OAJ antoi ohjeet, että opet ei saa ruokkia lapsia ma ja ti
Mitä ihmettä, pakkohan oppilaille on jotain ruokaa antaa, muuten on ihan hullunmylly päällä.
Kommentit (203)
Kuka ne mehukeitot, näkkärit, voit ja juomat laittaa esille ja siivoaa jäljet? Jos opet ei saa kuin valvoa ruokailua?
Minä en aikoinaan saanut koulussa kasvisruokaa, vaikka olen ollut syntymästä saakka kasvissyöjä. Sipuliallergiakaan ei ollut riittävän paha allergia, ettei sitä olisi voinut siedättää, vaikka aiheuttaa pahan ripulin. Minulla oli siis peruskoulun 4–9 luokan ja lukion ajan aina omat eväät mukana, joka sujui hyvin vaivattomasti. Ulkomailla asuessa oli pakko pakata eväät kouluun, koska kouluruoka oli pelkkää roskaruokaa ja todella kallista.
Minulla on tähän muutamia vinkkejä:
- Jos on kylmälaukku, eväät säilyvät paljon paremmin. Minulla oli jäädytetty vesipullo ja kylmäkalle siellä, joka piti hyvin eväät kylminä jopa ulkomailla 40 asteen helteillä. Suomessa riitti se jäädytetty vesipullo.
- Jos haluaa lämmintä ruokaa, on ruokatermari hyvä. Se piti safkan lämpimänä ruokailuun asti.
- Hyvin säilyviä eväitä on vauvanruoat, joita voi laittaa vaikka tuorepuuron sekaan, jos on kylmälaukku. Jos ei, niin pelkkä hedelmäsosekin menee
- Pähkinöissä on paljon energiaa ja proteiinia, jos ei ole allergikkoja, ne on hyvä vaihtoehto
- Leivät säilyy hyvin jos niitä ei täytä valmiiksi, eli erilliseen rasiaan mukaan täytteet
- Minulla oli laiskana päivänä mukana välipalakeksejä, paloiteltuja kasviksia, viinirypäleitä, hedelmiä, pähkinöitä ja kuivahedelmiä
- Budjettipäivänä taas leipiä, salaattia, joitain paloiteluja juureksia, banaaneja ja niitä vauvanruokasoseita
- Pitkinä päivinä otin mukaan lämmintä ruokaa siinä termarissa
- Söin aina ison ja täyttävän aamupalan, joka piti nälkää hyvin, silloin lounas pystyi olemaan paljon kevyempi
Nälkään en kuollut, vanhemmat eivät joutuneet näkemään vaivaa kun tein ja maksoin eväät itse, eikä elämä ollut tuosta huolimatta kovin vaikeaa. Toki harmitti, että muut saivat ilmaisen ruoan ilman säätöä, mutta tässä tapauksessa nyt on kyse paljon lyhyemmästä ajasta kuin vuosista.
Viekää ne lapset eduskunnan kuppilaan. Se on kuulemma auki.