Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten yleisin ansio on 2600 €/kk

Vierailija
23.10.2018 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005872786.html

Ja Laura Räty sanoi muutama vuosi sitten, että kuinka moni tienaa alle 2600 €/kk ja arveli heitä olevan "hyvin vähän". 😂

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtuttaa lukea tuollaista. Itselläni brutto 2100, netto 1700 :( en tule koskaan pääsemään tuollaisiin lukuihin.

Jos yhtään lohduttaa, niin itsellä brutto 2500 ja käteen jää 1800, että ei tämä elintaso mitenkään merkittävästi leveämpi ole.

Minulla brutto 3200, netto 2200. Vuokraan menee puolet.

Ihan sama mitä tienaa, kun verottaja kuopaisee.

Vierailija
42/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitulo on vielä paljon alle tuon. Keskitulo on tulonsaajien keskimääräinen tulo. Siinä on mukana myös osa-aikatyötä tekevät, eläkeläiset, opiskelijat ja työttömät.

Keskitulo on kahden tuhannen huitteilla. Alle tuhat euroa saavia ihmisiä on Suomessa noin miljoona tulonsaajaa.

No sitten yleisin palkkakin on varmaan jotain muuta kuin 2600 jos mukaan aletaan laskea eläkeläisiä ja työttömiä.

Tuossa tilastossa on käsittääkseni (ei kiinnosta tarkastaa) mukana kokoaikaiset työntekijät. Jos yleisin palkka on 2600, niin mediaani on tästä selvästi parempi ja keskiasrvo vielä parempi.

Jos puhutaan tuloista ylipäätään, niin siinä keskiasrvo varmasti laskee, jos mukaan otetaan lyhennettyä työaikaa tekevät, eläkeläiset, opiskeliat, lapset ja työttömät. Toisaalta sinne tulee sitten mukaan myös johtajat, yrittäjät ja sijoittajat, joilla tulot voivat olla päätähuimaavan suuria.

KO. tilastossa on kaikki palkansaajat, ei vain kokoaikaista työtä tekevät. Kannattaisi tosiaan joskus lukea niitä tilastoja alkuperäisestä lähteestä. Kokoaikaisten työtä tekevien ansiotasot ovat korkeampia, luonnollisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa veroista menee yritys- ja maataloustukiin (nämä ovat yhdessä noin 2x koko valtion tuloverokertymän suuruiset, tuloverokertymä 6mrd/ vuosi), sekä tuloveroista kuitattavaan pääomien eurooppalaisittain huomattavan alhaiseen verotukseen. Suuret pääomatulot ovat siis ainoat, jotka on suojattu Suomessa kovalta verotukselta, lisäksi säätiöt ovat täysin verovapaita. Kaikkea muuta onkin sitten verotettava raskaimman kautta, juurikin, jotta voidaan verottaa alhaisemmin miljoonien pääomia, sekä maksaa yritystuet 8-9 mrd €/ vuosi, sekä olla verottamatta rikkaita säätiöitä. 

Suomessa asia on suunniteltu siten, että nimenomaan tavalliset ihmiset (enemmistö) ovat ne, joilta raha otetaan. Hyötyjinä ovat taasen suuryritykset, säätiöt ja superrikkaat ihmiset miljoonien pääomineen.

Alv on Suomen suurin verotulojen tuottaja. Alv on myös oltava erityisen korkea, koska pelkkä tuloverotus ei riitä tukiaisiin Nokialle, Silja Linelle, Vikingille jne.

Vierailija
44/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat hyvin kovatuloisia; kuulostaahan se hienolle tienata 3000 €/kk. Mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat menot. Siksi ihmisillä ei riitä edes tuo ansio monilla. Nälkä kasvaa aina syödessä.

Vierailija
45/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtuttaa lukea tuollaista. Itselläni brutto 2100, netto 1700 :( en tule koskaan pääsemään tuollaisiin lukuihin.

Jos yhtään lohduttaa, niin itsellä brutto 2500 ja käteen jää 1800, että ei tämä elintaso mitenkään merkittävästi leveämpi ole.

