Mitä teet töiden jälkeen?
No niin, eli mitäpä touhuat normirituaaleinasi töiden jälkeen? Jos vain mahdollista, niin kerro hiukan perhekokoonpanostasi ja työstäsi hivenen avaavasti. Minäpä voin itse aloittaa.
Perheeseeni kuuluu minä (naispuoleinen) ja kissa ja työskentelen ravintola-alalla sekavuorotyöläisenä.
Ensitöikseni sytytän tupakan ja kävelen pysäkille odottamaan bussia.
Bussissa vastaan viesteihin ja selaan uutiset.
Kotona riisun ulkotamineet, ruokin kissan, käyn vessassa ja vaihdan joko kotikamppeet tai harrastustamineet ylle.
Pistän kahvin tippumaan, puhelimen lataukseen ja siivoan kissan potan ja ruokapaikan ja mahdollisesti myös jotain muuta pientä.
Kahvia juodessa tsekkailen valmiiksi seuraavan päivän työt ja menot ja työlaukun valmiiksi sekä soitan takaisin vastaamattomiin puheluihin, jos vuorokauden aika antaa myöten.
Sitten päivä jatkuu miten jatkuu, riippuen mikä vuorokauden aika. :)
Kommentit (34)
Perheellinen, 2 lasta. Lähden töistä klo 16, haen nuorimmaisen ip-kerhosta, esikoinen on jo kotona. Kotona n. 16.30. Ruuan teko tai lämmitys, ruokailu klo 17. Mies tulee n. Klo 17 töistä. Lasten läksyjä, lasten harrastuskuskausta 3 kertaa viikossa. Klo 18 mennään ulkoilemaan koko perhe tai lapset keskenään. Lapset saattavat myös kyläillä kaveriensa luona. Klo 19.30 iltapala, lasten pesut. Klo 20 lautapeli tai korttipeli, sitten iltasatu. Lapset nukkumaan klo 20.45-21.15. Itse nukkumaan tai lukemaan sänkyyn klo 22. Herätys 6.50. Lapset herätän 7 tai 7.30 Vien heidät kouluun klo 8 tai 8.30.
Aamupäivällä: suljen navetan oven takanani ja kävelen autolle. Käynnistän auton ja säätilasta riippuen joko lähden heti tai odotan ikkunoiden sulamista tai huurun poistumista. Ajan kotiin kuunnellen radiosta joko Radio Cityä tai Radio Yle Oulua. Kotiin tultuani päästän koiran ulos, vaihdan vaatteet kotivaatteisiin, laitan kahvit ja jotain ruokaa. Syön, selaan tabletilta tätä palstaa tai jotain muuta. Sitten alkaa päivän rönsyily, eli asioilla käymistä, kotona lorvimista tai kotitöitä tai koiran kanssa lenkkeilyä.
Illalla: Samat töistä poistumis rituaalit kuin aamulla. Kotiin tultuani vaatteet pois ja suihkuun. Sitten perheenjäsenten kanssa juttelua, lasten läksyjä, kotitöitä yms. iltapalaa. Sitten joskus yhdeksän aikoihin istahdan tähän koneelle viihtymään facen, tämän sivun, karppaus.infon, youtuben, yleareenan, koiranetin, hbo nordicin ja/tai kennelliiton tapahtumakalenterin ääressä. Jos päädyn katsomaan jotain sarjaa tai elokuvaa, otan samalla sukankutimet käteen.
Maatalouslomittaja olen, viiden hengen perhe ja muutama lemmikkieläin eri laatuja.
Meitä 2 + 2 ja aikalailla illat menee vaan palautumiseen. Lapsilla ei ole arkena kuskausta vaativia harrastuksia. Tulen kotiin klo 18 maissa ja keitän usein kahvit, mies on tullut jo klo 17 ja ruokkinut lapset. Teen seuraavan päivän ruuan kun jaksan. Muuten lorvin netissä tai katselen telkkua. Kuulostaa varmaan tylsältä, mutta oikeasti nautin kun työpäivän jälkeen ei tarvitse tehdä mitään erikoista.
Suljen tietokoneeni ja lähden koiran kanssa lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Makaan sohvalla ja katson vanhoja salkkareita kaalimadon ja klitoriskiihottimen kanssa. Sellanen perhonen mikä laitetaan klitan päälle. Orkkua orkun perään :)
Kuulostaa hyvältä.
Käyn salilla, tanssissa tai joogassa. Koiran kanssa lenkillä. Joskus myös kaupassa ja lasten harrastuksissa. Luen kirjaa, katson sarjoja ja teen ruokaa.
Olen toimihenkilö, teen ns. siistiä sisätyötä. Työaika joustava, mutta yleensä työskentelen suunnilleen 7-15. Asun mieheni kanssa.
Töiden jälkeen ajan kotiin n.30min pituisen automatkan, kuuntelen radiota ja nollaan päätä työpäivän jäljiltä.
- 1-2 kertaa viikossa poikkean ruokakaupan kautta ja ostan useammalle päivälle ruokatarvikkeet
- Jos en mene kaupan kautta, ajan kotiin ja alan valmistaa päivällistä, syömisen jälkeen käyn suihkussa tai menemme saunaan, teen ehkä hieman kotitöitä ja menen sohvalle miehen kanssa
- 1-2 kertaa viikossa ajan töistä suoraan harrastukseen, jossa vietän 1,5-2h kerralla, tämän jälkeen kotiin
Lopetan töissä n.klo 16.30. Kävelen kotiin. Juon kupin kahvia ja juttelen lasten kanssa. Mies tulee n.klo 17.00 ja juo hänkin kahvin. Sitten lähdemme usein kävelylle ja lapset harrastuksiin. Kun tullaan takaisin, ryhdytään valmistamaan päivällistä. Seitsemään mennessä kaikki ovat kotona ja istuudutaan pöytään.
Uutisten jälkeen painun suihkuun ja sitten käyn koneella. Sängyssä luen kirjaa ja nukahdan n. Klo 23.00.
Kerran viikossa on kuoro ja silloin syödään jo kuudelta.
Joustava työaika mutta lopettelen yleensä 15-16, 40min pyöräilt tai 30min bussi yleensä suoraan töistä salille. Kotiin, suihku tai lyhyet päikkärit. Sen jälkeen ruokaa, TV, venyttelyä , miehen kanssa aloilue.
Jos ei ole treenipäivä, menen kotiin, ehkä päikkärit, jonka jälkeen sama kuin edellinen, tai käydään jossain ulkona syömässä pubiss/tapahtumassa/ravintolassa/keikalla, näihin joskus liittyy pari kaveria.
Aamuherätys kello viisi, kahvit ja aamupesut ja töissä olen kello kuusi. Työpäivän jälkeen kotiin päästyäni syön jotain ja lähden lenkille tai jään sohvalle lukemaan kirjaa. Mieluummin lukisin aina vaan, mutta pakko on myös liikkua jonkun verran. Minulla on kissa, se vaatii leikittämistä joka päivä niin osan illasta vietän kissanleluja heilutellen. Sitten katson netflixistä jotain sarjaa ja nukkumaa menen siinä yhdeksän aikoihin.
Minulla on joustava työaika. Toimistotyötä, mikä voisi tarkoittaa klo 8-16 päiviä. Todellisuudessa matkustan työn puolesta paljon, teen iltatöitä jne. eli päivät ovat klo 8-20. Tosi raskasta. Vapaita pidetään kun (jos) ehditään.
Haaveilen usein siitä, mitä tekisin 8-16 päivien päätteeksi. Silloin harvoin kun sellaisia päiviä on, tulen yleensä suoraan töistä kotiin, vaihdan kotitamineet päälle, laitan ruokaa, syön ja plärään nettiä. Saatan käydä kaupassa tai sitten menen laulutunnille (tämä on viikoittain). Olen joutunut karsimaan leipomis- ja pianonsoittoharrastukset, koska en töiltäni ehdi. Samoin television katsomisen. Tekisin varmasti em. enemmän, jos pääsisin kohtuulliseen aikaan kotiin.
Kumppanin kanssa riitelyyn tuhraantuu paljon muutenkin vähäisä vapaa-aikaani. Käytännössä joka ilta riidellään töistä tultuamme. Aivan turhaa ja vie energiaa.
Teen siivoustyötä, asun yksin ja tulen aamulla töistä kotiin (teen vallan yövuoroa).
Ihan ekana menen suihkuun, laitan tarvittaessa pyykkikoneen päälle. Teen eväät valmiiksi seuraavaa yötä varten.
Hillun netissä, teen ruokaa, syön, pesen hampaat ja menen päivällä nukkumaan.
Sihteeri. Töissä 7-15. Bussilla kotiin (noin 7 km). Käytän koiran, käyn suihkussa, katson leffaa/sarjaa, syön, käytän taas koiran ja sitten nukkumaan. Yritän mennä nukkumaan siinä klo 19, jos menen myöhemmin, olen aamulla kuoleman väsynyt. Eilen venyi klo 20 ja kyllä tuntuu, silmät ei meinaa pysyä auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaan sohvalla ja katson vanhoja salkkareita kaalimadon ja klitoriskiihottimen kanssa. Sellanen perhonen mikä laitetaan klitan päälle. Orkkua orkun perään :)
Kuulostaa hyvältä.
Paljon parempi harraste kuin kaljanjuonti.
Kotiin klo 13-16 riippuen päivästä. Keitän kahvit, selaan lehdet tabletilla, kastelen kukat, ojentelen kämppää kohdilleen. Pyykki pyörim,ään jos tarpeen. Teen seuraavan päivän tunnit valmiiksi, laitan ruokaa ja syön. Koiran kanssa noin 1-1,5 tunnin lenkki, suihkuun. Sitten essee- ja koepinot esille ja niiden arviointia siihen saakka, kunnes on aika mennä nukkumaan. Kutakuinkin noin menee. Lukion äikänope olen.
Perheeseeni kuuluu minä, mies ja kaksi lasta (9v & 12v) Teen työkseni toimistötyötä.
Pääsen töistä puoli neljältä ja odottelen miestä hakemaan minut (hänkin pääsee töistä samaan aikaan ja työpaikkani on matkan varrella). Ollaan kotona noin neljältä ja ensimmäisenä moikkaan lapsia ja pissatan koiran. Tämän jälkeen käyn vessassa ja suihkussa sekä vaihdan vaatteet. Sen jälkeen rupean tekemään ruokaa. Samalla kun ruoka paistuu, kyselen lapsien kuulumisia ja tarkistan läksyt. Sitten syödään koko perhe yhdessä ja jutellaan kaikenlaista. Tämän jälkeen annan koiralle ruuan ja menen katsomaan Netflixiä sohvalle. Katson yleensä yhden jakson sarjasta (40min) ja sen jälkeen lähden koiran kanssa lenkille. Kun palaan lenkiltä, teen käsitöitä (rakastan neuloa villasukkia ennen talvea!). Pian kello onkin jo 8 ja alan valmistella iltapalaa. Sitten syödään perheen kanssa taas yhdessä ja jutellaan. Sen jälkeen onkin perus iltahommat (suihku, hammaspesu jne) Yleensä katotaan miehen kanssa kahdestaan vielä tv:tä tai tehdään muuta yhdessä kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Tässä on mun todella peruspäivä arkisin :) joskus toki käyn kaupassa, maksan laskuja, teen työjuttuja jne, mutta tämä on usein se mitä teen.
Töiden jälkeen selaan nettiä jos jaksan. Katson telkkaria/netfliksiä jos en jaksa olla netissä. Joskus pitää oikein suoriutua ja käydä kaupassa. Tylsäähän tämä on ja elän viikonloppuina, lomilla, työttömänä jne.
Mies yli 40.
Asun yksin, poikaystävä asuu pääkaupunkiseudulla missä minäkin opiskelen aikuispuolella. Arki vaihtelee paljon riippuen siitä onko
a) itsenäisen opiskelun päivä
b) luentoja
c) käytännön harjoittelua koulussa
d) työvuoro, teen myös vuorotyötä kotikaupungissani
Joka tapauksessa kotiin päästyä syön jotain välipalaa, jos en ole ollut töissä niin saatan lähteä lenkille. Laitan seuraavan päivän kamat ja eväät valmiiksi ja kattelen sarjoja. Saatan lähteä illalla poikaystävälle yöksi. Vapaapäivinä ystävien kanssa hengaamista, yleensä menemme johonkin tai teemme jotain yli yön kestävää. Luen tentteihin, teen koulutehtäviä.
Olen yksinäinen mies ja työskentelen varastohommeleissa koska oman alani (en kerro) töitä ei ole tarjolla.
Yleensä tulen töistä suoraan himaan, laitan kahvin tippumaan ja uppoudun netin ihmeelliseen maailmaan. Näin tämäkin päivä meni, ja kohta nukkumaan. Huomenna tod.näk. sama uudestaan.