Mitä mieltä olet tupakoijista?
Nyt voit purkautua ja kenties herätellä tupakoivaa lopettamaan.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Minä entisenä tupakoitsijana olin erittäin tietoinen muiden mielipiteistä asian suhteen, lähinnä passiivis-agressiivista käyttäytymistä olen saanut osakseni Suomessa.
Lopettaminen oli tiukka ja vaikea homma hoitaa loppuun, mutta onnistui. Ja kiitos tästä ei kuulu niille puhisijoille, jotka mulkoilivat kun vielä olin tupakka kädessä.
Eniten mietin niitä (sairaanloisen) ylipainoisia jotka lyllertävät kadulla vastaan tuomiten sauhuttelijoita, ei kumpikaan näistä parempi.
Samallailla kuin ylipainoiset tietävät kuinka paino on rasite ja vaarantavat terveiden, myös 95% kaikista tupakoitsijoista ovat erittäin tietoisia terveysriskistä.
Addiktio on addiktio, olkoot se ruokaan, viinaan, röökiin, huumeisiin etc.
Totta. Erona on vain se, että jokaisen pitää syödä.
Kenenkään ei tarvitse tupakoida.
Miksi tupakoijat sylkevät? Onko se miehekästä - kuka niin on kertonut? Pitääkö paha maku saada pois suusta - eikö se olekaan hyvää?
Eivätkö he yksinkertaisesti tajua, että se lima kulkeutuu sisätiloihin kenkien pohjissa? Jos sillä ei ole väliä, kukaan ei varmaan vastusta ajatusta että heidän olohuoneensa lattialle syljetään.
Vierailija kirjoitti:
Minä entisenä tupakoitsijana olin erittäin tietoinen muiden mielipiteistä asian suhteen, lähinnä passiivis-agressiivista käyttäytymistä olen saanut osakseni Suomessa.
Lopettaminen oli tiukka ja vaikea homma hoitaa loppuun, mutta onnistui. Ja kiitos tästä ei kuulu niille puhisijoille, jotka mulkoilivat kun vielä olin tupakka kädessä.
Eniten mietin niitä (sairaanloisen) ylipainoisia jotka lyllertävät kadulla vastaan tuomiten sauhuttelijoita, ei kumpikaan näistä parempi.
Samallailla kuin ylipainoiset tietävät kuinka paino on rasite ja vaarantavat terveiden, myös 95% kaikista tupakoitsijoista ovat erittäin tietoisia terveysriskistä.
Hyvä että pääsit eroon! Erityistä sinussa on se että havaitset muiden reaktiot tupakoimiseesi.
Ylipaino on myös kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma, mutta tämä keskustelu koskee tupakkaa. Ylipaino voi myös olla esim. oire kilpirauhassairaudesta. Mikäli kyse on pelkästään hedonismista, on todennäköistä että se sama lyllertäjä myös tupakoi. Addiktiot kun sattuvat johtumaan samasta geenistä ja sama henkilö siis altistuu helposti kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan pelkästään nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinikorvaushoidoista. Suurin osa vuosittain tupakoijista ei ole nikotiiniriippuvaisia. Kyse on sosiaalisesta paineesta ja tapariippuvuudesta.
Koska nikotiini on se keskeisin kemikaali joka aiheuttaa kyseisen "tapariippuvuuden". Samoten kuin kofeiini kahvissa, alkoholi kaljassa, tai THC kannabiksessa.
Aika moni mieltää virheellisesti riippuvuudeksi vain sellaisen fyysisen riippuvuuden joka käytön lopettamisen jälkeen aiheuttaa kovat vieroitusoireet (esim alkoholi ja heroiini).
Syf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan pelkästään nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinikorvaushoidoista. Suurin osa vuosittain tupakoijista ei ole nikotiiniriippuvaisia. Kyse on sosiaalisesta paineesta ja tapariippuvuudesta.
Koska nikotiini on se keskeisin kemikaali joka aiheuttaa kyseisen "tapariippuvuuden". Samoten kuin kofeiini kahvissa, alkoholi kaljassa, tai THC kannabiksessa.
Aika moni mieltää virheellisesti riippuvuudeksi vain sellaisen fyysisen riippuvuuden joka käytön lopettamisen jälkeen aiheuttaa kovat vieroitusoireet (esim alkoholi ja heroiini).
Eli tuon mukaan siis baariröökaajat ovat ongelmitta kuukauden ilman tupakkaa ja heti kun saavat tuopin eteensä niin nikotiiniriippuvuus alkaa heti... Uskoo ken haluaa, minä en.
