***ELOisten mahtava maanantai***
Kommentit (21)
Heipä hei,
Kesävaatteissa kesähelteessä...nyt on kiva, kerrankin löytyy käyttöä kaikille isoille valkoisille eri matkakohteista ostetuille t-paidoille, joita normaalisti ei ole niin paljon tullut käytettyä kun muoti on ollut niin pinkeetä ja pientä. Ja kun kotosalla ollaan niin ei sitä sen siistimpää tarvitse näin lomalla ;)
Eilen tuli katsottua sliding doors leffa ja sen jälkeen vielä luettua ja heräiltyä aina välillä yötä, mutta silti heti seitsemältä pirteä kuin peipponen. Ehkä se vaikuttaa kun on taas vaihteeksi yksin kotona miehen ollessa työmatkoilla...Tylsiä nämä työreissut tosiaan, mutta mies on päättänyt, että juhannuksen jälkeen ei enää suostu matkustamaan edes Eurooppaan. Kun ei sitä tiedä milloin tulee lähtö kuitenkaan, kun ei ole kokemusta. No, toivotaan että vauva pysyy mahassa heinäkuun puoleen väliin :)
Pia
En ole muutamaan päivään päässyt tänne kirjoittelemaan. Töissä painaa kamala kiire ja iltaisin en ole juuri sisällä ollutkaan. Säät ovat olleet kyllä aivan mahtavia viime päivinä.
Viikonloppu vierähti silmissä. Olimme ulkona päiväunia lukuunottamatta koko päivän. Tuli tehtyä paljon pihatöitä ja ihan vain pötköteltyä auringossa. Grillailtiin ja laitettiin muutenkin ruokaa ulkona. Poika on ollut aivan innoissaan, kun on saanut viilettää pihalla shortseissa ja paljain varpain. Voi kun nämä säät eivät tästä enää kylmenisi.
Oma oloni on todella hyvä ja energinen! Herkut maistuu ja minäkin olen tässä vähän ihmetellyt tätä kilojen kasaantumista. Maha tuntuu kasvavan silmissä ja varsinkin iltaisin näytän ihan samalta, kuin mitä näytin esikoisesta loppumetreilä. Töitä olisi vielä seitsemän viikkoa, joista osa onneksi tavallista lyhyempiä. Ensi viikolla lähdemme miehen kanssa kahdestaan lomalle Budapestiin ja matkakuume on alkanut jo vaivata.
Eipä tässä muuta tällä kertaa. Pakko palata takaisin töiden pariin!
Aurinkoista alkuviikkoa kaikille!!
Pepper (27+4)
joo kyllä tämä kesän alku on ihanaa.....lämmintä, aurinkoa, valoa, olen aina sanonut että olen auringonlapsi.....pimeys masentaa....
vauva liikkuu jo mojovasti tuolla masussa....ihan kylkiin sattuu ja liitoskivutkin on alkanut tuntumaan...nyt odottelen jos vaikka saisin jo kohta puolin keskilääkärin ajan, täällä meillä päin on lääkäri pula ja kaikki tk:t ja neuvolat sekaisin asian takia. mutta jospa se järjestyisi, eikö viikot nyt kohta ala olemaan (+26) et se pitäis olla....
nyt sitä alkaa jo oikein todella odottamaan vauveliinia!!!!
Hyvää päivän jatkoa kaikille.
Minttu
Täällä ollaan flunssan kourissa... Esikoinen on tukkoinen allergian takia ja me muut räkäisiä ja kuumeisia ihan kevätflunssasta. Viime yönä ei tullu pahemmin nukuttua, kuopuksen hain jo puolenyön jälkeen meidän viereen kun itkeskeli omassa sängyssään ja sit heräilinkin vähän väliä yöllä joko tukkoiseen nenään, kolotukseen, kuopuksen kantapää oli suussa tai mies kuorsasi.... ja unenpäästä oli joka kerta vaikea saada kiinni. Onneksi esikoinen pääsee tänään jo klo 12 koulusta, voi sanoa sille et kattoo vähän tuota pienintä jos ite sais vähän huilia.
Viikonloppuna oli mahtavat ilmat, meillä vaan nuo lapsukaiset ei oikein päässy niistä nauttimaan. Ite olin vielä LA ihan kunnossa ja tuli pihalla oltuakin. Ei pahemmin tullut koneella käytyä.
Meillä on tuolla pienimmällä meitoaltistus menossa nyt täällä kotona. Suht hyvältä näyttää, mitään pahempaa ei ole tullut. vähän nilkat on kuivuneet ja pientä läikkää kehossa... Olis se kiva jos jo tässä vaiheessa maito kävis. Poika oli päälle 4v ennenkuin maito kävi eikä se sitä suostu tänä päivänäkään juomaan kun ei ole makuun tottunut.
Olo alkaa olemaan aika raskautunut... vielä olis 15 viikkoa. Varsinkin tuo kuopuksen kanniskelu saa jotenkin hengästyttämään, ei niinkään supistelemaan mut pallean kohtaa alkaa painamaan.
Peeveli rv 25+3
Mun pitää varmaan taas aloittaa sillä samalla lauseella eli on taas vierähtänyt ikuisuus siitä kun olen täällä ehtinyt edes käväisemään! Talviloman jälkeen töissä piti koko viime viikon sellaista kiirettä, ettei muihin kuin itse töihin ehtinyt edes vilkaista ja sama meno jatkuu tällä viikolla... Raahauduin töihin jo kuudeksi, jotta saan aamun tehdä rauhassa töitä ja pääsen ehkä lähtemään aikaisemmin nauttimaan tuosta niiiiiin ihanasta auringonpaisteesta ja lämmöstä!
Viikonloppu meni meilläkin lähes kokonaan ulkoillessa. Laitettiin pihaa ja grillailtiin, esikoinen harjoitteli pyöräilemistä, käytiin leikkipuistossa ja oltiin yhdessä. Mahtuipa viikonloppuun jopa yläasteen luokkakokous, jossa oli ihan mukava käydä katsomassa miten ihmiset ovat muuttuneet ja minne kukin on elämässään päätynyt.
Olotila on tällä hetkellä kaikin puolin hyvä, edes noita muutamien kauhistelemia kiloja ei ole vielä liikoja tullut, mutta hyvin tässä vielä on aikaa:) Esikoisen aikana sain kiloja kerrytettyä kokonaista 6 kg, mutta nyt ollaan ainakin toistaiseksi siitäkin tahdista hieman jäljessä. Mutta samapa tuo, pääasia että ruoka maistuu ja vauva saa riittävästi monipuolista ravintoa. Potkut alkavat meilläkin olla jo melkoista monottelua ja varsinkiin kylkiin osuessa saa joskus pompata muutaman sentin ilmaan, sen verran inhottavalta tuntuu!:)
Mukavaa maanantaita kaikille!
Pantoufle 28+0
Aurinkoista huomenta, vaikka minä toivon tosi hartaasti sadetta tämän allergiani takia. Ihan hirveä olo ja oli pakko turvautua niihin kiellettyihin antihistamiineihinkin :( Olen siis viettänyt kaiket päivät sisätiloissa, mutta onneksi mies on sentään kuopsutellut takapihalla, grillannut ja ulkoillut tytön kanssa.
Mulla on myös ollut havaittavissa ns. syömiskausi, eli tekisi koko ajan mieli syödä jotain. Yritän kuitenkin tarkkailla painoa, koska muutenkin olen huomannut (liikunnan puutteesta johtuen), miten erityisesti reidet ovat löysistyneet...Syömisvimmassa olen sitten ottanut marjoja pakkasesta tai syönyt satsumia ja juomaksi sokeritonta limua.
Mitähän jumppaliikkeitä voisi tehdä, jotka eivät aiheuttaisi supistuksia? Esikoisen aikaan jumppasin jopa vatsalihaksia (eli kontallaan lattialla ja vedetään vatsaa kohti selkärankaa), mutta nyt on kaikki jäänyt. Ensi viikolla on seuraava neuvola ja siihen pitää skarpata, ettei painokäyrä kohoa liikoja! Ei sillä, täytyy sanoa että taidan inistä vähän turhastakin, koska mulle on tullut vasta n. 5 kg painoa ja paino on vielä reilusti alle 60 kiloa, mutta esikoisestakin paino lähti nousuun vasta lähempänä 30 viikkoa.
Hankinnoista: meidän pitäisi ostaa oikeastaan vain turvakaukalo. Mietin myös, pitäisikö satsata kunnon vaippaharsoihin, vaikka tytön kanssa sinniteltiinkin ohuilla äp:n ja Eurokankaan harsoilla. Vaatteita en aio ostaa yhtään etukäteen ja jotenkin luotan siihen, että rotinoiksi tulee kuitenkin vaatteita ja etenkin niitä sinisävyisiä :) Ja onhan sen äippäpakkauksenkin vaatteet vielä, en tosin ole edes laittanut hakemusta vielä vetämään. Niin ja ensi viikolla on PAKKO hakea se vauvavakuutus.
Hmm, muisti pätkii taas, mitä muuta piti kirjoitella. Mutta tässähän tätäkin jo oli. Paranemisia flunssaisille ja tsempit muille allergikoille!
Kerttukasperi ja Onni rv 24+6
Niin vaan vierähti viikonloppu. Lukaisin kyllä kuulumiset, mutta en jaksanut kirjoitella mitään.
Lapsimessuilla tuli käytyä ja keräsin esitteitä vinon pinon. Tietenkin piti käydä myös niillä pienoismallimessuilla.
Kaikille ALLERGISILLE voimia. Mulla oli lapsena oireita, mutta lähinnä aivastelua ja silmien sekä ihon kutinaa. Nykyisin on helpottanut ja tänä vuonna en ole saanut vielä mitään oireita. Välillä saattaa mennä vuosi tai pari ilman mitään ja sitten taas jonain vuonna on pahempi. Outoa.
PIAnko mies se lähti työmatkalle? Jaksamista. Meiltä kanssa mies " karkasi" työreissulle. Tänään lähti ja tulee sitten vajaan kahden viikon päästä takaisin. Toisaalta kurjaa, kun nuorempi tyttö varsinkin ikävöi kovin. Mutta toisaalta, ehkä se on hyvä tähän tilanteeseen, kun ollaan riidelty aika paljon viime päivinä... Jos se vähän parisuhdettakin kohentaisi?
TUKIVÖISTÄ: olen nyt kaksi erilaista hankkinut ja kumpikaan ei oikein tunnu hyvältä. Ärsyttävää. Mutta SELKÄKIVUT ovat kyllä vähän vähentyneet. Messuillakin käveltiin muutama tunti, eikä tullut selkäkipuja ollenkaan. Ihme ja kumma. Terkkari sanoi, että monasti selkäkivut helpottavat kun lähestytään 30 rv:a. Katsotaan miten käy.
Kukas siitä KESKIRASKAUDEN LÄÄKÄRISTÄ mainitsi? Mä ihmettelin vähän samaa, kun mulla on tällä viikolla vielä terveydenhoitajalle käynti, ja vasta seuraavalla kerralla, n. rv30 on lääkäri. Aika myöhään menee, kun vertaa siihen, että monet tältäkin listalta on käyneet jo jokin aika sitten.
Aurinkoista päivää kaikille.
Jamssa rv26+2
Heips!
Viikonloppu meni taas ihan nettipimennossa, enkä muutenkaan täällä oikeastaan käy kuin töistä :) Illat menevät ihan esikoisen ja perheen tahdissa, enkä viitsi käyttää aikaa nettisurffailuun. Koneen ääressä saa istua töissä ihan riittämiin.
Meidän masuvauva on ruvennut hikkailemaan, hauskaa! Esikoinenkin oli kova nikottelemaan (vatsassa ja myös synnyttyään) ja nyt tämäkin tapaus on saanut jo neljä päivää peräkkäin hikkakohtauksen ja välillä parikin päivässä. On hauskan tuntuista, mutta hiukan häiritsevää, jos on juuri itse nukahtamassa... Mutta suloista on ajatella pientä vauvaa hikottelemassa.
KILOT: Aika erilaista näyttää olevan kilojen kertyminen, toisille ei ole tullut kuin muutama kilo ja toiset jo tuskailevat omiensa kanssa. Mulla tämä painonnousu on tasaisen varmaa. Suuria hyppäyksiä ei ole tullut ja nyt kertynyt sellaiset 7-8 kg. Mutta samoissa mennään kuin ekan kanssa. Turvotusta ei onneksi vielä ole, mutta saa nähdä kertyykö loppuraskaudesta, kun kesää eletään. Esikoisen kanssa viimeiset kuukaudet olivat talvikuukausia ja silloin ei tullut yhtään turvotusta. Tämäkin varmaan on tosi yksilöllistä.
TAPAAMINEN: Aivan kohtahan on jo meidän Kaivari-treffit. Mukavaa. Hiukan jänskättää osallistua " vieraiden" ihmisten treffeille. Mutta kiva saada teille kasvot ja ehkä oikeat nimetkin. En olisi kyllä osannut ajtella, että osallistuisin " nettitreffeille" . Ei ole mun tapaista, mutta ehdottomasti tähän tapaamiseen haluan mukaan. Pallovatsoja puisto täynnä.
Mukavaa viikkoa! Täällä enää 2,5 vk töitä jäljellä, jee!
Pantteri 28+2
JAMSSA: mainitsit siitä, että sulla vasta rv 30 lääkäri. Samoin täällä. Ei oo ollut kun alkuraskaudesta yks lääkäri ja nyt toinen.
Jokos se uus ÄITIYSPAKKAUS olis jaossa, onko tietoa?? Mä sitkeästi panttaa vielä papereita ja en vieläkään tiiä, miten täyttelen sen vanhempainvapaan kohdan. Pitäs vaan rohkeesti katkasta se iteltä tammikuussa ja miehelle lopuks aikaa tuet tulemaan. En usko että se olis sitten ollenkaan kummallista lähteä koulun penkille takas, kun siihen asennoistus heti alusta saakka. En sitten oikein osaa sanoa, mikä siinä silti mietityttää... Varmaan ne lukuisat vinkit, mitä vanhemmilta ja viisaammilta on tullut, eli tyyliin, et sinä pysty minnekään lähtemään....
PERINTÖTEKIJÖISTÄ: Mitens on, onko kellään tietoa miten nämä synnytysjutut periytyy äidiltä tyttärelle??? Mun äiti on nimittäin synnyttänyt mut ja mun siskon molemmat etujassa ja kamalan nopeaa, (alle viis tuntia kestänyt synnytys) Mietin vaan et olisko toiveita itekin selviytyä noin nopeella synnytyksellä?? Vai onko se vaan sattumankauppa? Samoiten mitenhän rintamaito? Kun sitäkään meidän äitillä ei oo riittänyt kun pariks viikkoo, liekkö sekin periytyvää?? Onko kellään tietoa?
Sitten kuulin eilen, että on olemassa joku uus PUUDUTUS, semmonen ku SPINAALI??? Never höörd.... pitäis vissiin katella tietoa siitä.
Jep, mutta tsemppiä kaikille flunssasille ja allergikoille. Mun pitää lähteä viemään nyt koiraa kynittäväksi, ihana et saa tuon turkin pois, on alkanut jo karvaa tippuun siihen malliin, että ei hetkeäkään liian myöhään =)
Ikarus... ollaankohan sitä jo 24+6...
Viikonloppu hurahti nopeesti taas..
Mekin laiteltiin pihaa, grillailtiin ja nautittiin auringosta. Ihanaa!!
Mä voisin kans syödä koko ajan jotakin, aika hitaasti on nyt tullut vielä painoa, mutta ihan varmasti se tästä lähtee.. :( Esikoisen kanssa tuli 20 kg.. Olin jo toivonut ettei nyt niin paljon tulis, mut saas nähdä.
Tukivyötä oon käyttäny lähinnä kävelyllä ja ratsastamassa, en juuri muuten. Enkä kyllä sit osaa edes sanoo et auttaako se mitään, mutta tukee ainakin jonkun verran mahaa.
Nyt pitäisi täyttää noi kelan hakemukset ja vauvalle vakuutus paperit. Mies pitää " kotitoimisto päivän" ja on mun kans niitä täyttämässä. Mä kun oon huono kaikissa tollasissa papereissa..
Niin ja rahana otetaan tuo äitiys avustus, (vai mikä se nyt onkaan nimeltään?) On esikoiselta vaatteita ym. niin paljon ja saadaan mun kaverilta sit tytön vaatteita melkoinen määrä. Pieneltä kyllä tuntuu tuo 140 e verrattuna siihen tavaran määrään mitä pakkauksessa on.
Tapaamista mäkin odotan innoissani. Mietin just et mikähän ois " vara suunitelma" jos sattuu satamaan vettä??? Suomen kesäsäistä kun ei voi tietää, vaikka kuinka tilaisi auringonpaistetta niin saattaa sataa vettä..
Mukavaa viikkoa kaikille!!
calathea rv 24
Niin piti tuosta lääkäristä vielä mainita, et meillä oli eka lääkäri vk 13, ja toinen on jo varattu 26+1.
Täälläkin säästöjä kesällä, ja eivät vielä tienneet että onko tuo sit viimeinen lääkäri, vai saako vielä loppuraskauden lääkäriaikaa.
Aika pitkältä ajalta tuntuu ilman mitään lääkäreitä, tuo loppuaika siis viikosta 26 loppuun saakka.
Calathea
Töihin lähtö edessä mutta muutaman rivin ehdin kirjoitella.
Ikarus: Meillä on muutama asia selvästi periytynyt äidiltä tyttärelle. Äidilläni kaikki kolme lasta ovat olleet suuria: pojat yli viisi kiloisia ja minä reilu neljä kiloa. Kummallakaan eivät sokerit ole nousseet raskausaikana joten esikoistaodottaessa lääkäri tuumasi vauvojen koon olevan geeneissä. Me molemmat olemme voinneet suht hyvin raskausajat, olemme myös raskautuneet nopeasti. En tiedä onko nämä asiat sattumaa vai periytyvää. EI PERIYTYVÄÄ tai erilailla menneet asiat ovat juuri tuo synnytyksen kesto ja imetys. Äidiltäni ei ole kenenkään meidän kolmen aikana noussut maitoa rintoihin ja minä itse muistutin lähinnä meijeriä.
Tapaamisesta: Pumpuli taisi ehdottaa Sanomatalon kahvilaa tapaamis paikaksi jos sade yllättää mutta mitään ei kai olla vielä sovittu.
Nyt töihin!
pubu ja Unski rv25+3 Noin 7 viikkoa töitä jäljellä, se tekee noin 27 työvuoroa...... Ei sillä että mitenkään laskisin.
