Työhaluttomuuden syyt?
Oletteko itse tai tunnetteko niitä kuuluisia työhaluttomia? Mistä eri syistä ihminen päätyy työhaluttomaksi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse tai tunnetteko niitä kuuluisia työhaluttomia? Mistä eri syistä ihminen päätyy työhaluttomaksi?
Nollasoppareilla työskentelemisen jälkeen aloitin työt puhelinmyyjänä. Ihanaa kun kerrankin tunteja tarjolla tarpeeksi ja säännölliset työajat. Puhelinmyynti on henkisesti kuluttavaa joten en tätä kuitenkaan loppuelämääni halua tehdä mutta töitä on vaikea löytää. En ymmärrä puhetta työhaluttmista kun ystävieni kanssa olemme usein valittaneet toisillemme kuinka vaikea on löytää töitä. Olemmeko sitten ystävieni kanssa todella huonotasoista porukkaa kun emme kelpaa työnantajille.
Mistä kertoo se, että rekrytointiprosessin aikana kukaan haastatelluista työnhakijoista ei kelpaa työnantajalle vaan rekrytointia jatketaan määrittelemättömän ajan?
Kaikilla ei vain ole hyviä kokemuksia työelämästä, joten he "tietävät", ettei se ole heitä varten. Tuntemani työhaluttomat ovat opiskelleet opiskelijabileisiin keskittyen ja juuri ja juuri tentit läpäisten, ja elämää rytmittävät nyt ihan aikuisenakin myöhään nukkuminn, baareissa istuminen ja jonkun autollisen kaverin kanssa ajelemassa käyminen. Eräälle tuttavalle tarjottiin työpaikkaa, mutta hän kieltäytyi, koska perjantainakin olisi ollut töitä ja hän ei olisi ehtinyt aloittaa juomista muiden kanssa jo iltapäivästä, kuten oli tottunut.
Niin, omituista että työttömiä syyllistetään työhaluttomuudesta, mutta siitä ei koskaan puhuta mitään että aika iso prosentti työssäkäyvistä on työhaluttomia. Mun mieskin käy töissä, raskas vuorotyö, pitkät vuorot, ongelmia pomojen kanssa, työssä näkee vain elämän nurjan puolen, jos minä pääsisin tarpeeksi hyväpalkkaiseen työhön mistä tykkään, niin mies saisi jäädä heti töistä pois. Rahan takia miehen on pakko töissä käydä vaikka ei haluaisi ja inhoaa sitä, vuodesta toiseen, onneksi eläkkeeseen on hänellä enää alle 10 vuotta, voi olla että sairaseläke tulee jo aikaisemmin.
Jos työ on kivaa ja siitä maksetaan edes kohtuullisesti, niin tottahan sitä tekee erittäin mielellään, mutta suurin osa jättäisi työt jos voittaisi lotossa, eli ei tarvitsisi töissä käydä rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen työhaluton? Puolet tuntemistani ihmisistä lopettaisi työnteon jos voittaisi lotossa, lopuilla viiraa. Moni ahkera töissäkäyväkin haaveilee välillä sapattivuodesta jne.
Olen perinyt jonkin verran enkä pidä nykyisestä ammatistani mm. työvuorojen takia. Siksi en haluaisi millään tehdä kokopäivätöitä eikä onneksi tarvitse, voin tehdä osa-aikaista. On paljon kivempi tehdä omia juttujaan kuin raataa syke korkealla univelassa ilman muuta elämää. Olen kouluttautunut toiseen ammattiin mutta siihen on paljon enemmän hakijoita. En kyllä jaksaisi siinäkään uhrata kaikkea vapaa-aikaani töille. Vapaa-aika on korvaamatonta. Viihdyn itsekseni, en kuulu niihin jotka tulevat hulluksi neljän seinän sisällä.
Minä haaveilen siitä lottovoitosta juuri siltä varalta, että jos työpaikka joskus meneekin alta, ei päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kertoo se, että rekrytointiprosessin aikana kukaan haastatelluista työnhakijoista ei kelpaa työnantajalle vaan rekrytointia jatketaan määrittelemättömän ajan?
Kyllä se kertoo hyvin pitkälti työnantajapuolen kuspiämäisyydestä.
Yleensä työhaluttomat ovat sellaisia joita kukaan työnantaja ei halua palkata missään nimessä, mieluummin tekevät itse kahden ihmisen työt. Se on fakta, ja se ei välttämättä ole kummankaan osapuolen vika. Jotkut ihmiset ei vaan sovi juuri mihinkään työhön, varsinkin nykyään kun ei ole enää sellaisia töitä joita osaisi kuka vaan tehdä ilman kontaktia toisiin ihmisiin kuten vaikka paimen.
En tunne yhtään työhalutonta. Sen sijaan tunnen monia jotka henkitoreissaan, burnoutin partaalla yrittävät työllistää itseään, pärjätä paskatöiden, paskapalkkojen ja epäreilujen työsuhteiden viidakossa ilman lomia, sairaslomia, työsuhde-etuja. Rakastavat työtään, ja tekevät kaikkensa, että pysyisivät leivässä ja saisivat tehdä työtä. Oman terveydenkin kustannuksella. Ja tätä osastoa tuo sadistinen hallituksemme tarjoilee koko ajan lisää. Ja kaupan päälle kaikki mahdolliset tuet ja avut ja perusterveydenhuollot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen työhaluton? Puolet tuntemistani ihmisistä lopettaisi työnteon jos voittaisi lotossa, lopuilla viiraa. Moni ahkera töissäkäyväkin haaveilee välillä sapattivuodesta jne.
Olen perinyt jonkin verran enkä pidä nykyisestä ammatistani mm. työvuorojen takia. Siksi en haluaisi millään tehdä kokopäivätöitä eikä onneksi tarvitse, voin tehdä osa-aikaista. On paljon kivempi tehdä omia juttujaan kuin raataa syke korkealla univelassa ilman muuta elämää. Olen kouluttautunut toiseen ammattiin mutta siihen on paljon enemmän hakijoita. En kyllä jaksaisi siinäkään uhrata kaikkea vapaa-aikaani töille. Vapaa-aika on korvaamatonta. Viihdyn itsekseni, en kuulu niihin jotka tulevat hulluksi neljän seinän sisällä.
Juurihan kuvailit työhaluttomuutesi syyt. :D
Niinnojootavallaan. Sana vaan on vähän liian joko-tai. Eli joko on tavattoman ahkera ja pitää työtä itseisarvona tai sitten pelkästään työhaluton aina ja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Traumaperäinen stressihäiriö
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
Persoonallisuushäiriöt
Eikö tuossa listassa ole kyse työkyvyttömyyydestä eikä työhaluttomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työhaluttomat ovat sellaisia joita kukaan työnantaja ei halua palkata missään nimessä, mieluummin tekevät itse kahden ihmisen työt. Se on fakta, ja se ei välttämättä ole kummankaan osapuolen vika. Jotkut ihmiset ei vaan sovi juuri mihinkään työhön, varsinkin nykyään kun ei ole enää sellaisia töitä joita osaisi kuka vaan tehdä ilman kontaktia toisiin ihmisiin kuten vaikka paimen.
Höpsis. Ei työhaastattelussa näy ihmisestä kuin osa persoonasta päälle päin. Ja miksi työhaluton edes hakisi töitä? Ehkä pakotettuna työkkärin osoituksilla. Tiedän ihmisiä joille työpaikka sinänsä on tärkeä, kiva päästä jauhamaan kahvitauoille mutta muuten laiskoja kehityshaluttomia työntekijöitä. Itse kypsyn aika herkästi jos työ ei ole mieleistä ja vaihdan paikkaa, työn teen kyllä hyvin ja mieluiten juuri itsenäisesti.
Että joka näkee ympärillään "työhaluttomia" kannattais katsoa peiliin, että minkälainen sadisti siellä peilissä takaisin tuijottaa. Tietääkseni suurin osa ihmisistä haluaa tulla omillaan toimeen ja hallita elämäänsä. Toki lapsuuden traumat yms sekä totaalinen uupuminen jatkuviin pettymyksiin ja kelpaamattomuuden kokemukseen voivat työkyvyn ja halut viedä. Mut silloin ihminen tarvitsee TUKEA päästäkseen taas jaloilleen, ei sadistista halveksuntaa.
Tuttava ei halua olla mukana oravanpyörässä... Raha yhteiskunnalta kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
PersoonallisuushäiriötEikö tuossa listassa ole kyse työkyvyttömyyydestä eikä työhaluttomuudesta?
Työkyvyttömyyseläkkeen saaminen vaan ei ole helppoa, joten töissä pitää olla muiden arvosteltavana "työhaluttomuudesta".
Vierailija kirjoitti:
Että joka näkee ympärillään "työhaluttomia" kannattais katsoa peiliin, että minkälainen sadisti siellä peilissä takaisin tuijottaa. Tietääkseni suurin osa ihmisistä haluaa tulla omillaan toimeen ja hallita elämäänsä. Toki lapsuuden traumat yms sekä totaalinen uupuminen jatkuviin pettymyksiin ja kelpaamattomuuden kokemukseen voivat työkyvyn ja halut viedä. Mut silloin ihminen tarvitsee TUKEA päästäkseen taas jaloilleen, ei sadistista halveksuntaa.
Nimenomaan pitäisi saada tukea, mutta enemmän tarjoillaan vaan tuota sadistista halveksuntaa. Vuosien kokemuksella voin tämän sanoa. Esimies jos on osaamaton, niin alaisen oireilu tuntuu jopa hyökkäykseltä esimiestä vastaan. Tämänkin valitettavasti itse olen kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava ei halua olla mukana oravanpyörässä... Raha yhteiskunnalta kyllä kelpaa.
No miksi ihmeessä ei kelpaisi? Pitäisikö tuttavasi kieltäytyä tuistaan ja elää taivasalla? Oletko hieman yksinkertainen vai katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä ei kelpaisi? Pitäisikö tuttavasi kieltäytyä tuistaan ja elää taivasalla? Oletko hieman yksinkertainen vai katkera?
Samaa mietin. Noita sädekehänsä kiillottajia aina löytyy. Paitsi eihän se itsestään mitään kertonut, tuttavaansa vaan arvosteli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat
Uupumus
Fyysiset sairaudet
Tuhoava lapsuus
Vaikea elämäntilanne
Kriisi
Ujous
Estyneisyys
Herkkyys
PersoonallisuushäiriötEikö tuossa listassa ole kyse työkyvyttömyyydestä eikä työhaluttomuudesta?
Kyllä se usein on sama asia. Hyvin, hyvin harvinaista on, että työhaluton ei olisi mitenkään mielenterveydeltään sairas, täysin terveet, tervepäiset työhaluttomat ovat yhtä harvinaisia kuin päävoiton lotossa voittaneet.
Moni "pipipää" kuvittelee että voisi käytännössä tehdä mitä työtä vaan, mutta eipähän nyt vaan viitsi mennä töihin, syystä tai toisesta. Oikeasti he vaan eivät ole koskaan edes päässeet töihin edes kokeilemaan koska ovat niin ... "pipipäitä".
Tämä on paha juttu. Minun oletetaan olevan työhaluton, koska olen mielenterveyspotilas. (En viitsi käyttää kuntoutuja-sanaa. Turhaa poliittista korrektiutta.) Minä en pysty kaikkiin töihin. Keskittymiskykyni ei riitä enää ehkä lainkaan täysiin työpäiviin. Mutta on tämä sairaslomailukin aika turhauttavaa. Saan kyllä aikani kulumaan, mutta mitään suurempaa ei voi suunnitella tai tavoitella. Enkä minä edes tavoittelisi kallista asuntoa tai muita statussymboleita.
Tuntuu vain niin paskalta tulla leimatuksi laiskuriksi, työhaluttomaksi, vapaamatkustajaksi, syrjätyneeksi, luuseriksi... Kyllä minä haluaisin tehdä töitä. Enkä ole kranttu. Olen ennenkin tehnyt monenmoisia hommia. Aina ei voi tehdä juuri mieleistään työtä, mutta hyvässä porukassa menee monenmoiset hommat. Ja toisaalta, voihan sisällöltään unelmatyön tärvellä paska työyhteisö.
Jostakin terveyssyistä kaikki ihmiset eivät ole yhtä joustavia töiden suhteen kuin muut. Tällaiset syyt voivat rajata pois monia töitä, jotka periaatteessa olisivat saatavissa - ja siitä johtuen jotkut ovat sitten valmiita tuomitsemaan työhaluttomiksi.
Ja jeps. Kaikesta tästä huolimatta uskon, että on ihmisiä, jotka ovat laiskoja. Mikään psykiatrinen hoito, kuntouttava työtoiminta, terapia tai lääkitys ei saa heitää työhaluisiksi. Olen ennen oman tilanteeni vaikeutumista työskennellyt työpajanohjaajana varsin kirjavan porukan kanssa, ja valitettavasti kohtasin myös joitakin, joita en osaa määritellä kuin pummeiksi.