Mitä olet tehnyt ILMASTONMUUTOKSEN estämiseksi?
Aivan, et mitään. En minäkään.
Yksi tuttavaperhe tosin
-myi mökin
-myi auton
-käyttää julkisia
-lopetti lihansyönnin
-lenteli ennen paljon sinne sun tänne, nyt vain yksi lentomatka per vuosi, jos muulla ei pääse
-sai paremman omantunnon.
Olisikohan esimerkiksi meille tyhmemmille??? Ja sen lisäksi vaikkapa kansanedustajille ja mepeille?
Kommentit (132)
Lennän erittäin paljon ja usein, mutta:
1 olen kasvissyöjä
2 en omista autoa ollenkaan ja käytän julkisia tai omia jalkoja liikkuessani paikasta A paikkaan B
3 en tilaa ulkomailta
4 en ole tehnyt lapsia enkä aio tehdäkään
Yritin taanoin tehdä kaikkeni, ettei jääkausi olisi päättynyt, mutta turhaan... nyt on merenpinta 120m korkeammalla, eikä lunta ja jäätäkään enää kuin talvisin...
En ole tehnyt lapsia, olen vähentänyt todella paljon lihansyöntiä ja shoppailua
En ole myynyt autoani. Jos myisi, joku varmaan ajaisi sillä -> saastuttaa. Nyt ei ole juurikaan käytössä.
En omista autoa ja olen vegaani sekä vela
- olen vegaani
- pyöräilen ja käytän julkisia (miel. junaa), ei ole omaa autoa
- ostan todella vähän yhtään mitään, enkä varsinkaan osta ostamisen ilosta
- en käytä kertakäyttötuotteita, kieltäydyn pilleistä jne ja valitsen mahdollisuuksien mukaan pahvi-, paperi- tai puupohjaisia tuotteita muovin sijaan, jos on aivan pakko käyttää jotain kertakäyttötuotteita. mulla oli vihanneksille ja hedelmille kestopussi, mutta se katosi. niinpä ostan nyt kaikki hevi-osaston kamat ilman pussia.
- huollan vaatteitani ja muita tavaroitani, jotta niiden elinikä olisi pidempi
- suosin paikallisia tuotteita
- vältän parhaani mukaan ruokahävikkiä
- ei ole eikä tule lapsia
- asun "ahtaasti"
- suosin kirppiksiä
- lahjoitan rahaa WWF:lle, muutamalle eläinoikeusyhdistykselle ja kansainväliselle naistenoikeusliikkeelle, jotka kampanjoivat mm. ilmastonmuutosta vastaan
- äänestän vaaleissa niitä puolueita ja ihmisiä, jotka kampanjoivat ilmastonmuutosta vastaan
Väestö- ja ilmasto-ongelman ratkaisu olisi jalointa aloittaa itsestään...
Okei, anteeksi kärjistykseni.
Lopetin moottoripyöräilyn. Vähensin autoilua merkittävästi. Aloin suosia kotimaisia tuotteita, jos sellainen on saatavissa. Vähensin kaiken maailman tavaroiden ostelua. Paljon olisi vielä tekemistä. Emme tarvitse näin isoa asuntoa. Voisin aivan hyvin keksiä jonkin muun rentoutumistavan kuin ruotsinristeilyt: ruotsinlaiva polttaa tunnissa polttoöljyä monta litraa matkustajaa kohden. Merelle voisi hankkiutua muutoinkin.
Haluaisin kannustaa isääni ja puolisoaan muuttamaan pois jumalattoman isosta talosta, jonne ei edes pääse julkisella kulkuneuvolla - etenkin nyt kun he ovat sairastelleet ja jonkun lapsista pitää päivittäin ajella sinne peltojen ja metsien keskelle henkilöautolla. Tämä tietenkään ei ole minun valintani, mutta en minä siitä pidä, että joudun osallistumaan tuohon tilanteeseen.
