Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olet tehnyt ILMASTONMUUTOKSEN estämiseksi?

Sipulis
23.10.2018 |

Aivan, et mitään. En minäkään.

Yksi tuttavaperhe tosin
-myi mökin
-myi auton
-käyttää julkisia
-lopetti lihansyönnin
-lenteli ennen paljon sinne sun tänne, nyt vain yksi lentomatka per vuosi, jos muulla ei pääse
-sai paremman omantunnon.

Olisikohan esimerkiksi meille tyhmemmille??? Ja sen lisäksi vaikkapa kansanedustajille ja mepeille?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olet tehnyt merien vuoroveden estämiseksi?

Ei ihminen sille mitään voi, sen kanssa vaan pitää sopeutua elämään.

Muuten kyllä pyrin olemaan ekologinen ja välttmättään roskaamista ja saastuttamista. Jätteet kierrätetään hyvinkin moneen jakeseen nykyisin, autot valitaan vähänpäästöisiksi, lämmitysenergian määrää pyritään minimoimaan, ruoka tehdään perusraaka-ainesta jne.

Vierailija
42/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, en syö lihaa, matkustelen maltillisesti, kierrätän, teen paljon valintoja ruokakaupassa jne ympäristön hyväksi, olen hyvin tarkka muovin käytöstä. Paljon vois vielä tehdä, mutta on tuossa jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwell kirjoitti:

Onnea teille, mutta suomalaisten eko-teoilla ei ole mitään väliä jos Intia, Kiina, Yhdysvallat ym. Eivät tee mitään, te ette uskokkaan minkälaisia tehtaita tuolla idässä on, siellä ei paljoa välitetä mitä piipusta tulee ulos.

Ja kukas ne tehtaiden tuotteet pääasiassa ostaa? Kiinnitätkö sinä huomiota, mistä ostamasi tuotteet tulevat? Itse ostan vain EU maissa tuotettuja tuotteita ja erityisesti suosin lähimaiden eli Suomen, Ruotsin ja Viron tuotteita aina kun voin. Enkä osta turhaa. Omilla kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa kiinailmiöön. 

Vierailija
44/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko tarttua muutamaan ekotekoon. Mm. "en tilaa ulkomailta" oletko aivan varma, ettei yhtäkään hankkimaasi tuotetta ole maahantuotu ulkomailta? Vai meneekö se maahantuonti maahantuojan piikkiin?

Piikeistä puheen ollen. Miten rescue lemmikit ovat ekoteko? Lemmikin vieminen piikille on ekoteko. Jos lasten tekeminen on väärin niin lemmekit muina kuin palveluseläiminä ne vasta väärin ovat. Syövät lihaa eivätkä paranna huoltosuhdetta.

Hieno asia tietysti, että voitte nukkua yönne rauhassa, onhan ilmaston lämpenemisestä uutisointi ahdistavaa. Ekotekojenne merkitys on melko piipertelyä verraten vaikka aivan ensimmäisiin vastaajiin, jotka kuitenkin tekevät töitä fossiilisten korvaamiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Tuotteen ilmastovaikutukselle on aika iso merkitys sillä, tilaako sen yksittäinen kansalainen erillisenä tuotteena, jolloin pikkusälä tulee yleensä satunnaisesti lentorahtina silloin, kun se on tilattu, verrattuna siihen, että maahantuoja tilaa kerralla monta kontillista tavaraa, jotka tuodaan laivalla kaikki kerralla tiettyä aikaväliä varten. Toki kotimaisen ostaminen on parempi vaihtoehto aina, jos ei puhuta esim. kasvihuonetomaateista ja salaateista. Mutta kun pitää valita itse ulkomailta tilattavan ja isossa erässä maahantuodun väliltä, on jälkimmäinen selvästi ekologisempi vaihtoehto.

Muutenkaan en käsitä tätä ajatusmallia, mikä täälläkin osalla on vallalla, että ei tolleen kannata tehdä, kun se ei oo yhtä hyödyllistä kuin joku muu. Että turhaan vähennät autoilua ja lihansyöntiä, kun et oo kehittämässä ekopolttoaineita. Ja ihan turhaan otat sen rescue-lemmikin sen rotulemmikin sijaan, kun sekin kuitenkin syö lihaa. Parempi, että tehdään edes jotain, vaikkei täydellisesti, kun ettei tehtäisi sitä vähääkään. Mutta tämä joidenkin "väärin sammutettu" asenne on vaan ihan sairaan ärsyttävä. Ylimielisiä, laiskoja p*skoja, joiden on pakko pönkittäää omaa huonoa itsetuntoaan besserwisseröimällä ja päällepäsmäröimällä ja tosia dissaamalla. 