Minulla brutto 3200, netto 2200. Vuokraan menee puolet.

Ihan sama mitä tienaa, kun verottaja kuopaisee.

Mitä teet vuokralla noilla tuloilla? Mikset osta omaa?

Vierailija
46/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa sosialistiseen Suomeen. Verotus takaa, että kaikilla menee bruttopalkan suuruudesta riippumatta yhtä huonosti. 

Britton 3100, käteen 2000 - että sillä lailla

Kannattaa tarkistuttaa veeoprosentti! Itellä brutto 2750 ja netto 2100. Eikä tuu mätkyjä

Verot ja muut maksut :-(

2500/1800 - käteen jää 72%

3100/2000 - käteen jää 65% (voisit tosiaan tarkistaa veroprosenttisi...)

2750/2100 - käteen jää 76%

Minulla jää nettona käteen 65% palkasta :-(

Vierailija
47/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista tässä on se, että palkkakehitys on pysähtynyt, mutta esimerkiksi asumisen kustannukset nousevat jatkuvasti. Onneksi ehdin ostaa oman asuntoni ajoissa, kaikki sympatiani nuorille.

Helpoin tapa saada palkankorotus on työpaikan vaihtaminen. Toteuttakaa hallituksen unelmaa ja lisätkää työvoiman liikkuvuutta. Itse vaihdan viikon päästä työpaikkaa ja palkka nousee lähes tonnilla.

Luonnollisesti niitä korkeapalkkaisia töitä ei riitä kaikille, joten kaikki matalapalkkaiset eivät voi vaihtaa ylemmäs.

Yksi tapa hilata palkkaa ylös, on pysyä vuosikymmenet samassa paikassa ja kasvattaa palkkaa yleiskorotusten myötä. Toki tämäkin toimii tehokkaammin kun lähtötaso on valmiiksi korkeampi.

Niinpä. Menin itse suoraan koulunpenkiltä matalapalkkaiseen työhön. Olin siellä yli 10 vuotta. Käteen jäi tuon 10 vuoden rupeaman jälkeen 150 enemmän kuin aloittaessa. Jippii. Ja olin ihan jossain vaiheessa pyytänyt ja saanut erikseen palkankorotuksen noiden indeksikorotusten lisäksi.

Jos aloitat matalapalkkaisessa työssä on aivan turha kuvitella, että se siitä sen kunmemmaksi muuttuisi. Minkä ihmeen takia samasta työstä alettaisiin maksaa huomattavasti korkeampaa palkkaa vain sen takia, että oot tehnyt sitä niin ja niin monta vuotta?

Tällä hetkellä olen vielä surkeammalla palkalla toisessa paikassa. (Edellinen työ loppui.)

Oon nyt alkanut opiskella ja haen parempipalkkaista työtä. Nyt alkaa nimittäin piisaamaan tämä ikuinen kituuttelu. Jotenkin sitä haluaisi, että näin melkein nelikymppisenä alkaisi jo ansaita jotain muutakin kuin pennosia. Mulla olisi älliä vaativampaan työhön. Ainut mitä on aiemmin uupunut, on ollut itseluottamus.

Vierailija
48/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on se hyvä puoli että kaikille tarjotaan mahdollisuus päästä keskiansioiden paremmalle puolelle.

Mutta sitä mahdollisuutta ei aina käytetä. Työskentelin ennen opintoja matalapalkka-työssä, jossa suurin osa työkavereista inhosi työtä ja palkka olisi saanut olla parempi. Joukossa oli fiksuja tyyppejä, jotka varmasti pärjäisivät esimerkiksi amk -opinnoissa.

Vaan silti edelleen työskentelevät siellä, vuodesta toiseen.

Eli sitä en ihan ymmärrä, että ollessaan tyytymätön nykyiseen työtehtävään ja palkkaan, niin ei edes mietitä vaihtoehtoja, joilla voisi päästä muihin hommiin.

Olen ajat sitten lakannut miettimästä muiden ihmisten tekemiä ratkaisuja. Jotkut vaan tuntuvat nauttivan valittamisesta sen sijaan että tekisivät itse asioiden parantamiseksi jotain.

Vierailija
49/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa veroista menee yritys- ja maataloustukiin (nämä ovat yhdessä noin 2x koko valtion tuloverokertymän suuruiset, tuloverokertymä 6mrd/ vuosi), sekä tuloveroista kuitattavaan pääomien eurooppalaisittain huomattavan alhaiseen verotukseen. Suuret pääomatulot ovat siis ainoat, jotka on suojattu Suomessa kovalta verotukselta, lisäksi säätiöt ovat täysin verovapaita. Kaikkea muuta onkin sitten verotettava raskaimman kautta, juurikin, jotta voidaan verottaa alhaisemmin miljoonien pääomia, sekä maksaa yritystuet 8-9 mrd €/ vuosi, sekä olla verottamatta rikkaita säätiöitä. 

Suomessa asia on suunniteltu siten, että nimenomaan tavalliset ihmiset (enemmistö) ovat ne, joilta raha otetaan. Hyötyjinä ovat taasen suuryritykset, säätiöt ja superrikkaat ihmiset miljoonien pääomineen.

Alv on Suomen suurin verotulojen tuottaja. Alv on myös oltava erityisen korkea, koska pelkkä tuloverotus ei riitä tukiaisiin Nokialle, Silja Linelle, Vikingille jne.

nyt tuli sellaista soopaa että ei mitään rajaa. suurin osa veroista ei mene tukiin. Suurin menoerä on sosiaaliturva johon menee 55 miljardia, eli 45%.

SUORIA yritystukia maksetaan reilusti alle 2 miljardia, ei suinkaan 8-9 miljardia. Lisäksi mikään vero ei "kuittaa" toista veroja, verojen kantaminen ei edes saa olla mikään itseisarvo, se on välttämätön paha, mitä vähemmän sitä joudutaan tekemään sen parempi. Ja muuten niin on AY-liikekin verovapaa, ja ovat rikkaita, ei pelkästään Säätiöt. Minä olisin valmis purkamaan kaikkin tälläiset keinotekoiset järjestelyt, jotta kaikki olisi samalla viivalla. Lisäksi Suomessa ei veroteta ollenkaan Pääomia, ja hyvä niin, vaan ainoastaan sitä pääoman tuottoa. Tässä pääoman tuottojen verotuksessa on kyllä ongelmia, ja kaikki pääomantuoton lähteet pitäisi asettaa samalle viivallle. Itse pääomatulovero ei ole mitenkään kevyttä, valtaosa palkansaajista maksaa vähemmän palkastaan veroja, kuin pörssiosakkeiden omistajat osingoistaan.

Vierailija
50/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa sosialistiseen Suomeen. Verotus takaa, että kaikilla menee bruttopalkan suuruudesta riippumatta yhtä huonosti. 

Kannattaa tarkistuttaa veeoprosentti! Itellä brutto 2750 ja netto 2100. Eikä tuu mätkyjä

Mulla brutto 3500 ja käteen jää 2600. Pari sataa tulee yleensä palautuksia.

Vierailija
51/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto 3500 ja käteen jää 2600. Pari sataa tulee yleensä palautuksia.

Minulla brutto 4100, netto 2600. Plus bonus kahdesti vuodessa. Vuosiansio n. 53000. Olen tyytyväinen nettopalkkaani.

Vierailija
52/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaa 2100e/eufoa kuukaudessa! Ei riitä! Korkea koulu tutkinto on, sairaanhoitaja olen. Meitä syrjitään ja halveksitaan,! En kestä enää kauaa, Suomi on järkyttäävä valtio! JÄRKYTTÄVÄÄ!!

Vierailija
53/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaa 2100e/eufoa kuukaudessa! Ei riitä! Korkea koulu tutkinto on, sairaanhoitaja olen. Meitä syrjitään ja halveksitaan,! En kestä enää kauaa, Suomi on järkyttäävä valtio! JÄRKYTTÄVÄÄ!!

No tuolla kirjoitustaidolla on ihme, että edes tuon verran tienaat.

Vierailija
54/54 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan elämä on ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi