Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokailuun siirtyminen ja lisääntyneet syömishimot

Vierailija
23.10.2018 |

Olisikohan kellään kokemuksia tai tietoa tämmöisestä ilmiöstä. Vietän nyt ensimmäistä kertaa lihatonta lokakuuta ja se onkin sujunut ihan hyvin muuten, mutta minua vaivaa jatkuva himo syödä! En siis himoitse erityisesti mitään kebabia tai pihviä vaan ihan yleisesti kaikkea syötävää. Tuntuu että mikään ei riitä, voisin syödä koko ajan.
Yksikin ilta ahmin kulhollisen salaattia kun ei muuta ollut, vaikka en ollut nälkäinen. Lisäksi tulee himoittua karkkia, pizzaa, parsakaalia, pastaa.. Oikeastaan ihan mitä vaan. Voiko olla, että kasvisruoka aiheuttaa minulle jotain puutostiloja, niin että tekee mieli ahmia? Olen mielestäni kuitenkin pyrkinyt syömään monipuolisesti ja myöskin huolehtimaan proteiinin saannista. Aikaisemmin olen ahminut ruokaa jos olen ollut ahdistunut, mutta nyt en mielestäni ole sen ahdistuneempi kuin syyskuussakaan. Kokemuksia tämmöisestä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikun olet ihana ja ajattelet ilmastonmuutosta. Näin se maailma pelastuu! Se on lähes tulkoon sinun ansiota.

Vierailija
2/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään lihan jättäminen pois aiheuta puutostiloja jos siis olet korvannut lihat esim. linsseillä, pavuilla, tofulla ym + avocadolla. 

Ehkä olet stressaantunut mikä aiheuttaa tuon, kerta sinulla on ahmimiskohtauksia ollut vaikka olet ollut lihaasyöväkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentointia helpottaisi, jos kertoisit mitä syöt ja miten aktiivinen olet.

Vierailija
4/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko että lihaa voi korvata. Onhan lihassa muutakin kuin pelkkä proteiini! Ja onko se kasvien proteiini edes samanlaista? Toki lihaa pitäisi syödä vähemmän kuin nyt, mutta itse en uskaltaisi luopua. Samanlaista ahmimishimoa tuli itselle kun koitin pelkkää kasvisruokaa.

Paljon energisempi olo on jos syö vaikka 50 g lihaa joka päivä tai kunnon pihvin silloin tällöin.

Vierailija
5/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka ei aiheuta puutostiloja, vaan sinun on huolehdittava että syöt tarpeeksi. Minä laitoin esim. pannullisen kasviswokkia ja lisäksi riisiä. Kaikki meni yhdellä aterialla. Siis sellainen määrä joka olisi liharuokana riittänyt 2-3 hengelle. Sellaisia annoksia sun pitää nyt syödä. Rajoita rasvan määrää tosin.

Vierailija
6/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaruoka on vegeä suolaisempaa/ sokerisempaa, sulla on siis ”vieroitusoireet” menossa. Nämä laantuvat kyllä ajansaatossa luonnostaan kunhan elimistö tottuu, sun kuukausi kokeilu on tosin jo loppusuoralla ni ehkä kestät viekkarit just just :D

Vierailija
7/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi katsoa mitä se ruoka sisältää, pelkkä salaatti ei pidä nälkää, mutta linssejä tai muuta proteiinia sekaan.

Vierailija
8/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on herkästi rasvattomampaa kuin liharuoka. Tsekkaa siis että saat tarpeeksi rasvoja (öljy salaatissa, pähkinät jne)

Vierailija
9/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Yleisimpiä ruokia tässä lokakuun aikana ovat olleet: pastakastike nyhtiksestä, linssicurry riisillä, linssikeitto, kasvispihvit/papupihvit ja jokin kasvislisuke esim. paistetut ruusukaalit, tofuwokki sekä lämpimät voileivät soijaleikkeleellä yms. Roskaruokahimoihin olen syönyt vegepizzaa sekä testannut vöneriä. Nyt kun mietin, niin juustoa on kyllä tullut syötyä aika paljon...

En liiku mitenkään hirveästi. Päivittäiset asioinnit kävellen sekä silloin tällöin reippaita kävelylenkkejä ja kevyitä kehonhuoltotunteja. Jospa se on vaan tuo olemassa oleva ahmimistaipumus, joka korostuu kun "aktiivisesti" rajoitan itseltäni tiettyjä ruokia.

Vierailija
10/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että nälättää jos syöt käytännössä hiilihydraattia proteiinilla ja rasva jää puuttumaan tai ainakin turhan vähäiseksi. Hiilari ja proteiini ei tuo kylläisyyttä eikä pidä nälkää loitolla. Sen kylläisyyden tekee rasva. Ja mieluiten tyydyttynyt rasva, eli eläinrasva. Enkä nyt tarkoita pihviä, kuten kaikki vegaanit yleensä luulevat eläinrasvaa tarkoitettavan kuivalla lihaslihalla. Vaan esim maitorasvoja, luuydintä, sisäelimiä, rasvaisia ruhonosia ja sitä rataa.

Mun puutarha tuottaa hirveän hyvin kaikkea paikkallisvihantaa loppukesästä ja alkusyksystä, tänä vuonna satoa on riittänyt ihan näihin päiviin asti runsaasti. Huomaan, että syksyllä ravinto ei täytä samalla tavalla kuin muina vuodenaikoina, koska syön selvästi kasvispainotteisemmin kuin suurimman osan vuotta. Saatan pitää useammankin kasvisruokapäivän, koska pidän kasvisruoista vaikka eläinrasvakarppaaja pääasiassa olenkin. On pakko nostaa reilusti elukkarasvan määrää ravinnossa, etten söisi koko ajan. Ei minulla ole yksinkertaisesti aikaa laiduntaa suurinta osaa päivästä, kahdesta kolmeen ateriaa riittää kun ne rasvaa perusteellisesti.

Vierailija
11/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma-palsta on kyllä väärä paikka kysyä absoluuttista totuutta ravinto-asioista, kaikilla on mielestään se ainoa oikea ruokavalio :D en kyllä huolestuisi salaattikulhollisten ahmimisesta. Koita lisätä rasvaa? Käykö oikea voi? Kananmunat? Rasvan kanssa sen parsakaalinkin vitamiinit imeytyvät paremmin ja kuulema pitää nälkää pidempään.

Äläkä herranjumala stressaa jos himottaa vihanneksia tai kasviksia :)

Ehkä vaan kiinnität nyt ruokavalioon enemmän huomiota kun olet tehnyt muutoksen ja siksi tekee mieli sitä sun tätä?

Monillahan pelkästään pimeän aika lisää syömishimoja, syötkö d-vitamiinia?

Vierailija
12/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni kasvisruoka ei vaan tuota yhtälailla mielihyvää syödessä joten sitä tekee mieli sitten syödä enemmän, yrittää jotenkin korvata määrällä sitä laatua.

Vierailija
13/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan pääasiassa kasvisruokaa syövänä hirveitä rasvanhimokohtauksia aina kun unohdan syödä riittävästi rasvaa, tekee muwli syödä margariinia suoraan purkista. Sulla nyt on hieman erilaista 'oirehdintaa', mutta voisko lisärasva auttaa?

Vierailija
14/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan pääasiassa kasvisruokaa syövänä hirveitä rasvanhimokohtauksia aina kun unohdan syödä riittävästi rasvaa, tekee muwli syödä margariinia suoraan purkista. Sulla nyt on hieman erilaista 'oirehdintaa', mutta voisko lisärasva auttaa?

Rasvanhimoon margariinia? Tyhmäkö olet?

Vierailija
15/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mikään ihme ole, että tulee syömishimoja, kun siirtyy lajille sopimattomaan syömisiin.  Mieti nyt vähän, ap!

Vierailija
16/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kyllä liha jos mikä pitää nälän poissa. Toinen juttu että itse ainakin jos rupean miettimään liikaa syömisiäni niin tulee toi että tekis mieli syödä koko ajan. Just tyyliin että noniin nyt en kuukauteen syö lihaa tai että nyt mä laihdutan mitäs mä saankaan ja en saa syödä. Ruoka siis pyörii mielessä silloinkin kun ei ole nälkä ja kyllähän siinä halut herää. Normaalisti ruoka hiipii mieleen vasta kun nälkä yllättää.

Vierailija
17/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sellainen määrä joka olisi liharuokana riittänyt 2-3 hengelle. Sellaisia annoksia sun pitää nyt syödä.

Miten ihmisen vatsa voi yht'äkkiä kestää ottaa vastaan 3 kertaa totutusta suurempia annoksia?

Vierailija
18/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sellainen määrä joka olisi liharuokana riittänyt 2-3 hengelle. Sellaisia annoksia sun pitää nyt syödä.

Miten ihmisen vatsa voi yhtäkkiä kestää ottaa vastaan 3 kertaa totutusta suurempia annoksia?

Jep, taisi olla vähän kärjistetty ;) oman kokemuksen mukaan kasvissyöjänä ei ole tarvinnut syödä luultavasti sen enempää mutta useammin pieniä annoksia kylläkin :) siitä voi syntyä noita kaikenlaisia himoja jos vanhasta tottumuksesta syö vain esim. pari kertaa päivässä. ähkyyn syönti kun ei kevyellä ravinnolla niin vain onnistukkaan. Silloin alkuaikoina kun elelimme vielä luonnossa ilman nykyisiä työkiireitä päivät kuluivat keräillessä ja napostellessa kasviksia pitkin päivää, joten tämä ruokailurytmi juontaa juurensa jo kaukaa :)

Vierailija
19/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisen vatsa voi yhtäkkiä kestää ottaa vastaan 3 kertaa totutusta suurempia annoksia?

Jep, taisi olla vähän kärjistetty ;) oman kokemuksen mukaan kasvissyöjänä ei ole tarvinnut syödä luultavasti sen enempää mutta useammin pieniä annoksia kylläkin :) siitä voi syntyä noita kaikenlaisia himoja jos vanhasta tottumuksesta syö vain esim. pari kertaa päivässä. ähkyyn syönti kun ei kevyellä ravinnolla niin vain onnistukkaan. Silloin alkuaikoina kun elelimme vielä luonnossa ilman nykyisiä työkiireitä päivät kuluivat keräillessä ja napostellessa kasviksia pitkin päivää, joten tämä ruokailurytmi juontaa juurensa jo kaukaa :)

Suomen ilmastossa ei kyllä keräilty kasviksia kuin kesäisin. Talvisin syötiin lihaa ja kalaa kuivattuna ja suolattuna. Eikä syöty pitkin päivää.

Vierailija
20/32 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmastossa ei kyllä keräilty kasviksia kuin kesäisin. Talvisin syötiin lihaa ja kalaa kuivattuna ja suolattuna. Eikä syöty pitkin päivää.

Puhut eri aikakaudesta, Ihminen ei ole kehittynyt suomessa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi