Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokailuun siirtyminen ja lisääntyneet syömishimot

Vierailija
23.10.2018 |

Olisikohan kellään kokemuksia tai tietoa tämmöisestä ilmiöstä. Vietän nyt ensimmäistä kertaa lihatonta lokakuuta ja se onkin sujunut ihan hyvin muuten, mutta minua vaivaa jatkuva himo syödä! En siis himoitse erityisesti mitään kebabia tai pihviä vaan ihan yleisesti kaikkea syötävää. Tuntuu että mikään ei riitä, voisin syödä koko ajan.
Yksikin ilta ahmin kulhollisen salaattia kun ei muuta ollut, vaikka en ollut nälkäinen. Lisäksi tulee himoittua karkkia, pizzaa, parsakaalia, pastaa.. Oikeastaan ihan mitä vaan. Voiko olla, että kasvisruoka aiheuttaa minulle jotain puutostiloja, niin että tekee mieli ahmia? Olen mielestäni kuitenkin pyrkinyt syömään monipuolisesti ja myöskin huolehtimaan proteiinin saannista. Aikaisemmin olen ahminut ruokaa jos olen ollut ahdistunut, mutta nyt en mielestäni ole sen ahdistuneempi kuin syyskuussakaan. Kokemuksia tämmöisestä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisravinto on usein vähäkalorisempaa kuin liharuoat. Eli jos olet korvannut lihan soijalla ja pavuilla, niin toi sun tarve syödä johtuu siitä et saat vähemmän energiaa ja sun keho vaatii ruokaa. Eli jos sä aiot pysyä tolla tiellä, niin ota selvä paljonko missäkin on suunnilleen kaloreita et voi tehdä sellasia valituneita päätöksiä. Kasviksissa itessään on tosi vähän kaloreita (energiaa). Ihminen tarvitsee energiaa. Syö siis tarpeeks. Jos sulla on tommosia himoja niin todennäköisintä on et saat vaan liian vähän energiaa.

Vierailija
22/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt ahmimishimoon:

a) et syö riittävästi - syö kunnolla ja tasaisesti. isompia annoksia kuin ennen. 

b) et syö riittävästi rasvaa. kasvisruokavaliossa sitä ei tule itsestään niin paljon, käytä enemmän lisättyä rasvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan pääasiassa kasvisruokaa syövänä hirveitä rasvanhimokohtauksia aina kun unohdan syödä riittävästi rasvaa, tekee muwli syödä margariinia suoraan purkista. Sulla nyt on hieman erilaista 'oirehdintaa', mutta voisko lisärasva auttaa?

Älä nyt margariinia syö! Syö oikeaa voita tai oliiviöljyä, rypsiöljyä ei pidä elävien olentojen syödä.

Vierailija
24/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan pääasiassa kasvisruokaa syövänä hirveitä rasvanhimokohtauksia aina kun unohdan syödä riittävästi rasvaa, tekee muwli syödä margariinia suoraan purkista. Sulla nyt on hieman erilaista 'oirehdintaa', mutta voisko lisärasva auttaa?

Rasvanhimoon margariinia? Tyhmäkö olet?

Näitähän on paljon varsinkin Suomessa, jotka luulevat että margariinit ja rypsiöljyt ovat "hyvää rasvaa".

Vierailija
25/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ruokavaliosi ei ole tasapainoinen ja/tai et saa tarpeeksi energiaa. Tämä on hyvin usein ongelma, kun sekasyöjä siirtyy kasvisruokavalioon tekemättä ensin taustatyötä ja pohtimatta, mihin on ryhtymässä. Olethan siis lihan tilalle ottanut aina jonkun korvaavan proteiinilähteen - linssit, pavut, soijan, munat (jos siis syöt niitä kuitenkin eli et ihan vegaaniksi ole alkanut), nämä korvaavat valmiteet kuten nyhtökaura, härkis, muru, seitan jne.. Ja katsothan tosiaan myös, että energiaa tulee tarpeeksi. Jos sen sijaan, että syöt kermaisen lohipastan, syötkin nyt pastaa tomaattikastikkeella, on ero energiamäärissä jo iso. Leivitetyn pihvin energiamäärillä saat pistellä melkoisen annoksen tomaattipohjaista linssimuhennosta, etkä pääset lähellekään samoja kilokaloreita jne. Myös rasvan saanti on voinut vähentyä huomattavasti ja olla jo liian alhainen.  Kuukaudessa et mitään isoja puutoksia ehdi itsellesi saada, vaikka ruokavaliosi ei olisi optimaalinen, mutta silti ehkä kannattaa ottaa tuohon monivitamiini- ja rautavalmiste rinnalle kokeilun ajaksi. 

Vierailija
26/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Yleisimpiä ruokia tässä lokakuun aikana ovat olleet: pastakastike nyhtiksestä, linssicurry riisillä, linssikeitto, kasvispihvit/papupihvit ja jokin kasvislisuke esim. paistetut ruusukaalit, tofuwokki sekä lämpimät voileivät soijaleikkeleellä yms. Roskaruokahimoihin olen syönyt vegepizzaa sekä testannut vöneriä. Nyt kun mietin, niin juustoa on kyllä tullut syötyä aika paljon...

En liiku mitenkään hirveästi. Päivittäiset asioinnit kävellen sekä silloin tällöin reippaita kävelylenkkejä ja kevyitä kehonhuoltotunteja. Jospa se on vaan tuo olemassa oleva ahmimistaipumus, joka korostuu kun "aktiivisesti" rajoitan itseltäni tiettyjä ruokia.

Pasta ei ole kasvisruokaa, voileipä ei ole kasvisruokaa, pizza ei ole kasvisruokaa, juusto ei ole kasvisruokaa.

Syöt hirvittävästi hiilareita jotka sotkevat sokeritasapainon ja tietysti on koko ajan nälkä.

JOs rajoitat vain lihan syöntiä, syö kananmuna-salaattia, kasvishernekeittoa, pähkinöitä, raejuusto-ananas, rahkoja, tonnikala-kananmuna-salaattia ym. Älä vaihda lihaa vehnään ja sokeriin. Se on sama kuin kanan sijaan söisi munkkeja. 

Vierailija
27/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kasvissyöjä ja ruoka himoittu. Meni paljon roskaa alas. 2v lihansyöjä ja en pääse siitä himosta enään irti.

Vierailija
28/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeys ja lähestyvä talvi saa ahmimaan. Itselläni on ihan jatkuva ruokahalu joka vuosi tähän aikaan vuodesta. Kroppa kerää vararavintoa.

Vierailija
29/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt margariinia syö! Syö oikeaa voita tai oliiviöljyä, rypsiöljyä ei pidä elävien olentojen syödä.

Kerro minulle, mitä pahaa on rypsiöljyssä. Sen omegasuhde on parempi kuin oliiviöljyn.

Vierailija
30/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle, mitä pahaa on rypsiöljyssä. Sen omegasuhde on parempi kuin oliiviöljyn.

Eipä taida olla. Lisäksi se, samoin kuin muutkin siemenöljyt aiheuttavat elimistön hiljaista tulehdusta.  Ymmärrätkö, miksi juuri Suomessa hehkutetaan rypsiöljyä?

Vierailija
31/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida olla. Lisäksi se, samoin kuin muutkin siemenöljyt aiheuttavat elimistön hiljaista tulehdusta.  Ymmärrätkö, miksi juuri Suomessa hehkutetaan rypsiöljyä?

Esitä minulle lähde, jonka mukaan rypsiöljyn omegasuhde on huonompi kuin oliiviöljyn. Samalla esität varmaan lähteen tuolle väittelee siemenöljyistä ja hiljaisesta tulehduksesta.

Vierailija
32/32 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä minulle lähde, jonka mukaan rypsiöljyn omegasuhde on huonompi kuin oliiviöljyn. Samalla esität varmaan lähteen tuolle väittelee siemenöljyistä ja hiljaisesta tulehduksesta.

Tämä on taas näitä tomikontioihin, samisundvikeihin ja anttiheikkilöihin hurahtaneita tyyppejä, joka ei ole tajunnut, että nämä kotimaan ja ulkomiaiden nettigurut vetävät mutkia suoriksi, vääristelevät tutkimustuloksia ja välillä jopa suoraan keksivät juttuja omasta päästään edistääkseen kaupallista agendaansa. Luulee, että on näiden gurujen johdatuksen seurauksena tajunnut sen suuren salaliiton, jonka tarkoituksena on sairastuttaa koko maailman väestö. Eli jos luet muutaman karppi- ym. muun vaihtoehtoruokavaliouskovaisen nettijulistuksia ja kirjoja, sieltä löytyy tuo väite. Sen väitetään ihan viitteiden kera perustuvan tutkimuksiin, mutta sitten, kun käy lukemassa tuon alkuperäisen tutkimuksen, niin käy ilmi, että sieltä on irrotettu yksi yskittäinen kommentti,  jolla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä tutkimuksen sisällön ja lopputuloksen kanssa ja joka on vielä muokattu (tai tahallisesti tai vahingossa ymärretty väärin) tukemaan omaa kantaa, vaikka oikeasti tutkijat eivät ole kyseistä johtopäätöstä tehneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme