Onko lähi- tai tuttavapiirissäsi rakkautta joka ei tunne luokkarajoja? Tarkoitan lähinnä parisuhdetta avo- ja avioliitto?
Kommentit (20)
mies väitellyt tohtori, tutkijana yliopistolla ja vaimo käynyt amiskan, nyt kotona lasten kanssa :)
vaimo opettaja yliopistolla ja mies maanviljelijä :)
tiedän tietenkin, nimittäin meidät. Minulla yliopisto käytynä, miehellä amis. Ei koulutuksella ole väliä, vaan sielujen sympatialla ;)
Jos joku valitsee puolisonsa ammatin takia niin voiko se olla tosi rakkautta? Tai joku ei voi olla " duunarin" kanssa koska hän on " duunari" niin voiko tälläinen ihminen olla kovin viisas?
Meillä mies on lääkäri ja minä kotiäiti(ei ammattia).
että täällä kirjoittelee ihmiset, joille pelkkä kulissi riittää. Kukaan ei halua sanoa olevansa huonosti toimeentuleva, ylipainoinen ja kiukkuinen ihminen. Miksi nää täydelliset naiset sitten kirjoittelee tänne? Joko netissä on kiva esittää muuta kuin on, tai sitten siihen täydelliseen idylliin kyllästyy.
Ei tuollaisilla asioilla ole meillä ainakaan niinkään merkitystä, vaan sillä mimmonen se ihminen vain on.
Muutenkin tunnen aika paljon ihmisiä, joissa toisella hyvä koulutus/duuni ja toisella huonompi. Ja yllättävän monella myös nainen on korkeammasti koulutettu, kuin mies :)
Todellinen rakkaus ei katso ammatteja. Surullista (ajattelijan kannalta), jos joku ajattelee noin rajoittuneesti, huh huh. Meillä mies on akateemisesti koulutettu ja minä taasen en, mutta sielujen tasolla olemme aina olleet niin kovin samanlaisia...
Luulisi nyt aikuisten ihmisten tietävän, ettei se parisuhde ole yksinkertaisesti joko tosirakastuu tai sitten ei. Kyllä minulle on ainakin vähän kaikenlaisesta tieteestä ja taiteesta kiinnostuneena tohtorina käynyt niin, että yhteisen sävelen ylläpitäminen lähinnä salkkareista ja kavereiden tekemisistä kiinnostuneen hoitajan tai myyjän kanssa ei vain onnistu.
Kansalaissodan hengessäkö tässä taas ollaan liikkeellä.
Ja jos tosiaan tarkoitit koulutuseroja niin puhu sitten myös koulutuseroista.
Lähi- ja tuttavapiirini ei tunne luokkarajoja, joten eipä avo- tai avioliitotkaan.
Vakavasti puhuen, kysymyksen voi ehkä vääntää sellaiseksi, että tunnetteko ketään todella rikkaan suvun vesaa tai muuten julkkista, joka olisi taviksen kanssa?
Olen valtiotieteiden maisteri. Miehelläni ei ole mitään loppututkintoa, ja on iäkäs pitkäaikaistyötön. Ei haittaa mitenkään, ei olis edes tullut mieleen muuta kuin tämän aloituksen myötä :D
ollaan siis oltu yhdessä ihan teini-iästä lähtien.
Mä oon köyhästä, joskus sossun rahoilla elävästä perheestä, jossa vanhemmat eronneet.
Mies rikkaasta suvusta. Hänen isänsä oli pitkään hyvin tienaavana yrittäjänä(joutui lopettamaan yrityksensä). Ja hänen vanhempansa ovat edelleen naimisissa:)
Toivottavasti meidänkin yhteiselämämme tulee muistuttamaan enemmän hänen taustojaan kuin minun.
Kansalaissodan hengessäkö tässä taas ollaan liikkeellä.
Ja jos tosiaan tarkoitit koulutuseroja niin puhu sitten myös koulutuseroista.
En ymmärtänyt kysymystä, vaikka takana on noin 200 op yhteiskuntatieteen opintoja ja saman verran muita opintoja.
Onko suomalaisessa yliopisto-opetuksessa vakavia puutteita, kun minulle ei ole vielä kirkastuneet suomalaisten luokkaerot.
Pahoitteluni siitä, kun en nyt pysty vastaamaan kysymykseesi.
Terveisin nimim. "Tasa-arvoisen 1970-luvun kasvatti".
omasta ikäluokastani (oon 34) yhtään pariskuntaa, jolla olisi juuri eroa koulutustaustassa. Suurin ero on amk ja yliopisto. Taidan olla aika rajoittunut. Vanhemmista ikäpolvista tunnen, ja parikymppisissä on tällaisia seurustelevia pareja.
Vakavasti puhuen, kysymyksen voi ehkä vääntää sellaiseksi, että tunnetteko ketään todella rikkaan suvun vesaa tai muuten julkkista, joka olisi taviksen kanssa?
