Pitääkö minun pidättäytyä kaikesta herkuttelusta (mukaan lukien hedelmät), vaikka vain paastoarvoni oli 0,1 koholla?
Olen ihan loppuraskaudessa, laskettuaika on muutaman päivän päästä. Tekisi aivan tautisesti mieli syödä makeaa.
Sain radi -diagnoosin rv 27, koska paastoarvoni oli hiukan koholla. Kaikki muut arvot olivat kohdillaan. Olen noudattanut ruokavaliota orjallisesti. Vauva ei vaikuta olevan iso. Päivällä mittaamani arvot ovat matalia, myös ruokailun jälkeen (nousevat hädin tuskin kuuteen, yleensä aina tunti ruokailun jälkeen lähempänä paastoarvoa). Aamun paasto on ollut 5.1-5.3 koko ajan. Ylityksiä on ollut kolme kappaletta ja ne ovat olleet aina lieviä (max. 0,.2). Syyksi olen päätellyt illalla syödyn pizzan tai liian vähäisen ruokailun mittausta edeltäneenä päivänä.
Ylipainoa minulla ei ole.
Kysymys kuuluu siis: Vaikuttaako esim päivällä syöty satsuma seuraavan aamun paastoarvoihin? Tai vaikuttaako päivällä saatu sokeri vauvan kokoon, jos verensokerini ei kuitenkaan nouse lähellekään mitään rajoja syömisen jälkeen?
Kommentit (43)
Joo, niin on. Yksi pizza kolmeen viikkoon ei kai kuitenkaan venettä kaada?
Eli siis päivällä syöty hedelmä nostaa paastoa, vaikkei nosta arvoa päivällä?
T: Ap
Se herkuttelu radin aikana on kuin tupakanpoltto raskaussikana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaataa. Sokerisia hedelmiä ei pidä syödä. Kasviksia, tomaattia esim tilalle 119
Tulee syödä enemmän hedelmiä ja vihanneksia, mutta kokonaisena, ei missään tapauksessa blendattuna
Jos rajat paukkuu yli eikä itsehillintää ole, valmistaudu insuliiniin.
Ei sitten auta muu, kuin jatkaa tiukkistelua ruokavalion suhteen. Neuvolassa tosin sitten valittivat myös siitä, että paino on laskenut hiukan, mutta miten ihmeessä sen saisi pysymään samana, jos syön pelkkää superterveellistä ruokaa ja hiilarit on ihan minimissä. En ayö edes perunaa, täysjyväpastaa tai täysjyväriisiä, vaaleasta leivästä nyt puhumattakaan.
Eipä tässä enää montaa päivää ole jäljelläkään tosin. Sitä ihmettelen myös, ettei minulle ole tehty kuin terkkarin kokoarvio. Kukaan ei ole puhunut, että käynnistettäisiin. Pienehköstä vauvasta on ollut vain puhetta. Aikaisemmat vauvani ovat olleet 4 kiloisia (ei radia).
Vierailija kirjoitti:
Yksi pizza ei venettä kaada, mutta hedelmä kaataa?
Ei sitä ohjeistusta ole sinun kiusaksi laadittu, joten ei voi olla liian raskas ponnistus sitä noudattaa. Jos sen makean ja roskaruuan himo on noin suuri ne kannattaa unohtaa kokonaa nyt ja jatkossakin. Sinä olet se joka antaa lapselle eväät elämään ja se alkaa jo kun lapsi on kohdussa.
Siis en ole syönyt mitään muuta kuin sen pizzan. En hedelmiä jne. Tekisi vain mieli. Olen pitäytynyt todella tiukasti tällä ruokavaliolla. Nuo ylitykset ovat tulleet koko tämän kolmen kuukauden aikana, ei mitenkään perättäin.
Juuri söin esim lounaaksi keitettyä kukkakaalia, keitettyä parsakaalia, vihreää salaattia, tomaattia, raakaa porkkanaa, kaalia, rucolaa ja lampaanlihaa. Tää on ihan mun perusruokailua nykyään. Eli ei mitenkään itsekuritonta herkuttelua.
T. Ap
Pähkinöitä, avokadoa, lihaa ja rahkaa, juustoja. Paino pysyy.
Voi pyhä jeesus. Anna palaa, sisko! Syö niin paljon kun napa sietää, jos suurin huoli ettei kai päivällä syöty makea enää aamulla näy arvoissa. Mitä lapsesta, kun mä haluun.
Sillä vauvalla on muistaakseni noihin aikoihin se massan kehittämisvaihe niin en riskeeraisi, pari viikkoa vielä korkeintaan ja sitten niitä herkkuja mukaan synnärille :)
Yhden hedelmän saat kyllä syödä päivässä, siihen en usko että dietti kaatuu. Itsekin saatoin syödä esim. banaanin välipaksi.
Lähde mielummin pienelle kävelylle tai päivaunille. Mieliteot menee yleensä nopeasti ohi, kun ajatukset suuntaa muualle.
Viimeisten viikkojen arvot ovat ne, jotka eniten määrittävät vauvan sokeriarvot syntymän jälkeen.
Yksi pieni ylitys joskus ei tosiaan kaada maata, joten älä huoli.
Sinuna en söisi vieläkään sikeriherkkuja jne sen enempää, mutta lisäisin ruokaan enemmän pähkinöitä, tummaa suklaata, marjarahkaa(itse tehtynä). Kroppa tietää tankata ennen synnytystä.
Kaivoin nyt esille ohjeet ruokavalion suhteen ja niissä sanotaan, että saisin syödä pari pullaa viikossa. Mitä ihmettä? Miksi "suositellaan" ylipäätään tällaista ruokavaliota, johon sisältyy kaksi pullaa viikossa? Tämä ei ole nyt ihan linjassa tämän saarnan kanssa, jonka sain täältä :D Ja siis aikaisemmaassa viestissäni oli virhe, kyse on ollut yhdestä pizzasta kolmeen KUUKAUTEEN. Tämä on jonkun mielestä sitä, että olen itsekuriton roskaruokasyöppö. Syön kyllä normaalistikin terveellisesti, mutta tämä täysi pidättäytyminen tuntuu kurjalta. Toki osaan pitää itseni kurissa, sen tällainen entinen anorektikko kyllä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis en ole syönyt mitään muuta kuin sen pizzan. En hedelmiä jne. Tekisi vain mieli. Olen pitäytynyt todella tiukasti tällä ruokavaliolla. Nuo ylitykset ovat tulleet koko tämän kolmen kuukauden aikana, ei mitenkään perättäin.
Juuri söin esim lounaaksi keitettyä kukkakaalia, keitettyä parsakaalia, vihreää salaattia, tomaattia, raakaa porkkanaa, kaalia, rucolaa ja lampaanlihaa. Tää on ihan mun perusruokailua nykyään. Eli ei mitenkään itsekuritonta herkuttelua.
T. Ap
Itsekuritonta on tuollaisen ruokamääränkin mättääminen keralla.
Vierailija kirjoitti:
Kaivoin nyt esille ohjeet ruokavalion suhteen ja niissä sanotaan, että saisin syödä pari pullaa viikossa. Mitä ihmettä? Miksi "suositellaan" ylipäätään tällaista ruokavaliota, johon sisältyy kaksi pullaa viikossa? Tämä ei ole nyt ihan linjassa tämän saarnan kanssa, jonka sain täältä :D Ja siis aikaisemmaassa viestissäni oli virhe, kyse on ollut yhdestä pizzasta kolmeen KUUKAUTEEN. Tämä on jonkun mielestä sitä, että olen itsekuriton roskaruokasyöppö. Syön kyllä normaalistikin terveellisesti, mutta tämä täysi pidättäytyminen tuntuu kurjalta. Toki osaan pitää itseni kurissa, sen tällainen entinen anorektikko kyllä osaa.
Joo joo syö hyvä ihminen.
Luen tätä ketjua vähän ihmeissäni... en tiedä raskausajan diabeteksesta mitään, mutta normaalidiabeteksesta kyllä, eikä yksi satsuma todellakaan mitään venettä kaada. Yksi omena tosin olisi ainakin itselleni parempi.
Onko raskauden aikana todellakin noin tiukkaa?
Kyllä!