Työhaluttomuuden syyt?
Oletteko itse tai tunnetteko niitä kuuluisia työhaluttomia? Mistä eri syistä ihminen päätyy työhaluttomaksi?
Kommentit (66)
Minulle aiheutti aikanaan työhaluttomuuden se, kun syksyllä 2015 näin telkkarista kun Suomen rajan yli tuli kenenkään estämättä miljardikulut vuodessa aiheuttava porukka. En halunnut olla rahoittamassa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Traumaperäinen stressihäiriö
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
PersoonallisuushäiriötEikö tuossa listassa ole kyse työkyvyttömyyydestä eikä työhaluttomuudesta?
Kyllä se usein on sama asia. Hyvin, hyvin harvinaista on, että työhaluton ei olisi mitenkään mielenterveydeltään sairas, täysin terveet, tervepäiset työhaluttomat ovat yhtä harvinaisia kuin päävoiton lotossa voittaneet.
Moni "pipipää" kuvittelee että voisi käytännössä tehdä mitä työtä vaan, mutta eipähän nyt vaan viitsi mennä töihin, syystä tai toisesta. Oikeasti he vaan eivät ole koskaan edes päässeet töihin edes kokeilemaan koska ovat niin ... "pipipäitä".
Taitaa sinulla päässä heittää. Hae apua lääkäriltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työhaluttomat ovat sellaisia joita kukaan työnantaja ei halua palkata missään nimessä, mieluummin tekevät itse kahden ihmisen työt. Se on fakta, ja se ei välttämättä ole kummankaan osapuolen vika. Jotkut ihmiset ei vaan sovi juuri mihinkään työhön, varsinkin nykyään kun ei ole enää sellaisia töitä joita osaisi kuka vaan tehdä ilman kontaktia toisiin ihmisiin kuten vaikka paimen.
Höpsis. Ei työhaastattelussa näy ihmisestä kuin osa persoonasta päälle päin. Ja miksi työhaluton edes hakisi töitä? Ehkä pakotettuna työkkärin osoituksilla. Tiedän ihmisiä joille työpaikka sinänsä on tärkeä, kiva päästä jauhamaan kahvitauoille mutta muuten laiskoja kehityshaluttomia työntekijöitä. Itse kypsyn aika herkästi jos työ ei ole mieleistä ja vaihdan paikkaa, työn teen kyllä hyvin ja mieluiten juuri itsenäisesti.
Tarkoitin että nämä "työhaluttomat" ovat usein niitä joilla on jotain mielenterveysongelmia, ja siksi heitä ei edes otettaisi töihin vaikka niitä hakisivatkin. Jos puhuu ihan outoja, haisee pahalle jne. niin ei pääse töihin, niin se vaan on, vaikka omissa puheissaan toki voisivat tehdä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
PersoonallisuushäiriötEikö tuossa listassa ole kyse työkyvyttömyyydestä eikä työhaluttomuudesta?
Et sä millään noista kovin kevyesti saa työkyvyttömän papereita.
Koska ei ole kotona kannistettu työntekoon vaan tukien hakemiseen opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työhaluttomat ovat sellaisia joita kukaan työnantaja ei halua palkata missään nimessä, mieluummin tekevät itse kahden ihmisen työt. Se on fakta, ja se ei välttämättä ole kummankaan osapuolen vika. Jotkut ihmiset ei vaan sovi juuri mihinkään työhön, varsinkin nykyään kun ei ole enää sellaisia töitä joita osaisi kuka vaan tehdä ilman kontaktia toisiin ihmisiin kuten vaikka paimen.
Höpsis. Ei työhaastattelussa näy ihmisestä kuin osa persoonasta päälle päin. Ja miksi työhaluton edes hakisi töitä? Ehkä pakotettuna työkkärin osoituksilla. Tiedän ihmisiä joille työpaikka sinänsä on tärkeä, kiva päästä jauhamaan kahvitauoille mutta muuten laiskoja kehityshaluttomia työntekijöitä. Itse kypsyn aika herkästi jos työ ei ole mieleistä ja vaihdan paikkaa, työn teen kyllä hyvin ja mieluiten juuri itsenäisesti.
Tarkoitin että nämä "työhaluttomat" ovat usein niitä joilla on jotain mielenterveysongelmia, ja siksi heitä ei edes otettaisi töihin vaikka niitä hakisivatkin. Jos puhuu ihan outoja, haisee pahalle jne. niin ei pääse töihin, niin se vaan on, vaikka omissa puheissaan toki voisivat tehdä mitä vaan.
Aika monella työssäkäyvällä on käytössä mielilääkitys.
Millaista työhaluttomuutta ap tarkoittaa? Miksi puhutaan aika vähän niistä, jotka käyvät töissä, mutta eivät tee töitä? Itse kun olin työttömänä, ärsytti kamalasti tietää, että tällaisia on. Työnantajakin olisi mielellään vaihtanut muutaman minuun, mutta kun puuhastelivat juuri ja juuri minimin ja olivat siellä työpaikalla, niin minkäs voit.
