Pitääkö minun pidättäytyä kaikesta herkuttelusta (mukaan lukien hedelmät), vaikka vain paastoarvoni oli 0,1 koholla?
Olen ihan loppuraskaudessa, laskettuaika on muutaman päivän päästä. Tekisi aivan tautisesti mieli syödä makeaa.
Sain radi -diagnoosin rv 27, koska paastoarvoni oli hiukan koholla. Kaikki muut arvot olivat kohdillaan. Olen noudattanut ruokavaliota orjallisesti. Vauva ei vaikuta olevan iso. Päivällä mittaamani arvot ovat matalia, myös ruokailun jälkeen (nousevat hädin tuskin kuuteen, yleensä aina tunti ruokailun jälkeen lähempänä paastoarvoa). Aamun paasto on ollut 5.1-5.3 koko ajan. Ylityksiä on ollut kolme kappaletta ja ne ovat olleet aina lieviä (max. 0,.2). Syyksi olen päätellyt illalla syödyn pizzan tai liian vähäisen ruokailun mittausta edeltäneenä päivänä.
Ylipainoa minulla ei ole.
Kysymys kuuluu siis: Vaikuttaako esim päivällä syöty satsuma seuraavan aamun paastoarvoihin? Tai vaikuttaako päivällä saatu sokeri vauvan kokoon, jos verensokerini ei kuitenkaan nouse lähellekään mitään rajoja syömisen jälkeen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kaivoin nyt esille ohjeet ruokavalion suhteen ja niissä sanotaan, että saisin syödä pari pullaa viikossa. Mitä ihmettä? Miksi "suositellaan" ylipäätään tällaista ruokavaliota, johon sisältyy kaksi pullaa viikossa? Tämä ei ole nyt ihan linjassa tämän saarnan kanssa, jonka sain täältä :D Ja siis aikaisemmaassa viestissäni oli virhe, kyse on ollut yhdestä pizzasta kolmeen KUUKAUTEEN. Tämä on jonkun mielestä sitä, että olen itsekuriton roskaruokasyöppö. Syön kyllä normaalistikin terveellisesti, mutta tämä täysi pidättäytyminen tuntuu kurjalta. Toki osaan pitää itseni kurissa, sen tällainen entinen anorektikko kyllä osaa.
T: Ap
Silloin ei ole ruokavalio kunnossa, jos jotain tekee mieli kohtuuttomasti ja kiukuttelet kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit kun et saa lupaa ajanvietteenä käyttettävällä palstalla syödä hedelmiä.
Mun käsittääkseni jotkut pystyy ihan hyvin syömään hedelmiä arvojen puolesta, kunhan sitten pidättäytyy herkuista. Unohda nyt ne pizzat loppuajaksi. Ohjeiden mukaan voit syödä 3-5 hedelmä- tai marja-annosta päivässä, mutta toki pitää seurata arvoja. Hedelmät on kuitenkin terveellisiä vauvallekin jos niitä ei liikaa syö. Ja tämä siitä huolimatta, että sulla on radi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä jeesus. Anna palaa, sisko! Syö niin paljon kun napa sietää, jos suurin huoli ettei kai päivällä syöty makea enää aamulla näy arvoissa. Mitä lapsesta, kun mä haluun.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Kysyin tätä ihan vain, koska en tiennyt, että vaikuttaako vai ei. Tietenkin vauvan terveys edellä mennään.
Mitä väliä vaikuttaako se, jos olet jo päättänyt että sinä nyt haluat sen hedelmän syödä?
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä, avokadoa, lihaa ja rahkaa, juustoja. Paino pysyy.
Syön avokadoja, rahkaa, juustoja ja pähkinöitä myös. En tiedä miksi paino laskee. Nälkä on koko ajan.
T. Ap
Minä ainakin pidättäytyisin kaikesta herkuttelusta myös niistä hedelmistä, jos olisin raja-arvoilla, mutta jokainen saa käyttää ihan sitä omaa järkeään.
Mulla oli vastaavanlaiset sokeriarvot kuin sinulla. Ensimmäisen raskauden noudatin orjallisesti dieettiä ja liikuin vähintään tunnin joka päivä. Tyttö syntyi rv 40+2, 3200g. Ei mikään jätti, kuten synnärillä todettiin painoarviota tehdessä.
Toisessa raskaudessa en pysynyt millään ruokaohjeistuksilla, mätin kaksin käsin pitsaa, kebabbia, karkkia, suklaata noin levyllisen joka päivä... Silti sokerit pysyivät samoissa lukemissa, paastoarvo oli aina hivenen koholla tai normaalilukemissa, muut päivän arvot aina alarajan tuntumassa. Poika syntyi 40+2, 3800g. Ei mikään jätti hänkään.
Mulle sanottiin rad-diagnoosin saatuani, ettei paastoarvoon voi itse vaikuttaa juuri mitenkään syömisillään tai liikkumisillaan. En tiedä sitten. Sinuna en ottaisi enää stressiä, ei se vauva ehdi enää paljoa kasvaa jos sitä nyt pelkäät.
Täytyy muistaa myös se, että äidin stressikään ei vauvalle hyvää tee. Jos aloittaja saa pidettyä stressiarvot paremmin hallinnassa yhdellä hedelmällä päivässä, niin näkisin sen hedelmän hyödyt paljon suuremmiksi kuin mahdolliset haitat - joita ei ole juuri edes ollut. Puhumattakaan siitä, jos äiti saa vielä laukaistua itselleen uuden syömishäiriön.
Itselläni oli radi toisessa raskaudessa. Samoin kuin sulla, vain paasto oli liian korkea ja sekin oli itse asiassa raja-arvo. Silti radi. Söin todella askeettisesti ja lopussa alkoi pää olla tosi tiukilla. Mun neuvolan th oli sitä mieltä, että nyt pitää höllätä vähän. Ei se mättöä tarkoittanut, mutta sitä että ei ihan joka ikistä suupalaa mittaa ja mieti. Ylityksiä ei tullut silloinkaan.
Lapsi oli syntyessään hädin tuskin kolmekiloinen, sokereissa ei mitään vikaa.
Hah, en oo itse edes saanut mitään ruokavaliota, kun kotimittauksissa kaikki arvot ok. Olen siis syönyt suht normaalisti? Painoa tullut tosi niukasti, vauva ollut ultrissa pienikokoinen. En ymmärrä, miten ohjeistus vaihtelee näin rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön avokadoja, rahkaa, juustoja ja pähkinöitä myös. En tiedä miksi paino laskee. Nälkä on koko ajan.
T. Ap
Hedelmillä ei nälkää tyydytetä.
Proteiinit, kuitu, vesi, rasva, syöt liian nopeasti, et syö tarpeeksi, elät pakkomielteesi mukaan, olet väsynyt. Siinä muutama syy joita on hyvä tarkastella, jos on jatkuvasti nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua vähän ihmeissäni... en tiedä raskausajan diabeteksesta mitään, mutta normaalidiabeteksesta kyllä, eikä yksi satsuma todellakaan mitään venettä kaada. Yksi omena tosin olisi ainakin itselleni parempi.
Onko raskauden aikana todellakin noin tiukkaa?
On, ne sokerirajat on alemmat kuin normitilassa. Pieniäkin ylityksiä pyritään välttämään koska ne vaikuttavat vauvan kasvuun ja synnytyksen jälkeiseen terveyteen vaikka äidille ei arvoissa olisikaan mitään vaarallista.
Jos sokerit on usein tai jatkuvasti koholla voi vauvasta tulla ns. sokerivauva joka on suurikokoinen (joka on tietty riski synnytyksessä) ja vauvan on myös vaikeampi pitää sokereitaan ylhäällä synnyttyään joten sairaala-aika voi olla pitkä ja raskas.
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua vähän ihmeissäni... en tiedä raskausajan diabeteksesta mitään, mutta normaalidiabeteksesta kyllä, eikä yksi satsuma todellakaan mitään venettä kaada. Yksi omena tosin olisi ainakin itselleni parempi.
Onko raskauden aikana todellakin noin tiukkaa?