Vierailija
45/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pyrkinyt levittämään tietoa. Kehitysmaalaisia ei tule kiikuttaa pois maistaan ja heidät on opetettava olemaan lisääntymättä holtittomasti.

Miten tiedonlevittämisesi menee kehitysmaihin asti? Lahjoitatko seksuaaliterveyttä ja naisten koulutusta edistäviin hankkeisiin kehitysmaissa?

Vierailija
46/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän valistaa kanssaihmisiä siitä, miten valtavan suuren hiilijalanjäljen satojen tuhansien pak.olaisten kärrääminen tuhansien kilometrien päähän kodeistaan länsimaihin (missä kulutus kasvaa todella paljon korkeammaksi) saa aikaan.

Toistaiseksi olen kohdannut lähinnä vihamielistä kommentointia, vaikka ajattelen vain ilmaston parasta.

Vierailija
47/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maxwell kirjoitti:

Onnea teille, mutta suomalaisten eko-teoilla ei ole mitään väliä jos Intia, Kiina, Yhdysvallat ym. Eivät tee mitään, te ette uskokkaan minkälaisia tehtaita tuolla idässä on, siellä ei paljoa välitetä mitä piipusta tulee ulos.

Ja kukas ne tehtaiden tuotteet pääasiassa ostaa? Kiinnitätkö sinä huomiota, mistä ostamasi tuotteet tulevat? Itse ostan vain EU maissa tuotettuja tuotteita ja erityisesti suosin lähimaiden eli Suomen, Ruotsin ja Viron tuotteita aina kun voin. Enkä osta turhaa. Omilla kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa kiinailmiöön. 

Onhan tehtaiden käyttämät valmistusraaka-aineetkin tuotettu aina ekologisella ja kestävällä tavalla EU:ssa? - eri

Vierailija
48/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, en yhtikäs mitään. Enkä meinaa tehdäkkään, jätän seuraavien sukupolvien murheeksi. 

Vierailija
49/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maxwell kirjoitti:

En usko että ostat vain EU tuotteita. Takuulla joudut ostamaan kiinalaista ja muuta aasialaista tuotetta, sillä niitä ei voi välttyä ostamasta.

Vierailija
50/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin sinappikoneet tekemättä.

Vierailija
51/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puolittanut lihansyöntiä ja korvannut suurimmaksi osaksi riistalla. En osta juuri lainkaan kaupasta enää lihaa. En tilaa enää lainkaan ns. kertakäyttötavaraa, eli vaatteita ja muita tavaroita suoraan halpamaista, eli Wishin yms kautta. Kierrätän kartongin, metallit, paperin, lasin ja biojätteen, sekä kuljen alle 10km matkat usein pyörällä. Yritän välttää kaiken turhan ostamista, verhoja ja päiväpeitteitä ym. ei tarvitse olla useaa kappaletta. Yritän pidentää tavaroiden käyttöikää korjaamalla ja uusiokäyttämällä. 

Vierailija
52/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustamalla muuttoa lämpimistä maista tänne kylmään kuluttamaan

Vierailija
53/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pieren aina sisäänpäin

- en ole tehnyt kakaroita, enkä tee.

- pyöräilen tai kävelen kaikkialle

- ostan vain sen verran sapuskaa kuin olen aikeissa syödä

- ostan vaatteita vain silloin kuin vanhoista on vaan paikkaukset jäljellä. Nekin kirpparilta. Tosin nastakengät joudun varmaan ostamaan uutena...

- osaan kierrättää. Ihme kyllä muutkin taloyhtiön asukkaat.

- olen sairas ja köyhä joten matkustelu ei kuulu harrastuksiini

Mitä vielä voisin tehdä? Vinkkejä?

Vierailija
54/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näistä onkin jo tullut, mutta kokoan kuitenkin yhteen omat ilmastotekoni:

- Kierrätän kaiken (biojäte, metalli, lasi, uusimpana muovi, tietenkin kaikki elektroniikka ja paristot yms menevät myös oikeiin kierrätyspisteisiin)

- En omista lemmikkejä. Aikanaan omistin,mutta viimeisten kuoltua noin 10 vuotta sitten päätin juurikin ilmastosyistä, että enää en lemmikkejä hanki. Samasta syystä lopetin ratsastuksen, hevosharrastus aiheuttaa paljonkin päästöjä etenkin Itämereen ja vie myös paljon maa-alaa muilta eläimiltä.

