Anna oma _toimiva_ vinkkisi laihduttajalle.
Olen laihduttanut 15 kiloa ja enää muutama olisi jäljellä. Olo on parantunut niin paljon, että haluaisin toimia laihdutussaarnaajana kaikille ihmisille. Koskapa tiedän sen olevan äärimmäisen ärsyttävää, ajattelin jakaa muutaman omalla kohdalla toimineen vinkin täällä.
Pidä maustettua vettä (mustaherukanlehti, kurkkuviipale tai sitruunaviipale mausteena) jatkuvasti joko pöydällä lähelläsi tai laukussa mukanasi. Näin saat näläntunteeksi naamioituneen janon sammutettua, ennenkuin ehdit tehdä voileivän tai ostaa hampurilaisen.
Pidä terveellistä naposteltavaa helposti saatavilla. Esimerkiksi kirsikkatomaatteja hedelmäkulhossa pöydällä tai naposteluporkkanoita kulhossa jääkaapin hyllyn etuosassa. Voit myös viipaloida kurkut, parikat ja tomaatit valmiiksi suupaloiksi tai leivänpäällisiksi.
Jos kaupassa ollessa iskee mieletön herkuttelunhalu, ja tiedät ettet pysty vastustamaan sitä, osta maustettu kahvi. Siinä on noin 100 kaloria ja se vie makeanhimon siinä missä suklaakin.
Muitakin varmasti olisi, mutta nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Jakakaapa tekin omianne, jospa minäkin saan niistä lisäpotkua viimeisiin kiloihin.
Kommentit (77)
Minulla on parhaiten toiminut laihdutus silloin kun EN syönyt säännöllisesti, vaan vain silloin kun oli nälkä. Minulla tuohon menee vaihtelevasti 4-6 tuntia. Kun opettelin tunnistamaan oikean nälän tunteen (eikä esim. että lounasaikaan kelloa katsoessa ajattelee, että on nälkä), niin en myöskään sitten mässyttänyt kuin oikeasti nälkäisenä. Annoskoot pienenivät kuin itsestään, kun opettelin tuntemaan täyttymisen tunteen.
Toinen mikä minulla toimii, on että en sekoita eri ruoka-aineita. Aamulla jugurttia (vaikka 2 jos niin nälkä, mutta en ole yleensä aamunälkäinen ihminen, vaan minun pitää olla ollut pari tuntia vähintään hereillä ennenkuin voin syödä mitään.) Lounaalla iso lautasellinen pastaa ja ihan vähän juustoraastetta, tai kupillinen keitettyä riisiä, ja keitettyjä kasviksia. Näitten kanssa voi syödä leipää. Tai sitten kalaa tai pihvi ja salaattia ja kasviksia, muttei riisiä, perunaa tms. eikä leipää.
Eli minulla on toiminut parikin asiaa, joita ei yleensä suositella. Nythän vannotaan tasaisin väliajoin syömisen nimeen, ja siihen että syö monipuolisesti. Minä en vanno ;-)
Syö hitaasti, on vinkki joka sopii kaikille laihduttajille. Pure yksi suupala ainakin 20 kertaa.
Etenkin, kun siitä ei todellakaan ole kenellekään mitään hyötyä, että kertoo inhoavansa jotain toisen antamaa vinkkiä.
Vierailija:
On jollain ongelmat :-D. Tsemppiä k..
Jos iskee mieliteko, odota 20 minuuttia, yleensä se menee ohi.
Kun syöt ruokaa, syö hitaasti, vähintään 20 minuutin ajan, mieluummin kauemmin. Yleensä aivot saavat viestin täydestä olosta vasta 20 minuutin viiveellä, ylipainoisilla tämä aika on kuulemma viisi minuuttia pidempi.
Makeannälkään auttaa kaksi kupillista vihreää teetä.
mutta kun muutin miehen kanssa yhteen ja rupesin syömään " oikein" , niin paino nousi (+15kg) vaikka ateriat ovat ihan terveellisiä ja muutenkään en ruvennut mässäilemään.
En tiedä miten tässä perheellisenä enää palais vanhaan sinkkuaikaan eli söis vaan silloin kun on nälkä ja todella yksinkertaista ja terveellistä ruokaa.
suositellaan syömään säännöllisin väliajoin, mutta toisaalta taas pitäisi syödä vasta, kun on nälkä.
Itselleni ei sovi säännölliset ruoka-ajat, sillä oletusarvona on, että tuolloin syödään vähän kerrallaan (jonka jälkeen on " nälkä" /tyhjä olo koko päivän). Minä taas kaipaan ruokaa lounaalla niin paljon, että olen oikeasti täynnä. Syön siis käytännössä ainakin päivällisen ja lounaan kerrallaan, mutta väliäkö tuolla, sillä pärjään sen jälkeen pitkän aikaa ilman mitään, enkä silti ylensyö illalla tämän seurauksena.
Tämä siis tuli ihan vain johdannaisena mieleeni tuosta sinun kirjoituksesta=)
Varmasti joku järkyttyy, kun kerron, että se oli aamiainen. Mutta kun aamulla ei ruoka maistunut kunnolla, päätin jättää aamiaisen kokonaan väliin. Söin ensimmäisen kerran vasta lounaalla ja silloinkin ihan " järkevästi" , elin en ylensyönyt vain siksi, että olin jättänyt yhden aterian väliin. Söin hitaasti ja lopetin heti kun vatsa oli täynnä.
Käytännössä voi syödä vaikka ihan entiseen malliin, jos lisää pari tai mieluiten kolme liikuntakertaa viikossa. Minä en ainakaan pysty kontrolloimaan syömisiäni kovin hyvin, mutta liikunta on auttanut laihduttamaan.
Ja lajien vaihtelu kannattaa - yhteen kyllästyy nopeasti. Itse käyn hölkällä, kuntosalilla, jumpassa ja kotona harrastan naruhyppelyä vahvistettuna lihaskuntoliikkeillä.
Riitaa taisi olla parin/kolmen viestin verran.
Vierailija:
Varmaan ihan hyviä vinkkejä, mutta ...
...tummaa suklaata. Siihen ei tule samanlainen himo kuin maitosuklaaseen vaan pienikin pala riittää. Muutoinkin valitse karkkipussin sijasta karkkilaatikko tai suklaalevyn tilalta Suffeli, Da Capo tmv. Esimerkiksi Vanhoissa autoissa on jotain 60-70 kcal. Lakukin on hyvä valinta. Suklaanhimoon mä ostan joskus kaakaota tai vähäkalorista kaakaovanukasta.
Mä oon laihtunut 15 kiloa liikunnan ja kalorivajeen avulla. Joka aterialla jotain proteiinia mukana, pysyy nälkä pois kauemmin. Aamupala-lounas-välipala-päivällinen/isompivälipala-iltapala.
Vierailija:
Pakasta hedelmäpaloja kesäkuumia odottelemaan. Saat jäätelön sijaan terveellisen viilentäjän.
500 kcal vai etenetkö suuremmalla vajeella?
Vierailija:
Mä oon laihtunut 15 kiloa liikunnan ja kalorivajeen avulla. Joka aterialla jotain proteiinia mukana, pysyy nälkä pois kauemmin. Aamupala-lounas-välipala-päivällinen/isompivälipala-iltapala.
Totta on, että näin perheettömänä sinkkuna tämä toimii, kun ei tarvi ajatella kuin itseään. Perheen kanssa varmaan hankalampaa, kun ruokaa täytyy laittaa paljon useammin ja välipaloja ym. Hirveästi enemmän itsekuria silloin tarvitaan, ja ehtiikö pienten lasten äiti kuulostella itseään, onko nälkä vai ei?
Tämä tyyli toimii minulla siksikin, että en ole makean tai muun naposteltavan perään, mutta kun syön haluan syödä kunnolla (paljon). Siksi lounas on tosiaan paljon pastaa tai riisiä ja lisäksi vielä keitettyjä kasviksia, tai iso pihvi ja salaattia. Ja minun tapauksessani aina suolaista ruokaa, mitään makeaa ei tee mieli (esim. suklaata, kakkuja, irtokarkkeja, jäätelöä tms. )
Tsemppiä kaikille!
t. se 26
syö vähemmän kuin kulutat :)
Heh, noin helppoa se on, oikeasti! Mulla on pudonnut paino alkuvuodesta nyt 4kg (ja lähtökin oli normaalipaino) ja mitään tuon erikoisempaa en ole tehnyt :) jos tekee mieli suklaata, ostan fazerin sinisen levyn ja syön sen :):) Jos tekee mieli karkkia, ostan. jos tahdon syödä kakkua tmv. syön ja pizzan haen kun tekee mieli.
Mitään en ole joutunut jättämään pois, jos mussutan tuon suklaalevyn liikun sitten sen edestä :) Helppoa ja vaivatonta.. musta kun ei olisi tuohon laihdutusruokavalioon. No, se, että limpsat oon vaihtanu maistettuihin kivennäisvesiin.
Miehellä on alkuvuodesta pudonnut paino 6kg (hänellä ylipainoa n.30kg) ja samalla tavalla laihduttaa kuin minäkin, ei mitään ihme konsteja. Kun eipä se ravinnon keventäminen sitten auta jos liikkuu vähemmän tai sillai. Meillä toi on aivan loistava, sillä en voisi elää ilman suklaata
En muistanutkaan tätä vinkkiä, vaikka meillä syötiin tällaisia lapsena.
Meillä oli kesämökille niin pitkä matka, että jäätelöt olisivat sulaneet matkalla, joten äiti pakasti perille saavuttuamme hedelmiä ja ihan hyvin toimivat jäätelön sijaan.
Jäisinä ne piti syödä.
Vierailija:
Mitkä hedelmät sopivat parhaiten pakastamiseen? Siis niin, että niissä on jotain makuakin pakastettuina? Sulatatteko ne ennen syömistä, vai käyttekö suoraan kimppuun?
Kahvin kanssa kaipaan useimmiten jotain pureskeltavaa. Ennen söin keksejä, mutta nyt käy tämä näkkäri. On niin isokin, että yksi riittää.
- Lounaaksi syön salaattia tai keittoa, illalla sitten jotain toisenlaista ruokaa mutta kevyttä.
- Liikuntaa joka päivälle jotain. Olen entinen liikunnan inhoaja, mutta ostin jäsenyyden kuntoklubille, jossa voi vaikka joka päivä käydä eri jumpassa tai sitten vain salilla. Ei voi kyllästyä.
Kalorivajetta oli vaihtelevasti, en nimittäin laihtunut tasaisesti, vaan välissä oli suvantovaiheita, jolloin en jaksanut skarpata. Silloin, kun otin niskasta kiinni ja taas laihdutin, söin noin 1400 kcal per päivä. Se on mun kulutuksella noin 400 kcal vaje. Toisinaan tuli vajetta enemmän (liikuntaa kunnolla), toisina päivinä taas saattoi kalorit ylittyä. Uskoisin, että omat ruokailutottumukseni ovat lähellä Kutrin oppeja. Liikunnan harrastaminen oli välillä vaikeaa, kun kotona oli pienet lapset. Etenkin sen jälkeen kun palasin töihin, en millään malttaisi olla iltoja lapsista erossa.
Vierailija:
Vierailija:Ihmiset tuntuvat kuvittelevan kaikkin juovan kahvia.
Eivät tietenkään kaikki juo kahvia, mutta koskapa kirjoitat tänne nimettömänä vierailijana, ketään ei oikeasti kiinnosta.
Minäkään en juo kahvia, en karppaa, enkä pysty syömään kovin monia hedelmiä, eikä mieleeni silti tullut kommentoida noiden vinkkien antajia.
T: Toinen joka ei juo kahvia, eikä tosiaan ymmärrä ton yhden älämölöä...
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:Ihmiset tuntuvat kuvittelevan kaikkin juovan kahvia.
Eivät tietenkään kaikki juo kahvia, mutta koskapa kirjoitat tänne nimettömänä vierailijana, ketään ei oikeasti kiinnosta.
Minäkään en juo kahvia, en karppaa, enkä pysty syömään kovin monia hedelmiä, eikä mieleeni silti tullut kommentoida noiden vinkkien antajia.
Vierailija: