Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanha, lapsuuden koulusi paljastunut homekouluksi myöhemmin?

allergioita, astmaa?
19.10.2018 |

Mietin vaan sitä kun omalla kohdalla vanha peruskoulu luokilta 4-6 on paljastunut homekouluksi, ja minulla on allergioita ja astmaa ja nyt vaikuttaa siltä että olen altistunut jossain määrin erityisesti tuoksuille.

Muilla perheenjäsenilläni eli sisaruksilla ja vanhemmilla ei ole allergiaa tai mitään, he eivät ole koskaan olleet tuossa samassa koulussa jossa minä olin.

Mielenkiinnosta kysyn että mikä teidän muiden tilanne?

Onko vanha, lapsuuden koulusi paljastunut homekouluksi myöhemmin?

Vaihtoehdot

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vielä. Mutta päiväkoti, jossa vietin monta vuotta 80-luvulla, purettiin 2000-luvulla homeen takia.

Vierailija
2/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päiväkoti, (jossa olin kuulemm vajaan vuoden ja sairastelin paljon) meni ainakin remonttiin myöhemmin remonttiin homeen vuoksi, rakennettu 80-luvulla. Koulu, jota kävin oli 1900-luvun alussa rakennettu puutalo, ei hometta.

Nyt omat lapsemme ovat 80-luvulla rakennetussa päiväkodissa, mutta kyseisessä rakennuksessa ei ole hometta tai mitään pahoja sisäilmaongelmia. Ihan terveitä ovat molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi ihmistä jotka ovat olleet samaan aikaan jossain yläasteella jossa oli myrkkykaasuja aikoinaan, molemmat nykyään yli nelikymppisinä aikuisina vieläkin ihan adhd-tapauksia jotka eivät pysty keskittyä mihinkään asiaan, säätää ja sotkee kaikki muiden asiat pieleen, eivät pysty pitämään yllä parisuhteita ym! Oikeasti. Kaikki muut noiden perheissä vaikuttaa ihan normaaleilta, ainakin ne jotka minä tunnen.

Vierailija
4/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi koulu purettu ja toinen kai jossain remontissa tällä hetkellä homeen vuoksi. Ikinä en kyllä muista niissä oireilleeni enkä muista, että erityisesti kukaan muukaan. Ehkä eivät silloin vielä (15 - 20 vuotta sitten) olleet homeessa.

Vierailija
5/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuksethan voi olla homeessa ja kosteusvaurioisina vuosikymmeniä, ja tietysti vuodenajoista riippuen eli syksyllä enemmän homeitiöitä ilmassa muutenkin.

Vierailija
6/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi käymistäni ala-asteista on, tai osa sen vanhoista rakennuksista. Ne on jo purettu ja korvattu uudella rakennuksella, mutta joskus 70-80-luvulla rakennettu osa on edelleen käytössä. Samoin yläaste remontoitiin sisäilmaongelmien takia joskus 90-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa, varmaan oli homeessa silloinkin, kun siellä olin itse 80-90 lukujen vaihteessa. Muutamaa vuotta nuorempi siskoni oireili yläasteella välillä pahastikin.

Vierailija
7/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käymä ala-aste meni remppaan, evakuoitiin ja purettiin melkein kokonaan myöhemmin. Oli niin pahat kosteusvauriot.

Perheeni myi talon, ja asuimme sillä välin reilut puoli vuotta vuokra-asunnossa kunnes uusi valmistui. Siellä vuokra-asunnossa oli vesivahinko, seinät alkoivat pullistua yläkerrasta tulevan veden takia, ja ilmeisesti siellä oli seissyt vesi muutenkin aika kauan. Minä ja äiti sairastuttiin astmaan, toinen siskoni ja isä eivät mutta saivat monen vuoden poskiontelotulehduskierteen.

Vierailija
8/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteeni on peruskorjattu kokonaan joitakin vuosia sitten. Lisärakennus, jossa olin ensimmäiset vuodet, purettiin homeen takia jo aikoja sitten. Aloitin vuonna 1992 ja muistan lisärakennuksessa haisseen jännältä jo silloin.

Yläasteeni ja lukioni kärsii sisäilmaongelmista ja siellä on tehty jotain parannuksia. Omina aikoinani ongelmistani ei vielä puhuttu.

Nykyään olen töissä kouluissa ja päiväkodeissa. Ongelmia on monissa paikoissa. Nykyisessä työpaikassani haisee kellarilta, mutta mitään ongelmia ei ole mittausten mukaan. Vika on meidän päässä.

Vierailija
9/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja se on purettu. Tilalle rakennettiin monitoimitalo, jossa oli jotain sisäilmaongelmia. Sekin on nyt purettu ja odottaa kaupungin päätöstä uudesta rakennuksesta (eli suomeksi sanottuna rahoitusta).

Vierailija
10/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Allergioita on tosin ollut vauvasta asti. Olen tuoksuyliherkkä (mutta ei niin voimakkaana että se normaalia elämää haittaa, kunhan välttelee haisuja, ja ei, en vaadi erityiskohtelua enkä vouhota asiasta, mutta kyllä, ymmärrän heitä jotka ovat asian vuoksi invalidisoituneet pahastikin).

Vierailija
11/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kaikki kolme koulua. Yksi seisoo edelleen paikoillaan ja odottaa päätöstä jatkosta. Kaksi muuta on purettu.

Lasten koululla sama kohtalo.

Vierailija
12/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen ollut ilmaongelmia. Välitunnit oltiin ulkona ja välitunnin aikana luokan kaikki ikkunat olivat selällään, että ilma vaihtui. 

Vierailija
13/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste on poistettu käytöstä ja purkamisesta on päätetty, ja yläaste purettiin jo kokonaan homeen ja sisäilmaongelmien takia. Yläasteesta en tiedä, mutta ala-aste oli rakennettu 1950-luvulla ja laajennettu 1980-luvulla. Lukio on kai ihan hyvässä kunnossa vielä.

Vierailija
14/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste 1-4lk todettiin homeiseksi ja suljettiin pari vuotta mun lähdön jälkeen. Muistan miten mua pelotti mennä kellarikerroksessa olevaan vessaan kolkkoa käytävää ja seinät ja katot oli mustana homeesta ja haisi pahalta. 3-4lk oli siis kellarikerroksessa myös luokkahuone. Mulla on astma ja olen allerginen kaikille mahdollisille karvaisille eläimille, siitepölyille ja pölylle. Myös hajusteille kosketusallergia, eli saan ihottumaa, paiseita ja nokkosrokkoa jos käytän tavallista hajustettua pesuainetta useamman kerran putkeen. Yläasteella tehtiin iso saneeraus meidän aikana, koska sisäilmaongemat ja rappukäytävästäkin vaan kuljettiin vaikka siinä luki "varo asbestia", silti rappukäytävä käytössä. :D Olen myös keisarileikattu pullolapsi, ihmettelen miten olen vieläkin elossa.

Vierailija
15/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selittää sen miksi Suomessa on niin paljon allergikkoja ja yliherkkiä kun lapsuudesta asti mahdollisesti altistuttu noille home&kosteusvaurioille.

Oireiden lista on valitettavan pitkä;

- Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkäklimppiä, jossa voi olla verta.

- Pientä kuumeilua, tai alilämpöä asteen kymmenyksen tai pari.

- Olo on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.

- Nivelkipuja.

- Lihaskipuja.

- Liman muodostus hengitysteissä - etenkin aamuisin saat rykiä hartaasti

ja pitkään.

- Ääni käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.

- Silmiä särkee.

- Korvia kutiaa.

- Säärten kutinaa, kehon kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.

- Näppyjä.

- Läiskiä iholla.

- Viiltävää salamana leikkaavaa päänsärkyä.

- Tavallista päänsärkyä.

- Näköhäiriöitä.

- Katseen tarkentamisen vaikeuksia.

....jatkuu......

Vierailija
16/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.

- Sinun on vaikea muistaa sanoja, vaikka esim hyvin tuntemasi naapurin

nimi ei muistu mieleen.

- Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat, mitä

pitikään sanoa.

- Keskittymisvaikeuksia.

- Aloitekyvyttömyyttä.

- Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.

- Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.

- Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.

- Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita, ärtyisyyttä.

...jatkuu....

Vierailija
17/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Verenpurkautumia iholla

- Unettomuutta

- Verisuonet nousevat ns. pinnalle

- Herkistyminen lisäaineille

- Herkistyminen erilaisille keinotekoisille hajusteille

Vierailija
18/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti, alakoulu, yläkoulu, lukio, kaikki homeessa ja selvisi aina kun lähdin edellisestä. Kaikki puretaan/purettu jo.

Vierailija
19/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hometta ja on yli sata vuotta vanha rakennus. Sieltä vain kävi oppilaat liian vähiin nykystandardeille.

Vierailija
20/25 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti, ala-aste, yläaste, kirjasto, lukio, ammattikoulu, kaikki remontoitu homeen takia. Ala-aste, yläaste ja kirjasto samaa rakennuskokonaisuutta, ne remontoitiin kahdesti. Päiväkoti purettiin ja rakennettiin uusi tilalle. Lukioon toteutettu jo useita remontteja ja ongelmat vaan jatkuu. Ammattikoulu rakennettu remontilla lähes kokonaan uusiksi ja aina vaan löytyy uusia ongelmia ja taas revitään paikkoja auki.

Muutamia autoimmuunisairauksia mukana roikkuu, mutta en koe että niistä voisin homeita syyttää. Kulkevat meillä suvussa, enkä ole itsessäni mitään homeelle herkistymistä huomannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan