En pysty heittämään vanhoja vaatteita pois, auttakaa!
Yritin äsken heittää vanhoja vaatteita pois, ajatuksena viedä ne UFF:n laatikkoon. Ei millään onnistunut. Minulla on jopa yli 10 vuotta vanhoja sesonkivaatteitakin kaapissa, mutta kaikkiin liittyy tunnervoa, käyttöarvoa, tai en vaan muuten vain millään malta heittää pois. On t-paitoja, joista ekana ajattelin karsia, mutta ei onnistunut. On toppeja, joista en yhtään onnistunut heittämään pois. On farkkuja, jotka eivät enää minulle mahdu - ajattelin, että vien mieluummin kirpparille kuin uffille.
ARGH auttakaa, olen selvästi pulassa!
Kommentit (34)
Mutta vaatii uskallusta ja kykyä heittää jotain pois ennen kuin pääsee kokemaan sen tunteen ekaa kertaa... Eikä se seuraavillakaan kerroilla ole helppoa. :)
Hirvittää, kun kaapissa on yläasteaikaisiakin paitoja vielä..
ja kysy itseltäsi:
Näyttääkö tämä täydelliseltä ja upealta ? Miksi pukisit jatkossakaan vaatteita päällesi, jos ne eivät pue sinua?
Olenko pitänyt tätä viimeisen vuoden aikana?
Pidänkö tätä ensi viikolla ?
Jos et - roskiin tai UFFIIN
Mitä et ole vuoteen tarvinnut, et kaipaa myöskään ensi vuonna.
Muistan jostain kuulleeni ainakin sellaisen kriteerin, että jos vaatetta ei ole vuoteen käyttänyt, niin se joutaa roskiin.
Kuvittele se jonkun toisen samantyylisen ihmisen, esim. ystäväsi päälle. Avaa kummasti silmiä.
T. 17
ja vastaa rehellisesti itsellesi: Menenkö koskaan edes lähikauppaan näissä ryysyissä??
ajattelisit, jos näkisit vastaavan vaatteen kirpputorilla?
- Käytinkö tätä paitaa edellisellä kaudella ( = kesävaatetta viime kesänä, talvivaatetta viime talvena...)?
- Jos en, miksi? Enkö vain halunnut, eikö vaate ole sopiva, vai eikö ollut sopivaa keliä?
- Mitä ajattelisin, jos näkisin tällaisen vaatteen jonkun muun päällä?
- Onko tämä vielä muodissa? (Ja muistutan itseäni, että se ei *koskaan* tule takaisin muotiin niin että tätä yksilöä voisi uudestaan käyttää)
- Muistuttaako tämä väri minua jostain tietystä vuosikymmenestä? (näin tietää, onko se muodissa vai ei)
luopuminen on oikeasti tosi mukavaa, kun sen saa vain alkuun...
Tsemppiä!!
Kerää jo tänään ensimmäinen muovikassillinen ja vie heti uffboxiiin tai roskiin.
en oo mikään tuulipukumamma, vaan oikeasti ihan kohtuullisen tyylikkäästi pukeutuva nainen. Siksi usein mietin, että no tätä paitaa voisi ehkä joku pitää ihan hienonakin.. mutta silti en kirpputoriaikaa saa KOSKAAN tilattua. UFF tuntuu taas vähän liioittelulta, ja roskiin en luonnonsuojelusyistä heitä vaatetta koskaan.
kalliitakin vaatteita uffille, en halua myydä mitään kirppiksellä.
Siivoan kerran kuussa enkä kerää nurkkiini vaatteita tai muutakaan mitä en halua säilyttää.
