Ylen uusi reality: Away - Bali
Yle pukkaa kaikille kateuteen taipuvaisille herkkua tänä syksynä: Away - Bali. Au pairit -sarjan tekijät keskittyvät nyt löhöilijöihin trooppisella paratiisisaarella. Mukaan matkaan on otettu vain kauniita ja nuoria; alkoholisoituneet eläkeläiset ja piparin perässä juoksevat luuserit eivät tällä kertaa (koskaan?) ole päässeet matkaan.
Sarja alkaa vasta ensi viikolla, "lähes reaaliaikaisesti", mutta Yle on pukannut jo esittelyt sarjan henkilöistä ja saarelle saapumisesta.
Mitä tuntemuksia herättää?
Nousiko matkakuume?
Kommentit (81)
Itsellä pisti silmään se, millaisen paratiisimaisen kuvan Balista saa tuon perusteella. Järkyttävää roskaamista ym. ongelmia ei ole tuotu esiin. Toivottavasti jossain jaksossa siihen otetaan kantaa.
Mä niin mietin samaa! Millä tuo Tiiu elää?! Mua kiinnostaa oikeesti! Kyl kai balillakin nyt eläminen jotain kuitenkin maksaa. Ja sanoi tässä jaksossa, että 2017 irtisanoitu ja sai vikan palkan: https://areena.yle.fi/1-4553242
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia löhöily olisi erityisen lapsellista?
Tuohon saat vastauksen sitten kun olet aikuinen. Ja älä edes puhu kapitalismista :’D
Ihan samaa kolonialismia tämä nykyinen kehittyviin maihin makailemaan meneminen LENTOKONEELLA on kuin aina historiassa. Rikas valkoinen mies tekee mitä tykkää, keräilkää te köyhät niitä meidät roskia rannoiltanne sit, käyn välillä hakee massii kotimaasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on valmis tinkimään asumisesta, Balilla voi tosiaan yöpyä puoli-ilmaiseksi. Varsinkin näin sadekauden kynnyksellä. Sadekaudella siellä onkin tekeminen aika vähissä.
Sadekaudella siellä saattaa tulla yllättävä kaatosade, joka kestää max tunnin. Aurinko paahtaa silti, useana päivänä kevyen pilviverhon takaa. On trooppista, mutta ilma on raikas ja jaksaa tehdä asioita päivän kuumimpaankin aikaan. Turisteille palveluita normaalin verran tarjolla, mutta ei järkyttävää ryysistä. Kannattaa siis matkustaa sadekauden aikaan, jos ei halua tuntea olevansa missä tahansa turistihelvetissä.
Mulla vaan tökkii tällänen hedonistinen navankaivelu. Minä ja mun "henkisyys". Balilla on kuitenkin vaikeita ongelmia luonnon kantokyvyn kanssa, köyhyydestä puhumattakaan. Itselle on aina ollut eettinen ristiriita matkata maihin, jossa ihmisten elintaso on yleisesti hyvin matala. Mennäpä sinne nautiskelemaan, kun muut kärsii köyhyydessä.
Olen itsekin tuota ikäryhmää, mutta katsanta maailmaan on ihan toinen. Ei ole tärkeintä se, että mulla on mahdollisimman ihanaa ja vapaata. Itsellä on lapsia, joten haluan heistä kasvattaa kriittisesti ajattelevia aikuisia, jotka tavalla tai toisella voivat olla maailmalle hyödyksi. Itse teen tieteellistä tutkimusta ja se on minulle se kutsumus.
Vierailija kirjoitti:
Kuin olisi matkailumainosta katsellut.
Miksi lumilaskettelija lähtee pois talveksi, silloin kun voisi harrastaa sitä rakkainta harrastustaan?
Miksi henkiseen hömppään ja positiivisuuteen uskova pukeutuu pelkästään mustaan, kuoleman väriin?
Ja millä se on rahoittanut puolitoista vuotisen matkailunsa? Miksi se ei kerro esittelyssä mitään työ- tai opiskelutaustoistaan?
Tuskin tässäkään ohjelmassa puhutaan rahasta yhtään mitään.
Milloin rahasta tuli tabu ja miksi tätä tabua pidetään yllä?
Tän päivän Jepen jaksossa muuten puhutaan just rahasta https://areena.yle.fi/1-4553238
On aika erilainen tyyppi kun Tiiu...
Joo, huomasin kans ton sarjan!
Bali ei oo koskaan kiinnostanut mua vaikka onhan siellä hienoja maisemia..
Silti tähän saattaa kyl koukuttua. Eilisen päähenkilö Tiiu: https://areena.yle.fi/1-4553242 kiinnostaa. Voiko ihminen oikeesti olla noin... Ei mulla oo ees sanoja kuvaamaan tota! “Raha on vain energiaa..”
Muut vaikuttaa olevan ihan ok, mutta tuo Tiiu...tekohengellinen wannabehippi - jo sen puhetapa on ärsyttävä. Ja mikä hlvtn "täysikuun kaakaoseremonia"??? Odotin jotain oikeaa balilaista tapahtumaa, mutta siellä länkkärit juhli keskenään taustalla ja tää mimmi "rukoili" (?) jonkun nuotion edessä ja heitti kukan siihen. Tooosi hengellistä joo.
Balin varjopuolia saisi myös tuoda esille, jäteongelmaa jms. ja miksei nuo tyypitkin voisi "antaa takaisin" kun kerran siellä osan vuotta asuvat - vaikka osallistua roskienkeruutalkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Muut vaikuttaa olevan ihan ok, mutta tuo Tiiu...tekohengellinen wannabehippi - jo sen puhetapa on ärsyttävä.
Samanlaiset fiilikset Tiiusta, vaikka haluaisin ajatella, että ehkä se on vaan ihana, söpö ja höpsö.
Mun on vaikea ymmärtää Tiiun henkistä höpötystä. Tietääköhän se itsekään, mitä se tarkoittaa puheillaan?
Vierailija kirjoitti:
Bali ei oo koskaan kiinnostanut mua vaikka onhan siellä hienoja maisemia..
Silti tähän saattaa kyl koukuttua. Eilisen päähenkilö Tiiu: https://areena.yle.fi/1-4553242 kiinnostaa. Voiko ihminen oikeesti olla noin... Ei mulla oo ees sanoja kuvaamaan tota! “Raha on vain energiaa..”
Kun Tiiu alkoi puhua siitä kuinka raha on vain energiaa, mulla tuli kyllä mieleen että pitäisiköhän lopettaa tähän tämän katsominen. Ihan uskomatonta tuubaa. Minulla ei ole mitään ns. hippeilyä vastaan, mutta tuollaisten muka-syvällisten pohdintojen kuuntelu on lähinnä vaivaannuttavaa.
Muut osallistujat vaikuttivat kyllä paljon miellyttävämmiltä, ja heidän elämäntapaa koskevat pohdintansa olivat ihan järkeenkäypiä, joten ehkä jaksan yrittää pari jaksoa vielä. Tiiun jaksot tosin taidan skipata jatkossa suoraan.
Aloin katsoa tätä alun perin siksi koska haluaisin tietää lisää Balista. En ole itse koskaan käynyt siellä, mutta tuntuu että tuttavapiirissä tosi moni on viime vuosina mennyt sinne. Olen alkanut harkita itsekin että pitäisikö sitä sitten itsekin mennä sinne massojen mukana, vaikka mitään sen suurempaa kiinnostusta mulla ei Balia tai Indonesiaa kohtaan ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Aloin katsoa tätä alun perin siksi koska haluaisin tietää lisää Balista. Olen alkanut harkita itsekin että pitäisikö sitä sitten itsekin mennä sinne massojen mukana, vaikka mitään sen suurempaa kiinnostusta mulla ei Balia tai Indonesiaa kohtaan ole koskaan ollut.
Olen käynyt Balilla. Ihan kivaa oli, viihdyin joku viisi viikkoa, mutta en ole sen koommin saarta kaivannut.
Bali on kiva, jos tykkää esimerkiksi biletyksestä. Tässä kategoriassa Bali on parhaita lomakohteita maailmassa. Kujilla surffilautojaan kantavat aussipojat tarjoaa myös paljon silmänruokaa. Ubud, jossa Tiiu majoittuu, on kieltämättä nättiä seutua: vehreää, kumpuilevaa maastoa, riisipeltoja. Ubudista on ilmeisesti kehittynyt jonkinlainen henkisyyden mekka, joogailua sun muuta.
Itse sarjasta.
Jännä nähdä, mihin suuntaan sarja kehittyy. Vai kehittyykö ollenkaan. Au pairit oli paljon mielenkiintoisempi, koska ulkomaille lennätetyillä nuorilla oli tehtävä: oppia lastenhoitajaksi. Mitä ihmettä saa irti pelkistä lomailijoista, jotka ovat jo loksahtaneet omaan lokeroonsa?
Juonipaljastus: Tiiu alkaa hyysään kulkukoiria.
Vierailija kirjoitti:
Puolustautuminen.
Jokaisella ohjelmassa mukana olevalla on valtava tarve puolustautua. Kertoa muiden reaktioista ja perustella omia päätöksiään.
Onko se nyt niin kauheaa ja väärin, että joku haluaa viettää osan vuodesta surffaillen/joogaten/löhöillen? Mikä siinä ihmisiä tökkii? On kai sitä pahempiakin tapoja elää?
Itseäni tökkii lähinnä se että länsimaiset ihmiset matkustavat kehitysmaahan elämään hetkessä ja kritisoivat ihmisiä ketkä tekevät töitä ja pyörittävät sitäkin yhteiskuntaa minkä infrastruktuurista nämä lellikakarat siellä sitten nauttivat. Joo, tuovathan he toki jonkin verran rahaa sinne kohteeseen, mutta yleensä nämä elämäntapahipit elävät vielä sen verta kitsaasti että ovat lähinnä kuluerä kehitysmaalle ja sen luonnolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on valmis tinkimään asumisesta, Balilla voi tosiaan yöpyä puoli-ilmaiseksi. Varsinkin näin sadekauden kynnyksellä. Sadekaudella siellä onkin tekeminen aika vähissä.
Ööh oletkohan sä edes käynyt Balilla? Siellähän on high season esimerkiksi joulu-tammikuussa vaikka onkin sadekausi. Mitähän siellä ei sadekaudella voi tehdä? Muuta kuin siis kiivetä vuorelle mutavyöryriskin vuoksi? Itse olen käynyt 4 kertaa Balilla, tulee mentyä sinne nyt taas joulukuun alussa (koska halpaa ja hyvät sukellusmaastot, tykkään enemmän kuin Thaimaasta) eikä tule kyllä mitään mieleen mitä ei voisi tehdä sen takia että välissä sataa hieman vettä.
Vilkaisin pari jaksoa, ihan että pääsisin kiinni nuorten elämään (olenhan itse 33v asuntolainan maksaja = vanha pieru).
Vaikutti todelta lausahdus, minkä jostain luin: nykynuorilla ei ole enää mielipiteitä tai poliittisia kantoja, heidän fokus on omat tunteet. Siltä näytti, kun nuori nainen perusteli yo-opintojen lopettamista kun niitä olisi ollut yksi vuosi jäljellä: lopettaminen nimenomaan tuntui oikealta.
Nuoruus on toki elämänvaihe jossa haahuillaan, kokeillaan, vaihdetaan suuntaa ja murretaan sydän mutta ihmetytti kyllä pelkkä löhöily ja päämäärien puute. Esim. henkisyys tai luonnonsuojelu on tärkeitä asioita, mutta niitä edistääkseen pitää kouluttaa itseään ja ponnistella, tunne joka ei johda toimintaan on pelkkää fiilistelyä.
