Minua kiukuttaa se, että ihmisillä ei ole enää mitään kunnon myötätuntoa toisia kohtaan!
Ei täällä palstallakaan. Mikä siinä on niin vaikeaa olla myötätuntoinen muiden tilnteita tai kärsimyksiä kohtaan, tai ellei siihen kykene, olla hiljaa? Minäpä kerron syyn: ihmiset ovat itsekkäitä!
Nähdään muiden tilanteissa vain tilaisuus tunkea omaa pahaa oloa itsekkäästi toisen hartioille ja niskaan ja kannettavaksi! Koska kuvitellaan, että haha, se on heikompi, koska osoittaa jonkinlaista heikkoutta kun näen sen vaikeuksiin.
Minuakaan kohtaan ei monikaan ole myötätuntoinen, jos olisi mahdollisuus. Minusta on ok olla hiljaa, jos ei osaa olla myötätuntoinen, mutt ei ole ok koittaa niittää toisesta tai koittaa oikein hyötyä toisesta oman minkä lie purkukkanavana, eli olla ihan sokea sille, mitä pahaa mieltä se oma toiminta muissa voikaan aiheuttaa.
Kommentit (318)
Itse olen huomannut Suomalaisten myötätunnottomuuden alkaessani käydä paljon Hollannissa. Esim viime maanantaina kun tänne taas matkustin, junassa painavan matkalaukun kera, koittaessani kiivetä ylimpään kerrokseen istumaan, vieras mies auttoi minua kantamaan laukkuni ylös. HETI kun näki että olen avun tarpeessa, tarjosi apua. Sama kävi eri henkilön kanssa kun päätepysäkillä laskeuduin alas. Tuolloin sanoin että saan laukun itse mutta silti.. Ei näin vaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi aina tehdä jotain ongelmilleen. Asunnottomat eivät ole uhreja, he ovat valinneet toimillaan asunnottomuuden. Juopoilla ja narkeilla ei ole rahaa, kuin päihteisiin.
Yh mammat ovat miehensä valinneet ja lapset hankkineet.
Mitä sitten sairauksiin tulee niin se on elämää. Tutkimusten mikaan me kaikki kuolemme joskus.Mikä olen teknokraatti ja hyvin pitkälti sinun kanssasi tästä samaa mieltä. Ihmiset itse ’ovat ongelmansa valinneet ja joskus jopa kasbattaneet’ .
Silti olen myös AP:n kanssa samaa mieltä. En ymmärrä mitä nautintoa joku saa siitä, että kertoo toiselle, että ’ihan itse olet paska kasvattaja,koska...’ - ’tuo on niin wt-ongelma..’ - ’itsehän sinä sen olet sallinut ...’ - ’MINÄ en kyllä ikinä katsoisi tuollaista...’
Kilpaillaan siitä kuka pystyy satuttamaan ja loukkaamaan eniten - ei kyllä kerro kovin positiivista siitä kirjoittajastakaan. - useimmiten: jos et pysty kirjoittamaan mitään kannustavaa / ratkaisuehdotusta ongelmaan / vertaistukea niin ÄLÄ kirjoita mitään
Ja ap :lle on kuitenkin sallittua sanoa erityisherkälle, että myötätuntokipu on hänen oma valintansa ja omaa syytään? Erityisherkkä sallii liian empaattiset tunteensa? :D
Eihän tilanne kuitenkaan onneksi estä Sinua olemasta myötätuntoinen..
Onneksi - minä jo luulin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi aina tehdä jotain ongelmilleen. Asunnottomat eivät ole uhreja, he ovat valinneet toimillaan asunnottomuuden. Juopoilla ja narkeilla ei ole rahaa, kuin päihteisiin.
Mitä sitten sairauksiin tulee niin se on elämää. Tutkimusten mikaan me kaikki kuolemme joskus.Esimerkkisi kertoivat vain siitä, ettei sinulla ole riittävästi tietoa.
Miksi pitäisi tuntea empatiaa sitä juoppoa kohtaan joka asuu sillan alla koska on lentänyt asunnoista pihalle juopporemminsä kanssa eikä pääse edes asuntolaan koska siellä vaaditaan päihteettömyyttä?
Miksi säälisin naista joka menee yksin rattaisen ja kolmen huutavan lapsen kanssa kulahtaneessa talvitakissaan. Hän halusi ne lapset, nauttisi nyt äitiydestään.
Ihminen voi aina asioille jotain. Jättää kakarat hankkimatta ja lopettaa dokaamisen. Säälin vain eläimiä. Esimerkiksi kissa ei voi sille mitään että hänet hylätään kesän jälkeen mökille kokemaan nälkäkuolema. Hylkääjänä tietysti luomakunnan kruunu, ihminen.
Parasta mitä tälle pallolle voisi tapahtua olisi ihmiskunnan nopea tuho, mielellään muita eläimiä ja kasvikuntaa tuhoamatta. Ei vain taida onnistua ilman virologiaa. Luotan tässä venäjään, siellä on taipumus asioiden mennä pieleen.Eivät ne ole sinun asioitasi, siksi. Toisekseen, kun et saa sillä asenteellasi mitään parempaa aikaan, siksi.
ApAivan, eivät ole minun asioitani. Miksi siis välittäisin?
Missä olen vaatinut sinua välittämäänkään? Ei myötätunnon osoittaminen tarkoita tekoja. Se on juurikin sitä, että suree toisen kurjaa tilannetta, vaikkei osaakaan auttaa, eikä siis tee mitään.
Ap
Siis myötätunnon osoittaminen aina ei tarkoita tekoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku teki niin väärin! Äiti sitä ja tätä. Isä tätä. Setä tuota. Pomo myös.
Tytär sitä ja poika tätä. Mies kaikkea.
Ja kaiken yhteinen tekijä on se että kehtaavatkin olla ajattelematta Minua aina ensin
Ajattelen heidän näkökulmaansa aina, ja jos havaitsen, että siitä puuttuu myötätunto minua kohtaan ja että siellä paistaa jonkinlainen itsekkyys jolla surutta vahingoitetaan tunteitani, niin muutun. En siis pysyvästi, vaan suhtautumiseni muuttuu. Se palautuu jos he muuttuvat tai on tarpeeton, jos ei tarvitse olla tekemisissä.
Ap
Se ei palaudu koskaan. Katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi ja oikeutat olla itsekäs. Tämän oikeutat juuri edellisellä. Ei tuntenut minua kohtaan myötätuntoa. Eli jopa lapsen pitäisi osata ajatella aina ensin sinua. Kun ajattelee muuta, sinä oikeutat itsellesi hylätä.
Sinä valehtelet itsellesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole empatiavampyyri. Tälläkin palstalla trollit janoavat empatiaa ja imevät empaattiset ihmiset tyhjiksi. Siksi on parempi olla olematta empaattinen AV:llä.
Omituinen vastaus. Empatiavampyyri? Onkohan sinulla itselläsi hieman ongelmia säädellä ja onko se sinun puileltasi aitoutta se empatiasi, jos et itse ole sen, joka säätelet antamasi empatian määrää? Sinä et voi vastuuttaa toisia siitä, että he vievät empatiaasi, koska sinulla on itselläsi vastuu siitä, mihin pisteeseen asti olet "empaattinen". Laitoin sen lainausmerkkeihin, koska vastauksesi perusteella taidat esitellä feikkiempatiaa. Aito empatia ei ime antajaansa kuiviin. Se, miten sinä käyttäydyt, mitä annat ja niin edelleen ei ole kenenkään toisen vastuulla, vaan sinun itsesi. Sinua ei siis ole kasvatetu myötätuntoiseksi, vaan itsekkääksi tuossa asiassa.
ApEmpattisuus kuluttaa niin fyysisesti kuin henkisestikin erityisesti jos on erityisherkkä. Eikö sinulla ole yhtään empatiaa erityisherkkiä kohtaan, jotka eivät voi sille mitään, että tuntevat niin vahvasti? Ihan joku uutisvideokin voi saada pois tolaltaan. Lisäksi av:llä on trolleja, jotka ovat sanoneet, että kerjäävät empatiaa ja sellainen ei todellakaan ole hyvää käytöstä. Empatiaa ei tule käyttää hyväksi ja on totta, että empaattisen ihmisen pitää oppia säätelemään empatiaa niin, ettei sen tunteminen käy liian raskaaksi etenkään trollien takia. Aito empatia voi todellakin olla erittäin rankkaa, oletko lukenut tutkimuksen, jossa todetaan, että ihminen voi tuntea toisten ihmisten ja eläinten vuoksi fyysistä kipua? Eli kun toiseen sattuu niin itseen sattuu, sitä kutsutaan myötätuntokivuksi. Siksi on parempi, että empatialla ei leikitellä suuntaan eikä toiseen.
