Kotiäidit, saatteko ikinä sairaslomaa?
Useamman lapsen äitinä, en ole juurikaan ikinä saanut sairaslomaa. Ja tarkoitan sillä sitä, että mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia päiväksi/pariksi. Paitsi ainoastaan jossain pahassa noro-taudissa.
Nyt on kuumetta, joka paikkaa särkee ja ihan voimaton olo.Pian palaan takaisin omaan vakituiseen työhöni ja tuntuu ihan luksukselta, että sairaana ollessa saan sairaslomaa ja saan maata sängyssä koko päivän!!
Miten teillä muilla? Jääkö miehet kotiin, jotta saatte sairastaa pari päivää?Ja miten työnantaja siihen suhtautuu?
Kommentit (63)
No ei todellakaan jää,siis jos äiti ei ole sairaalassa.Lapsen on hoidettava sairaanakin.
Siis miten mies voisi jäädä kotiin vaimon sairauden perusteella?
Lasten isä ei saa palkkaa, jos lasten äiti on sairaana. Ei ole olemassa sairaan puolison hoitavapaata. Ainoastaan silloin palkallista, jos isä ottaa vuosilomaa tai työajanlyhennysvapaata. Palkatonkin jossain paikoissa onnistuu.
Onnea tulevista saikkupäivistä.
Ei jää mies kotiin, en ole ollut niin kipeä. Onneksi harvemmin olen yhtäaikaa kipeänä lasten kanssa, se on todellakin tuskaa. En varmaan pääse kotiäitikerhoon kun olen vain äitiysloma/vanhemvapaa-ajat ollut lasten kanssa kotona ja isommatkin kerran-pari viikossa kävivät päiväkodissa, muuten kerhoiltiin. Töissä käydessä on helpompi sairastaa jos nyt ei satu sairastamaan yhtä aikaa lasten kanssa.
Vastauksena kysymykseen: sinun täytyy olla aika kipeä, että mies voi jäädä avuksesi kotiin hoitamaan lapsia. Jos kuumetta on kuitenkin jotain 39 niin luulisi järjestyvän. Tai olisiko sinun mahdollista saada jotain muuta hoitoapua, mummoa tai ystäviä?
Niin luulet. Minä olen kolmen lapsen äiti, yhteensä 6 vuotta viettänyt kotona, ja voin kertoa, että työssä käydessä se vasta kauheaksi muuttuu. Olet 2 päivää kotona norossa ja lapset oksentelee vuorotellen. Peset pyykkiä ja mattoja, lakanoita, pyyhkeitä. Sitten kun tauti on lopulta voitettu ja koti kuin hävityksen kauhistus, joudut palaamaan töihin. Jos kotiin jää yli 10-vuotias lapsi kipeänä, hän ehtii myös sotkea kotia työpäiväsi aikana lisää. Vapaapäivä kun lopulta koittaa, et muuta ehdi kuin siivota jälkiä.
No en saa. Vaikka olisi kuinka kipeä niin kotityöt odottaa, kaupassa käytävä ja ruokaa laitettava. Mies auttaa tietty kun on kotona, mutta hänen töissäollessaan pakko on mun hoitaa lapset ja ruoka ja kotitöitä. Ei auta vikinät vaan tehtävä on...
Ei tietenkään jää, ei meillä ole varaa yhteenkään palkattomaan päivään. Illat kyllä vie lapsia ulos ja muuten heitä yksinään leikittää, että saan sen ajan levätä.
Vierailija kirjoitti:
Kotonamakaajalle sairaslomaa? Voi jeesus.
Ootko ikinä hoitanut useampaa pientä lasta sairastaessasi itse oksennustautia, kun osa lapsista on sairaita ja osa terveitä? Oman oksentamisesi lomassa siivoat lasten oksennuksia ja vaihdat kakkavaippaa, ruokit lapset ja yrität pitää terveet, sisällä muiden sairastellessa tylsistyvät lapset aisoissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään jää, ei meillä ole varaa yhteenkään palkattomaan päivään. Illat kyllä vie lapsia ulos ja muuten heitä yksinään leikittää, että saan sen ajan levätä.
Lisään, että en tosiaan hoida kotitöitä tai muuta sairaana. Lapset hoidan sen mikä on pakko ja vointi antaa myöden. Yleensä kuumelääkkeen avulla hetki omalla pihalla ja muuten leikkiä/telkkaria. Syödään jotain tosi nopeatekoista, tilataan tai käydään lähikaupasta ostamassa.
Joo ei, ei ole kotiäidillä mitään sairaslomia. Mies ei myöskään saa työstään sairaslomaa kipeiden lasten hoitoon, sillä minähän olen kotona sitä varten. Mies ei myöskään saa vapaata (palkatonta ehkä, jos ei ole kiireistä aikaa töissä) siksi että minä olen kipeänä.
Ihan olen joutunut norossakin hoitamaan koko paketin aivan itse kauppareissua myöten. Oli vähän pakollista lähteä paskahousujenkin uhalla kauppaan, kun vauvalta loppui vaipat ja ripuloi useamman kerran tunnissa. Ei olisi kestovaipatkaan riittäneet ja lakana- sekä vaatepyykkiä tuli niin, että pyykkikone pyöri miltei koko viikon nonstoppina. Ruokamyrkytyksen kourissa samoin, yksin hoidin koko paketin aamusta iltaan, vaikka minä olin ainoa sairastunut. Ja voi luoja, tuo oli vielä kamalampaa mitä noro!
Ja mies kun sairastaa vaikka ihan vain nuhaa, hän odottaa täyspalvelua ja marisee miten on kamala olo. Minä jos valittelen, käskee vain lääkekaapille jotta jaksaisin. Huoh.
Mä oon ollu niin kipeänä et miehen piti ottaa pari päivää palkatonta. Ei muu auttanut, kun ei ollut mummoloita tms. apuna.
Miten sinä luulet saavasi ne taudit? Eiköhän ne yleensä lapsilta tartu sitten kun palaat työelämään. Sairastutte yhtä aikaa. Tai pahimmassa tapauksessa valvot ensin sairaiden lasten kanssa yöt, mies on päivän, pari kotona heitä hoitamassa, raahaudut kuolemanväsyneenä töihin ja sairastut sitten itsekin. Viimeksi meillä ei ollut kukaan töissä, hoidossa tai koulussa. Maattiin kuumeessa kotona koko porukka. Pitsaa tilattiin kotiovelle, kun kenenkään jalat ei kantaneet kauppaan asti. Sairauslomaa oli juu minullakin peräti 3 päivää ja sitten paluu töihin/hoitoon/kouluun. Mies jäi vielä kotiin makaamaan, hänellä tuli tulehdukset lisätautina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ikinä hoitanut useampaa pientä lasta sairastaessasi itse oksennustautia, kun osa lapsista on sairaita ja osa terveitä? Oman oksentamisesi lomassa siivoat lasten oksennuksia ja vaihdat kakkavaippaa, ruokit lapset ja yrität pitää terveet, sisällä muiden sairastellessa tylsistyvät lapset aisoissa?
Kyllä ne kaikki lapset jää kotiin, jos perheessä on oksennustauti! Ei tulisi mieleenkään viedä 3-vuotiasta hoitoon, jos itse oksentaa ja 5-vuotias oksentaa.
Minusta on vain niiiiin sanoinkuvaamattoman vastuutonta viedä yhtään lasta hoitoon, jos tietää, että se tartuttaa koko hoitoryhmän ja henkilökunnan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, kaksi lasta ja minä sairaana, kaksi terveenä vielä sinä päivänä. Sairaat makasivat olohuoneen lattialla oksennellen minne vain, yritys oli keskellä olevaan vatiin. Kaksi tervettä hääräsivät kaikkea mahdollista. Mutta ei sille mitään voi, säilyimme kuitenkin hengissä, siis ihmiset, akvaariokalat ei.
Miehen työssä on mahdollista tehdä töitä etänä. Jos olen niin kipeä etten oikeasti mitenkään jaksa hoitaa lapsia (2 pientä, toinen vauva), mies jää etäpäivälle ja pitää vain välttämättömimmät palaverit.
Olen ollut aikoinani lastemme ollessa pieniä kotiäitinä, ja eipä sitä sairaslomaa äidille anneta, vaikka olisi itse kuinka kipeä. Lapset ja kotihommat on tehtävä, vaikka äitinä olisin ollut neljänkympin kuumeessa. Isä oli töissä, ja vieläpä matkatöissä välillä. Lastemme mummukaan ei aina päässyt tulemaan auttamaan, jos sattui yhtä aikaa olemaan mummukin kipeenä tai matkoilla. Toinen mummukka taasen asui niin monen sadan kilometrin päässä, etteipä hänkään apuun voinut rientää. Muista sukulaisista ei ollut apuun, eikä kummeistakaan, koska he olivat omissa töissään tai asuivat kaukana.
Kotiäitinä ollessani en onneksi kertaakaan ollut viiden vuoden aikana niin kipeä, etten olisi lapsia voinut samalla hoitaa.Meillä ei mies olisi saanut töistä vapaata sen takia.
Nyt kun olen työelämässä minäkin,niin lapsien sairastuessa jäädään vuorotellen kotiin hoitamaan...eivät ole onneksi kuitenkaan usein olleet kipeänä..enkä kyllä itsekkään Vähän aikaa sitten olin kyllä itse pitkästä aikaa kuumeessa kotona ja lapset terveenä ja päivät koulussa. Oli aika hassun tuntuista sairastaa yksin kotona :D
Ei ollut sairaslomaa ikinä. Influenssassa 40 asteen kuumeessa hoidin 2- ja 4- vuotiaat lapset vaikka olin ihan seis. Seinistä pidin kiinni että pysyin pystyssä. Välillä makasin puolitajuttomana lattialla ja lapset leikki ympärillä. Opetin vähemmällä lapselle miten soitetaan 112 jos äitiä ei saa hereille.
Itse kuumeisena ja influenssassa on hieman raskasta huolehtia influessaisista lapsista päivystyskäynteineen ja apteekkireissuineen mutta siitäkin selviää kun on pakko. Sairasta lasta hoitaa niin kauan kuin itsessä henkipihisee.
Norot on helppoa kauraa sairastaa lasten kanssa, välillä tulee oksennetelun välissä reippaampiakin hetkiä. Jaksaa pestä pyykit ja pitää lapset nesteytettyinä ja puhtaana.
Aivoverenkiertohäiriö (epäiltiin aivoverenvuotoa) ambulanssiin otettiin mukaan 1 kk vanha vauvakin. Minne se nyt olisi jätetty? Yksin kotiin? Päivystyksessä seurannassa makoilin vuoteella ja imetin vauvaa. Onneksi ei ollut vakavampaa ja pääsin muutaman tunnin päästä vauvan kanssa kotiin kun pystyin kuitenkin kävelemään.
Juu, ei saa äiti sairaslomaa ainakaan tässä tapauksessa. Sukulaisia ei kiinnostanut auttaa kun taudit voi tarttua. Ja ihmeisiin näköjään pystyy jos on pakko selvitä.
Sairastelua helpotti kun teki kodin turvalliseksi ettei lapset päässeet satuttamaan itseään ja lelut lattialle ja telkkarista piirrettyjä ajanvietteeksi.
Onneksi kaikki helpottui kun lapset kasvoivat isommiksi, sairastelukin on helpompaa nykyisin kun lapset on omatoimisempia.
Viimeksi kun olin kuumeessa, niin anoppi otti molemmat lapset kahdeksi yöksi luokseen. Olo tuntui todella syylliseltä, kun sain nukkua pitkään, katsoa netflixiä, nukkua päikkärit, katsoa vielä lisää telkkua ja nukkua.
Kohtalotovereita??