äkkii tulin piipahtaa,kaikilla tuntuu olevan lomaa kohta,mulla on vielä 6-7viikkoo töitä :' (.
tytölle puhkesi kunnolla tuo allergia,on simmut punasena ja naama ihottumalla,että mars lääkäriin huomena hakee kunnolliset lääkkeet..
ittellä kanssa hiukan vaikee olo,mutta kyllä se siitä..
tärppi se ei vaan anna mun nukkuu öisin,se tykkää jumppailla yöt ja päivät nukkuu..kuhan sama rytmi ei synnyttyään jatkuis...
noo nyt pitää mennä,tänään on työilta..
k.h.p ja tärppi 24+1
Näyttää olevan eri puolella Suomea hyvin erilaiset käytännöt. Mulla oli 2. neuvolalääkäri jo kolme viikkoa sitten eli rv 25 ja kolmas käynti on sitten joskus ihan loppuraskaudesta (olisiko noin rv 35 tai vähän aikaisemmin). Varsinaisia terkkarikäyntejä taas on ollut yllättävän vähän. Seuraavan kerran menen neuvolaan vasta kahden viikon kuluttua ja silloin edellisestä käynnistä on kulunut 8 viikkoa.
HIKKA. Meidän esikoinen oli tosi kova hikkaamaan, mutta tämä toinen ei ole hikannut vielä kertaakaan. Saa nähdä, missä vaiheessa tulee ensimmäinen hikka, vai tuleeko lainkaan. Hauskan tuntuistahan se on, mutta niinkuin Pantteri kirjoitti, on se kovin häiritsevää silloin, kun on itse menossa nukkumaan.
KILOT. Tosiaan, kilojakin näyttää kertyvän kovin eri tahtiin. Minäkin tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani tuskailin omieni kanssa, vaikkei niitä nyt ole vielä tullut ' kuin' 7. Esikoisesta tuli aikoinaan yhteensä 10 ja nyt sitten ilmeisesti tulee vähän enemmän. Turvotuksesta en ole kärsinyt kummassakaan raskaudessa.
VAKUUTUKSESTA JA ÄITIYSPÄIVÄRAHAPÄÄTÖKSESTÄ. Sain viime viikolla varausvahvistuksen Tapiolan lapsivakuutuksesta, mutta äitiysrahapäätös ei ole vieläkään tullut! Saisi jo tulla, odotan sitä kuumeisesti.
TAPAAMINEN. Joo, meidät treffit tosiaan lähestyy. Kyllä minuakin vähän jänskättää tuo tapaaminen :). Vaikka ollaankin aika tuntemattomia toisillemme, on meillä kuitenkin monta yhdistävää tekijää. Mukava päästä näkemään nimimerkkien taakse, aika kasvotontahan tällainen " jutusteleminen" kuitenkin on. Toivottavasti sää suosii treffejämme.
Nyt on taas palattavat töiden pariin.
Pepper
Voidaan varmaan suunnitella vauvatapaaminenkin sitten syksyllä jos intoa riittää ja jos teillä on mukava yhteishenki löytynyt siellä kaivarissa :) Niin tällaiset raihnaisetkin pääsee sitten toivottavasti osallistumaan...Paitsi eihän sitä tiedä minkälaista sellaisen pienen vauvan kanssa oikein on, että onko kaikki tosi hankalaa.
Ikarus: Äitiyspaketti 2006 on jo tullut jollekin tällä palstalla kun oli juttua siitä, mutta jotkut olivat vielä saaneet 2005 pakkausta. Mutta uusien ei pitäisi olla jaossa " yhtäaikaa" tavallaan eli alkaa varmaankin olla ihan turvallinen aika laittaa paperit menemään ainakin jos asuu jossain pikkasen isommassa paikassa. Mulla on ainakin kestänyt kauan ensi viikolla kuukausi kun paperit on lähtenyt mutta ei mitään vielä täällä ainakaan. No katsotaan tuleeko tällä viikolla ;)
jamssa: Pitkälle matkallepas miehesi lähti, mutta ikävähän voi parantaa tosiaan tilannetta, jos on ollut skismaa kotosalla ja toinen tuntuu arvokkaammalta ja rakkaamalta kun ei ole ihan koko ajan yhdessä. Mulla ainakin tulee ihanat vaaleanpunaiset lasit päähän miestä katsoessa kun se palaa kotiin :)
Pia
PANTTERI ainakin puhui hikkaamisesta... Mistä sen muka voi tietää??? Onko se jotenkin eri tuntuista kuin potkut? Mä oon muutenkin ihan ihmeissään, kun jotkut tuntuu tietävän et milloin tulee potku ja milloin nyrkkiä.. en mä vaan tiiä muuta kun et iskuja tulee..