Ei kuluta yhtään. Mitä tunnen myötätuntoa ihmisiä kohtaan, eikä se rasita minua mitenkään. En kuluta energiaani siihen, vaan katson, etten lisää toisen kuormia. Sitä on myötätunto. Eikä sitä, että auttaa niin, että pitää alkaa arvostlla ja haukkua sitä autettavaa. Koska ei itse osaa asettaa rajoja jaksamielleen.
ApKerro koska olet kokenut myötätuntoa toista ihmistä koskaan. Koska olet edes ajatellut jonkun toisen ihmisen näkökulmas
Ihan kaikessa, myötätuntoinen suhtautuminen on minulle ihan opeteltu tapa, osin myös synnynnnäinen.
ApOlet siis myötätuntoinen myös äitiäsi kohtaan, koska et voi tietää mtkä vaikede ja käsimykset ovat hänen käytöksensä takana?
En minä hänelle hänen äitiyttään lapsena koskaan arvostellut. Myöhemminkin kerroin minä-muodossa, mitä virheitä hän oli tehnyt. Kritiikki on oikeutettua, kun sille on aihetta, eikä tarkoitus ole satuttaa.
ApOlet toivonut hänelle pahaa oloa. Onko se myötätuntoa?
No ei, se on epätoivoa sen edessä, miten hän on satuttanut minua, eikä lopettanut, eli siis muuttunut ei-satuttavaksi.
ApMutta myötätuntoisena ymmärrät, että hän omien kärsimysten takia käyttäytyy siten kuin käyttäytyy? Häntä on kohdeltu lapsena väärin, eikä siksi kykene parempaan äitiyteen?
En ymmärrä, koska minä olen kertonut hänelle, että "älä arvostele minua, se sattuu". Jos ei osaa eikä halua pitää suutaan kiinni, kun ei ole tiedon puutteesta kysymys nyt, eikä hänen enää kuuluisi kasvattaa minua, emmekä enää elä yhdessä, niin jos ei kykene silti olemaan arvostelematta, vaikka on kerrottu, että hän satuttaa sillä minua, niin en arvosta sellista ihmistä. Len odottanut, että häntä voisi arvostaa, ja antanut hänelle tietoa siit, miten tulee käyttäytyä, etä on arvostuksensa arvoinen, mutta hänen mielestään minun pitäisi vain pitää yhteyttä ja sillä osoittaa olevani hyvä tytär, ettei hänen tarvitse lakata arvostamasta mielessään minua, kun törkeästi hylkään hänet! Aivan kuin hän arvostaisi minua, jos ei tuohon pysty.
Ap
Ja myötätuntoa, rakas ihminen, on saada sinut olemaan käyttämättä enää yhtään aikaasi noiden juttujen vatvomiseen, sillä empaattinen ihminen haluaa, että vatvomisen sjaan käytät energiasi asioihin, jotka saavat sinusta tuntumaan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten sairauksiin tulee niin se on elämää. Tutkimusten mikaan me kaikki kuolemme joskus.Mikä olen teknokraatti ja hyvin pitkälti sinun kanssasi tästä samaa mieltä. Ihmiset itse ’ovat ongelmansa valinneet ja joskus jopa kasbattaneet’ .
Silti olen myös AP:n kanssa samaa mieltä. En ymmärrä mitä nautintoa joku saa siitä, että kertoo toiselle, että ’ihan itse olet paska kasvattaja,koska...’ - ’tuo on niin wt-ongelma..’ - ’itsehän sinä sen olet sallinut ...’ - ’MINÄ en kyllä ikinä katsoisi tuollaista...’
Kilpaillaan siitä kuka pystyy satuttamaan ja loukkaamaan eniten - ei kyllä kerro kovin positiivista siitä kirjoittajastakaan. - useimmiten: jos et pysty kirjoittamaan mitään kannustavaa / ratkaisuehdotusta ongelmaan / vertaistukea niin ÄLÄ kirjoita mitään (ja ignooraa Äithullun / Leukahullun / Elättäjähullun, Kivikissahullun ja muiden palstahullujen kirjoitukset kokonaan .
En saarnaa juopolle että kannattaisi lopettaa dokaaminen niin saisi lämpimän paikan yöksi. Se tietää sen kyllä enkä saisi mitään kiksejä asian hieromisesta hänen naamaansa. Antaa sosiaalitanttojen hoitaa se, he siitä nauttivat.
