Trehaloosi-intoleranssi. Onko täällä muita jotka kärsivät siitä?
Jos kärsit, niin onko sinulla myös laktoosi-intoleranssi?
Kommentit (23)
Ilmeisesti minulla sitten on tuo trehaloosi-intoleranssi. Sienistä ja avokadosta tulee vatsakipuja.
Kerran olin kylässä ja en huomannut, että tarjolla olleessa salaatissa oli avokadoa. Ehdin syödä sitä kaksi ihan pientä palaa, ennen kuin huomasin. Tuli kovat vatsakivut.
Sienet ja avokado maistuisivat, mutta minkäs teet.
Suppiksista tuli oireita. Ei kiva, koska tykkään niistä kovasti. Mietin vaikuttaako sienten kasvupaikka kuinka paljon sienisokerin määrään tai olenkohan saanut jotain epäpuhtauksia sienten mukana? Oireeni oli toisaalta hyvin lieviä ja olen muutenkin herkkävatsainen. Aika läheltä kaupunkia keräsin viimeeksi syömäni sienet.
Viljellyt herkkusienet ei käy mun vatsaan sitten yhtään. Kanttarellit sen sijaan aiheuttaa oireita, mutta kaupasta ostetut muistaakseni ei. Mulla ollut taukoa metsäsienten syönnistä pari vuotta ja olin unohtanut tämän ikävän puolen. Huuhtelen ja putsaan sienet aina hyvin ennen käyttöä, joten tuskin maa-ainestakaan vahingossa syönyt. Joku taisi saada myyräkuumeen, kun oli pyyhkinyt lenkillä suuta sammaleella.
Ehkä ja ehkä. En ole voinut syödä sieniruokaa ikinä, menee koko systeemi sekaisin. Sittemmin minulta on löydetty muutakin vaivaa vatsasta, joten näitä ei ole tarpeellista selvittää. Pitää vain valikoida, mitä syö.