Tämä ilmastokeskustelu on siitä paska, että aina jokus sanoo, ettei juuri minun elämäntapani tunnu missään, tai että ei meidän suomalaisten kulutus tunnu missään, kun kiinalaiset ja intialaiset vain lisäävät kulutustaan. Ja totta hittossa kiinalaiset ja intialaiset lisäävät kulutustaan. Täsmälleen samalla logiikalla: miksi he vähentäisivät kulutustaan, kun rikkaat länsimaisetkin asuvat avarasti, lentävät pitkin maailmaa, autoilevat ja moottoripyöräilevät ihan huvikseen ja niin edelleen. Aina se syyttävä sormi näyttää osoittavan muita.
Miksi yrittäisin vaikuttaa johonkin mihin ihminen ei pysty vaikuttamaan? Ilmastonmuutos ei ole ihmisen käsissä, ilmasto on muuttunut itsestään siitä hetkestä lähtien kun maapallo sai muotonsa. Monelle voi olla hankalaa käsittää mutta leutoja talvia ja kylmiä kesiä on ollut kautta aikain.
Ilmeisesti olen tehnyt riittäväsäti kun talvi alkaa jo lokakuussa
- Olen vähentänyt merkittävästi lihan syöntiä - en osta tai laita enää itse, mutta jos on tarjolla jossain ja ainoa "syötävä" vaihtoehto, niin otan ja syön. Töissä otan aina kasvisvahtoehdon.
- Vältän hävikkiä eli ostan vain sen, mitä tarvitsen ja hyödynnän kaiken loppuun asti.
- Pidän etäpäivän vähintään kerran viikossa ja kuljen pyörällä tai julkisilla töihin vähintään kerran viikossa ja kerran viikossa mennään työkaverin kanssa kimppakyydillä. Muutenkin olen vähentänyt yksityisautoilua - kävellen pyörällä ja julkisillakin pääsee, vaikka vähän hitaammin.
- Ostan vain tarpeeseen ja laatua, joka kestää. Kierrätän kaiken mahdollisen eli lahjoitan hyväntekeväisyyteen, jos en saa kirppiksillä myytyä vanhaa eteenpäin. En vie kaatopaikalle mitään, mitä ei ole pakko.
- Sammutan veden aina saippuoinnin ajaksi, sammutan valot aina, kun huoneessa ei olla, pidän huolen, että elektroniikka on hyväkuntoista, energiaa säästävää, kunnossa ja irrotan seinästä, kun ei käytetä.
- Pesen vain täysiä koneellisia sekä pyykkiä että astioita ja aina lyhyimmällä mahdollisella ohjelmalla.
Pieniä tekoja maailman mittakaavassa, mutta jos jokainen tekisi edes vähän, olisi kerrannaisvaikutus suuri. Minusta se, että joku muu saastuttaa enemmän, ei ole mitenkään hyvä syy sille, etten minä itse edes yrittäisi tehdä vähän jotain. Toki laiskan ja tyhmän ihmisen perusteluksi käy aina se, ettei mun tartte, kun ei noi muutkaan. Jos isot pojat on tyhmiä, niin ei munkaan tartte yrittää olla fiksu.
Tehtiin ainoastaan 3 lasta.
Kun lennämme lomalle olemme pitkään perillä siellä lämpimässä jotta talossamme kuluu vähemmän energiaa sillä aikaa.
Maastoautoomme olisi saanut isommankin bensakoneen.
Kakkoautostamme saa katon pois joten kesähelteillä ei tarvitse aina käyttää ilmastointia. Ja sekin on 350hv tavismalli huippumallin sijaan.
Syömme ainoastaan kotimaista lihaa, brasilialainen pihviliha jää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan periaatteesta ympäristölle haitallisia väestönsiirtoja pohjoisiin korkean hiilijalanjäljen maihin. Ajatelkaa: samalla hiilidioksidipäästöllä autamme satoja ihmisiä paikan päällä verraten yhteen tänne lennätettyyn ja ylläpidettyyn.
Ihan vinkkinä - ne "ylläpidettävät" ei tule tänne lentäen...
Nyt on pakko tarttua muutamaan ekotekoon. Mm. "en tilaa ulkomailta" oletko aivan varma, ettei yhtäkään hankkimaasi tuotetta ole maahantuotu ulkomailta? Vai meneekö se maahantuonti maahantuojan piikkiin?
Piikeistä puheen ollen. Miten rescue lemmikit ovat ekoteko? Lemmikin vieminen piikille on ekoteko. Jos lasten tekeminen on väärin niin lemmekit muina kuin palveluseläiminä ne vasta väärin ovat. Syövät lihaa eivätkä paranna huoltosuhdetta.
Hieno asia tietysti, että voitte nukkua yönne rauhassa, onhan ilmaston lämpenemisestä uutisointi ahdistavaa. Ekotekojenne merkitys on melko piipertelyä verraten vaikka aivan ensimmäisiin vastaajiin, jotka kuitenkin tekevät töitä fossiilisten korvaamiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Sipulis kirjoitti:
Aivan, et mitään. En minäkään.
Yksi tuttavaperhe tosin
-myi mökin
-myi auton
-käyttää julkisia
-lopetti lihansyönnin
-lenteli ennen paljon sinne sun tänne, nyt vain yksi lentomatka per vuosi, jos muulla ei pääse
-sai paremman omantunnon.Olisikohan esimerkiksi meille tyhmemmille??? Ja sen lisäksi vaikkapa kansanedustajille ja mepeille?
Mä en taas lennä enää lainkaan. Laivallakin pääsee lomalle. Perheessämme on vain yksi lapsi. Mökkiä ei ole koskaan ollutkaan, turhake.
Olen vegaani ja teen suurimmaksi osaksi ruokani itse sen sijaan, että ostaisin einesruokia. Käytän julkisia huonolla säällä, hyvällä menen pyörällä, en omista autoa. Lentämisen sijasta taitan matkat junalla 90%:sti. Kierrätän. Suosin kirpputoreja, ostan uutena vain jos en löydä käytettynä ensin (tästä poislukien lasten kengät ja kaikkien meidän pipot sekä hanskat).
Ymmärsin just miten luonnon raiskaaminen vaikuttaa ihan paikallisestikin. Kuntani oli eilen uutisissa trombin vuoksi. Trombin ei pitäisi olla ihme täällä, kun pelleillään vesistöjen kanssa, rakennetaan rannoille ja soille, lasketaan vedenpintaa keinotekoisesti jne.
- Lopetin lihansyönnin ja muutenkin suosin mm. satokauden tuotteita jotka ovat mahdollisimman lähellä tuotettu, eli kasvisruokavalioni ei koostu eksoottisista hedelmistä joita kärrätään tänne maailman toiselta puolen.
- Pidän huolen siitä että ruokahävikkiä ei omassa taloudessani synny
- En osta vaatteita tai muuta kulutustavaraa uutena vaikka mieli kuinka tekisi
- Olen rajannut matkusteluni kahteen lentoon (meno + paluu) vuodessa ja tuo on maksimi, on myös ollut täysin lennottomia vuosia. Tämä on ollut kaikista rankin luopumisen paikka ja harmittaa että tuo kerta per vuosi on niin hankala minimoida nollaan, mutta olen maksanut lennoistani myös ne vapaaehtoiset päästömaksut, niin kai sillä sitten ainakin jotain parempaa omatuntoa on saanut.
- Vältän muovin ostamista
- Kierrätän
- En autoile
- Kestokassit yms käytössä
- Olen asettanut itselleni paljon raaka-aine- ja valmistajakohtaisia boikotteja ja pyrin ostamaan vain sellaisten valmistajien tuotteita joiden filosofia on kestävällä pohjalla. Tuo on erittäin hankalaa kun noista kaikista ei voi tietää, mutta esimerkiksi Nestle (ja sen alla toimivat yhtiöt), palmuöljy, HM (ja muut kertakäyttötekstiilit, myös käytettynä) jäävät minun koristani pois.
En saarnaa, mutta jos joku ihmettelee esim. kasvissyöntiäni, niin kerron avoimesti syyt, vaikka siitä aika paljon vielä saakin kuraa niskaan.
Olen pyrkinyt levittämään tietoa. Kehitysmaalaisia ei tule kiikuttaa pois maistaan ja heidät on opetettava olemaan lisääntymättä holtittomasti.
Lopetin lihansyönnin enkä ole lisääntynyt ollenkaan