PUBU: juu, mäkin sain huomata, et se ainakin on periytyvää, miten helposti tulee raskaaksi.. Mutsi sanoi, että ei tarvinnut kun katsoa häneen päin, niin jo tärppäs ja sama on täälläkin.
PIA74: kiitos vastauksesta, mä tosin asun pienellä paikkakunnalla ja mun systeri on kelalla, joten mun hakemukset ruukaa kulkea nopeaan läpi. =)
jep, mutta mä lähen nyt testaan uusia valjaita mitkä ostin koiralle... tuli muuten melko söpö karvaton koira =)
Ikarus taas.
Kyllä hikka ja potkut tuntuu ihan erilaisille. Hikka on sellaista tasajaksoista " tärähtelyä" . Yksittäinen potkuhan tuntuu jossakin päin masua, mutta hikassa koko maha tärähtää. En minäkään osaa mitään nyrkkejä ja potkuja erotella, mutta kun hikan ensimmäisen kerran kokee, tietää heti, että kyseessä on hikka :).
Tulipa mullekin mieleen, että eipä ole tämä kaveri paljon hikotellut. Tosin, nyt kun alan miettiä niin välillä olen kieltämättä ihmetellyt, miten joku liike voi olla niin tasainen. Se onkin siis ollut hikkaa, ihme etten aiemmin tajunnut! Hikan tuntee kyllä paljon selvemmin myöhemmillä viikoilla, ellen ihan väärin muista. Esikoinen oli vallan kova hikkailemaan ja taisi olla sitä vielä synnyttyäänkin.
En mäkään voi sanoa erottavani jalkojen potkut käden liikkeistä muuta kuin siten, että jos Onni pötköttelee poikittain (kuten aika usein on), niin jos samaan aikaan tuntee liikehdintää molemmissa kyljissä, liikkeiden voimasta voi arvata, kummalla puolella on jalat. Olen tulkinnut, että kun kädet ovat liikkeessä, se tuntuu enemmän sellaiselta rapsuttelulta ja ne päälle päin näkyvät tömäykset tulee jaloista. Onnilla taitaa itse asiassa olla peppu ja jalat aika usein navan oikealla puolella, oisinko vain kerran tuntenut sen olleen pää alaspäin (eli osa liikkeistä tuntui ihan tuolla alapäässä).
Mutta, tämä on ihan amatöörimäistä tulkintaa, en voi kuin ihmetellä miten ne neuvolassakin tuntevat helposti kohdun reunat ja vauvan asennon (tämä tosin vasta myöhemmin, kun aletaan tsekata raivotarjontaa).
KK töiden keskeltä...
PERIYTYVYYDESTÄ: Mun äiti on synnyttänyt vain kerran. Synnytys oli vaikea, kesto yli 30 tuntia ja repeämät aivan kammottavat (tosin minä olen perätilavauva). Kuulemma koko alapää oli pelkkää tikattua mössöä. Äitini ei myöskään pystynyt imettämään kuin pari kuukautta kun maito loppui. Mulla on nyt kaksi synnytystä takana, ja kestot olivat n12h ja 4h. Molempia olen imettänyt vuoden ikään ja täysimetin esikoista 4kk ja kakkosta 6kk. Mun kohdalla siis synnytys ja imetys eivät ole perityneet.
Imetyksen suhteen pitää muistaa ainakin meillä 70-luvulla syntyneillä se, että meidän äitejä ei ilmeisesti kovinkaan paljon " painostettu" imettämään. Vastike oli melkein se parempi vaihtoehto. Ja aika moni vanhempi tuttava on kertonut lopettaneensa imettämisen maidon loppumisen vuoksi juuri 2-3kk ikäisellä vauvalla (silloinhan myös soseet aloitettiin monesti tosi aikaisin). Usein vauvoilla on siinä iässä juuri se maidon lisäämiskausi, jolloin se on ehkä tulkittu merkiksi äm:n loppumisesta. Lisäksi äitiyslomat olivat lyhyitä, monet menivät töihin vauvan ollessa 3-6kk, jolloin sekin on voinut vaikuttaa imettämiseen.
Mä esikoista odottaessani ahdistuin tosi paljon imettämisestä. Tuntui, että sitä asiaa tulee joka tuutista. Mä olin valmis jättämään koko homman jo ennen synnytystä. Mut niin vaan sitten kätilöiden avustuksella imetys olikin suhteellisen helppoa ja mukavaa. Erityisesti arvostan imetyksen helppoutta verrattuna pulloruokintaan. Eikä kannata alkaa miettimään sitä, miten paljon vauva saa maitoa vai saako ollenkaan (jos siis ei ole itkuinen ja kasvaa normaalisti). Parilta tutulta olen kuullut, että he siirtyivät pulloruokintaan juuri siitä syystä, että pelkäsivät ettei vauva saa tarpeeksi maitoa, kun määrää ei näe mistään. Enkä myöskään usko, että imetyksen onnistumista voi tulkita mitenkään mistään raskausajan merkeistä. Mulla esim. ei valu maitoa ollenkaan raskausaikana EIKÄ myöskään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole imettäessäkään valunut toisesta rinnasta maitoa. Silti sitä riitti vauvalle.
Lisään vielä, että vaikka imetystä kannatankin, niin jos se ei onnistu niin sitten se ei onnistu ja silloin on parempi ottaa muut keinot käyttöön. Tärkeintähän on lapsen ja äidin hyvinvointi ja terveys.
Jamssa (paasaustuulella) :D
Voiko ihanammin päivän enää alkaa, onko ihananpaa aamua kuin tää...Aurinko se helottaa taas heti aamusta, ihanaa! Kesävaatteet tuli onneksi kaivettua suursiivouksen yhteydessä esiin ja niille onkin heti käyttöä. Pienin ihmetteli eilen paljaita käsivarsiaan ja sääriään ulkona oikein urakalla.
Minä olen lähdössä ravitsemusterapeutin vastaanotolle pienimmän allergioiden takia. Allergialääkäri halusi minun käyvän vielä kerran vastaanotolla kontrolloimassa vitamiinien ja hivenaineiden riittävyyden ennen kahden vuoden ikää. Mies suhtautuu asiaan hieman yliolkaisesti, meillä kuulemma syödään riittävän monipuolisesti ja poika saa kalkkilisää d-vitamiininsa lisäksi.
Huoh tätä herkkujen syömistä...Alan kyllä muistuttaa valasta vähitellen...Söisin koko ajan jotain...Tätä kilomäärää ei pelkällä imetyksellä hävitetä, saa kyllä tehdä paljon muutakin. Arvelen, että loppupeleissä painoa on varmaan n. +17kg turvotuksen kera hieman enemmänkin...iik! Miten sitä ei nuorempana lihonut lainkaan samalla tavalla?...
Air:in pojalle pikaista paranemista. Näillä keleillä ei ole herkkua olla flunssassa.
Nyt on lähdettävä kahvin keittoon, jos meinaa vielä ehtiä tänään johonkin. Aurinkoisen energistä päivää kaikille elokuisille mahakkaille!
Opemamma ja vimpula rv 23+6