No ei ole. Ihan natsitouhua, ettei muka hedelmiä saisi syödä. Perusohjeena raskaana olevat saa syödä ihan normaalia ruokaa, vaikka olisi raskausdiabeteskin! Pitää vaan välttää sokerisia juomia, karkkia, hamppariaterioita sun muita herkkuja. Hedelmät ja marjat ei ole herkkuja, vaan osa normaali, tasapainoista ruokavaliota. Jos on niin paha tilanne raskausdiabeteksen kanssa, ettei hedelmiä kärsi syödä yhtään, niin se on insuliinin paikka sitten eikä ruokavalion kaventamisen.
Kiitos asiallisista vastauksista. Täytyy lisätä ruoan määrää, ettei nälkä sekä painon aleneminen vaivaa. Se ei ole neuvolan mukaan toivottavaa, koska en ole mitenkään ylipainoinen.
Onko tumma suklaa todella sallittua? En edes pidä mistään todella makeasta. Pari palaatumma suklaata olisi todellakin tarpeeksi herkkua.
Tuohon aamuarvoon saattaa vaikuttaa, jos syömiseen tulee liian pitkä väli. Iltapalaa voi myöhästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sillä vauvalla on muistaakseni noihin aikoihin se massan kehittämisvaihe niin en riskeeraisi, pari viikkoa vielä korkeintaan ja sitten niitä herkkuja mukaan synnärille :)
Yhden hedelmän saat kyllä syödä päivässä, siihen en usko että dietti kaatuu. Itsekin saatoin syödä esim. banaanin välipaksi.
Ei nyt mitään banaania ainakaan, on suunnilleen sokeripitoisin hedelmä!
Samoin porkkanassa runsaasti sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Jos on nälkä et syö tarpeeksi. Synnytys on ilmeisesti jo ihan lähellä ja kroppasi huutaa ravintoa jotta pystyt synnyttämään. Kokeile lisätä turvallisia ruokia ja ehkä hitaita hiilareita olisi hyvä lisätä hieman. Jos arvot kovasti notkahtaa ylöspäin niin sitten taas hiilarit minimiin.
Viimeiset päivät on ne rankimmat, mutta maaliviiva jo häämöttää ja palkinto on kohta sylissä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä vauvalla on muistaakseni noihin aikoihin se massan kehittämisvaihe niin en riskeeraisi, pari viikkoa vielä korkeintaan ja sitten niitä herkkuja mukaan synnärille :)
Yhden hedelmän saat kyllä syödä päivässä, siihen en usko että dietti kaatuu. Itsekin saatoin syödä esim. banaanin välipaksi.
Mistä te näitä keksitte? 1 pieni banaani= 1 hedelmäannos, ja todellakin on okei (luettu neuvolan ohjeista raskausdiabeetikoille). Eri asia jos joku vetää koko banaanitertun kerralla :D
Liikun myös päivittäin, kuten normaalistikin. Eli jumppaan ja käyn pari kertaa päivässä kävelyllä. En syö liian isoja annoksia tai liian nopeasti. Juomista voisin lisätä. Iltapalan olen siirtänyt klo 21-22 ja aamulla mittaan arvon klo 7, joten ei pitäisi olla liian pitkä aika. Onko jollain jotain hyvää vinkkiä iltapalalle, että millä saisi aamun arvon mahdollisimman alas?
Oma iltapalani on: Kaksi täysruisleipää voilla ja juustolla + yksi paistettu muna + vihreää salaattia + tomaattia + rahkaa + sokeritonta marjakeittoa.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat ovat kuulemma hyvä juttu, kunhan ei keitä. Keittämällä glygeeminen indeksi yli kaksinkertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sen takia käytinkin sitä esimerkkinä, siihenkään ei raskauteni kaatunut. Tietenkin paras hedelmä makeista hedelmistä on omena, mutta sen varmaan ap jo tietääkin jos kerran on sairastanut anoreksiaakin.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Kysyin tätä ihan vain, koska en tiennyt, että vaikuttaako vai ei. Tietenkin vauvan terveys edellä mennään.