Kauniina julkisilla paikoilla näyttäytyminen on minulle keino puolustautua ilkeitä ihmisiä vastaan
Olen tajunnut, että minulle meikkaaminen ja sitä kautta kauniina julkisilla paikoilla näyttäytyminen on keino suojautua ihmisiltä. Tiedän ihmisten olevan pahansuopia ja kateellisia, joten en halua antaa heille sitä mielihyvää, että näyttäisin jollain tavalla anteeksipyytelevältä ja huonolta, jotta he voisivat tuntea olevansa parempia kuin minä.
Minua on monet kerrat katsottu pahasti kun olen ollut hehkeänä. Siitä tulee hyvä mieli, sillä miksi antaisin pahan ihmisen tuntea paremmuutta minua kohtaan. Sehän olisi yhtä kuin antaa nälkäisenä päivän ainoa ateria suurimmalle vihamiehelleen.
Oletteko te miettineet syvempiä syitä meikkaamisellenne? Moni vastaa tietysti, että koska on kiva olla kaunis, mutta miksi, sitä ei moni ehkä sen tarkemmin mietikään.
Herättikö tämä ajatuksia aiheesta?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä en ole pahansuopa enkä katkera.
ei kiinnosta vähääkään jos joku näyttää hehkeeltä.
tuskin sitä pahaakaan kiinnostaa, saattaa ajatella vaan että onpas toi ruma ku täytyy noin meikata.
Viimeinen lause kertoo kaiken tarvittavan ihmisistä. Jos joku olisikin ruma ja meikkaa koska voi sen avulla kokea olevansa kauniimpi, mitä väärää siinä on?
Saivartelua ja mielen köyhyyttä kysellä tuollaisia. Pärjäilehän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta voisi hyvin olla minun kirjoittama.
Kauniina ja huoliteltuna itsetuntoani ei kolhaise mikään, olo on voittamaton. Naispuolisten työkaverien paheksuvat katseet esim. työpaikan pikkujouluissa buustaavat sitä entisestään, koska ilmeistään näen että olen heille vakava uhka. Nämä seinäruusut sitten vuoronperään kertovat kuinka yököttäviä ja kaiken arvostelun alapuolella ne miehet ovat jotka minua hakevat tanssimaan tai tulevat jutulle.
Itseään ei ole jututtanut kukaan illan aikana, mutta se on tietenkin sivuseikka...
Kuulostaa hiukan säälittävälle jos työpaikan pikkujouluissa ulkonäöllä päteminen tuo riittävää lisäarvoa elämään. 😂
Tässä näemme loistavan esimerkin kateellisesta ivanaurusta. Kaltaisesi ihmisten takia minä ja varmasti moni muukin jatkamme mielellämme itsemme kauniiksi meikkaamista, jotta sinä ja muut kateelliset k.päät saavat lisää pökköä pesään.
Vierailija kirjoitti:
Kauniina ja huoliteltuna itsetuntoani ei kolhaise mikään, olo on voittamaton. Naispuolisten työkaverien paheksuvat katseet esim. työpaikan pikkujouluissa buustaavat sitä entisestään, koska ilmeistään näen että olen heille vakava uhka. Nämä seinäruusut sitten vuoronperään kertovat kuinka yököttäviä ja kaiken arvostelun alapuolella ne miehet ovat jotka minua hakevat tanssimaan tai tulevat jutulle.
Itseään ei ole jututtanut kukaan illan aikana, mutta se on tietenkin sivuseikka...
Kerro tarkemmin. Millä lailla olit vakava uhka? Oikein konkreettisesti.
Tämä ketju on täynnä kateellisia ihmisiä. Kateellinen ihminen ei ymmärrä eikä edes halua ymmärtää.
Kiinnostavaa. Mulla taas keino suojautua on "tekeytyä" mahdollisimman harmittoman oloiseksi. En ole ajatellut sitä noin, että anteeksipyytelevä olemukseni antaa muille iloa, vaan että se vie huomion pois minusta eikä anna kellekään syytä talloa tai kiusata. Kun osoitan olemuksellani, että "tiedän paikkani", niin kenenkään ei tarvitse sitä mulle erikseen osoittaa.
En ole kuitenkaan mikään alistuva kynnysmatto, jolle voi tehdä mitä vain. Oikeasti olen ehkä vähän dominoivakin. Joskus mua on saatettu pitää ylimielisenä ja olen tahtomattani provosoinut muita kiusaamaan, koska muut ovat saattaneet ajatella, että luulen itsestäni liikoja. En ole yhtään nätti. Ehkä ap:lla tuo kauniina näyttäytyminen toimii pelotteena, eli muut pitää vaikutusvaltaisena/suosittuna eikä vähäpätöisenä. Mutta jos ruma yrittää "olla jotain", niin se ei ole muista uskottavaa ja halutaan talloa pois ne turhat luulot.
Omaa ulkonäköäni on haukuttu aiemmin, joten laittautumalla minimoin riskejä, että joku takertuu ulkonäöllisiin piirteisiini (negatiivisesti). Kyllä se myös tuo itsevarmuutta kun häivyttää niitä piirteitä, mistä on epävarma ja korostaa niitä piirteitä, mistä itsessään pitää. Esim. silmien korostaminen vie edes vähän huomiota suuresta nenästä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hiukan säälittävälle jos työpaikan pikkujouluissa ulkonäöllä päteminen tuo riittävää lisäarvoa elämään. 😂
Tuntuu olevan aikamoinen lisäarvo, kun herättää sinussakin tarpeen "nauraa" 😎
Ei kun ihan oikeasti, mitä vakavaa uhkaa siinä on, jos joku on kaunis ja pikkujouluissa miehet hakee tanssimaan? Tuommoinen ilmaisu on tuttua vaikka Selviytyjät-sarjasta ja sen kaltaisista. Sanotaan, että "minusta pitää päästä eroon (yleensä sanojan mielestä tietysti epäreilusti), koska minut koetaan vakavana uhkana". Niinku missä? Tv-ohjelmassa, kisassa, josta pääsee kyllä kotiin heti kun alkaa pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näemme loistavan esimerkin kateellisesta ivanaurusta. Kaltaisesi ihmisten takia minä ja varmasti moni muukin jatkamme mielellämme itsemme kauniiksi meikkaamista, jotta sinä ja muut kateelliset k.päät saavat lisää pökköä pesään.
Kultaseni, minä meikkaan ja laittaudun päivittäin, pukeudun hyvin ja näytän hyvälle muulloinkin kuin pikkujouluissa. Tuollainen tarkoitushakuinen ulkonäöllä toisten naisten mukamas kampittaminen, jota ilmeisesti harrastat, o n säälittävää. Ulkonäön ei pitäisi antaa määritellä itseä ja muita ja kuvitella sen perusteella olevansa jotenkin muiden yläpuolella.
Mä oon hoikistunut, hankkinut uusia ihania vaatteita, vanhat pilkkaajat eivät tervehdi. Aina kertoivat kuunka lihava olen. Pilkkaajat itse eivät ole muuttuneet.
Outoja kirjoituksia. Mitä väliä on jollain random miesten kiinnostuksilla kenellekään? Eiköhän suurin osa naisista työelämässä ole parisuhteissa? Ja työpaikan miehet pikkujouluissa ovat kavereita. En takia. Ja meikkaan. Siksi, että oma itsetuntoni olisi parempi, ei siksi, että luulisin olevani parempi kuin muut.
Tulee mieleen, että ihmisellä on joku trauma, kun ajattelee toisista naisista noin ilkeästi, ja pitää miesten huomiota arvonsa mittana. Olitko eroperheestä, isä vähemmän kuvioissa kuin äitisi?
ap:lla mielenterveysongelmia. kiireesti apua.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun mä arvaan... et itse ole missään tapauksessa kilpailuhenkinen kateuden ja pahansuopuuden tähden? Siis omiesi. Tai no, voihan tuossa olla kysymys kostonhimostakin.
Mutta onhan siinäkin yleisesti ottaen kateutta mukana.
Jos on nätti ja mukava, ei ikävä kyllä herätä kateutta. Vain sympatiaa.
Tällainen provo sunnuntaipäivälle. Ap on ilmeisesti hieman sekaisin, kun näkee pahansuopia katseita ja kateutta kaikkialla.
Ps. Laita se itsetuntosi jo oikeasti kuntoon. Nyt kuulostat lähinnä säälittävältä.
Itsehän olen luonnonkaunis ja hehkeä ilman meikkiä, pelkkä peseytyminen riittää "kaunistautumiseen". Mitäs ap siihen sanot? :-)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen luonnonkaunis ja hehkeä ilman meikkiä, pelkkä peseytyminen riittää "kaunistautumiseen". Mitäs ap siihen sanot? :-)
Mieheni sanoo aina, että olen kauneimmillani saunapuhtaana. :)
Meikkaan kyllä, mutta aika kevyesti ja meikkiäni ei välttämättä edes huomaa paria metriä kauempaa. En siis laita mitään kuorta naamalleni. Olen asiakaspalvelutyössä ja en luimistele ihmisiä. En ole luimistellut koskaan, vaan arvostan itseäni. Näin vanhempani minut kasvattivat ja lapsuudenkodistani on ollut hyvä lähteä maailmalle.
Ap:lla on varmasti ollut toisenlainen lapsuus, mutta me muut emme voi enää lapsuuden hankaluuksiin vaikuttaa. Nyt on nyt ja ap:n + kanssasisarien tulee tehdä omilla toimillaan nykyisyys mahdollisimman hyväksi.
Siisti ulkoasu aiheuttaa että on varmempi olo, tai näin, kun joku on häijy miettii ensimmäiseksi onko ulkoasussa vikaa.
Parempi kuitenkin jättää omaan arvoonsa koska kaikista ei saada pois tuota, mistä puhuit.
Vaikea sanoa toisten näkökulmasta tai itse näin jälkikäteen, en koskaan antanut valokuvata itseäni.