissa hautajaisissa tämän pikkusisko piti kovan itkuseremonian laulun aikaan. Saa lapset itkeä, mutta minulle hautajaiset ovat pyhä asia.
8
Tuntuuko hänestä että kakkien olisi hyvä olla läsnä, vai haluaako hän ehkä mieluummin pitää tilaisuuden mahdollisimman rauhallisena? Jos kaikki lapset lähtee mukaan, kannattaa sopia etukäteen kumpi vanhemmista lähtee heidän kassaa ulos kirkosta mikäli he eivät jaksa olla paikoillaan. Minäkään en tykkää juoksentelevista tai itkevistä lapsista kirkossa, mutta ei se ole mikään syys kieltää tilaisuuksia lapsilta kokonaan: vanhempien täytyy vain olla valmis poistumaan jos lasten pinna ei veny tarpeeksi.
Me ollaan oltu lasten kanssa sekä häissä että hautajaisissa ihan pienestä pitäen. Ainakin meidän lapset on pienenä mykistyneet aina kirkossa ja olleet tosi hiljaisia ja vain tuijottaneet kaikkea ihmeellistä. 3-4 vuotta on ehkä vaikein ikä, silloin ei vielä itsehillintä ehkä riitä paikallaan pysymiseen mutta toisaalta outo paikkaan ei enää oe yhtä tyrmistyttävä elämys.
Jos susta tuntuu että itket itse ihan lohduttomasti etkä jaksa katsella lapsiasi ja olla heille läsnä kirkossa, voisitte ehkä tehdä myös niin, että menet kirkkoon vain vauvan kanssa ja isä tuo vanhemmat lapset sitten haudalle tai muistotilaisuuteen.
Olin 5-vuotias kun kerhokaverini kuoli tapaturmaisesti ja järkyttävällä tavalla. Koko kerho vietiin hautajaisiin laulamaan. Olen saanut trauman tilanteesta ja nyt kun itselläni on saman ikäinen lapsi, pelkään jatkuvasti vastaavanlaista onnettomuutta.
En veisi pientä lasta hautajaisiin. 5-v. voi reagoida voimakkaasti tilanteeseen.
Vieläkin alkaa itkettää kun muistelen 30v. vanhaa tapahtumaa.
Eturivissä istuimme ja hyvin jaksoi tyttö koko siunauksen ajan olla kiltisti. Muutama lelu mukana auttoi.
Oltiin kyllä varauduttu siihen että jos tyttö hermostuu niin mieheni poistuu hänen kanssaan muualle, mutta näin ei onneksi tarvinnut tehdä. Papillekin oltiin varmuuden vuoksi asiasta mainittu että ei sitten hämmenny jos mieheni tytön kanssa paikalta poistuu. Ja pappi ainakin ymmärsi asian todella hyvin.
Sinua vartenko hautajaiset järjestetään? Sinun tavallasi vain?
Lapset on osa elämää. Kuolema on osa elämää. Lapset saa tulla hautajaisiin.
Tämä on ihan taas tätä nykyajan HÖMPÖTYSTÄ, että lapsia ei saa viedä mihinkään. Häät on aikuisten juttu, hautajaiset PYHÄ tilanne, jonne lapset ei kuulu, lapset hoitoon aina kun jotain tapahtuu. MIKSI? Siksi, että joku lapsi on katsonut sinua, arvoisa nro 8? Eikö sinua saa katsoa, kun itket? Minäkin itken hautajaisissa ja helkkari soikoon mua ei lasten eikä aikuitsen katseet häiritse!!! Olet todella pikkusieluinen, jos sinua moinen edes mietityttää.
Hautajaisiin saa ja voi ja PITÄÄ tulla lapset myös. Vauvat, taaperot, leikki-ikäiset, koululaiset, murkut... Ja vaarit ja nuoret aikuiset ja keski-ikäiset. Kaikki. Koko elämän kirjo.
Ei suru ole aikuisten yksinoikeus. Kuolema pitää selittää lapsellekin ja hautajaisilla saadaan hyvä päätös sille, nähdään, mitä arkulle tapahtuu, se haudataan ja haudalle voi tulla muistelemaan kuollutta. Sinne voi viedä kukkia.
Ja sinä, jolle tuli kamala trauma 5v. hautajaisista: kuule, suurimmalle osalle EI TULE. Jos sinä olet liian herkkä, niin eivät kaikki lapset ole. Jos sinulle ei osattu oikein asiaa selvittää, niin muille ehkä osataan.
Olet ilmeisesti tunnevammainen ihminen ja muutenkin vaikutat todella ikävältä ihmiseltä. Älä puhu asioista joista et tiedä. Onneksi minun ei tarvitse tuntea sinua todellisessa elämässä.5-vuotiaan ajatusmaailmaa on vaikea ennustaa. t. erilaisesta lapsen näkökulmasta kertonut
...minusta on väärin, että lapset suljetaan pois. Mistä tahansa voi tulla traumoja, jos asioista ei puhuta lapselle lapsen tasoisesti.
Apen hautajaisissa vauvamme oli 4kk:n ikäinen, emmekä ottaneet häntä mukaan hautajaisiin. Vauva oli kotona kodinhoitajan kanssa (saimme kaupungilta).
Vuotta myöhemmin oli toisen sukulaisen hautajaiset, joissa poika oli mukana. Ei malttanut olla yhtään hiljaa / paikallaan, joten jouduin siirtymään hänen kanssaan heti tilaisuuden alettua kirkon vessaan. Seurailin ovelta välillä tilannetta ja kun tuli kukkien laskun aika, piipahdimme muiden mukaan alttarille. Sitten taas pois. En usko, että näin häiritsimme ketään, mutta itselle tuo oli tietysti raskaanpaa kun yritin keksiä muksulle ohjelmaa ja tutkimme roskiksia yms sen kolme varttia. Siunaustilaisuudessa hän käyttäytyikin mallikkaasti ja tunnelma oli rennompi eikä ongelmia tullut.
Jos olisi useampi lapsi, niin miettisin kyllä kahdesti ottaisinko kaikkia mukaan. Riippuu myös siitä, minkä ikäiset lapset ja kuinka läheinen vainaja on. Aivan lähisukulaisen ollessa kyseessä ei kirkosta noin vain voikaan poistua kesken toimituksen.
Ottaisin vauvan mukaan. Olisi ehkä enemmän " tilaa" surra oma suru pois, ei tarvitsisi jännittää miten muksut pärjää. Hautajaisethan on tärkeä etappi surutyössä!
Oli sitten kyseessä hautajaiset tai häät. Itse olen jopa imettänyt kesken hautajaisten kirkossa.
Meillä ollaan oltu hautajaisissa kun lapsi oli 3 vuotta ja ihan hyvin meni. Pienin varmaan nukkuukin suurimman osan ajasta.