Miten oravanpyörästä muka oikeasti pääsee pois?
Maisterikoulutus ja vuosia vaativassa työssä, ja nyt aivan uupunut siihen, että pitkät ja rankat työpäivät vie kaikki mehut eikä aikaakaan ole millekään vapaa-ajan jutulle paitsi viikonloppuisin, mutta silloin ei jaksa kun on niin poikki pitkästä työviikosta. Olen hakenut kaksi vuotta helpompaa tai kevyempää työtä, ns. daungreidausta, mutta ei onnistu, minua ei palkata. Nykyistä työtä vaativampia töitä vielä isommalla työmäärällä olen kyllä saanut, mutta niistä paikoista olen kieltäytynyt. Olen opiskellut työn ohessa toista alaa nyt muutaman vuoden, ottanut sitä varten opintovapaatakin, mutta se ei näköjään työllistä, olen kai liian vanha vasta-alkajaksi sillä alalla tai sitten alanvaihtajia vieroksutaan. Olen pyytänyt omassa työssä osa-aikatyötä tai helpompaa työnkuvaa pienemmällä palkalla, mutta pomot ei suostu siihen millään.
Miten ihmeessä siis oravanpyörästä pääsee oikein pois?
N41
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ennakoimalla - ei ala elämään velaksi...
Velkaa ei ole penniäkään enkä ole vela :) .
Asumme vuokralla ja meillä on yksi lapsi.
Miten velattomuus auttaa minut pois oravanpyörästä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun ei ole velkaa - ei ole velvoitteitakaan (sitä oravanpyörää) - kyllähän se sinun maisterina pitäisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun ei ole velkaa - ei ole velvoitteitakaan (sitä oravanpyörää) - kyllähän se sinun maisterina pitäisi ymmärtää.
Ei se niin ole, kyllä tuo lapsi täytyy ruokkia ja jossain majoittaa. Ap
Kannattaa odottaa varakkaiden sukulaisten kuolemaa.
Varakas aviomies heti nuorena. Lokoisat oltavat kotirouvana.
Se on helppoa. Hanki niin paljon varallisuutta, että pystyt elämään pelkillä pääomatuloilla. Sen jälkeen voit jäädä pois työelämästä kokonaan.
Pystyisitkö hakemaan niitä vaatimattomia töitä niin, että kaikki koulutus tai valmistuminen eivät näy? Ja nykyistä tehtävääsi voit kuvata vaatimattomammaksi kuin se on.
Itse kyllä huomasin vakipaikassa ollessani, että en päässyt haastatteluihinkaan päälle nelikymppisenä. Irtisanouduin, jotta olin työnhakijaksi uskottava. Sitten taas onnistui. Tuossa toki pitää ensin säästää se vararaha, jos töitä ei heti saakaan.
Mitään konkreettisia ideoita ei voi esittää koska et varsinaisesti kerro mitään. Omalla alallani osa-aikaisuus on todellinen mahdollisuus. Olisiko joku muutyönantaja suopeampi osa-aikaisuudelle?
Olen itse hyvin erityyppisessä työssä kuin sinä, mutta minulla oli sama tilanne: pomolle ei millään käynyt toiveeni osa-aikatyöstä. Kuitenkin väsähdin lopulta pahasti ja työterveyslääkärillä itkiessäni kuulin, että meidänkin työpaikallamme (suuri työnantaja) oli aivan vasta tullut voimaan muutos, joka käytännössä velvoitti työnantajan antamaan minun tehdä osa-aikaisuutta, kun lääkäri vain allekirjoittaisi sen edistävän työssäjaksamistani. Ja lääkärintodistuksen saatuani olen ollut osa-aikaisena jo useamman vuoden, siihen ei ollut pomolla enää mitään vastaansanomista. Käy työterveydessä ja puhu tilanteesta, sillä teilläkin voi olla mahdollisuus samaan, vaikkei siitä kerrota.
75% työajalla jaksanut nyt nauttia sekä työstä että muusta elämästä, eivätkä tulotkaan nyt niin paljoa romahtaneet.