Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

The Haunting of Hill House (Netflix)

Vierailija
22.10.2018 |

Onko kukaan muu katsonut?

Täällä kolme jaksoa takana, tarina on tosi kiehtova mutta paikoin sarja on sen verran karmiva, että tekisi mieli jättää kesken...

Tosi kehuttu sarja kyseessä, ja voin jo parin jakson perusteella suositella klassisen kauhun ystäville. On kuitenkin myös draamasarja, eli siihen kannattaa varautua.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tykkäsin. Arvostan aina kun tehdään kauhua, joka ei välittömästi ensimmäisessä käänteessä turvaudu goreen ja splatteriin. Tässä kohtaa anteeksi te kyseisen genren ystävät, ymmärrän täysin, että vaikka ei ole mun juttu, niin tosi monen muun on.

Mutta tosiasia on, että kauhun ystävän on välillä tosi vaikea löytää elokuvaa/sarjaa, joka ei näihin tehosteisiin sorru ja ainakin mulle se on lähes välittömästi dealbreaker.

Tässä sarjassa oli myös hyvä soundtrack!

Joo, kyllä tässä on perää minunkin mielestäni. Olen siis tuo, joka edellä muistutti ”meistä splatterin ystävistä” myös muiden kauhugenrejen ystävinä.

Luulen, että syy mainitsemaasi on siinä, että splatter ja gore onnistuu muita keinoja helpommin siinä kauhun varsinaisessa ytimessä eli fiiliksen tuottamisessa. Tosi harvoin mikään muu kauhun alalaji pystyy ylläpitämään katsojan tunnetta samalla lailla. Sitten turvaudutaan säikäyttelyyn ja pahimmillaan epäonnistutaan surkeasti, kun viipyilevän paineen sijasta homma meneekin liian kliseiseksi ja ennalta-arvattavaksi. Tai mikä vielä hirveämpää: pyritään välttämään kliseitä niin pahasti, että elokuvasta/sarjasta tulee liiankin erikoinen ja siirrytään suoran (mutta tahattoman) komiikan puolelle.

Itse olen varsin kaikkiruokainen, katson tältä alueelta ihan kaikkea. Olen onnellinen, jos tuo sarja on oikeasti onnistunut.

Vierailija
22/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kovasti. Omaan makuun ei ollut tylsä tai pitkäveteinen. Henkilöt olivat mielenkiintoisia ja loppu oli jotenkin ihanan rauhallinen, vaikkakin surullinen. Mielenkiinnolla odotan millainen mahdollinen 2. kausi on. Muuttaako vanhin poika taloon takaisin? Olisi kiva myös kuulla enemmän entisistä asukkaista.

Tykkään tämmöisistä kummitus kauhuista jostain syystä :D Ennen katsoin esim. Saw elokuvia, mutta nykyään ei pysty, kun tuollainen sairas ihmismieli tekee huonon olon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut joka on pahasti pettynyt?

Todella pitkäveteistä draamaa ja liikaa puhumista.. Haluaisin enemmän nähdä talon tapahtumia ja jännitystä, mutta tähän asti ei ole tullut lähes yhtään jännittävää kohtaa.

Alku näytti hyvältä, mutta sitten siirryttiin talon jälkeisiin tapahtumiin jotka ovat liikaa draamaa.

Olen kyllä vasta jakso 3, mutta meinasin jo lopettaa jakso 2.

Vierailija
24/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän nuo kummitustalot on aina goottilaisia kartanoita? Siis kauhussa yleensä? Onko niillä taloilla Jenkeissä oikeasti niin synkkä historia - esim. orjaplantaaseja, sukurutsan tuloksena syntyneitä mielipuolisia tai raajarikkoja jälkeläisiä, kuolleita lapsia, synnytykseen menehtyneitä äitejä..? Vai onko kummituskartano vaan kauhugenressä toistuva trooppi?

Vierailija
25/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin sarjan viime viikolla kolmessa päivässä. Pari ekaa jaksoa oli ihan hyviä, mutta sitten alkoi käydä pitkäveteiseksi. Ärsytti myös, että kaikilla sisaruksilla oli kokemuksia talosta, mutta kukaan ei muka uskonut yliluonnolliseen eikä kokemuksia jaettu. Sarja ei ollut pelottava ja loppua kohti tylsä. Missä kauhu?!

26/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä! Olen kuullut muuallakin kehuja tästä sarjasta. Täytyy harkita Netflix-tilauksen jatkamista.

Vierailija
27/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän nuo kummitustalot on aina goottilaisia kartanoita? Siis kauhussa yleensä? Onko niillä taloilla Jenkeissä oikeasti niin synkkä historia - esim. orjaplantaaseja, sukurutsan tuloksena syntyneitä mielipuolisia tai raajarikkoja jälkeläisiä, kuolleita lapsia, synnytykseen menehtyneitä äitejä..? Vai onko kummituskartano vaan kauhugenressä toistuva trooppi?

Ainakin etelässä puuvillanviljelijät vaurastuivat nopeasti ja rakensivat ökykartanoita uusrikkauden huumassa. Globaali kilpailu kuitenkin söi viljelijöiden vaurauden, jolloin omaisuus hylättiin hiljalleen rappeutumaan tai se rappeutui asukkaiden ympärille. Tämä inspiroi monia kirjailijoita ja elokuvantekijöitä ja on synnyttänyt oman lajinsa (Southern Gothic). Eli ainakin eteläisessa USA:ssa yhteys tosielämään on olemassa, muista kummituskartanoista en osaa sanoa.

Vierailija
28/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku oli todella hyvä, siis aivan viiden tähden kauhua! N. kolme ekaa jaksoa oli hyviä, mutta lässähti loppua kohti kyllä. Meni pitkäveteiseksi vatvomiseksi. Silti mietin, että pitäisi joskus katsoa uudestaan, sillä ei tosiaan ollut kronologista kerrontaa ja jotain jäi varmaan huomaamatta tarinan kerroksellisuudesta.

Vierailija
29/58 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettymys. Hyviä ja kiinnostavia hetkiäkin oli, mutta kokonaisuudessaan tylsä ja laahava. Liikaa perheen keskinäistä draamaa ja sellaista "tässä on enemmän kuin mitä voimme kertoa!1" mystisyyttä, se isäkin tiesi asioita mutta mitään ei voinut selittää jaksokausiin vaan kaikkia turhia harhoja ja seinän kolisteluita iskettiin sinne tänne.

Siis sellainen fiilis kun joku tietää jonkun asian mitä ei voi kertoa ja myhäilee tyytyväisen tietäväisesti sen salaisuutensa kanssa. Vähän vihjaillaan mutta mitään vastauksia ei kuitenkaan heru.

Parin ekan jakson jälkeen ohjelmaa on tullut katsottua lähinnä kännykän näpräyksen ohessa.

Vierailija
30/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh, ikävä kuulla että sarja on lässähtänyt edetessään. Olen päässyt pari jaksoa eteenpäin ja mielestäni tämä vaan paranee. AP

Vierailija
31/58 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin paljon tästä. Tykkäsin kerroksittaisesta kerronnasta, protagonistin vaihtamisesta, pitkistä kamera-ajoista ja kameran pyörittelystä (samalla kun uusia asioita tiputeltiin näkyviin ”selän takaa”). Tykkäsin myös ideasta, suurimmasta osasta henkilöitä, miljööstä ja rytmityksestä. Tykkäsin siitä, että katsojan annettiin keksiä itse, eikä selitetty kaikkea kuoliaaksi (paitsi ihan lopuksi, ikävä kyllä). Kahden myrskyn jakso oli mun lemppari, mikä oli sinänsä yllättävää, koska yleensä en jaksa pitkiä monologeja kuunnella.

Vika jakso pilasi kaiken. Ihan paska. Sorruttiin ihan liialliseen selittämiseen ja romanttiseen lässyyn. Kaikille kaikki hyvin ja sitä rataa, yäk.

Ja missä se tässä kauhu muuten oli? En pelännyt hetkeäkään.

Vierailija
32/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää sarjan vikan jakson,oon jo kahdesti kattonu ja en vaan tajua...

Vierailija
33/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan huippu. Mutta todella surullinen, itkin kaikissa jaksoissa ja parin jakson kohdalla melkein koko jakson, henkisesti oli ihan poikki ja tarvitsin sen jakson jälkeen, missä selvisi bentneck ladyn tausta, monen päivän tauon sarjasta. Loppukin oli hyvä, mutta taas niin surullinen kuolemineen.

En tykkää semmosesta ällöttävästä kauhusta missä vaan ruumiinosat lentelee ja mässäillään gorella, tämä sarja oli paikoin tosi hienovaraisesti tehty mutta onnistui säikyttämäänkin.

Vierailija
34/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää sarjan vikan jakson,oon jo kahdesti kattonu ja en vaan tajua...

Mitä siinä et tajua? Yhdellä tasollahan se oli ihan selkeä tarina, (spoilereita)

Perhe meni pelastamaan kaksoveljeä talosta, ja talo lukitsi heidät kaikki omiin kuvitelmiinsa joista kummitus-Nell sitten pelasti heidät havahduttamalla nykyhetkeen. Talo tappoi isän, yritti tappaa muutkin, isä pääsi taas yhteen Nellin ja vaimonsa kanssa, tavallaan onnellinen loppu. Loput lapset pääsivät pakoon talosta. Jaksossa selvisi, että huone punaisen oven takana oli kaikille talon asukkaille tuttu, se oli muuntautunut kullekin erilaiseksi ja osa kummittelusta johtui siitä, että tila ja aika ei noudattanut kummitustalossa normaalia ''järjestystä''.

Abigail oli ollut oikea tyttö, eikä vain Luken mielikuvitusta, ja perheen äiti tappoi hänet harhoissaan. Abigail jäi myös kummittelemaan taloon, ja siksi Dudleyt, hänen vanhempansa, halusivat että talo jää lukituksi ja asumattomaksi vaikka perheen isä olisi halunnut tuhota sen maan tasolle. Kun Mrs. Dudley kuoli, Mr Dudley toi hänet kummitustaloon ja näin Mrs Dudley ja tyttärensä saivat taas olla yhdessä.

Kaikki jotka kuolivat talossa, jäivät sinne kuolemansa jälkeen kummittelemaan.

Vierailija
35/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääh, kirjoitin pitkän selityksen mutta jäi hyväksyntää, eli ei tule näkymään. Sisälti kai kiellettyjä sanoja...

Vierailija
36/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykästyin ja katsoin kahdessa päivässä. Hemmetin hyvin rakennettu tarina ja mietin ensin, voisiko tulla jatkoa, mutta en sitä nyt todellakaan näe. Niin hienosti kirjoitettu ja näytelty. Ihan suosikki vähään aikaan näkemistäni sarjoista.

Vierailija
37/58 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen yllätys. Perinteistä kummitustarinaa hienolla tvistillä. Stephen Kingin fanit varmaankin erityisesti arvostavat, sen verran paljon tässä on Kingin vaikutusta.

Vierailija
38/58 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas: no niin, nyt on sarja katsottu kokonaan ja täytyy kyllä myöntää, että viimeinen jakso oli hieman pettymys - oli venytetty turhilla monologeilla ja selityksillä, jotka eivät tuoneet aiempien jaksojen kikkailujen tavoin lisäarvoa jaksolle. Arvostin kuitenkin sitä, että asiat saatiin kurottua yhteen: tämä kun ei ole nykyään aina itsestäänselvyys, vaan monien sarjojen käsikirjoitus kaatuu omaan monimutkaisuuteensa!

SPOILEREITA:

Sarjasta jäi erityisesti mieleen herra Dudleyn huikea kellarimonologi (oliko se todella kuvattu vain yhdellä otolla?). Traagisin kohtaus oli ehdottomasti Nellin putoaminen tilan ja ajan läpi omaan kuolemaansa, aivan käsittämättömän ahdistavaa ajatella, että häntä piinannut kummitus olikin koko ajan hän itse. The Bend Neck Lady jää varmaan ikuisesti mieleen surullisimpana ja vaikuttavimpana kummituksena koskaan tv-historiassa.

Vierailija
39/58 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkosta muuten, Netflix ei ole vielä vahvistanut jatkoa sarjalle, mutta tekijät ovat jo nyt sanoneet, että Crainin perheen tarina on kerrottu kokonaan, eli siitä ei ainakaan jatkettaisi. Esim. antologia olisi mahdollinen. Tämä eka kausihan perustui samannimiselle kirjalle, mutta tekijät ovat sanoneet, että mahdollinen uusi kausi voisi jatkaa jostain ihan muusta. Ap

Vierailija
40/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä kuraa, pitäkää tunkkinne. Muumilaaksokin on jännittävämpi. Et voi vide.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi