Miksi kampaajat ei suostu leikkaamaan hiuksia kerroksittain?
Olen ihaillut pitkiä kevyesti kerrostettuja ilmavia hiuksia, ja olenkin kampaajalla käydessäni pariltakin kampaajalta pyytänyt leikkaamaan hiuksia kerroksittain. Lopputuloksessa tätä ei koskaan näy vaan hiukset ovat täysin tasapitkät, korkeintaan parin sentin mitalta latvoista käytetty vähän ohennussaksia. Viimeksi kampaaja sanoi ettei kannata leikata kerroksia, ei näytä hyvältä ja latvat menee huonoon kuntoon?? Hiukseni ovat hyväkuntoiset ja todella paksut. Kerrostus toisi vähän keveyttä, tasapaksuina ovat tylsät. Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kieltäydyin aikoinaan kerrostuksista siinä tilanteessa, kun oli täysin selvää, että asiakkaan odotukset suhteutettuna realiteetteihin eivät kohdanneet.
Eli valmiiksi oli tiedossa, että lopputulos ei vain tule onnistumaan sitten mitenkään. Tietenkin myös asian perustelin. Siitä huolimatta varmaan kuitenkin joidenkin mielestä en vaan osannut tai halunnut.
Kakkosteoria tälle on se, että vaikka kerrostettavaa materiaalia olisikin tarpeeksi, siltikään odotukset eivät aina kohtaa todellisuutta.
Paksuus, keveys, ilmavuus, volyymi, joo just semmoinen kun sillä ja sillä julkkiksella (jolla itseasiassa on pidennys), helppo laittaa, kaikki mulle samaan tukkaan nyt.Eli siis vaikka kerrostus on teknisesti ja hiuslaatua ajatellen upea, se voi silti aamusella näyttää ihan p*skalta.
Lasimaisessa hiuksessa taas, vaikka sen leikkaisi kuka, voi lopputulos olla silti ensimmäiset pari viikkoa kuin ruohonleikkurilla leikattu, vasta myöhemmin tasottuen.
Ja kampaajan syyksihän nämäkin menee -> ei osannut kerrostaa.
Moni on siis ihan itsesuojelussyistäkin oppinut asennoitumaan niihin kerrostuspyyntöihin tarvittavalla vakavuudella.
Mikäs vitsi se on, kun täällä usealle on muka oltu leikkaamassa kerroksia, mutta todellisuudessa on päädytty näyttämään vähän ohennussaksia latvaan? Eniten itsellä menee tunteisiin valehtelu.
Kohdistuuko tämä valehteluepäily kehen?
Itse kun koitin omassa viestissäni, entisenä kampaajana (itseasiassa ulkomailla kouluttautuneena hiusmuotoilijana) tuoda esiin pari syytä, miksi en aina kerrostuksia tehnyt.
Unohtui mainita nuo ohennussakset. Koska niiden osaltahan tilanne on, että kukaan aidosti ammattilainen ei kyllä kyseisiä härveleitä tarvitse välttämättä lainkaan, eikä yleensä käytä. Varsinkaan pitkissä hiuksissa. Yksillä ja samoilla laatusaksilla hoituu tarvittaessa kaikki, saksenkäyttötekniikoita kun monia.
Toki, kyllä netistä löytää näytöstyyliin tehtyjä videoita, joissa hiukset leikataan vaikka kirveellä. Ihan siis kirjaimellisesti. Mutta arvatkaapa, millainen se leikkausjälki on myöhemmin, siellä ihan asiakkaan arkielämässä? Tai jopa heti, kun kuvaus on päättynyt, josko sitä lähtisi erikseen penkomaan?
Brutaali, ja jonka poiskasvattamiseen voi mennä jopa vuosia. Todellisen ammattitaidon määreeksi itse laskenkin sen, että aina ensisijaisesti huomioidaan sen siihen tuoliin istahtavan ihmisen (jopa ilmaisissa näytöstöissä) olevan tosiaan elävä ihminen, jonka pitäsi ihan arjessakin elää, olla ja pärjätä sen tukan kanssa. Ja siksi toisinaan itsekin kohtasin tilanteita, että oli vaan pakko sanoa ei asikkaan toiveille.
Ainoa tilanne, jossa itse koskaan käytin ohennussaksia, oli lasimaisen, hiuspohjasta tavallaan suorassa kulmassa ulos kasvavan hiustyypin omaavat (mies)asiakkaat, jotka halusivat niskan todella lyhyeksi. Muuten senkin saksilla leikaten. Koska saksilla hyvin tehty leikkaus on siinäkin aina parempi.
Toki, olisihan senkin voinut oikaista, eli surauttaa vaan koneella. Lopputulos kuitenkin eri. (Ja varuiksi, jos joku haluaa omassa buzz cutissaan kokea käytännössä sen eron ammattimainen käsityö - vs. koneella tehty, niin sitä ei nyt vaan voi toteuttaa paikoissa, jotka mainostavat vapaita aikoja heti, leikkaus vartissa kympillä.)
Mulla taas on ihan päinvastainen kokemus. Haluaisin joskus kokea miltä mun hiukset tuntuu jos ne on ihan tasasesti leikattu ilman kerrostuksia, mut aina silti kampaajat päätyy aika reippaasti kerrostamaan mun hiuksia. Ei sillä että mä täysin kieltäisin, mut eka sanon et haluaisin vaan tasasen leikkauksen niin ne kuitenkin vakuuttelee mulle et kerrostettu ois paljon paljon parempi enkä mä sit jaksa siinä vääntää. Onneks oon tällä hetkellä niin köyhä et pitää ite leikata hiuksetkin, niin ehkä mulla kohta ei oo mitään kerrostuksia enää.
Valehdellaan siis asiakkaalle, että kyllä kyllä pyydetty onnistuu, vaikka täytyyhän kampaajan itsekin tietää ettei onnistu, kun kerran ohennussaksilla nyrsii sieltä täältä eikä leikkaa oikeasti saksilla kerroksittain.
Haha mulla kampaaja yritti suostutella mua että leikkaa kerrostaen, ite en todellakaan halunnut kun yritän kasvattaa tasapitkää kaikkialta. On todella ohuet hiukset.
Mulle taas kaikki ehdottavat kerrostamista keventämään pitkää ja paksua tukkaa. Aina saan inttää vastaan että kerrostaminen vain hankaloittaa tukan kanssa eloa.
Tietenkin leikkaan, ihan miten vain halutaan. Samoin pidennän miten vaan. Kerron tietenkin kuinka kannattaisi tehdä, mutta värjäänkin vaikka siniseksi, jos niin halutaan. Asiakas maksaa, saa mitä haluaa.
Minäkään en ole saanut kerrostusta long bobiin kuin kerran elämässäni!
Nyt taas kasvatan pitkää. Paksu se on jo luonnostaan.
Mikäs vitsi se on, kun täällä usealle on muka oltu leikkaamassa kerroksia, mutta todellisuudessa on päädytty näyttämään vähän ohennussaksia latvaan? Eniten itsellä menee tunteisiin valehtelu.