Vaihdevuodet
Kannattaa katsoa vaihdevuosien oireista, ettei tule sitten joskus yllätyksenä. Areenalla löytyy Flinkkilä&Kellomäki dokkari. Kaikki lääkärit eivät tosiaan osaa tunnistaa joillekkin naisille "erikoisia" vaihdevuosiin kuuluvia oireita !
Ei se ollutkaan muistisairaus, reuma tai masennus. Kyse olikin vaihdevuosista! Näyttelijä Anna Hultin, yrittäjä Tiia Koivusalo ja gynekologi Leena Väisälä keskustelevat vaihdevuosioireista Ani Kellomäen kanssa. Vaihdevuodet alkavat suurimmalla osalla naisista 4555 ikävuoden välillä, mutta vaihtelua voi olla jopa 4060 ikävuoteen.
Tässä mahdollisia oireita
kuumat aallot, hikoilupuuskat, palelu.
sydämen tykyttely.
emättimen limakalvojen kuivuus.
virtsaamisvaivat, kuten tiheävirtsaisuus ja virtsankarkailu.
toistuvat emätintulehdukset tai virtsatietulehdukset.
unihäiriöt ja väsymys, ärtyneisyys
mielialaoireet, alavireisyys ja itkuherkkyys, aloitekyvyttömyys
Omalla kohdalla oireet alkoivat 46 vuotiaana ja ihan kamalaa suoraan sanottuna ollut, en saa itse estrogeeniä, koska olen sairastanut veritulpan, muuten olisin ehdottomasti ottanut. Ja puhukaa tästä äitienne ja mummujen kanssa ja naisten kesken, ihan älytöntä, että vielä tänä päivän aihe on melkoisen tabu. Itse olen puhunut täysin avoimesti asiasta kaikille.
Kommentit (3)
Mitä suosittelette lihasten jäykistymiseen. Joillakin ihmisillä on keski-iässä jäykistymisen oireita. Siis jos liikunta ei ole lääkkeenä toiminut.
Minusta tuntuu perimenovuodet siltä kuin olisin kävelyt laavan päällä tulimyrskyn läpi ylämäkeen. Ihan yhtä helvettiä. Vihdoin alkaa itse menopaussi häämöttää ja miten ihanaa kun se oma hormonitoiminta näivettyy, ei tule hormonaalista migreeniä enää kun pahimmillaan sitä oli 10 päivänä kuukaudesta, ei vuoda verta, joku kuiva tahra on, ei tule pms kun ei keho tiedä oikein missä kuukautisten piti alkaa. Ja sitten sai lääkäriltä hyvät lääkkeet ja lupasi että saan hormonikorvaushoitoakin jos haluan. Tällä hetkellä pärjään puna-apilalla, emätinvoiteella ja nukahtamislääkkeillä, jotka myös on mielialalääkkeitä. Mutta ai että kun ei ole vuosiin nukkunut 4 tuntia pitempään ja nyt nukkuu 8-9 tuntia <3. Olen viimeisen kuukauden vain levännyt pois vuosien aikana kertynyttä uupumusta ja hemmotellut itseäni. Nyt tiedän miltä tuntuu kun on hyvät lääkkeet :D
Toisaalta välttämättä ei tule juuri mitään. Mä olen 50 ja todennäköisesti vaihdevuosiprosessin loppuvaiheissa. Mulla ainoat oireet on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelut. Ensin 42-vuotiaana alkoi menkat tihentyä, sitten 46-47-vuotiaana harventua, nykyään tulevat joskus 6-8 kk välein enää. Mitään muuta oiretta en ole koskaan kokenut ja ihan luomuna menen.