Jyväskylä EI tule sanasta JYVÄ
Tämä opetetaan koulussa jo viimeistään kolkkiluokalla. Jyväs = peilautuma esim. järven rantaviivassa. Ei jyvä. Joten mm. Ryynibyy-hassuttelut ovat väärin.
Kommentit (65)
Olen 43-vuotias ja seuraavaksi täytän 44 vuotta, enkä tiennyt tuota! Toisaalta en ole ajatellut niitä siemeniäkään...
Kakkis kirjoitti:
Ei Sodankylän nimikään liity sotaan millään lailla. Silti sitä kutsutaan Pyssykyläksi.
Sivistymättömät kutsuvat, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Olen 43-vuotias ja seuraavaksi täytän 44 vuotta, enkä tiennyt tuota! Toisaalta en ole ajatellut niitä siemeniäkään...
Aina oppii uutta. Ja osaathan numerotkin jo noin hyvin. Tsemppiä sinne.
Linkillä pääsee katsomaan itse, sivistyksen kehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti kiinnostaa joku tuppukylä keskellä perämetsää?
Jyväskylä on hitonmoinen suurkaupunki, 160 000 as. Muutin yli puolta pienemmästä joensuusta enkä osaa sopeutua, liian iso kaupunki. Ei nyt mikään Helsinki, mutta todella iso silti!
Jyväskylän nimen taustalla on 1500-luvun alussa seudulle muuttanut uudisraivaaja ja talollinnen Heikki Ihanninpoika Jywesjoki. Jywesjoki nimen taustalla on taas ennen niin hyvin yleistä marjakuusta tarkoittava muinaispreussin sana yuwis.
Raisio taas on saanut nimensä Raision tehtaista.
Kakkis kirjoitti:
Ei Sodankylän nimikään liity sotaan millään lailla. Silti sitä kutsutaan Pyssykyläksi.
Eikä Sallakaan ole Salla. Kerropa maisteri mikä se on ja miten se meni, niin ehkä ymmärrät myös sodankylän ja pyssykylän.
Hyvä että jyväskyläläiset osaavat edes mistä oman paikkakunnan nimi tulee. Seuraavaksi voisivat ne lukusanat opetella. Olisi kannattanut niistä aloittaa ja vasta sitten siirtyä etymologiaan.
Eppu toppu kolkki nelkki viikki kuukki
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ihan samanlainen pikkukyla. Terveisia Tokiosta.
No osataan me laskea toki yksi, kaksi, kolme jne. Mutta koululuokat ovat tosiaan eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki.
Ja muutetaan se nimi Nykäskyläksi. Täältä on sentään Matti Nykänen kotoisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tätä tiennyt vaikka Jyväskylästä olenkin ja siellä kouluni käynyt eppuluokasta asti.
Oletko muuten koskaan miettinyt, miksi leveässä maastokäytävässä kulkeva Länsi-Päijänteentie katkeaa yhtäkkiä T-risteykseen Hippokselle?
Koska alkuperäinen suunnitelma oli linjata 4- tie kulkemaan keskustan ja Harjun väliin. Harju olisi kaivettu ylös ja kipattu vaikka täytemaaksi Jyväsjärveen. Näin ei kutenkaan käynyt vaan suunnitelmat muuttuivatkin kesken töiden ja moottoritie linjattiin uudelleen kulkemaan keskustan ja rannan välistä. Länsiväylän pätkä ehdittiin jo rakentaa ja epävirallisesti se on Suomen lyhin moottoritie.
Vierailija kirjoitti:
Kakkis kirjoitti:
Eikä Sallakaan ole Salla. Kerropa maisteri mikä se on ja miten se meni, niin ehkä ymmärrät myös sodankylän ja pyssykylän.
Mistä tuo hyökkäävä asenne? Ja juu, olen oikeastikin maisteri.
Kyllä se nimi todellakin tulee hepreasta englannin kautta, se tarkoittaa juuttaanmaalaisen peppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on hitonmoinen suurkaupunki, 160 000 as. Muutin yli puolta pienemmästä joensuusta enkä osaa sopeutua, liian iso kaupunki. Ei nyt mikään Helsinki, mutta todella iso silti!
140 000 asukasta.
Ja Shirly Karvinen ja Mauri Pekkarinen! Ketäs muita Jyväskyläläisiä?
Vierailija kirjoitti:
No osataan me laskea toki yksi, kaksi, kolme jne. Mutta koululuokat ovat tosiaan eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki.
Ja muutetaan se nimi Nykäskyläksi. Täältä on sentään Matti Nykänen kotoisin!
Seikki, kasikki, ysikki, kykki, ykstoikki, kakstoikki
nelkillä jo tajusin että Jyväskylä on paras.