Olen myös entistä krantumpi ostoksissani, teen vähemmän virheostosksia. Pidän vaatteitani pitkään. Villajakut yms... ikävä kyllä nukaantuvat ajan myötä ja niistä täytyy luopua. Lempijakkuni kului puhki! (viidessä vuodessa)
Siellä on tilaa ja vaatteet eivät ole sullottuina hyllyille littaan ja ruttuun. Vaan ovat ilmavasti ja kauniisti. Kun avaat kaapin, siitä vaan otat, mitä haluat ilman että toisella kädellä survot toisia vaatteita takaisin kaappiin. Löydät asusi paremmin ja huomaat, mitä sinulla on. Muuta vähitellen tyyliäsi siihen suuntaan, että kulahtaneet UFF:n laatikkoon ja kauniita raikkaita tilalle. Silitä vaatteet valmiiksi hengarille roikkumaan ja kokeile ja mallaa asuja valmiiksi, että tiedät mitkä käyvät kivasti yhteen. Oloasuakin voi pitää kauniilla hengarilla. Tästä alkaa laajempi uudistus. Käy kampaajalla ja pideä huolta itsestäsi enemmän. Tiedä jokainen vaate kaapissasi, et tarvitse kovin paljon vaatteita kerralla. Jos ole tepävarma JOISTAKIN HARVOISTA vaatteista, ja esim talvovaatteet kesällä, laita ne isoon laatikkoon ja varastoon odottamaan vuoroaan. Olet kauniiden vaatteiden arvoinen. Siisiti vaatekaappi aloittaa ihanan päivän! T. Samasta ongelmasta aiemmin kärsinyt
en kyllä laittanut uffille, vaan roskiin. Lempijakkuani siis!
Mulla on reilu 4 kaappia vaatetta, sitten on osa muovipusseissa kellarissa (siis ne, joita " käytän sitten, kun olen taas laiha" . En vaan osaa heittää mitään pois!! Kamalaa...
Mietin, että kaikkia vanhoja ja risasia t-paitoja voi käyttää yöpaitoina (säästää siis, kun ei tartte hankkia mitään pitsiunelmia :D). Sitä paitsi kotona voi olla minkä näkösissä releissä vaan -eipä kulu ne hienot vaatteet xD
Kenties huomenna otan ja siistin noi kaapit (vihdoinkin!) ja heitän kaikki romppeet pois. Onnentoivotuksia siihen kyllä tarvitaan...
olet laiha, olet ansainnut uudet vaatteet!
saan 10 kg pois, sitten palkitsen itseni uusilla vaatteilla. Ruuallakaan en voi itseäni palkita?
Täällä on yksi ihan samanlainen jemmari, joka ei vaan osaa laittaa vaatteitaan pois. " Kun tää on maksanu niin paljon" , " Tää on saatu siltä ja siltä lahjaksi (vuonna miekka ja kypärä)" , " Pidän tätä sitten kun laihdun" jne...
Tämä keskustelu todella avasi silmäni, ja huomenna siivoan elämästäni pois kaikki epäsopivat ja pitämättömät vaatteet. Sitten JOS joskus laihdun, ostan uusia ihania vaatteita. :)
Kun putsaa pois kaapeistaan niitä vanhoja ja kulahtaneita ja sopimattomia vaatteita, näkee paremmin mitä vaatteita OIKEASTI on.
Eli ennen minullakin oli kaappi täynnä vaatteita joista osa oli liian pieniä (joita ajattelin säästää kunnes olen taas sen kokoinen -> ei tapahdu ikinä) ja osa ihan kulahtaneita (remppavaatteiksi -> milloin olen oikeasti " rempannut" ja en tarvitse niitä 20 vaatekertaa) ja osa tyyliltään ihan hölmöjä(ajattelin aina että niitä voisin sitten käyttää juhlissa, mutta oikeasti en halua näyttää noin tätimäiseltä edes hienoissa juhlissa).
Kun sitten olin heittänyt ne kaikki vaatteet keräyslaatikkoon, niin tuli helpottunut ja puhdistunut olo, oikeasti! Ei sitä uskois mitä sellainen saa aikaan.
Tämän jälkeen kun halusin pistää jotain päälle, ensinäkin näin paremmin kaapissani, kun se ei ollut ahdettu täyteen ja toisekseen, osasin paremmin yhdistellä niitä kivoja ja sopivia vaatteita. Myös nyt saatoin tehdä täsmäostoksia sitä mitä vielä puuttuu vaatteita.
Eli kyllä kannatti!!
Ja jos et yksin raaski ryhtyä moiseen, niin ota vaikka jokin oikeen hyvä ystävätär, ja käy hänen kanssaan läpi vaatteitasi, hän osaa ehkä ulkopuolisin silmin paremmin arvoida mitä kannattaisi jo pistää pois.
Ja jos vieläkin tuntuu vaikealta, niin salli itsellesi että saat säästää YHDEN rakkaan vaatteen ja YHDEN remppavaatekerran. Mutta kaikki muut sitten pois.