Onko vanha, lapsuuden koulusi paljastunut homekouluksi myöhemmin?
Mietin vaan sitä kun omalla kohdalla vanha peruskoulu luokilta 4-6 on paljastunut homekouluksi, ja minulla on allergioita ja astmaa ja nyt vaikuttaa siltä että olen altistunut jossain määrin erityisesti tuoksuille.
Muilla perheenjäsenilläni eli sisaruksilla ja vanhemmilla ei ole allergiaa tai mitään, he eivät ole koskaan olleet tuossa samassa koulussa jossa minä olin.
Mielenkiinnosta kysyn että mikä teidän muiden tilanne?
Kommentit (25)
Hometta ei ole paljastunut, mutta vakavia sisäilmaongelmia kyllä paljastui ala-asteellani. Sen lisäksi lukioni oli aivan läpimätä homeesta ja sielläkin oli vakavat sisäilmaongelmat. Molemmat ovat tällä hetkellä peruskorjauksessa.
Jotenkin olen kuvitellut että Suomessa osattaisi rakentaa, mutta ei näköjään.
Sateisessa Britanniassakaan ei ole näin pahaa yleistä tai julkisten tilojen homeongelmaa kuin täällä. Jotkut asunnot haisseet hieman kellarille siellä mutta niitäkin rempattu kuntoon.
Kauhistuttaa kun katselee uudistuotantotaloja, jotka ovat avoimia ja sateet pääsee sisään, ja sitten laitetaan lattioita märän betonin päälle. Tunnen perheen joka muutti uuteen rivitaloasuntoon ja kolmen kuukauden kuluessa lattiat homeessa ja nuorin lapsi sairaalaan oireiden takia kun ei pystynyt enää hengittää kunnolla!
Molemmat ala-asteen koulut joissa olin suljettu nykyään homeen takia. Alue kuuluu nykyään Lappeenrantaan. Toinen niistä kouluista vielä pistettiin ulkoisesti tosi hienoon kuntoon ennen kuin se pistettiin kiinni, uudet leikkialueet, aitaukset jne.
Minulla on ollut astma n. 12-vuotiaasta asti. Myös pikkuveljelläni oli, mutta jostain syystä hänen parani aikuisiällä, itsellä ei.
Vierailija kirjoitti:
Hometta ei ole paljastunut, mutta vakavia sisäilmaongelmia kyllä paljastui ala-asteellani. Sen lisäksi lukioni oli aivan läpimätä homeesta ja sielläkin oli vakavat sisäilmaongelmat. Molemmat ovat tällä hetkellä peruskorjauksessa.
Mikä on sisäilmaongelma? Jokin muu kosteusvaurio kuin home?
Ala- ja yläasteen kouluni on edelleen koulukäytössä, en ole kuullut, että siellä olisi ongelmia. Mutta lapsuuden kotini 14v asti, on osoittautunut homeiseksi. Olen allerginen homeelle (eli ihanat kävelyretket syksyisessä metsässä on mulle mahdottomia), haistan homekämpässä asujat metrin päähän esim. kaupan kassajonossa. Ja olen herkistynyt joillekkin hajusteille, kuten esim. joillekkin pyykinhuuteluaineille. Lisäksi mulla on atopia, joka estää kaikkien hajustettujen rasvojen käytön.