- Syön kasvispainotteisesti. Täysin vegaaniksi en voi koskaan ryhtyä, koska perheessä palkokasvi- ja pähkinäallergiaa, joten sallin itselleni ruokavalion täydennyksen satunnaisesti kananmunilla, villikalalla ja riistalihalla

- Olen päättänyt, että hankin vain yhden lapsen. 

- Teen vapaaehtoistyötä ympäristöjärjestölle

- Lahjoitan kehitysmaissa koulutusta edistäviin hankkeisiin. Etenkin naisten koulutus todistetusti vähentää lapsilukua. 

- En lennä joka vuosi ja silloin harvoin kun lennän, lennän nykyään vain Euroopan sisällä. Olen lapsuudessani perheen kanssa matkustellut paljon Afrikan ja Aasian maissa, enää ei tulisi mieleenkään surutta lentää toiselle puolelle maapalloa päästöjen takia. 

- Auton käyttöä olen vähentänyt, mutta tällä hetkellä siitä täysin luopuminen ei ole realistinen vaihtoehto työmatkojen liiallisen pidentymisen takia. Etsin tosin työtä lähempänä kotiani, jolloin voisin autostakin luopua. 

- Asun kerrostalossa. Se on energiatehokkaampaa kuin muut asumismuodot. 

Vierailija
55/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pyrkinyt levittämään tietoa. Kehitysmaalaisia ei tule kiikuttaa pois maistaan ja heidät on opetettava olemaan lisääntymättä holtittomasti.

Miten tiedonlevittämisesi menee kehitysmaihin asti? Lahjoitatko seksuaaliterveyttä ja naisten koulutusta edistäviin hankkeisiin kehitysmaissa?

Senkin höpsö. Levitän tietoa Suomessa suomalaisille, että kaikki suomalaiset ymmärtäisivät olla auttamatta. Nykyiset "auttajat" eivät todellakaan ole avuksi kehitysmaiden kehitykselle.

Vierailija
56/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- pieren aina sisäänpäin

- ostan vaatteita vain silloin kuin vanhoista on vaan paikkaukset jäljellä. Nekin kirpparilta. Tosin nastakengät joudun varmaan ostamaan uutena...

Hyviä ilmastotekoja teet jo, pierut kyllä kannattaa päästä ulos.  Lemmikeistä, tupakasta ja oluesta voi luopua, jos näitä elämässäsi on, lisäksi hävikkiruuan haku esim leipäjonosta tai kauppojen alelaareista voisi auttaa myös talouttasi,tätä tosin varmaan teetkin jo?

Vierailija
57/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän Thaimaan aurinkoon makaamaan kul*i pystyssä vain kolmesti vuodessa, aiemman kahdeksan kerran sijasta (tuo kul*in pystyssä oleminen ei liity asiaan mitenkään).

Vierailija
58/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkin höpsö. Levitän tietoa Suomessa suomalaisille, että kaikki suomalaiset ymmärtäisivät olla auttamatta. Nykyiset "auttajat" eivät todellakaan ole avuksi kehitysmaiden kehitykselle.

Tässä olet väärässä. Nimenomaan esim. koulutuksen tukeminen kehitysmaissa auttaisi todlela paljon. Ohjaa auttajia siihen suuntaan ja lahjoita itsekin. 

Vierailija
59/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pieren aina sisäänpäin

Hyviä ilmastotekoja teet jo, pierut kyllä kannattaa päästä ulos.  Lemmikeistä, tupakasta ja oluesta voi luopua, jos näitä elämässäsi on, lisäksi hävikkiruuan haku esim leipäjonosta tai kauppojen alelaareista voisi auttaa myös talouttasi,tätä tosin varmaan teetkin jo?

Kiitos vinkeistä. Olutta ei tule juurikaan juotua, olen nimittäin suolistovammainen ja gluteeniton olut on kovin kallista. Lemmikkejä ei ole, olen kuullut että köyhien ei sovi nauttia eläinten seurasta 😊 Alelaarit tulee tutkittua, leipäjonoa ei meidän kylällä enää ole. Mutta Tampereelta varmaan löytyy moinen 😊

Vierailija
60/132 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maxwell kirjoitti:

Onhan tehtaiden käyttämät valmistusraaka-aineetkin tuotettu aina ekologisella ja kestävällä tavalla EU:ssa? - eri

On tälle ainakin suurempi todennäköisyys kuin Kiinatuotteissa. Usein EU:n kierrätysmaateriaaleista tehdyt uusiomateriaalit käytetään EU:n omassa tuotannossa, mikä on valtavan hyvä juttu.  Esim. Suomalainen Sinituote alkoi tekemään tuotteita Suomessa kierrätetystä muovista Suomen ja lähimaiden markkinoillle. Ei tule pitkiä kuljetusmatkoja näin.