Kuka lasketaan julkkikseksi? Ovatko kaikki työnsä puolesta esillä olevat (toimittajat, kirjailijat, eri alojen asiantuntijat asiantuntijat) julkkiksia, jos ihmiset tunnistavat heidät kadulla ja kaupan kassalla? Veikkaan, että suurin osa on ns. taviksen kanssa.
luokkayhteiskunta ap hyvä =)
luokkayhteiskunta ja tällaisten asioista ei saa puhua niiden oikeilli nimillä -hymistelijöiden takia niin pääsee käymään.
Ihmettelen niitä, jotka täällä kehuvat lukevansa oppiaineita, eivätkä tiedä luokkaeroista mitään! Itse tiedän esim. käsitteen klassresa, jonka kautta sos-luokkanousuja ja laskuja kuvataan.
Verrattuna Keski-Eurooppaan ja Englantiin olemme luonnollisesti kuin toiselta planeetalta. Pidetään tilanne sellaisena.
Hyvä avaus ap, jätä noi omaan arvoonsa, jotka mt-tautiansa vuoksi on sitä mieltä ettei tällaisia avauksia saa edes tehdä, koska mitään ongelmaakaan ei (heideän elämässään ) ole.
Luulisi nyt aikuisten ihmisten tietävän, ettei se parisuhde ole yksinkertaisesti joko tosirakastuu tai sitten ei. Kyllä minulle on ainakin vähän kaikenlaisesta tieteestä ja taiteesta kiinnostuneena tohtorina käynyt niin, että yhteisen sävelen ylläpitäminen lähinnä salkkareista ja kavereiden tekemisistä kiinnostuneen hoitajan tai myyjän kanssa ei vain onnistu.
Oli hyviä kommentteja siitä, että rakkaus monien tuntevien ihmisten mielestä tosiaan on tärkeintä, vaikka monet tekijät tietenkin vaikuttavat. Onpa karkeita yleistyksiä tekevä tohtori siinä. Jos sinäkin ottaisit epäilemättä terävän pääsi pois sieltä koppavasta *piip* ja edes hitusen karistaisit omahyväistä ylimielisyyttäsi ja paremmuttasi suhteessa IHMISIIN, niin mahdollisesti tajuaisit että esimerkiksi lokeron myyjät -alle mahtuu hyvin monenlaisia ihmisiä. Suinkaan kaikki eivät tuijota tyhmiä tv-sarjoja kykenemättä mistään muusta keskustelemaankaan. Mutta epäilemättä halut keskustella kanssasi yhteistä säveltä etsien loppuvatkin siihen, kun ilmoitat asenteillasi olevasi Parempi Ihminen. Myyjä, hoitaja tai muu voi muuten päihittää sinut fiksuudessaan monissakin asioissa, mutta sekö nyt edes on tärkeintä? Toisten voittaminen. Aika kovaa. Kohtaamani kaltaisesi oman paremmuutensa korostajat ovat olleet rakkaudettomia *piip* ihan järjestäen. Enkä siis todellakaan yleistä, koska läheisesti tunnen useitakin korkeakoulutettuja ihmisiä, osa heistä erittäin viisaita ja kivoja ihmisiä, osa vähemmän ja osa sitten näitä aivan epäinhimillisiä av-lokeroitsijoita, joista ei ihmistä löydä enää suurennuslasillakaan. Have a nice day. :)
...mahdollisesti tajuaisit että esimerkiksi lokeron myyjät -alle mahtuu hyvin monenlaisia ihmisiä. Suinkaan kaikki eivät tuijota tyhmiä tv-sarjoja kykenemättä mistään muusta keskustelemaankaan.
Etkö huomannut tekstistä minun koettaneen seurustella näiden ihmisten kanssa. En kai minä nyt seurustelisi jonkun ihmisryhmän kanssa alunperinkään mikäli uskoisin kaikkien olevan huonosti kumppanikseni soveltuvia.
Koulutus ei ole varma muuttuja suuntaan tai toiseen mutta karu totuus on että korkeampi koulutus korreloi kykyyn tulkita ja arvioida saatua tietoa sekä hahmottaa asioita monitahoisempina kokonaisuuksina, mikä vaikuttaa ihmisen asenteisiin ja ajatuksiin tietyllä tavalla. Koulutus pystyy kehittämään näitä taitoja jonkin verran mutta todennäköisempää on että näissä taidoissa alunperin hyvät ihmiset suuremmalla prosentilla hakeutuvat korkeaan koulutukseen.
Kaipaan ihmiseltä tätä tietynlaista älyllistä mielenkiintoa ja kykyä katsella asioita myös ensimmäisenä mieleentulevan perspektiivin ulkopuolelta, voidakseni aidosti viihtyä hänen seurassaan. Vaikka olenkin mies, on minulla mielestäni silti oikeus odottaa parisuhteessa yhdessäolon miellyttävyyttä.
ja mies on putkimies
mutta minun vanhemmat on tehdastyöläisiä, niin että ymmärretään toistemme ajatusmaailma.
Lisäksi tiedän yhden tekniikan tohtori-perushoitajaperheen.
Ei tittelit merkitse sinällään mitään, sielujen samankaltaisuus ja terve itsetunto on tärkeää. Ihmisen ei pidä kulkea nokka pystyssä tittelin takia ja kuvitella olevansa jotenkin säätyeroissa ylempiarvoinen.