Päiväkodeissa työskentelevät, oletteko tulleet ajatelleeksi ettei teidän työnne ole periaatteessa lainkaan välttämätöntä yhteiskunnassa?
Lapset voitaisiin ihan hyvin hoitaa myös kotona, ei kenenkään ole pakko vielä lapsiaan päiväkotiin. Päiväkotitoimintaa ei ole mikään pakko pitää pystyssä yhteiskunnassa. Jos työntekijöitä ei riitä tarpeeksi niin toimintaa vain supistetaan ja äideille sanotaan ei-oota. Jos kukaan ei tykkää tehdä päiväkodeissa töitä niin sitten lapset hoidetaan jatkossa kotona ja sillä selvä.
Kommentit (70)
djjdjd kirjoitti:
Vasta aloittanut lh palkka 10,80/h. 1760€/kk bruttona. Palkka on 2€ huonompi kuin kaupan alalla, ja sen alan "huonoista" palkoista kyllä kohistaan
Itse kai kuitenkin olet ammattisi valinnut?
Vierailija kirjoitti:
djjdjd kirjoitti:
Vasta aloittanut lh palkka 10,80/h. 1760€/kk bruttona. Palkka on 2€ huonompi kuin kaupan alalla, ja sen alan "huonoista" palkoista kyllä kohistaan
Itse kai kuitenkin olet ammattisi valinnut?
Niin että sekö estää palkan hämmästelyn? Ei vsrmaan kannata millään alalla vaatia palkankorotuksia, kun itsehän on alan valinnut. Rakastan lapsia, mutta onhan se hieman erikoista, että sen rakkauden ajatellaab korvaavan palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:(
Ap, oletko tullut ajatelleeksi että ketjusi ei ole välttämätön tällä palstalla? Onhan ajatusten jakaminen hienoa, mutta tämän ajatuksen muotoilu saattaa aiheuttaa tarpeetonta mielipahaa. Lastentarhanopettajat tekevät hienoa ja arvokasta työtä. Tarhalapsen vanhempana olen joskus äksyillyt opettajille ja myöhemmin tajunnut miten vaativaa se homma on. Itse en kykenisi siihen päiväkään. Eli sori kaikki lastentarhanopettajat, teette hienoa työtä, kiito siitä :)
Niin, pelkät älteeoothan niitä mukuloita kaitsee ja nykyisin vielä entistäkin vähemmän, kun viikottaiseen työaikaan pitää sisältyä 5h poissaoloa lapsiryhmästä=suunnitteluaika. Mutta kiitos sulle, näin sitä arvostetaan varhaiskasvatuksen muita osaajia ja ruohonjuuritason raatajia.
2300€/kk bruttona/15v alalla/23 lasta ryhmässä joista 4 erityisen tuen tarvetta ja joiden kanssa 40h/vkossa.
Jotta siis lastenhoitajat, mahdolliset päiväkotiapulaiset, mahdolliset ryhmäavustajat, siivojaat, laitosapulaiset, keitä kaikkia nyt onkaan, ihan turhia päiväkodissa. Lto:t toki vetävät koko homman hienosti.
terveisin ihan pikkuisen ärsyyntynyt lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Sinun "hyvällä" perustelullasi mikään työ ei ole välttämätöntä.
Jos potilas on sairas, niin potilas kuolee kotonaan jne.
Niimpä.
Mikä virka opettajilla, opettakoot vanhemmat lapsensa kotona.
Mikä virka bussikuskeilla, ihmiset kulkekoot omilla kyydeillään taikka kävelkööt.
Mikä virka vanhainkodeilla, vanhukset kuolkoot kotonaan.
Mikä virka siivoojilla, ihmiset luututkoon toimistot työajansa päätteeksi.
Mitään ammatteja ei siis tosiasiassa tarvitse. :)
djjdjd kirjoitti:
Mä oon pelkkä kouluttamaton avustaja ja silti 12 e / h, oudolta kuulosta palkkasi
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun kerrot kuka hoitaa lapset siellä kotona.
Mieti hetki tilannetta että kaikki Suomen päiväkodit menisivät kiinni eikä yhdellekään lapselle olisi hoitopaikkaa maanantaina. Mut ei se mitään kun ei ole niin välttämätöntä.... ei ku.
Tehtäisiin kuten aiemmin. Olisi naisia, jotka ottavat muutaman lapsen hoiviinsa työpäivän ajaksi rahaa vastaan, tai mummot hoitaisi tai sitten äiti jäisi kotiin.
Päiväkodit ovat melko turhia. Ne pitäisi olla vain kaikkein köyhimmille perheille, jotka ei pysty ostamaan palvelua muualta.
djjdjd kirjoitti:
Kaupan alalla on huonoja palkkoja sen vuoksi, että tehdään ns. nollatuntisopimuksia. Ei se auta, vaikka tuntipalkka olisi 20 euroa, jos kuukaudessa on vain 15 työtuntia ja ainainen epävarmuus. Yrittäjän riski siirretty työntekiälle, kuten alihankkijoillekin nykyään (maksetaan mikä menee kaupaksi) Törkeyden huippu!
Vierailija kirjoitti:
djjdjd kirjoitti:
Mä oon pelkkä kouluttamaton avustaja ja silti 12 e / h, oudolta kuulosta palkkasi
Asutko Helsingissä? Mun palkka pohjoissuomesta. Taulukon mukainen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, yhteiskunnan ei ole pakko ylläpitää päivähoitoa. Silloin vaihtoehdoksi vanhemmille jää palkata lastenhoitaja kotiin tai maksaa yksityiselle päiväkodille.
Jos vaikka olette keskituloinen perhe Helsingissä ja yksi lapsi, niin hoitaja tulee selvästi kalliimmaksi kuin päivähoito. Se on taas pois vanhempien palkasta. Eli jos lapsen hoitaminen kotona kaikkine kuluineen kustantaa n. 2000 e/kk, niin se on tonni pois kummankin vanhemman palkasta.
Jos tälläinen systeemi olisi normi, silloin ihmiset rupeavat vaatimaan enemmän palkkaa.
Toisaalta lapsen kehityksen kannalta voi olla huono vaihtoehto vaihtaa alan ihmisten antama varhaiskasvatus ja päivähoito muiden lasten seurassa kotihoitoon, jota antaa ties kuka. Harvoinhan niitä ammattilaisia saa palkattua.
Yksityisten päiväkotien määrä on ollut laskussa vuodesta 2010. Kaikki lapset eivät mitenkään mahdu yksityisiin päiväkoteihin eikä yksityisiä päiväkoteja ole edes joka kaupungissa puhumattakaan kunnasta.Niitä on paljon vähemmän.
Aika harva haluaa tulla hoitamaan toisten kotiin lapsia ja kuten mainitsitkin, niin alan ammattilaisia kotihoitajia ei löydy mitenkään kaikille perheen lapsille. Täytyy ottaa myös huomioon, että monessa perheissä on useampi kuin yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko tullut ajatelleeksi että ketjusi ei ole välttämätön tällä palstalla? Onhan ajatusten jakaminen hienoa, mutta tämän ajatuksen muotoilu saattaa aiheuttaa tarpeetonta mielipahaa. Lastentarhanopettajat tekevät hienoa ja arvokasta työtä. Tarhalapsen vanhempana olen joskus äksyillyt opettajille ja myöhemmin tajunnut miten vaativaa se homma on. Itse en kykenisi siihen päiväkään. Eli sori kaikki lastentarhanopettajat, teette hienoa työtä, kiito siitä :)
Tarkoittaako "myöhemmin" siinä vaiheessa, kun ovat lakossa? Että tajuat olla ihmisiksi vasta sitten, kun ei oikeasti oo? Vai aiemmin?
Vähän sekavia kysymyksiä, mutta minä ruuhkavuosissa äksyilin lapsen Hoitotädille, kaupan kassalle ja milloin kenellekin. Ja tunsin morkkista, riittämättömyyttä ja paljon muutakin tunnetta arjen kiireestä johtuen. Kuitenkin pohjimmiltaan arvostaen kaikkia alansa ammattilaisia. Luulen että tätä samaa haettiin,..
Vierailija kirjoitti:
djjdjd kirjoitti:
Kaupan alalla on huonoja palkkoja sen vuoksi, että tehdään ns. nollatuntisopimuksia. Ei se auta, vaikka tuntipalkka olisi 20 euroa, jos kuukaudessa on vain 15 työtuntia ja ainainen epävarmuus. Yrittäjän riski siirretty työntekiälle, kuten alihankkijoillekin nykyään (maksetaan mikä menee kaupaksi) Törkeyden huippu!
Olen ollut myös kaupan alalla monta vuotta 10h viikko sopparilla. Mutta ilta, lauantai ja sunnuntaitöiden vuoksi pääsin lähestulkoon samoille ansioille paljon vähemmillä tunneilla.
Mun mielestä on jokseenkin huvittavaa, että itketään työttömyydestä ja sitten joku päättää kyseenalaistaa jonkin ammattiryhmän tarpeellisuuden? Ap, kannattaisi käyttää hieman älliä, jos sitä jonkin verran löytyy. Oli provo tai ei niin mielestäni todella vastuuton ja epäkohtelias aloitus kaikkia työssäkäyviä ihmisiä kohtaan ja ennen kaikkea heitä, jotka ovat hakemassa työtä/ päässeet työelämään. Jokaisesta työstä varmasti löytyy kaivamalla jotain kyseenalaista, mutta minun mielestäni kaikkia ihmisiä tarvitaan ja kaikki työ on arvokasta.
Taidat itse olla katkera potkut saanut pk:sta tai sitten vain elämäntapatyötön, joka yrittää saada työn näyttämään huonolta muidenkin silmissä. Ei, ei tule onnistumaan! Häpeä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset voitaisiin ihan hyvin hoitaa myös kotona, ei kenenkään ole pakko vielä lapsiaan päiväkotiin. Päiväkotitoimintaa ei ole mikään pakko pitää pystyssä yhteiskunnassa. Jos työntekijöitä ei riitä tarpeeksi niin toimintaa vain supistetaan ja äideille sanotaan ei-oota. Jos kukaan ei tykkää tehdä päiväkodeissa töitä niin sitten lapset hoidetaan jatkossa kotona ja sillä selvä.
Juu ja bussikuskit ja linja-autovuorot voitaisiin lopettaa ja sinä kävellä töihin.
Kampaajat ja parturit... ja sinä leikkaisit itse tukkasi
Kirjat, elokuvat, TV ja radio voitaisiin lopettaa ja sinä säveltäisit oman musiikin, kirjoitaisit kirjat, esiintyisit itse omassa tosi-TV-sarjassa, jonka itse kuvaisit ja tuottaisit.
Upeeta, ala heti kokeilla miltä tuntuisi olla minäitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako "myöhemmin" siinä vaiheessa, kun ovat lakossa? Että tajuat olla ihmisiksi vasta sitten, kun ei oikeasti oo? Vai aiemmin?
Vähän sekavia kysymyksiä, mutta minä ruuhkavuosissa äksyilin lapsen Hoitotädille, kaupan kassalle ja milloin kenellekin. Ja tunsin morkkista, riittämättömyyttä ja paljon muutakin tunnetta arjen kiireestä johtuen. Kuitenkin pohjimmiltaan arvostaen kaikkia alansa ammattilaisia. Luulen että tätä samaa haettiin,..
Tarkoitin, että älysitkö käyttäytyä palveluammattilaisia kohtaan kunnolla vasta siinä kohtaa, kun he eivät olleet käytettävissä tms.
Vierailija kirjoitti:
djjdjd kirjoitti:
Vasta aloittanut Lh ja pitkään olleella avustajalla ei varmasti ole palkassa kummoista eroa. Toki lh:lla, jolle on kertynyt vähänkin kokemusta menee edellesi.
Nykyisin vanhemmat haluavat ulkoistaa lasten hoidon yhteiskunnalle. Päiväkodin työntekijöistä on tehty ammattimaisia pedagogeja, joiden vastuulle kasvatus jätetty. Yhteiskunta kannustaa lasten päivähoitoon, vaikka sen aiheuttamat kustannukset ovat kestämättömiä. Kotihoito olisi yhteiskunnalle huomattavasti edullisempaa. Yhteiskunnalla on kuitenkin omia tavoitteitaan, joita se ajaa kuten naisten tasa-arvo työelämässä. Tämä ajaa lastenetujen edelle yhteiskunnassa. Esimerkiksi monet lastenpsykologit korostavat kotihoidon ensijaisuutta pienten lasten hoidossa. Eikö tämä ole toisaalta järjetön tilanne? Ihmiset haluavat lapsia, mutta eivät voi viettää aikaa heidän kanssaan tai kantaa vastuuta heidän kasvatuksestaan. Kasvatusvastuun hämärtyminen on yksi tämän päivän suuremmista ongelmista. Lasten kasvattaminen on työlästä, se vaatii aikaa ja työtä. Ehkä oikeasti olisi hyvä, että vanhempia vastuutettaisiin enemmän omien lastensa kasvatuksesta. Päiväkodeissa tehdään ehdottomasti tärkeää työtä, mutta suuret ryhmäkoot ja kiire ovat vieneet työstä ilon. Alalle ei enää hakeuduta. Pitäisikö kotihoitoon kannustaa entistä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pelkät älteeoothan niitä mukuloita kaitsee ja nykyisin vielä entistäkin vähemmän, kun viikottaiseen työaikaan pitää sisältyä 5h poissaoloa lapsiryhmästä=suunnitteluaika. Mutta kiitos sulle, näin sitä arvostetaan varhaiskasvatuksen muita osaajia ja ruohonjuuritason raatajia.
2300€/kk bruttona/15v alalla/23 lasta ryhmässä joista 4 erityisen tuen tarvetta ja joiden kanssa 40h/vkossa.
Jos ja kun mennään jatkossa sille linjalle, että lapsenvahdin hommaa hoitamaan kelpaa vain maisteri, niin siinä tulee nopeasti pää vetävän käteen.
Hoitopaikka on lapselle usein välttämätön, mutta ei todellakaan se maisterin tekemä "varhaiskasvatus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun kerrot kuka hoitaa lapset siellä kotona.
Mieti hetki tilannetta että kaikki Suomen päiväkodit menisivät kiinni eikä yhdellekään lapselle olisi hoitopaikkaa maanantaina. Mut ei se mitään kun ei ole niin välttämätöntä.... ei ku.
Tehtäisiin kuten aiemmin. Olisi naisia, jotka ottavat muutaman lapsen hoiviinsa työpäivän ajaksi rahaa vastaan, tai mummot hoitaisi tai sitten äiti jäisi kotiin.
Päiväkodit ovat melko turhia. Ne pitäisi olla vain kaikkein köyhimmille perheille, jotka ei pysty ostamaan palvelua muualta.
Mistähän sitä varhaiskasvatusta voi ostaa vapailta markkinoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun mennään jatkossa sille linjalle, että lapsenvahdin hommaa hoitamaan kelpaa vain maisteri, niin siinä tulee nopeasti pää vetävän käteen.
Hoitopaikka on lapselle usein välttämätön, mutta ei todellakaan se maisterin tekemä "varhaiskasvatus".
Olet väärässä. Ihan tutkmuksissakin on jo todettu että varhaiskasvatusta nauttineet lapset selviävät koulussa paremmin kuin kotihoidossa olleet.
Ja kun koulutus on lähes ainoa valtti, joka suomalaisilla tulee työmarkkinoilla ja kansakuntana olemaan, niin...
Kiinalainen sananalasku: Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito. Eikä sekään ole oikeastaan niin tärkeää". Näinhän se on, jos ajatellaan miljoonan vuoden aikahorisonttia.