Täällä valitettiin miksi ei heru empatiaa, kerroin syyni: ihmiset eivät yleensä ansaitse sitä. Minua ei vain ahdista kuvat afrikan nälkää näkevistä lapsista, mutta itken jos näen jäätyneen kissanpennun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole empatiavampyyri. Tälläkin palstalla trollit janoavat empatiaa ja imevät empaattiset ihmiset tyhjiksi. Siksi on parempi olla olematta empaattinen AV:llä.
Omituinen vastaus. Empatiavampyyri? Onkohan sinulla itselläsi hieman ongelmia säädellä ja onko se sinun puileltasi aitoutta se empatiasi, jos et itse ole sen, joka säätelet antamasi empatian määrää? Sinä et voi vastuuttaa toisia siitä, että he vievät empatiaasi, koska sinulla on itselläsi vastuu siitä, mihin pisteeseen asti olet "empaattinen". Laitoin sen lainausmerkkeihin, koska vastauksesi perusteella taidat esitellä feikkiempatiaa. Aito empatia ei ime antajaansa kuiviin. Se, miten sinä käyttäydyt, mitä annat ja niin edelleen ei ole kenenkään toisen vastuulla, vaan sinun itsesi. Sinua ei siis ole kasvatetu myötätuntoiseksi, vaan itsekkääksi tuossa asiassa.
ApEmpattisuus kuluttaa niin fyysisesti kuin henkisestikin erityisesti jos on erityisherkkä. Eikö sinulla ole yhtään empatiaa erityisherkkiä kohtaan, jotka eivät voi sille mitään, että tuntevat niin vahvasti? Ihan joku uutisvideokin voi saada pois tolaltaan. Lisäksi av:llä on trolleja, jotka ovat sanoneet, että kerjäävät empatiaa ja sellainen ei todellakaan ole hyvää käytöstä. Empatiaa ei tule käyttää hyväksi ja on totta, että empaattisen ihmisen pitää oppia säätelemään empatiaa niin, ettei sen tunteminen käy liian raskaaksi etenkään trollien takia. Aito empatia voi todellakin olla erittäin rankkaa, oletko lukenut tutkimuksen, jossa todetaan, että ihminen voi tuntea toisten ihmisten ja eläinten vuoksi fyysistä kipua? Eli kun toiseen sattuu niin itseen sattuu, sitä kutsutaan myötätuntokivuksi. Siksi on parempi, että empatialla ei leikitellä suuntaan eikä toiseen.
Ei kuluta yhtään. Mitä tunnen myötätuntoa ihmisiä kohtaan, eikä se rasita minua mitenkään. En kuluta energiaani siihen, vaan katson, etten lisää toisen kuormia. Sitä on myötätunto. Eikä sitä, että auttaa niin, että pitää alkaa arvostlla ja haukkua sitä autettavaa. Koska ei itse osaa asettaa rajoja jaksamielleen.
ApKerro koska olet kokenut myötätuntoa toista ihmistä koskaan. Koska olet edes ajatellut jonkun toisen ihmisen näkökulmas
Ihan kaikessa, myötätuntoinen suhtautuminen on minulle ihan opeteltu tapa, osin myös synnynnnäinen.
ApSinä et kykene myötätuntoon. Sinulle on olemassa vain yksi näkökulma
Minä minäEt ajattele mitään muuta. Edes lapsiasi
Et tee mitään kenenkään vuoksi
Kyllä kykenen, ja niin on sinullakin. Tai olet jotenkin ihan ihmeellisesti lukossa, tuskin keskustelukykyinen.
ApEt ole koskaan osoittanut myötätuntoa. Sinä et kykene siihen
Olen osoittanut, ja kyllä kykenen. Esim. en ole ikinä kiusannut ammattivalittajaa, vaikka olen hänen ketjuissaan jutellut. Samoin olen vastaillut monille muille täällä tukien ja auttaen. Autoin myös sekkuani juuri siksi, että hän ei ehkä muuten olisi päässyt Suomeen jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin autan kaikessa minkä voin.
Joo mutta jos ei saa vastakaikua, edes kiitosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet siis myötätuntoinen myös äitiäsi kohtaan, koska et voi tietää mtkä vaikede ja käsimykset ovat hänen käytöksensä takana?
En minä hänelle hänen äitiyttään lapsena koskaan arvostellut. Myöhemminkin kerroin minä-muodossa, mitä virheitä hän oli tehnyt. Kritiikki on oikeutettua, kun sille on aihetta, eikä tarkoitus ole satuttaa.
No ei, se on epätoivoa sen edessä, miten hän on satuttanut minua, eikä lopettanut, eli siis muuttunut ei-satuttavaksi.
ApMutta myötätuntoisena ymmärrät, että hän omien kärsimysten takia käyttäytyy siten kuin käyttäytyy? Häntä on kohdeltu lapsena väärin, eikä siksi kykene parempaan äitiyteen?
En ymmärrä, koska minä olen kertonut hänelle, että "älä arvostele minua, se sattuu". Jos ei osaa eikä halua pitää suutaan kiinni, kun ei ole tiedon puutteesta kysymys nyt, eikä hänen enää kuuluisi kasvattaa minua, emmekä enää elä yhdessä, niin jos ei kykene silti olemaan arvostelematta, vaikka on kerrottu, että hän satuttaa sillä minua, niin en arvosta sellista ihmistä. Len odottanut, että häntä voisi arvostaa, ja antanut hänelle tietoa siit, miten tulee käyttäytyä, etä on arvostuksensa arvoinen, mutta hänen mielestään minun pitäisi vain pitää yhteyttä ja sillä osoittaa olevani hyvä tytär, ettei hänen tarvitse lakata arvostamasta mielessään minua, kun törkeästi hylkään hänet! Aivan kuin hän arvostaisi minua, jos ei tuohon pysty.
ApJa myötätuntoa, rakas ihminen, on saada sinut olemaan käyttämättä enää yhtään aikaasi noiden juttujen vatvomiseen, sillä empaattinen ihminen haluaa, että vatvomisen sjaan käytät energiasi asioihin, jotka saavat sinusta tuntumaan hyvältä.
Eli heti tulee se itsekkyys läpi sieltä. Et sinä tiedä, mikä toisille on parasta, vaikka selkeästi kuvitteletkin niin ja vielä pidät itseäsi sen takia muita vähän parempana. Totta kai minäkin haluan voida hyvin, mutta minä en ole voinut hyvin, teinpä minä mitä tahansa viimeisten 25 vuoden aikana. Se on ihan kamala tunne. Eli neuvollasi ei ole minulle mitään merkitystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten sairauksiin tulee niin se on elämää. Tutkimusten mikaan me kaikki kuolemme joskus.Esimerkkisi kertoivat vain siitä, ettei sinulla ole riittävästi tietoa.
Miksi pitäisi tuntea empatiaa sitä juoppoa kohtaan joka asuu sillan alla koska on lentänyt asunnoista pihalle juopporemminsä kanssa eikä pääse edes asuntolaan koska siellä vaaditaan päihteettömyyttä?
Miksi säälisin naista joka menee yksin rattaisen ja kolmen huutavan lapsen kanssa kulahtaneessa talvitakissaan. Hän halusi ne lapset, nauttisi nyt äitiydestään.
Ihminen voi aina asioille jotain. Jättää kakarat hankkimatta ja lopettaa dokaamisen. Säälin vain eläimiä. Esimerkiksi kissa ei voi sille mitään että hänet hylätään kesän jälkeen mökille kokemaan nälkäkuolema. Hylkääjänä tietysti luomakunnan kruunu, ihminen.
Parasta mitä tälle pallolle voisi tapahtua olisi ihmiskunnan nopea tuho, mielellään muita eläimiä ja kasvikuntaa tuhoamatta. Ei vain taida onnistua ilman virologiaa. Luotan tässä venäjään, siellä on taipumus asioiden mennä pieleen.Eivät ne ole sinun asioitasi, siksi. Toisekseen, kun et saa sillä asenteellasi mitään parempaa aikaan, siksi.
Missä olen vaatinut sinua välittämäänkään? Ei myötätunnon osoittaminen tarkoita tekoja. Se on juurikin sitä, että suree toisen kurjaa tilannetta, vaikkei osaakaan auttaa, eikä siis tee mitään.
Ap
En sure toisten ihmisten tilanteita, ne ovat usein omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin autan kaikessa minkä voin.
Joo mutta jos ei saa vastakaikua, edes kiitosta!
Mitä se haittaa? Kun vastapainona olisi kitkeryys sitä toista kohtaan? Ei siitä, ettei tee mitään eikä kiusaa toisia tarvitse kenenkään kiitellä. Ja jos auttaa, tee se niin, että saat itse hyvän mielen, niin et ole toisten kiitoksen varassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötätunto, sympatia ja empatia ovat sairautta. Toivottavasti nämä ominaisuudet häviävät tulevien sukupolvien myötä.
Sehän onkin tervettä, että raadellaan toisiamme kuin eläimet. Kyllä sullekin voittaja löytyy eli älä tuu sitten itkemään.
Joo, äitini mielikuva maailmasta oli just tällainen. Ikinä ei paheksunut myötätunnottomia p*skiaisia. Silti minun piti aina ajatella muita ensin. Eikä siinä mitä.n pahaa olekaan, en minä halua ketään satuttaa ja raadella.
ApMillä tavoin sinä näet vaivaa toisten hyväksi? Mistä omista eduista luovut, että toisilla olisi hyvä olla.
Myötätuntoon ei tarvita noin paljon. Riittää, että ymmärtää, että sillä ihmisellä on nyt vaikeaa, enkä osaa auttaa, mutta minulla ei ole oikeutta alkaa arvostella häntä, jos en osaa auttaa.
ApMiksi siis arvostelet heitä, jotka eivät osaa auttaa?
Koska eivät ole hiljaa ja sanovat juuri sellaisia haavoittavia asioita. Tyyliin jos joku on asunnoton, se pitää mennä hieromaan sen henkilön naamaan. Arvostelemaaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpaillaan siitä kuka pystyy satuttamaan ja loukkaamaan eniten - ei kyllä kerro kovin positiivista siitä kirjoittajastakaan. - useimmiten: jos et pysty kirjoittamaan mitään kannustavaa / ratkaisuehdotusta ongelmaan / vertaistukea niin ÄLÄ kirjoita mitäänJa ap :lle on kuitenkin sallittua sanoa erityisherkälle, että myötätuntokipu on hänen oma valintansa ja omaa syytään? Erityisherkkä sallii liian empaattiset tunteensa? :D
Myötätuntokipu ei oikeuta rääkymmään muille, että se on heidän syytään. Se on syytä käsitellä ja ottaa hallintaan vaikkapa terapiassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän tilanne kuitenkaan onneksi estä Sinua olemasta myötätuntoinen..
Onneksi - minä jo luulin !
Ei tietenkään, mutta se ei olekaan ongelma, olisi kamalaa elää sellaisena ajatuspoliisina ja häiriintyä muiden asioista niin pahasti, että aina pitäisi ottaa kantaa ja sanoa vähän rumasti joka toiselle mistä milloinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku teki niin väärin! Äiti sitä ja tätä. Isä tätä. Setä tuota. Pomo myös.
Tytär sitä ja poika tätä. Mies kaikkea.
Ja kaiken yhteinen tekijä on se että kehtaavatkin olla ajattelematta Minua aina ensin
Ajattelen heidän näkökulmaansa aina, ja jos havaitsen, että siitä puuttuu myötätunto minua kohtaan ja että siellä paistaa jonkinlainen itsekkyys jolla surutta vahingoitetaan tunteitani, niin muutun. En siis pysyvästi, vaan suhtautumiseni muuttuu. Se palautuu jos he muuttuvat tai on tarpeeton, jos ei tarvitse olla tekemisissä.
ApSe ei palaudu koskaan. Katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi ja oikeutat olla itsekäs. Tämän oikeutat juuri edellisellä. Ei tuntenut minua kohtaan myötätuntoa. Eli jopa lapsen pitäisi osata ajatella aina ensin sinua. Kun ajattelee muuta, sinä oikeutat itsellesi hylätä.
Sinä valehtelet itsellesi
Palautuu, tietenkin. Se tunne liittyy vain siihen tilanteeseen ja vain siihen ihmiseen(suhteeseen). Ei se siirry muualle. Tai jatku, jos tilanne katkaistaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisi myötätuntoista ymmärtää, ettei hän kykene toisenlaiseen äitiyteen, koska hänellä ei ole parempia eväitä omasta lapsuudestaan ja kärsimyksistään johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn sure toisten ihmisten tilanteita, ne ovat usein omia valintoja.
Myötätuntoa on myös, että vaikka jokin olisikin toisen oma valinta, ja asia aiheuttanut tälle ongelmia, niin ei halua enää yhtään enempää pahaa sille toiselle, ja osaa tunnistaa sen käytöksen, joka sitä lisäisi. Eikä toimi siten. Eli usein käytännössä se, ettei sano mitään ja menee pois. Vaikka kyseessä olisi läheinenkin, jos ei osaa auttaa, niin ei osaa.
Ap
Ap