Aika harva myöskään nousee yöllä tupakoimaan (tällaisiakin tiedän) vaikka nikotiinitaso veressä laskee.
Eräs tyyppi väitti että hän ei pysty ulostamaan ilman nikotiinia. Tämän takia hän aina ennen töihinlähtöä veti röökin ikkunanrakosessa. Eräänä aamuna tupakat olivat loppu. Vaikka hän liimaili kuinka monta nikkislaastaria niin pska ei lähtenyt kehosta. Se siitä teoriasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tupakka on äärimmäisen koukuttava tuote, josta eroon pääseminen vaatii useimmilta onnistujiltakin useita yrityksiä. Moni ei onnistu koskaan ja lakkaa yrittämästäkin, vaikka tietää kyllä tupakan vaarat.
Minusta toisten ihmisten tuomitseminen on yksi tyhmyyden laji, johon meistä useimmat sortuvat. On helppo tuomita, kun ei ole toisen ihmisen tossuissa kävellyt.
Olen itse entinen tupakoitsija, ja tiedän, että siitä on vaikea päästä eroon. Mutta vaikea ei ole = mahdoton. Jos on tarpeeksi halua lopettaa, se onnistuu kyllä. Riippuvuuksia vastaan taisteluun saa apua.
Asiaa on tutkittu ja joidenkin aivot koukuttuvat nopeammin ja voimakkaammin kuin toisten. Siksi lopettaminenkin onnistuu toisilta, toisilta ei ehkä koskaan.
Tapa joka:
- aiheuttaa vakavia terveyshaittoja
- on kallista
- on epäsiistiä
- vie aikaa
- aiheuttaa tehottomuutta
- on useassa paikassa kiellettyä tai paheksuttavaa
- heikentää imagoa
- vaikuttaa henkilön ulkonäköön ja ominaishajuun
- leimaa sivistymättömäksi
- on epämuodikasta.
Tästä syystä vain totaalinen imbesilli puolustaa tupakointia millään tavalla.
Ei ole henkilön oma asia tupakoiko hän vai ei. Yhteiskunnan tulisi kieltää tupakointi nopeasti ja tehokkaasti, jotta henkisesti vajavaisia voitaisiin suojella. Tällaisia toimenpiteitä väitetään negatiivisella klangilla holhoamiseksi. Sitähän se ei ole, mutta vaikka olisikin niin holhoaminen ei ole alunperinkään huono asia. Holhoamista on kautta aikain tehty vähäosaisten suojelemiseksi. Tupakoijat ovat (joskus) tietämättään henkisesti vajavaisia, koska eivät tajua tapansa nurinkurisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olen itse eri mieltä tuomitsijoiden kanssa. En ryhdy tuomitsemaan ihmistä useimmiten nuorena ja harkitsemattomana alloitetusta tavasta, josta on tullut vakava riippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. En saa mitään fyysisiä vieroitusoireita mutta se tapa lähteä röökille ruoan jälkeen on se mikä on ollut vaikein pala.
samaa kastia kuin lihavat. Ei muuta kommenttia tarvi sanoa edes.
Vierailija kirjoitti:
Syf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuon mukaan siis baariröökaajat ovat ongelmitta kuukauden ilman tupakkaa ja heti kun saavat tuopin eteensä niin nikotiiniriippuvuus alkaa heti... Uskoo ken haluaa, minä en.
Aika harva myöskään nousee yöllä tupakoimaan (tällaisiakin tiedän) vaikka nikotiinitaso veressä laskee.
Eräs tyyppi väitti että hän ei pysty ulostamaan ilman nikotiinia. Tämän takia hän aina ennen töihinlähtöä veti röökin ikkunanrakosessa. Eräänä aamuna tupakat olivat loppu. Vaikka hän liimaili kuinka monta nikkislaastaria niin pska ei lähtenyt kehosta. Se siitä teoriasta...
Nikotiiniriippuvuus on yksi pakonomaisimmista riippvuuksista suurinosa käyttäjistä käyttää ainetta päivittäin. Riippuvuus voi toki assosiotua tiettuihin tilanteisiin, kuten siihen että juo alkoholia.
Itselleni tulee aina perjantaisin kova hinku saada alkoholia, vaikkei arkisin tee mieli. Meinaatko että minulla ei ole kuitenkaan alkoholiriippuvuutta, koska en herää öisin juomaan kaljaan?
Mikä ero on "tapariippuvaisella" heroinistillä ja heroiinistä riippuvaisella heroinistillä? (oikea vastas on että eroa ei ole)
Tupakan saatavuus vaikuttaa oleellisesti tupakointiin. Jos tupakka muuttuu kalliiksi tai sitä ei yksinkertaisesti ole saatavilla, monet lopettavat.
Miksi tupakan kaikenlaista maahantuontia ei kielletä? Laiton maahantuonti toki räjähtäisi mutta asiassa olisi huomattavia etuja:
- valvontaa voitaisiin keskittää rajanylityspisteille (ja ammattioppilaitoksiin)
- pimeät markkinat nostaisivat hintaa entisestään
- saatavuus muuttuisi epäsäännölliseksi ja alkaisi vaikuttamaan lopetuspäätöksiin
- muodikkuus karisisi entisestään kun yhä harvempi polttaisi
- baaritupakointi vähenisisi, yhden "pummaaminen" muuttuisi hinnan takia
- kansantalous hyötyisi tupakkataukojen, sairauspoissaolojen ja siivouskustannusten vähentyessä
- tupakkaperäisten sairauksien hoitokulut vähenisivät
- köyhyys helpottuisi kun se yksi ja sama kansanosa lopettaisi rahan ja terveyden tuhoamisen turhuuteen
Jos joku kaipailee niitä laillisen tupakan verotuloja...hei haloo! Valtio ottaa tarvittavat rahat AINA jostain. Vaikka nostamalla alkoholiveroa, läskiveroa, sokeriveroa, polttoaineveroa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole henkilön oma asia tupakoiko hän vai ei. Yhteiskunnan tulisi kieltää tupakointi nopeasti ja tehokkaasti, jotta henkisesti vajavaisia voitaisiin suojella. Tällaisia toimenpiteitä väitetään negatiivisella klangilla holhoamiseksi. Sitähän se ei ole, mutta vaikka olisikin niin holhoaminen ei ole alunperinkään huono asia. Holhoamista on kautta aikain tehty vähäosaisten suojelemiseksi. Tupakoijat ovat (joskus) tietämättään henkisesti vajavaisia, koska eivät tajua tapansa nurinkurisuutta.
Henkisesti vajaita kuten kansantaloutta terveyskuluina valtavasti rasittavat sokerin, vehnäjauhon, limpparin ja alkoholin suurkuluttajat?
Mikä on tupakoija? Itse olen tupakoitsija ja mieheni myös. Olemme siis tupakoitsijoita. Olemmeko siis tupakoijioita? En arvosta ihmistä joka ei osaa puhua omaa äidinkieltään joten en vaivaudu enempää sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti vajaita kuten kansantaloutta terveyskuluina valtavasti rasittavat sokerin, vehnäjauhon, limpparin ja alkoholin suurkuluttajat?
Ongelmia nuokin, kieltämättä. Nämä ongelmat ovat yksittäisiä ja tässä keskustelussa on kyse mielipiteistä tupakoijiin, ei läskeihin.
Tämä tupakoijien epätoivoinen puolutautuminen tulee poikkeuksetta esiin tällaisissa keskusteluissa. Miksi nuo kaikki ongelmat pitäisi poistaa samalla ovenavauksella?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tupakoija? Itse olen tupakoitsija ja mieheni myös. Olemme siis tupakoitsijoita. Olemmeko siis tupakoijioita? En arvosta ihmistä joka ei osaa puhua omaa äidinkieltään joten en vaivaudu enempää sanomaan.
No, avaa ihmeessä uusi keskustelu aiheesta. Täällä voit lukea muiden ajatuksia teistä tupakoitsijoista. Harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ylipainoinen, mutta ei ylipainoni vuoksi naapureihin leijaile mitään hajuja tai bussikatoksessa olevilla ole vaikeaa, eikä kukaan saa astmakohtausta minun läskieni takia.
Tässä on se ero tupakoitsijoiden ja muiden epäterveellisiä elämäntapoja omaavien välillä, se ero on SUURI.
Vierailija kirjoitti:
Tapa joka:
- aiheuttaa vakavia terveyshaittoja
- on kallista
- on epäsiistiä
- vie aikaa
- aiheuttaa tehottomuutta
- on useassa paikassa kiellettyä tai paheksuttavaa
- heikentää imagoa
- vaikuttaa henkilön ulkonäköön ja ominaishajuun
- leimaa sivistymättömäksi
- on epämuodikasta.
Tästä syystä vain totaalinen imbesilli puolustaa tupakointia millään tavalla.
Kaikki mainitsemasi kohdat sopivat myös väärin- ja ylensyöntiin.
En polta, mutta minulla on kellertävä hammasluu. Ystäväni hampaat eivät olleet keltaiset, vaan ruskean töhkän peittämät.