Kuinka ennen harrastettiin seksiä jos kaikki nukkui samassa pirtissä?
Kuinka seksi on onnistunut entisaikoina, kun talon ainoa nukkumahuone on ollut pirtti, ja kaikki ovat olleet "kuulolla"? Tiedän tällaisia taloja olleen vielä 1950-luvulla.
Kommentit (28)
No itselläni oli modernina aikana ongelma, miten runkata kun pikkuveli oli samassa kerrossängyssä. Sänky oli vielä pirun äänekäs puuhökötys ja pikkuveli ei saanu nukkua ylhäällä, joten mun piti nukkua siinä vaiheessa kun omat vehkeet alkoi ilmoitella toista käyttötarkoitustaan. Noh kyllä sen hoidettua sai hiljaa ja rauhallisesti. Kun teiniinnyin enemmän vaihdoin alapetille ja selkeästi pikkuveljelläkin oli vehkeet alkanu toimia, joskus tuntui kun koko sänky hytkyy.
Olen kuullut isovanhemmiltani, että tuohon aikaan oli myös tyypillistä että naitiin miten sattuu. Avioparin naidessa iltasella jäi muut pirtissä olijat kovaan kiimaan. Sitten kun isäntä lähti metsätöihin niin emännän hameen alla kävi kova vilinä. Erityisesti vanha isäntä oli ahkera nuorikon jyystäjä. Lapsissa oli väkisin samaa näköä kun pojallaan joten tuolloin ei haitannut ehkäisyn puute. Miten suuret ikäluokat syntyivätkään ;)
Lapset nukkuivat illalla aikasin ja kunnolla kun touhusivat pitkät päivät. Sen jålkeen oli aikaa
Huoneita ei 50 - 60 -luvulla ollut taloissa riittävästi ja niinpä itsekin nukuin vanhempieni makuuhuoneessa vielä alakouluikäisenä vain noin kahden metrin päässä heidän sängystään. Muistan toisinaan heränneeni yöllä pimeässä (huoneen ainoassa ikkunassa oli pimennysverho, ja näin kesäöisinkään ei nähnyt mittään) äänekkääseen huohotukseen ja hetekan jousien natinaan. Eihän sitä ihan pienenä vielä kaikkea unenpöpperöisenä käsittänyt, mutta kyllä sen sitten oppi tietämään, mitä siinä vieressä tapahtuu. Joskus kuulin isän kuiskaavan äidille, että tekikö hyvää? Kerran hyvin nuorena muistan kysyneeni, että kuka niin raskaasti hengittää, johon isä vastasi, että äiti! Muuten vain yleensä olin hiljaa niin, että vanhempani luulivat minun olevan täydessä unessa. Enkä varmaan aina herännytkään, mutta toisinaan. Sellaista oli seksi tuohon aikaan.
Itse saimme omat lapsemme jo omiin huoneisiinsa alle kaksivuotiaina ja makkarin oveen myös lukon. Mutta vasta nyt lasten lennettyä pesästä, saamme päästellä täysillä. Tosin rivarin seinän takana asuu naapureita.
Millois luulen suupallon keksityn. Juuri 50-luvulla. Se piti vaimon hiljaisena tai ainakin äänet vähemmän kuuluvina. Me käytetään sitä nykyään aina, ettei kuilu naapuriin. Vaimoni on tosi äänekäs sekstailija.
Ei kyllä ole koskaan tullut mietittyä asiaa oman perheen sisäisenä asiana. Jotenkin seksuaalisuus on automaattisesti pysynyt perheen ulkopuolisena asiana. Sitä ei edes halua tietää. Tottakai sen siis tietää että iskä ja äiskä nai tai veli runkkaa ja nai niinkuin minäkin mutta silti. Sitä ei halua tietää. Sitten taas ihan eri meiningit on kaveriporukassa. Runkataan miten sattuu toisten tieten ja nähden niinkuin myös naidaan. Jos vuokramökissä ei tilaa ole, voi hyvin ottaa suihin siinä muiden nähden tai naida teltassa jne. Tai laivanhytissä runkata tai naida ennen nukkumaanmenoa, eikä muut ole moksiskaan. Tämä taas käänteisesti on ollut teini-iästä alkaen ihan yhtä normaali ilmiö kun taas tuokin, ettei halua tietää perheensä jutuista mitään. Onkohan tämä sitten jotain tiedostamatonta sukurutsaan liittyvää luonnollista hylkivää efektiä. Orgiat kavereiden kesken ok. Perheessä asioista ei puhuta.
Tosin ei sitä kavereidenkaan nähden tahallaan tehdä. Usein kyseessä on johonkin paikkaan liittyvä tilapula. Jos metsässä on teltat vierekkäin, on selvä, että teltasta voi kuulua naimisen ääniä ja se on ihan yhtä ok kuin bilekämpässä kaikki tietää että ”noi meni makkariin, taitavat naida”. Eli asioita tapahtuu toisten suoraan nähden, kuullen vain jos tila on pieni kuten esim juuri se laivahyttiesimerkki.
On siis ihan mahdollista, että muinoin perheen seksuaalisuus ei ole ollut sellainen iljettävä asia mitä nykyisin. Samalla tavoin kuin nykyisinkään ole tämä kavereiden välinen seksuaalisuus. Syynä se yksi ja sama. Tilapula. Suomessa kun on aina asuttu ja edelleen valtaosa asuu ja elää hyvin köyhästi ja ahtaasti.
Löytyisikö lisää wanhan ajan seksikokemuksia olosuhteiden pakosta samassa huoneessa asuneiden osalta, joko seksin toteuttajien tai sivusta seuraamaan joutuneiden osalta?
Me asuttiin yhden huoneen mökissä, kun samalle tontille vasta rakennettiin mun varsinaista lapsuudenkotia. Odottivat mun nukahtamista, mutta aina kuitenkin heräsin siihen ähinään ja kitinään, kun äiti silloisen miesystävänsä kanssa hiljaa yritti seksiä harrastaa. Peiton alla ja vaivihkaa tietysti, mahtoi olla mahtavaa.
Olin jo alakoulun alaluokilla ja hyvin tietoinen tapahtumien laadusta, joten kohteliaasti teeskentelin nukkuvaa.
Heinäladossa, etkö ole nähnyt vanhoja elokuvia, ainahan ne vehtaa heinäladossa.
Minun 30-luvulla syntynyt mummo oli lapsuudenperheensä ainut lapsi joka nukkui talon ainoassa makuuhuoneessa 9-vuotiaaksi asti vanhempiensa kanssa. Ihan pienestä tytöstä asti kuunteli näiden seksin harrastamista. Pienenä pelkäsi valtavasti mitä tapahtuu ja miksi ja itki hiljaa peiton alla. Kysyä ei tietenkään voinut tai saanut. Loppuaikoina oli jo perillä asiasta ja jälleen itku kurkussa peiton alla kuunteli sitä touhua inhoten. Hänelle jäi tästä loppuiän traumat eikä milloinkaan kyennyt nauttimaan seksistä tämän takia, tai ainakin näin hän itse koki. Tiedetään tämä kaikki siksi, että omille lapsilleen hän puhui tarkoituksella näistä asioista avoimesti.
Vallitsi vaikenemisen tabu. Tietysti monikin oli hereillä usein, kun toiset harrastivat seksiä, mutta teeskentelivät nukkuvaa.
Kuitenkin, kun kesällä tytöt nukkuivat aitassa, seksin harjoittaminen oli vapaata. Vasta avioitunut nuoripari pitkitti siirtymistä tupaan niin pitkään kuin mahdollista. Kerrotaan, että nuorenparin miehellä aamulla herätessä saattoi parta olla huurussa. Kynis.mi
Muuten alkujaan ensimmäinen rakennus, jonka uudisraivaaja teki, oli sauna, jota käytettiin sekä pesutilana että asuintilana. Siitä muistona latvian kielen sana pirts, 'sauna'. Kun jaksettiin jo ryhtyä rakentamaan laajempia tiloja, sauna eli pirts jäi vain pesutarkoitukseen. Saunoa kuuluu edelleen nykylatviassa 'mazgāties pirtī'. Kynis.mi
Ketä tämä asia oikeasti kiinnostaa niin kehotan lukemaan Kirsi Pohjola- Vilkunan kirjan "Eros kylässä- maaseudun luvaton seksuaalisuus vuosisadan vaihteessa" vuodelta 1995.
Olen kyseisen teoksen lukenut, ja vastaus alkukysymykseen on että mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomasti, mutta tämä onnistui tilanahtaudesta johtuen enemmän tai vähemmän huonosti. Talvisin väki eli ahtaasti, parin- kolmen huoneen talossa saattoi yöpuulla olla samanaikaisesti viisitoista ihmistä taI enemmänkin, joten yleensä joku kuuli jos sänky ylenmäärin natisi. Heti kun vähänkään alkoi tarkenemaan niin porukka hajaantui nukkumaan kuka minnekin, aittoihin, tallien tai navetoitten ylisille, saunan pukuhuoneeseen, kuka minnekin. Syksyllä taloon palaamista viivytettiin viimeiseen asti.
Tuossa alussa mainitsemassani kirjassa on käytetty tietolähteenä esim. vanhoja käräjäpöytäkirjoja, ja eräs näistä tapauksista jäi mieleen: Naapuritalon renki oli haastettu käräjille lapsenruokko- asiasta, talon piika oli pyöräyttänyt jälkeläisen. Todistajana oli talon toinen piika. Tuomari kysyi kuinka todistaja voi olla varma että renki ja piika olivat yhdynnässä. Todistajan vastaus oli että "Koska nukuin samassa sängyssä". Oli kelvannut todisteeksi, tuomari ei ollut täsmennystä enää kaivannut...
Vanha setäni kertoi, että lapset pestiin ensin saunassa ja vietiin tupaan isompien lasten tai isovanhempien vahdittaviksi. Sen jälkeenhän vanhemmat saivat rauhassa jatkaa "saunomistaan" ihan ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vanha setäni kertoi, että lapset pestiin ensin saunassa ja vietiin tupaan isompien lasten tai isovanhempien vahdittaviksi. Sen jälkeenhän vanhemmat saivat rauhassa jatkaa "saunomistaan" ihan ajan kanssa.
Äiti jäi lajittelemaan likapyykkiä.seuraavan päivän pyykkipäivää varten ja isä jäi pitämään äidille seuraa, samalla laitelen saunaa taas kuntoon seuraavaa saunapäivää varten. Lapset vietiin ensin tupaan isovanhempien tai vanhempien sisarusten vahdittaviksi. Näin olen kuullut itsekin.....
Aikoinaan vanhempieni naapurissa maatalon uhkea emäntä nosti hameensa helmaa melkein missä tahansa. Kunnon pyllistys ja isäntä saapuikin jo pikapikaa paikalle. Olivat kuulemma tosi aktiivisia.
En osaa sanoa mitään. Meillä on ollut paljon porukkaa mutta suuret kodit. Oli lastenhuone ja makuuhuoneet ja kun perhe kasvoi niin muutettiin suurempaan. Jos useampi sukupolvi asui samassa asunnossa niin jokaisella pariskunnalla oli oma iso huone. Missäköhän olen oikein kasvanut? Suomessa kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mitään. Meillä on ollut paljon porukkaa mutta suuret kodit. Oli lastenhuone ja makuuhuoneet ja kun perhe kasvoi niin muutettiin suurempaan. Jos useampi sukupolvi asui samassa asunnossa niin jokaisella pariskunnalla oli oma iso huone. Missäköhän olen oikein kasvanut? Suomessa kuitenkin!
No, jos perhe on kasvanut niin sehän todistaa sen että jollakin tai joillakin on ollut "se" mielessä... Eli siis seksi, jos ette ymmärtäneet...!
Tuossa alussa mainitsemassani kirjassa on käytetty tietolähteenä esim. vanhoja käräjäpöytäkirjoja, ja eräs näistä tapauksista jäi mieleen: Naapuritalon renki oli haastettu käräjille lapsenruokko- asiasta, talon piika oli pyöräyttänyt jälkeläisen. Todistajana oli talon toinen piika. Tuomari kysyi kuinka todistaja voi olla varma että renki ja piika olivat yhdynnässä. Todistajan vastaus oli että "Koska nukuin samassa sängyssä". Oli kelvannut todisteeksi, tuomari ei ollut täsmennystä enää kaivannut...
Toivottavasti todistajakin oli päässyt mukaan.
Pimeässä, peiton alla, hiljaa. Kesällä ladossa tai luonnossa. Kalle Päätalon kirjassa on kuvaus talon emännän ja isännän lemmenhetkestä, kun olettivat kaikkien jo nukkuvan. Renkipoika tiesi valvoa ja odottaa toimintaa siitä, että emäntä nosti illalla piimätuopin sängyn viereen odottamaan. Kuunteli sitten touhua ja haaveili, mistä nyt nuoret miehet haaveilevat...