JHL:n lakko ohi, mihin hyväntahtoiset yrittäjät suuntaavat nyt auttamishalunsa?
Leipäjonot pitkiä, eläkeläisiltä on leikattu, työttömiltä on leikattu, ruuan hinta nousee, asumiskustannukset nousee. Kyllä sitä apua tarvitsisi hyvin moni, miten se saataisiin perille? Vinkkejä tänne!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonot pitkiä, eläkeläisiltä on leikattu, työttömiltä on leikattu, ruuan hinta nousee, asumiskustannukset nousee. Kyllä sitä apua tarvitsisi hyvin moni, miten se saataisiin perille? Vinkkejä tänne!
Tai mitä jos ne työttömät vaan osallistuisi näihin talkoisiin, niin ehkä ne eläkeläisetkin tulis paremmin hoidettua, ensin kukin omansa ja loput sitten yhteisistä varoista.
Itse ainakin joudun ihan raatamaan elättääkseni omani eli apua ottaisin kyllä vastaan mielihyvin.
-yrittäjä
Jos työttömät menis hoitamaan vanhukset, työntekijät lomautettaisiin.
Ei ihme että niska limassa raadat firmassasi jos et noin yksinkertaista asiaa käsitä.
Niin ja jos tarvitset apukäsiä ja firmasi menestyy, mikset palkkaa?
Taitaa olla tahallista väärinymmärtämistä. Apua veronmaksuun, tietysti.
Takaisin peruskouluun miettimään miten yhteiskunta toimii, jookos.?
Eipä taida yrittämisesi kovin hektistä olla jos 1420 palstailet.
(vastaukseksi kootut selitykset)
Teen 80-tunnin työviikkoa. Tarvitsisin enemmän tuloja, sen sijaan jokaisesta lisätunnista saan aina vaan vähemmän. Palkka laskee kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teemme nyt töitä, ymmärrätkö?
Mitä työtä sinä teet? Jos olet yrittäjä niin voisitko kenties maksaa enemmän veroja tai palkata lisää työntekijöitä ihan oikealla ja kunnollisella palkalla?
Minäkin vastaan. Olen yrittäjä ja en todellakaan halua maksaa lisää veroja. Haluan maksaa vähemmän. Samaa prosenttia edes kuin naapurin ukko, enhän ole yhtään enempää velkaa tälle maalle kuin hänkään.
Työntekijöihin ei ole nyt varaa.
Kuitenkin ostat kotisi paristot yms pikkutavarat ilman alvia ja mahdollisuuksien mukaan tilität itsellesi pääomatuloina alemmalla vero% kuin ansiotuloista.
Että äläpä narraa.
?? Mulla on sellainen Jumala joka näkee katosta läpi. En varasta.
Kuka puhui varastamisesta?
Veronkiertoa se vain on.
Lait on lakeja. Itselleni on paljon tärkeämpää että en ole varas, kuin että teknisesti menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille voi tuoda ruokaa. Paskaa ruokaa joutuvat meidänkin asukkaat syömään. Kun siitä koululaisten sapuskojen laadusta jaksetaan parkua. Meillä tehtiin vielä alkuvuodesta itse ruoka keittiöllä. Hyvää ruokaa olikin, kyllä asukkaat söivät hyvällä mielin 😊 Sitten alettiin säästämään. Koko keittiön henkilökunta sai monoa. Nykyään hoitajat lämmittää asukkaiden ateriat. Jotain neljä kertaa pakastettua mössöä joka maistuu sanomalehdelle. Lakkopäivinä käytiin kaupassa ja tehtiin itse asukkaille ruokaa. Ei ollut yrittäjiä oven takana tuomassa pitsaa. Ilmeisesti kehitysvammaisten ruokkiminen ei kuulosta niin hienolta. Lapsien ruokkimisesta herui kyllä sympatiaa.
Kannattaa ehkä pyytää omaisia tuomaan eväät. Kun yrittäjä omainen herää siihen että ette pystykään tarjoamaan ruokaa voi olla helpompi saada sitä lahjoituksena.
Lakkoilijoiden kannalta tämä poliittinen mielenilmaisu nyt vain oli aika huonosti järjestetty ja siihen yrittäjät ja esim. vapaaehtoiset vastaamaan.
Monen omaiset asuvat toisella puolella maata. Ennen potilaat sijoitettiin niin että omaiset asuvat samalla paikkakunnalla tai mahdollisimman lähellä. Nyt asukkaat sijoitetaan sinne missä tilaa. Moni yksikkö on suljettu. Kohta varmaan meidänkin. Ovathan hoitajat ahneita ja laiskoja kun eivät jaksa tehdä töitä 24/7. Lähellä asuvat omaiset tulivat kyllä auttamaan siivoamisessa. Siitä heille kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Juuri eilen maksoin taas tonnilla ennakkoveroja. Olen siis näissä talkoissa vahvasti mukana.
Joopa joo.
Prosentuaalisesti et kuitenkaan samalla viivalla palkansaajan kanssa, joten pienempää huutelua.
No en tietenkään ole samalla viivalla jonkun isotuloisen kanssa. Ihan tyypillinen suomalainen yrittäjä olen, eli työllistän vain itseni, ja saan nettona pari tonnia käteen kuussa.
Varmasti on yrittäjiä ja palkansaajia, jotka maksavat veroja vielä paljon enemmän, jos palkka on vaikkapa yli viisi tonnia. Itse maksan veroja ja yel-eläkemaksuja yhteensä noin 1600€/kk.
Veroprosentti on ihan sama kuin palkansaajilla, mutta tiettyjä vähennyksiä saa yrittäjänä helpommin kuin palkansaajana. Onko ihmisillä sellainen kuva, että yrittäjät maksavat veroa jonkun ihan eri taulukon mukaan? Tuo ei pidä paikkaansa, ellei sitten kyse ole osakeyhtiöstä, jolloin kotiutettavista osingoista maksetaan vain lähdevero, ei tuloveroa. Mutta jos siis toiminimellä teet hommia kuten minä, niin ihan saman taulukon mukaan ne verot lasketaan.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Juuri eilen maksoin taas tonnilla ennakkoveroja. Olen siis näissä talkoissa vahvasti mukana.
Joopa joo.
Prosentuaalisesti et kuitenkaan samalla viivalla palkansaajan kanssa, joten pienempää huutelua.
No en tietenkään ole samalla viivalla jonkun isotuloisen kanssa. Ihan tyypillinen suomalainen yrittäjä olen, eli työllistän vain itseni, ja saan nettona pari tonnia käteen kuussa.
Varmasti on yrittäjiä ja palkansaajia, jotka maksavat veroja vielä paljon enemmän, jos palkka on vaikkapa yli viisi tonnia. Itse maksan veroja ja yel-eläkemaksuja yhteensä noin 1600€/kk.
Unohtui taas mainita että puijaat valtiota avleissa.
Ööh anteeksi, miten puijaan valtiota alveissa? Enhän minä maksa alveja omista tuloistani, ne ovat tuotteen /palvelun hinnassa mukana, ja minä vaan siirrän ne valtiolle. Ihan niinkuin kaikki yrittäjät.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Joopa joo.
Veroprosentti on ihan sama kuin palkansaajilla, mutta tiettyjä vähennyksiä saa yrittäjänä helpommin kuin palkansaajana. Onko ihmisillä sellainen kuva, että yrittäjät maksavat veroa jonkun ihan eri taulukon mukaan? Tuo ei pidä paikkaansa, ellei sitten kyse ole osakeyhtiöstä, jolloin kotiutettavista osingoista maksetaan vain lähdevero, ei tuloveroa. Mutta jos siis toiminimellä teet hommia kuten minä, niin ihan saman taulukon mukaan ne verot lasketaan.
Toiminimiyrittäjillä yleensä tapana laskuttaa ilman kuittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos ne työttömät vaan osallistuisi näihin talkoisiin, niin ehkä ne eläkeläisetkin tulis paremmin hoidettua, ensin kukin omansa ja loput sitten yhteisistä varoista.
Itse ainakin joudun ihan raatamaan elättääkseni omani eli apua ottaisin kyllä vastaan mielihyvin.
-yrittäjä
Ei ihme että niska limassa raadat firmassasi jos et noin yksinkertaista asiaa käsitä.
Siis mistä tulee "apua veronmaksuun"?
Siitä että vanhainkodit/hoivakodit ottaa työttömiä työharjoittelemaan ja lomauttaa vakityöntekijät valtion maksamalle ans.sid.
Vai että tulee sun firmaas valtion palkkatuella tai 9€/pvä töihin?
Koska molemmissa vaihtoehdoissa valtion menot lisääntyvät.
Apua veronmaksuun tulee siitä, että tuotat mitä vaan arvoa, josta joku on valmis maksamaan ja sitten maksat tuloistasi verot. Vientituote on paras, koska se tuo lisäarvoa, mutta ihan ok myös tuottaa arvoa täällä toisillemme.
En ole missään puhunut mitään mistään työharjoittelusta tai ansiosidonnaisista. Avarra nyt hitossa sitä maailmankatsomusta vähän.
Itse hyödytän meidän yhteistä kassaa kahdella tavalla: 1. Teen töitä eli myyn palveluita muille ihmisille, he maksavat siitä. Sitten minä maksan verot. 2. Säästän yhteistä kassaa hoitamalla omat vanhempani esim. itse, ja monilla muillakin tavoin mitä en nyt tässä ala luettelemaan.
Kolmas hyödyttämiskeino olisi työllistää vielä muitakin.
Ehdottomasti tahtoisin pitää huomattavasti isomman osan palkastani, koska minulla on lähimmäisiä, jotka eivät ole niin hyödyllisiä, mutta kovin rakkaita ja heidänkin pitää elää.
Sinun apuasi pyydän siinä, että osallistut veronmaksutalkoisiin, jotta tuloveroa voidaan jonain päivänä leikata. Kiitos!
Kaffepulla kirjoitti:
Ööh anteeksi, miten puijaan valtiota alveissa? Enhän minä maksa alveja omista tuloistani, ne ovat tuotteen /palvelun hinnassa mukana, ja minä vaan siirrän ne valtiolle. Ihan niinkuin kaikki yrittäjät.
Ostamalla omaan käyttöön alviton tavaraa, koska se tulee "firmalle".
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Entä paljonko olet saanut verotukia, yms?
En yhtään, en edes tiedä mitä on "verotuki".
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yrittäjä
Siitä että vanhainkodit/hoivakodit ottaa työttömiä työharjoittelemaan ja lomauttaa vakityöntekijät valtion maksamalle ans.sid.
Apua veronmaksuun tulee siitä, että tuotat mitä vaan arvoa, josta joku on valmis maksamaan ja sitten maksat tuloistasi verot. Vientituote on paras, koska se tuo lisäarvoa, mutta ihan ok myös tuottaa arvoa täällä toisillemme.
En ole missään puhunut mitään mistään työharjoittelusta tai ansiosidonnaisista. Avarra nyt hitossa sitä maailmankatsomusta vähän.
Itse hyödytän meidän yhteistä kassaa kahdella tavalla: 1. Teen töitä eli myyn palveluita muille ihmisille, he maksavat siitä. Sitten minä maksan verot. 2. Säästän yhteistä kassaa hoitamalla omat vanhempani esim. itse, ja monilla muillakin tavoin mitä en nyt tässä ala luettelemaan.
Ehdottomasti tahtoisin pitää huomattavasti isomman osan palkastani, koska minulla on lähimmäisiä, jotka eivät ole niin hyödyllisiä, mutta kovin rakkaita ja heidänkin pitää elää.
Sinun apuasi pyydän siinä, että osallistut veronmaksutalkoisiin, jotta tuloveroa voidaan jonain päivänä leikata. Kiitos!
Miten tuo jargoni auttaa yhtään ketään?
Työpaikkoja on 20 000 - 30 000 kpl, työttömiä 300 000 - 500 000.
Miten tunget kaikki töihin?
Yrittäjänä kuitenkin kierrät veroja joten turhaan koitat syyllistää muita.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
En osta mitään tavaraa, koska myyn palvelua, en tavaraa. En saanut verovähennyksiin edes uutta läppäriä, vaikka oikeasti tarvitsen sitä töissä. Omaan piikkiin meni sekin.
En mä silti vaihtaisi osia palkansaajien kanssa, vapaus tehdä omaa duunia kuten itse haluan on mulle niin tärkeää, että mielelläni maksan veroja enemmän. Kieltämättä palkansaajana oli tietyllä tavalla helpompaa kun oli palkalliset lomat, lomarahat ja saikkurahat sun muut edut, mutta en mä niiden perään itke.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
En osta mitään tavaraa, koska myyn palvelua, en tavaraa. En saanu verovähennyksiin edes uutta läppäriä, vaikka oikeasti tarvitsen sitä töissä. Omaan piikkiin meni sekin.
En mä silti vaihtaisi osia palkansaajien kanssa, vapaus tehdä omaa duunia kuten itse haluan on mulle niin tärkeää, että mielelläni maksan veroja enemmän. Kieltämättä palkansaajana oli tietyllä tavalla helpompaa kun oli palkalliset lomat, lomarahat ja saikkurahat sun muut edut, mutta en mä niiden perään itke.
Mitäköhän "palvelua" voi myydä hommaamatta yhtään tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvä pointti. Mitenköhän monen työttömän omat ikääntyneet vanhemmat ovat vanhainkodissa. Sinnehän niitä apuja tarvittaisiin, miksi työttömät eivät voisi mennä vaikka auttamaan vanhainkoteihin? Mielestäni joku viikottainen työvelvoite vastikkeeksi tuista olisi ihan reilu diili.
Ilmaista rahaa ei ole, aina sen maksaa joku.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille voi tuoda ruokaa. Paskaa ruokaa joutuvat meidänkin asukkaat syömään. Kun siitä koululaisten sapuskojen laadusta jaksetaan parkua. Meillä tehtiin vielä alkuvuodesta itse ruoka keittiöllä. Hyvää ruokaa olikin, kyllä asukkaat söivät hyvällä mielin 😊 Sitten alettiin säästämään. Koko keittiön henkilökunta sai monoa. Nykyään hoitajat lämmittää asukkaiden ateriat. Jotain neljä kertaa pakastettua mössöä joka maistuu sanomalehdelle. Lakkopäivinä käytiin kaupassa ja tehtiin itse asukkaille ruokaa. Ei ollut yrittäjiä oven takana tuomassa pitsaa. Ilmeisesti kehitysvammaisten ruokkiminen ei kuulosta niin hienolta. Lapsien ruokkimisesta herui kyllä sympatiaa.
Kannattaa ehkä pyytää omaisia tuomaan eväät. Kun yrittäjä omainen herää siihen että ette pystykään tarjoamaan ruokaa voi olla helpompi saada sitä lahjoituksena.
Lakkoilijoiden kannalta tämä poliittinen mielenilmaisu nyt vain oli aika huonosti järjestetty ja siihen yrittäjät ja esim. vapaaehtoiset vastaamaan.
Monen omaiset asuvat toisella puolella maata. Ennen potilaat sijoitettiin niin että omaiset asuvat samalla paikkakunnalla tai mahdollisimman lähellä. Nyt asukkaat sijoitetaan sinne missä tilaa. Moni yksikkö on suljettu. Kohta varmaan meidänkin. Ovathan hoitajat ahneita ja laiskoja kun eivät jaksa tehdä töitä 24/7. Lähellä asuvat omaiset tulivat kyllä auttamaan siivoamisessa. Siitä heille kiitos.
Eihän se että omaiset asuvat kaukana estä pyytämästä eväitä. Eihän nytkään kaikki vanhemmat niitä eväitä itse tuoneet vaan viesti tavoitti mm. vapaaehtoisia että kaupunki ei ruokailua pysty järjestämään.
Hoitajat sinänsä eivät tässä keississä olleet aloitteellisia eväiden pyytämissänsä. Pikemmin kyse oli kaupungin tavasta toimia osin myös siitä miten kunta päättäjät halusi lakkoon vaikuttaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvä pointti. Mitenköhän monen työttömän omat ikääntyneet vanhemmat ovat vanhainkodissa. Sinnehän niitä apuja tarvittaisiin, miksi työttömät eivät voisi mennä vaikka auttamaan vanhainkoteihin? Mielestäni joku viikottainen työvelvoite vastikkeeksi tuista olisi ihan reilu diili.
Ilmaista rahaa ei ole, aina sen maksaa joku.
Etkö yrittäjänä muka tajua että jos vanhainkoti/hoivakoti saa asiat hoidettua pienemmällä vakinaistyöntekijämäärällä, kenkä kyllä heiluu?
Koska jos siellä tarvitaan lisää porukkaa, mikseivät palkkaa?
Mikäli rahasta on pulaa, varmasti mielellään irtisanoisivat lisää.
Joten miten se parantaa "veronmaksukykyä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yrittäjä
Miten tuo jargoni auttaa yhtään ketään?
Työpaikkoja on 20 000 - 30 000 kpl, työttömiä 300 000 - 500 000.
Miten tunget kaikki töihin?
Yrittäjänä kuitenkin kierrät veroja joten turhaan koitat syyllistää muita.
En kierrä mitään veroja, kuten sanoin.
Ken ei työtä tee sen ei syömänkään pidä.
Jokaisen pitää elättää itse itsensä ensisijaisesti. Jos et tee töitä, niin et sinä moraalisesti silloin voi mennä syömään työtätehneen pöydästä. Kaikki selittelyt sen puolesta, ne on jargonia.
Ratkaiset oman työttömyytesi itse. Ei minunkaan työpaikkani näkynyt tilastoissa kun minä siihen ryhdyin.
Mutta
Minä tuen mielelläni sinua. Ostetaan toinen toisiltamme. Tuetaan toisiamme eikä jotain kiinalaisia.
Ja ehkä läheisilläsi on työtä ja he voivat myös auttaa sinua. Ehkä he näkevät sinun arvosi ja jakavat omaa hyvinvointiaan sinullekin. Ja sinä tietysti autat heitä, eikö niin.?
Eihän se että omaiset asuvat kaukana estä pyytämästä eväitä. Eihän nytkään kaikki vanhemmat niitä eväitä itse tuoneet vaan viesti tavoitti mm. vapaaehtoisia että kaupunki ei ruokailua pysty järjestämään.
Hoitajat sinänsä eivät tässä keississä olleet aloitteellisia eväiden pyytämissänsä. Pikemmin kyse oli kaupungin tavasta toimia osin myös siitä miten kunta päättäjät halusi lakkoon vaikuttaa.[/quote]
Tuskin ketään yrittäjää kiinnostaa vanhukset ja kehitysvammaiset. Meinaatko että jonkun 91-vuotias äiti lähtee toiselta puolen Suomea, tuomaan vähän voikkuleipiä. Ennen saatiin kunnon vammaistukea, onneksi hallitus leikkasi siitä. Ei tehdä kehitysvammaisten elämästä liian helppoa! Onneksi sukulainen oli kotilomalla, ainakin joku sai syötävää.
Terv. kehitysvammaisen omainen
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
En osta mitään tavaraa, koska myyn palvelua, en tavaraa. En saanu verovähennyksiin edes uutta läppäriä, vaikka oikeasti tarvitsen sitä töissä. Omaan piikkiin meni sekin.
Mitäköhän "palvelua" voi myydä hommaamatta yhtään tavaraa?
Asiantuntijapalvelua. Ajattelepa vaikka jotain freelancerina toimivaa kielenkääntäjää vaikka. Se työ tehdään aivoilla, ei siinä tarvitse mitään tavaraa ostella.
Ihmisillä on oikeasti yrittämisestä ihan ihmeellisiä mielikuvia. Suurin osa yrittäjistä on yksinyrittäjiä, jotka tekevät töitä paljon enemmän, mitä palkansaajana joutuisi tekemään. Joillain aloilla on varmasti saumaa rikastua hyvinkin, mutta usein homma on kädestä suuhun tekemistä. Säästöt hupenevat aikoina, jolloin töitä ei ole, eikä tiukkoina aikoina lomia pidetä lainkaan.
En silti valita, kuten sanoin. En vaihtaisi, teen tätä vapauden vuoksi. En rahan. Jos olisin halunnut rahaa, en olisi kouluttautunut terveydenhoitoalalle.
🇺🇦🇮🇱
Kuka puhui varastamisesta?
Veronkiertoa se vain on.