Nyt en ole työtön. Työttömänä ollessani olin paljon työhaluisempi kuin moni sellainen, joka käy töissä. Työssä käyminen ja työn tekeminen ovat usein kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
Persoonallisuushäiriöt
Mulla on melkein kaikki noista ja silti olen tehnyt töitä valmistumisestani saakka eli 11 vuotta. Sen sijaan samaan aikaan valmistunut tuttuni ei ole tehnyt päivääkään töitä. Syy? Ihan puhdas laiskuus. Jos on 11 vuotta sossu elättänyt hänet, eiköhän tuossa ajassa ole jo oppinut että mitä sitä töihin menemään kun rahaa saa tekemättä mitään.
Mun opiskelijasisko ei hakeudu kesätöihin, koska hänelle kelpaa vaan rento kiva sisätyö, ja opintolainaa on niin helppo saada ja vanhemmiltakin saa pyytämällä taskurahaa
Päätin jo parikymppisenä, että en tee päiväkään työtä, joka ei anna mulle jotain muutakin kuin rahaa ja ole mielekästä/vastaa arvojani.
On ollut tuuri ja kunnia tehdä kuitenkin mielekästä hommaa johon olen kouluttautunut viimeisen yli 20v, yhtä 7kk työttömyysjaksoa lukuunottamatta.
Jatkossakin jään mielelläni pienemmälle rahalle ja työttömäksi, jos ei miltei kutsumustyötäni ole tarjolla.
'
Ja joo. En tunne pistoa työttömyys ym. tukien nostamisesta sillä olenhan ollut yhteensä töissä tuolta 21 vuotiaasta asti ja maksanut maksua ja veroa jos jonkinlaista.
Omassa duunissa kuitenkin ehdottomasti mukavampaa kuin työttömänä, vaikka palkka ei häävi olekkaan.
Sosiaaliala.
M45
Vierailija kirjoitti:
Mun opiskelijasisko ei hakeudu kesätöihin, koska hänelle kelpaa vaan rento kiva sisätyö, ja opintolainaa on niin helppo saada ja vanhemmiltakin saa pyytämällä taskurahaa
Kesän ajaksi saa opintososiaalisia etuja vain jos opiskelee min. 5 op/kk. Se syö kokonaisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työhaluttomuutta ap tarkoittaa? Miksi puhutaan aika vähän niistä, jotka käyvät töissä, mutta eivät tee töitä? Itse kun olin työttömänä, ärsytti kamalasti tietää, että tällaisia on. Työnantajakin olisi mielellään vaihtanut muutaman minuun, mutta kun puuhastelivat juuri ja juuri minimin ja olivat siellä työpaikalla, niin minkäs voit.
Nyt en ole työtön. Työttömänä ollessani olin paljon työhaluisempi kuin moni sellainen, joka käy töissä. Työssä käyminen ja työn tekeminen ovat usein kaksi ihan eri asiaa.
Tein aloituksen juuri siksi, että halusin kuulla, mitä ajatuksia työhaluttomuus herättää.
Työssä käyvät työhaluttomat (ja juoruiluhaluiset) ovat minullekin tuttu ilmiö ja yksi syy työhaluttomuuteeni.
On niin hassua, että työhaluttomuudesta puhutaan aina, kuin se ilman muuta tarkoittaisi löysää alkoholisoitunutta, työkyvytöntä lusmua. Ihminenhän voi olla työhaluton myös, koska esim. remontoi taloaan, kirjoittaa kirjaansa, tekee kuvataidetta tai urheilee mielummin kuin myy aikaansa työpaikoille, joissa joutuu taistelemaan juoruklikkejä vastaan.
Ei varmaan ole oikein välttämättä tuollainenkaan työhaluttomuus, mutta asia kannattaisi nähdä hieman todenmukaisempana kuin nyt vouhkapuheissa nähdään.
Minun työhalut kasvaisivat, jos tulen vielä löytämään työpaikan, jossa ihmisiltä vaaditaan hyvää, asiallista käytöstä ja työnantaja olisi joustava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
Ohis....työkyvyttömyys nimenomaan lisää työhaluttomuutta. Mutta minkäs teet, kun lääkärit määräävät vain lisää opiaatteja kipuun eikä eläkkeelle pääse? Sorvin ääreen siis, mukavaa työpäivää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Mistä kertoo se, että rekrytointiprosessin aikana kukaan haastatelluista työnhakijoista ei kelpaa työnantajalle vaan rekrytointia jatketaan määrittelemättömän ajan?
Työnantajani rekryää mol:in sivuilla jatkuvasti. Välillä omalla nimellään, välillä rekrytointitoimeksiantoina. Työkaverit valittelevat kiirettä, kuitenkaan ketään ei palkata. Tiedän että hakijoita on, taitaa vain palkkatoive olla liian suuri. Kun joku saadaan rekrytoiduksi, käy hän kääntymässä muutaman kuukauden ajaksi. Välillä joku vanha työntekijä turhaantuu ja lopettaa. Sitten hankitaan pitkin hampain kuka tahansa paikkaamaan vuotavaa venettä ja taas v*tuttaa. Johtoa kiinnostaa vain raha, raha, raha, raha, raha.
Tunteeko kukaan sitä löysää työhalutonta, joka olisi terve, mutta laiska?
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aika on ihanaa - eikä edes peruspäiväraha minua haittaa!!!
Kyllä näin on. Pysyy hoikkana ja tarvittaessa voi vapaaehtoisesti olla syömättä neljäkin päivää ajatuksena paastota. Nykyihmiset eivät kykene paastoamaan ja ennen se oli ihan normaali toimenpide.
Toki voisi makarooniakin vetää joka päivä, mutta järkevä on mieluummin syömättä.
Sellaista joka kykenee olemaan syömättä ei voida pakottaa töihin tahtomattaan. Nälkä on se mikä porsaan routaan ajaa kuuluu vanha sanontakin.
Totuushan on että hyvinvointiyhteiskuntaa voisi parantaa niinkin paljon että jokainen ihminen joka töissä käy tulisi oikeasti toimeen kuukaudessa sillä tonnilla.
Ei ihminen tuhatta euroa enempää tarvitse kuukaudessa käyttöönsä.
Verotus niin kovaksi että joka alan palkat olisivat sen tonnin kuussa.
Se lisäisi hyvinvointia. Palkan sijaan voisi tarjota enemmän vapaapäiviä työntekijöille ja lyhyempiä työpäiviä sekä hyvät työedut ja työsuhdemukavuudet, vaikka työpaikan kustantama auto tai kuski.
Verotuksella julkinen liikenne myös voisi olla täysin maksuton kaikkien käytettävissä.
Tuloeroja tulisi katsoa todella tarkkaan.
Se nyt vaan on niin että ei kukaan ihminen tee mitään useiden tonnien kuukausipalkalla. Sillä menolla tuhotaan vaan planeettaa ja aiheutetaan ympäristöongelmia ja tulevaisuuden lapset saavat kärsiä useiden tonnien kuukausipalkkaa saavien ahneudesta.
Ottakaa ihan rehellisesti vastaan tämä totuus. Jokainen suomalainen opiskellut tietää miten vähällä oikeasti pärjää ja raha ei tuo onnea vaan hyvinvointiyhteiskunta.
Sosialismi toimii oikeasti. Suomalaiset laittoivat sen toimimaan. Kaikkialla maapallolla on epäonnistuttu, mutta me teimme sen todelliseksi. Se ei ollutkaan utopiaa vaan suomalaisuutta.
Minä en tarvitse palkkatuloja. Paiskin töitä nuorena Sveitsissä 20 v. ja säästöt riittävät loppuelämän. Ostan ja remontoin asuntoja harrastuksena. Vain verottajaa miellyttääkseni olen työttömänä muutaman kuukauden vuodessa. Tulottomuutta ja vähällä toimeen tulemista se taho ei hyväksy.
T: työpaikat tarvitseville
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole kotona kannistettu työntekoon vaan tukien hakemiseen opetettu.
Kasvoin pienituloisessa yrittäjäperheessä, kunnes yritys kaatui kokonaan 90-luvun lamaan ollessani 6-vuotias. Koko elämäni on ollut kituuttamista. Tuli ero, ja ensimmäisen kerran kuulin ja opin tuista kun puhuttiin siitä, että kun isä ei maksa elatusmaksuja, niin KELA maksaa.
Koko elämäni olen seurannut, miten rahaa haetaan sossusta ja KELA:sta. Asuin välillä pienipalkkaisen äitini luona ja välillä alkoholisoituneen isäni luona, joissa kummassakin jatkuvasti pähkäiltiin sitä, miten saada rahat riittämään.
Olisin voinut oppia tästä kunnianhimoa ja tahtoa pärjätä paremmin, mutta todellisuudessa opin, että apua on tarjolla.
Ja apua olen tarvinnutkin. Lapsena sairastuinkin mielenterveysongelmiin, ja olen kuntoutunut nyt yhteensä 15 vuotta kohti työkykyisyyttä. Kaikkina näinä vuosina minusta on kuitenkin tullut myös työhaluton. KELA on maksanut ruokani elatusmaksuista lähtien, joten olen tottunut ja turtunut. Tuntuu pelottavalta tehdä kaikki täysin toisin, tuntuu jopa siltä, että en osaa. Tämän minä osaan.
Lapsuudesta se varmasti useinkin lähtee, mutta tuskin kukaan tietoisesti opettaa omia lapsiaan lamppaamaan sossun luukulla. Jokainen haluaa lastensa pärjäävän tässä elämässä, enkä syytä vanhempiani, vaikka aivan varmasti moni asia olisi toisin, jos vanhempani olisivat olleet menestyviä ja pärjääviä ja terveitä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni on arvokkaampaa, kuin olla jonkun orja.
Juuri näin! Olla jonkun kusihousun pomotettavana, älkää unta nähkö.
Minä olen se, jolle tuttava avautuu miten hölmöt käyvät töissä. Ei enää oikein huvita sitä kuunnella.