Pitääkö minun pidättäytyä kaikesta herkuttelusta (mukaan lukien hedelmät), vaikka vain paastoarvoni oli 0,1 koholla?
Olen ihan loppuraskaudessa, laskettuaika on muutaman päivän päästä. Tekisi aivan tautisesti mieli syödä makeaa.
Sain radi -diagnoosin rv 27, koska paastoarvoni oli hiukan koholla. Kaikki muut arvot olivat kohdillaan. Olen noudattanut ruokavaliota orjallisesti. Vauva ei vaikuta olevan iso. Päivällä mittaamani arvot ovat matalia, myös ruokailun jälkeen (nousevat hädin tuskin kuuteen, yleensä aina tunti ruokailun jälkeen lähempänä paastoarvoa). Aamun paasto on ollut 5.1-5.3 koko ajan. Ylityksiä on ollut kolme kappaletta ja ne ovat olleet aina lieviä (max. 0,.2). Syyksi olen päätellyt illalla syödyn pizzan tai liian vähäisen ruokailun mittausta edeltäneenä päivänä.
Ylipainoa minulla ei ole.
Kysymys kuuluu siis: Vaikuttaako esim päivällä syöty satsuma seuraavan aamun paastoarvoihin? Tai vaikuttaako päivällä saatu sokeri vauvan kokoon, jos verensokerini ei kuitenkaan nouse lähellekään mitään rajoja syömisen jälkeen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Liikun myös päivittäin, kuten normaalistikin. Eli jumppaan ja käyn pari kertaa päivässä kävelyllä. En syö liian isoja annoksia tai liian nopeasti. Juomista voisin lisätä. Iltapalan olen siirtänyt klo 21-22 ja aamulla mittaan arvon klo 7, joten ei pitäisi olla liian pitkä aika. Onko jollain jotain hyvää vinkkiä iltapalalle, että millä saisi aamun arvon mahdollisimman alas?
Oma iltapalani on: Kaksi täysruisleipää voilla ja juustolla + yksi paistettu muna + vihreää salaattia + tomaattia + rahkaa + sokeritonta marjakeittoa.
T. Ap
Kuulostaa kyllä tosi hyvältä iltapalalta. Itse en syönyt kuitenkaan maitotuotteita enää illalla.
Liian vähällä syömisellä sain myös arvot nousemaan, että hiilareista en ainakaan vähentäisi illasta.
Ei luoja mitä jengiä täällä. Älä ihmeessä täältä täydellisiltä mammoilta (jotka todennäköisesti ei edes tiedä mistään mitään) kysy mitään, käänny ennemmin vaikka jonkin fb:n raskausdiabetes ryhmän puoleen. Saat ihan varmasti syödä hedelmän jos toisenkin päivässä, ilman et se vaikuttaa aamupaastoihin. Varsinkin kun syöt sen muutoin kuin illalla viimeiseksi. Itse vedän vähintää 3 satsumaa ja omenan päivässä eikä ne arvoja nosta. Myöskin vedän välillä pitsaa (hui kauhistus), jolla arvot jopa paremmat kuin normi kotiruualla ja ihan myös maitosuklaata muutaman palan välillä (ei myöskään nosta arvoja). Jos arvot alkaa nousta, kiristän ruokavaliota, sillä mulla toisin ku sulla matkaa sinne synnytykseen vielä on (nyt se reilu 27 viikkoa). En todellakaan jaksais 3 kuukautta vetää noin tiukkaa, tai siis jaksaisin joo jos olisi pakko, muttta kun mikään pakko ei ole.
Niinkuin joku sanoikin jos liikaa pitää alkaa rajoittaa ruokavaliota et painokin tippuu, niin sit otetaan lääkkeet käyttöön. Tosin tuossa vaiheessa kun syntyy päivänä minä tahansa, niin ota rohkeasti se hedelmä tai pari palaa tummaa suklaata, kumpaakaan teistä se tuskin vahingoittaa mitenkään. =)
Kiitos sinulle ihana ihminen! Mulla on siis päivisin välillä sokerit liian alhaalla. Notkahtavat sinne kolmosen puolelle. Päivän syömisillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Tuo aamun arvo on vain huono :( Onneksi se on pysynyt kuitenkin kurissa (noita kolmea ylitystä mukaanlukematta).
T.Ap