Osaako joku sanoa mikä biisi soi eilisessä eli 5.11 näytetyssä jaksossa (jepen päivä??) lopussa kun mentiin johonkin bileisiin?
Vierailija kirjoitti:
Olipas raivostuttavaa materiaalia! Länsimaisten, ylimielisten, lapsellisten ”aikuisten” hommaa. Aasiassa syntyneillä/asuvilla köyhillä ei koskaan ole mahdollisuutta tuollaiseen löhöilyyn, ”aitoon elämään” ja ”itsensä etsimiseen”. Hyi helvetti miten kliseistä, teennäistä avokadon syöntiä ja ”henkisyyttä”. Ehkä ainoastaan tuon puoliksi balilaisen elämänvalinnoissa tuntuu olevan jotain järkeä. Olenko kade kun näin negatiivinen? Äh. Mielestäni vain elän maailmankansalaisena todellisuudessa näistä lapsukaisista poiketen.
Aasialaisilla vasta onkin mahdollisuus tuohon. Mennään johonkin Suomeen ja jo löytyy asunnot, sosiaaliturva, ruokaa ja juomaa ihan ilmaiseksi, ei tarvi tehdä mitään. Näillä Balilla asuvilla on oltava säästöjä tai tiskarin paikka jossain, sentään. Takuulla ei balilaisia veronmaksajia rasiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin katsoa tätä alun perin siksi koska haluaisin tietää lisää Balista. Olen alkanut harkita itsekin että pitäisikö sitä sitten itsekin mennä sinne massojen mukana, vaikka mitään sen suurempaa kiinnostusta mulla ei Balia tai Indonesiaa kohtaan ole koskaan ollut.
Olen käynyt Balilla. Ihan kivaa oli, viihdyin joku viisi viikkoa, mutta en ole sen koommin saarta kaivannut.
Bali on kiva, jos tykkää esimerkiksi biletyksestä. Tässä kategoriassa Bali on parhaita lomakohteita maailmassa. Kujilla surffilautojaan kantavat aussipojat tarjoaa myös paljon silmänruokaa. Ubud, jossa Tiiu majoittuu, on kieltämättä nättiä seutua: vehreää, kumpuilevaa maastoa, riisipeltoja. Ubudista on ilmeisesti kehittynyt jonkinlainen henkisyyden mekka, joogailua sun muuta.
Itse sarjasta.
Jännä nähdä, mihin suuntaan sarja kehittyy. Vai kehittyykö ollenkaan. Au pairit oli paljon mielenkiintoisempi, koska ulkomaille lennätetyillä nuorilla oli tehtävä: oppia lastenhoitajaksi. Mitä ihmettä saa irti pelkistä lomailijoista, jotka ovat jo loksahtaneet omaan lokeroonsa?
Juonipaljastus: Tiiu alkaa hyysään kulkukoiria.
Hauskaa, kuinka erilaisia kokemuksia pienestä Balista saa. Itse en bilettänyt siellä, vaan joogasin, surffasin, trekkasin, nautin ruuasta ja ihan vain fiilistelin. Toki muutama Bintang tuli nautittua kuukauden aikana, mutta nekin taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa.
Oho. Aikamoista soo.........Miksi keskusteluissa ei käsitellä paikallista ympäristöä, ruokaa, ruokatarvikkeita, tapoja, kulttuuria, asumista ym. tärkeää ja mielenkintoista? Jaksot ovat pelkkää koti-ikävän esilletuomista, oman elämäntyylin puolustelua ja muuta älytöntä hömppää. Voi keskenkasvuisuutta, voi!!!
Minkä takia löhöily olisi erityisen lapsellista?
Miten se on jotenkin jalompaa tehdä täällä töitä kapitalistien hyväksi ja kiinnelainan maksuun?
Jos omaisuutta kertyykin, ei sitä kuitenkaan täältä mukaansa saa.