Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienen lapsen ottaisitte mukaan hautajaisiin???

Vierailija
08.05.2006 |

Siskoni poika teki itsemurhan viikonloppuna:((((.

Hautajaiset lähestyvät ja mietin mitä tehdä: otammeko mukaan lapset vaiko ei? Kyseessä 5-, 3-vuotiaat sekä 3 kk:n ikäinen vauva joka vielä täysimetyksellä!!! Mitä ihmettä tehdä?? Kertokaa!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kokemusta on vaikea ennustaa. Jos ei ole pakko viedä pientä lasta hautajaisiin, en veisi.

Vierailija
22/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, mitä ongelmia lasten läsnäolo voisi aiheuttaa, jos kerran jaksavat istua hiljaa paikallaan. Myös perheellisellä on mielestäni oikeus tulla hautajaisiin ja surra, vaikka on lapsiakin hankkinut. Itse ne jättäisi lapsia yksin kotiin, usein hautajaiset ovat myös pitkän matkan päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman empatiakykyä! Ja tosiaan kysy ap siskoltasi ja kunniota hänen toivettaan! Voihan olla että hän saa voimiaa lapsistasi!

Vierailija
24/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teidän sukujenne hautajaisissa aikuiset ollenkaan itke?

Vierailija
25/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri keskusteltiin tästä porukalla. Lapsettomista se tuntuu jotenkin kummalta, vaikka se onkin luonnollista itse imettäjästä.

Vierailija
26/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sekoan vauvan itkusta (vaikka omat lapseni on elossa, äidinvaistoni on niin vahva) saati sitten oman lapseni hautajaisissa! Miettikäähän nyt muitakin! (tämä siis minun mielipide, parhaiten tuohon osaa siis vastata ap:n sisko, häneltä aisaa tulisi tiedustella). Voimia ap:n suvulle!

Vierailija
27/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin yleensä menevät ne, jotka kokevat haluavansa. Harvemmin sinne pääsyä keneltäkään estetään.

Itse olen sitä mieltä, että lasten on ihan hyvä nähdä elämän koko kirjo. Se vanhempi, joka tilaisuudessa suree vähemmän, voi sitten hoitaa asian, jos lasten meno menee liiallisuuksiin.

Itse olen joutunut konfliktiin oman mieheni kanssa siitä, saako lapset viedä katsomaan vainajaa. Itse olisin vienyt lapset katsomaan äitiäni eli mummiaan, mutta miehen toiveesta sitä ei sitten toteutettu. Lienen sitten outo, kun meidän suvussa on ollut lähisukulaisilla tapana itse osallistua hautajaisten valmisteluun, muun muassa vainajan siirtämiseen, pesemiseen ja pukemiseen. Se on aika terapeuttista.

Vierailija
28/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun itsesi vuoksi voisi olla helpompaa jos vauva ei olisi mukana, mutta käytännössä se varmaan on vaikeaa. Palkkaisin 2 esim. MLL:n hoitajaa mukaan tuonne hautajaisiin. Mieluummin toki vaikka aikuinen kaverisi, mutta ellei se ole mahdolista sitten joku lastenhoitaja. Toinen huolehtii vauvasta ja tuo sen syötettäväksi kun on nälkä. Toinen sitten huolehtisi noista vanhemmista, niin saat itse keskittyä hautajaisiin, eikä tarvitse poistua kesken, jos lapset villiintyy. Heillä pitää olla hieman tekemistä mukana, piirustuspaperia kyniä tms.

Omat lapseni oli serkkunsa hautajaisissa kun olivat 3 ja 7 ja kyllä myös tuon ikäisille lapsille oli tärkeää kokea kun itselle läheinen sukulainen siunattiin. Puhuimme paljon etukäteen, että siellä itketään tosi paljon ja kaikki suree kovasti kuollutta pikkupoikaa. Hautajaisista ei jäänyt lapsille traumoja, enemmän traumoja on jäänyt siitä, että serkku ylipäänsä kuoli. Jos lapset ei olisi olleet hautajaisissa, asia olisi jäänyt heillä kesken. Nyt kun käymme haudalla, niin he tietää, miten serkku sinne on joutunut.

Mutta koska kyseessä on kuitenkin lähisukulainen, lapset kuuluvat mukaan hautajaisiin. Kaikilla serkun kummin kaiman hautajaisilla en lapsia kiusaisi. Mutta ei voi vaatia että lapset jaksaa koko ajan istua kiltisti paikoillaan ja hiljaa. Meillä jaksoi 7 vuotias, mutta 3 vuotias kysyi koko ajan tapahtumista ja hoitajan kanssa sitten poistuivatkin puistoon hieman ennen tilaisuuden loppumista.

Vierailija
29/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

elelleet kellon mukaan. Välillä tuli nälkä kesken vaunuttelulenkin, joskus syötiin autossa kesken kauppareissun ja sattumoisin sattui maidontarve kesken hautajaisten. Niin ja istuin muuten silloin ihan taaimmaisessa rivissä.

Vierailija
30/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin tosiaan kysellä siskoltani mitä HÄN haluaa. Ehkä otamme kaksi vanhempaa lasta mukaan. Ajattelen, että heillekin voi olla hyvä nähdä mihin heidän rakas serkkunsa on yhtäkkiä kadonnut:(((.

Vauvan jätän luultavimmin kotiin. Miehen sisko voi varmasti hoitaa.

Kiitos!

Ap

Vierailija
31/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus käski päästämään lapset luokseen, mutta av:n mukaan sekin on kai sitten kumottu.

Ja vain aikuisella hautajaisissa on oikeus itkeä, mutta lapsella ei.

Onneksi en ole teidän sukulaisia. Meillä otetaan aina lapset mukaan.

Vierailija
32/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi joskus asettua toisen ihmisen asemaan ja kysyä mitä he toivovat. Siinä ei ole mitään typerää.

Oletko 39 koskaan ollut nuoren ihmisen hautajaisissa jossa laspi on menetetty oman käden kautta, tuskin.

Vierailija
33/33 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna vanhan, pitkän elämän eläneen ihmisen hautajaisiin, jossa suru on vähän toisenlaista kuin nuoren, itsemurhan tehneen hautajaisissa. Voi olla lapselle aika pelottavakin kokemus??

Itselläni oli 2-vuotias mukana vanhan tädin hautajaisissa, se meni hyvin ja uskon, että lapsen läsnäolo sopi tilaisuuteen, toi lohtua (" elämä jatkuu jälkeenjäävissä" ), mutta tämänkaltaisiin hautajaisiin en häntä varmaankaan olisi vienyt.

Puhu siskosi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän