Mitä mieltä olet tupakoijista?
Nyt voit purkautua ja kenties herätellä tupakoivaa lopettamaan.
Kommentit (78)
Kamala haju tulee ekana mieleen. Tosi epäterveellistä (ja vielä ympäristöllekin haitallista), pidän säännöllistä tupakointia yhtä fiksuna kuin runsasta alokoholinkäyttöä. Ns. bilepolttelua en pidä kovin kummoisena, enkä myöskään alkoholin kohtuukäyttöä.
Tupakka on todella pahaa riippuvuutta aiheuttavaa myrkkyä.
Itse tupakoin teininä, koska se oli "cool" ja halusin kapinoida keskiluokkaista, tiukkaa kasvatustani vastaan. Aikuisena olen pari kertaa retkahtanut, yleensä hyvin stressaavissa elämäntilanteissa.
Tupakka itsessään on ällöttävää, epäterveellistä myrkkyä. Tupakoitsijasta sen sijaan en ajattele ihmisenä sen kummempaa. Tupakoitsijan nähdessäni lähinnä toivon, että hän löytää voiman lopettaa.
Antaa juntti-vaikutelman, haisee pahalle ja useimmat tupakoitsijat polttavat täysin muista piittaamatta: Ei kiinnosta naapureiden mukavuus, tai muiden bussin odottajien mukavuus tms.
Nykyään myös alkaa olla aika harvinaistakin, eipä tule enää pidettyä tuhkakuppia yllä ja aina yllättyy kun joku tupakoitsija häipyy tupakalle takapihalle ja natsan heittää minnelie, kun ei ei sitä koskaan tupakoinnin jälkeen missään näy, kiva kun roskittavat siis toisten koteja/kotien ympäristöjä.
Mun mielestä jos tupakasta ei pääse eroon, se on verrattavissa jo alkoholismiin ja huumeriippuvuuteen. Mun isä ja appi eivät koskaan päässeet eroon, edes lääkärin avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi aloitetaan useimiten jo hyvin nuorena, kun järki ei vielä sano mikä olisi fiksua toimintaa. Ikävä kyllä tupakka on äärimmäisen koukuttava tuote, josta eroon pääseminen vaatii useimmilta onnistujiltakin useita yrityksiä. Moni ei onnistu koskaan ja lakkaa yrittämästäkin, vaikka tietää kyllä tupakan vaarat.
Minusta toisten ihmisten tuomitseminen on yksi tyhmyyden laji, johon meistä useimmat sortuvat. On helppo tuomita, kun ei ole toisen ihmisen tossuissa kävellyt. Itse seurasin vierestä, kun toinen vanhempani kuoli tupakan tuomiin vaivoihin, joten en koskaan aloittanut itse polttamista. Silti ymmärrän sen verran, että polttamisessa ei ole kyse tyhmyydestä eikä tietämättömyydestä (ainakaan aikuisella enää), vaan hyvin pahasta riippuvuudesta. Sen kylläkin tuomitsen, että jotkut tupakoitsijat sotkevat ympäristöä, eivätkä varo polttamasta muiden ihmisten lähellä.
Kyllä teot voi tuomita, ihmisen tuomitseminen on typerää, mutta kyllä se riippuvainenkin ihan itse ne tupakat kaupasta otsaa ja henkoset vetää ja ennenkaikkea tekee sen niin että muut häiriintyvät, itsensä saa tuhota tässä maassa ihan rauhassa, mutta minusta rajaa menee tuossa, että miten häiritsevää se toiminta on muita kohtaan. Kun ei kotiaankaan voi tuulettaa ilman sitä käryä, niin kyllä on hermo tiukalla ja tuomitsen jyrkästi sellaisen itsekkyyden.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tupakka on äärimmäisen koukuttava tuote, josta eroon pääseminen vaatii useimmilta onnistujiltakin useita yrityksiä. Moni ei onnistu koskaan ja lakkaa yrittämästäkin, vaikka tietää kyllä tupakan vaarat.
Minusta toisten ihmisten tuomitseminen on yksi tyhmyyden laji, johon meistä useimmat sortuvat. On helppo tuomita, kun ei ole toisen ihmisen tossuissa kävellyt.
Olen itse entinen tupakoitsija, ja tiedän, että siitä on vaikea päästä eroon. Mutta vaikea ei ole = mahdoton. Jos on tarpeeksi halua lopettaa, se onnistuu kyllä. Riippuvuuksia vastaan taisteluun saa apua.
Pinnaavat monella työpaikalla 20% työajasta täydellä palkalla. Ruokiksen ja kahvtauon jälkeen muut menevät töihin. Kaasuttajilla alkaa tupakkatauko. Ja tupakkataukoja on pidettävä muutenkin.
Eipä heissä mitään, hyviä veronmaksajia. Ihmettelen vaan tuota 2 tyypin diabetesta, miten kalliiksi se tuleekaan yhteiskunnalle. Liikkukaa ja syökää terveellisesti!
Mun mielestä tupakointi ja ryyppääminen on ehdottomasti nuorten juttuja jotka täytyy lopettaa ennen lasten hankintaa. Aikuinen voi polttaa silloin tällöin sikarin ja juoda viikonloppuna lasin viiniä. Perheellisen ihmisen tupakointia tai ryyppäämistä pidän säälittävänä elämänhallintataitojen puutteena.
En vihaa tupakoitsijoita, vaan tupakkaa.
Mielessäni vainoan aina tupakoitsijoita, sillä vihaan sitä tapaa erittäin paljon. Hienoa huomata, että moni tässä(kin) ketjussa halveksuu tätä tapaa. Oma asianne jos haluatte keuhkonne myrkyttää, mutta muiden läheisyydessä ette sitä paskanhajuanne rupea kylvämään. Erityisen lämpimät terveiset tämän sivun ensimmäiselle kommentoijalle.
Tunnen aivan suunnatonta inhoa tupakoijia kohtaan.
Ainoa asia millä he tapaansa puolustelevat on sen rentouttava vaikutus. Unohtavat siinä samalla että he ovat keskimääräisesti kireämpää porukkaa. Jos joutuvat olemaan ilman tupakkaa niin kaikki on menevinään päin helv..tiä.
Sen sijaan tuo tapa on suunnaton kansantaloudellinen tappio. Se köyhä kansanosa joka tupakoi, nostaa suhteessa enemmän yhteiskunnan tukia. Siitä huolimatta ovat itkemässä että rahat eivät riitä vammaisten lastensa ruokaan.
Ärsyttää. Meillä kaksi lähintä naapuria polttaa, ja kesällä ei voinut kuivattaa pyykkiä ulkona, ja haju leijaili myös sisälle asti jos piti ovia auki. Me asumme ihan reilunkokoisessa rivitalossa, joissa on isot pihat, mutta se ei auta mitään. Se savu vain tulee.
Ärsyttää myös, jos porukassa on tupakoitsijoita, jotka aina haluavat sinne röökille. Mennään röökille? Tulee kahdenkymmenen minuutin välein, kun ollaan vaikka illanvietossa. Ei todellakaan kiinnosta seistä ulkona jos on kylmä/sataa vettä koko ajan. Ja se, kun sinne tupakalle pitää rynnätä heti kun on syöty ateria tai juotu kahvi, tai leffa on loppunut, tai mikä vain tapahtuma on ohi.
Kaikkein eniten noiden naapureiden lisäksi ärsyttää ne, joiden on pakko polttaa bussikatoksessa. Kerran yksi tyttö veteli autaan ymmärtämättömänä sitä röökiään, kun viisi ihmistä oli poistunut katoksesta muualle. Sitten kuuden oli niin reipas, että sanoi tälle siitä.
Ei kai päin naamaa vi..uilu ole kiellettyä? Sovitaanko että sanotaan ääneen "dorka", kun joku tulee röökin kanssa vastaan. Röökaajat väittävät olevansa leppoisaa sakkia, noinkohan käy...
Mikä oikeus heillä on heitellä roskia kadulle? Tekevät sen täysin julkisesti ja kukaan ei sakota heitä roskaamisesta?
Arvelin kerran ääneen erään tyypin olevan sukurutsauksen tulos, koska tupakoi bussikatoksessa. Ei elettäkään siirtyäkseen muualle. Ei ollut ilmeisesti ollut ihan hereillä amiksessa silloin kun sivistyssanoja opetettiin...
Ehkä eniten heissä ärsyttää se piittaamattomuus, ymmärtämättömyys ja ylimielisyys kieltoja ja yleistä siisteyttä kohtaan.
Miksi puhutaan pelkästään nikotiiniriippuvuudesta ja nikotiinikorvaushoidoista. Suurin osa vuosittain tupakoijista ei ole nikotiiniriippuvaisia. Kyse on sosiaalisesta paineesta ja tapariippuvuudesta.
Katsokaapa tilastoa jossa verrataan ammattikoululaisten ja lukiolaisten tupakointia. Löytyy googlettamalla "tupakkatilasto".
Miksi tuonne ei suunnata ohjaavia toimenpiteitä? Kampanjoita, elämäntapakoulutusta jne. Viranomaiset voisivat myös partioida oppilaitosten ulkopuolella kadulla ja jakaa pikavoittoja jokaiselle maahan tumppaajalle.
Minä entisenä tupakoitsijana olin erittäin tietoinen muiden mielipiteistä asian suhteen, lähinnä passiivis-agressiivista käyttäytymistä olen saanut osakseni Suomessa.
Lopettaminen oli tiukka ja vaikea homma hoitaa loppuun, mutta onnistui. Ja kiitos tästä ei kuulu niille puhisijoille, jotka mulkoilivat kun vielä olin tupakka kädessä.
Eniten mietin niitä (sairaanloisen) ylipainoisia jotka lyllertävät kadulla vastaan tuomiten sauhuttelijoita, ei kumpikaan näistä parempi.
Samallailla kuin ylipainoiset tietävät kuinka paino on rasite ja vaarantavat terveiden, myös 95% kaikista tupakoitsijoista ovat erittäin tietoisia terveysriskistä.
Addiktio on addiktio, olkoot se ruokaan, viinaan, röökiin, huumeisiin etc.
Sylkäisen aina tupakoitsijan kohdalla. En niin että voisi syyttää, mitä nyt vähän roiskuu.