Kaikki vinkit ahdistuneisuushäiriöstä toipumiseksi tänne!
Ahdistus on ollut osa elämääni lapsesta saakka ja sitä on muutamaan otteeseen hoidettu virheellisesti masennuksena. Nyt sain vihdoin oikean diagnoosin, ja sen jälkeen melkeinpä kaikki vaikeudet elämässäni ovat vihdoinkin alkaneet käydä järkeen.
Olen jo aloittanut SSRI-lääkityksen ja lisäksi etsin sopivaa psykoterapeuttia koko ajan.
Diagnoosi on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, joka oireilee jatkuvana stressinä ja murehtimisena, fyysisinä oireina ja puuskittaisena, tukahduttavana ahdistuksena. Pahimpina päivinä en voi keskittyä, syödä enkä nukkua, parhaimpina elän normaalia työssäkäyvän vanhemman arkea.
Miten te muut olette selättäneet ahdistuksen?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja kärsin ajottaisista paniikkikohtauksista ja minulle amerikkalainen huippupsykiatri sanoi että ssri:t ja vastaavat ovat aivan väärä lääke ahdistukseen ja paniikkiin, että ne auttavat vain depressio-diagnoosiin.
Jenkeissä tiedetty jo pitkään ettei niitä saisi määrätä ahdistus/paniikki/stressihäiriöpotilaalle. Suomessa lääketiede vaikuttaa olevan pahasti jäljessä koska olen kuullut että täällä niitä annetaan jopa paniikkihäiriöiselle, vaikka ne saattaa vaan pahentaa paniikkia entisestään ja aiheuttaa hermoston häiriöitä, jotka pahentaa puolestaan stressin oireita.
Xanaxilla mentiin tarvittaessa, Suomeen tultua Opamoxeilla. Sitten nekin jäi pois kun aloin elää hetkessä enkä murehtia tulevaa.
Meinaat, että bentsot on säännöllisenä lääkityksenä parempi? Varsinkin jossain USA:ssa taistellaan hirveiden bentso-ongelmia kanssa ja siellä peli onkin jo ihan menetetty
Uskon näin jos minun amerikkalainen psykiatri kertoi ettei minun tule ottaa mielialalääkkeitä ahdistus- ja paniikkivaivaani. Hän on erittäin pätevä, ollut mukana mm. Lääkärit tv-sarjassa. Olen kiitollinen että pääsin hänen potilaaksi kun olin siellä päin kursseilla työni puolesta.
Lisäksi minun nykyinen tila on erinomainen verrattuna siihen mitä oli vuosia sitten, eikä elimistöön jäänyt mitään haittoja, joten sehän vain todistaa sen että hänen määräämä bentsolääkitys toimi! :)
Minun ahdistuneisuushäiriön laukaisi negatiiviset työkaverit ja stressi.
En enää jaksa kauheasti kommentoida tänne mutta olen kirjoittanut päiväkirjaa ahdistuksesta (ja vähän muusta).
Olen myös kärsinyt ahdistuksesta lapsesta saakka. Vasta oikeastaan tajusin sen kunnolla sitten kun ensimmäistä kertaa elin ilman ahdistusta. Olen työskennellyt todella paljon saavuttaakseni ahdistuksesta vapaan elämän ja se on nyt siirtynyt ykköstavoitteekseni. Nyt meneillään on kevyt elämäntaparemppa. Olen kokeillut (tai ottanut käyttöön) kaikenlaista pimeistä lääkkeistä psykedeeleihin ja liikuntaan. Siedätykseen. Prosessi on pitkä.
Lääkityksenä ollut voxra ja lyrica jotka toimivat loistavasti yhteen. Olen ollut myös ilman lääkkeitä ja ottanut käyttöön mindfullnessit jne. Nyt on taas ollut parempi kausi. Ahdistuksesta on mahdollusta päästä eroo . Normaali elämä ilman stressaamista ja jatkuvaa ahdistumista on ihanaa.
Psykoterapia ja lääkitys olivat mulle toimiva yhdistelmä. Nyt en oo moneen vuoteen tarvinnut kumpaakaan, kun terapian kautta sain yleistyneen ahdistushäiriön hoidettua. Tai siis pärjään niiden tunteiden kanssa, jos jokin asia ahdistaa.
Minulla on ahdistuneisuushäiriö, joka vaivasi jo lapsena. Joskus myös panikoin. Minulla on beettasalpaajalääkitys. Alkoholia en voi juurikaan käyttää. Tästä on jo pitkä aika, kun olin niin ahdistunut, ettei se tuntunut menevän ohi. Silloin rukoilin ja ihme, että se auttoi hetkessä. Käytän sitä edelleen, mutta joskus olen niin jännittynyt ja levoton, ettei sekään aina auta. Useimmiten kuitenkin auttaa. Kaikki sympatiat teille, jotka käsittelevät tästä vaivasta. Lenkkeily myös helpottaa oloa.
Liikunta pahensi minun ahdistunutta oloa ja veti lihakset todella jumiin.
Nyt tutkitaan onko minulla fibromyalgia koska minulla reuman kaltaisiakin oireita. Sauna pahentaa oloa, samoin alkoholi ja tosiaan liikunta. Liikuin paljon aiemmin.
Ihan normi kävely ja ulkoilu parempi vaihtoehto minulle ja minun ahdistuneelle pääkopalle.
Olen ymmärtänyt että jos ahdistus on enemmän paniikkihäiriöluonteista, niin benzot.
Jos enemmän masennusluonteista ja sosiaalisen pelon tyylistä, niin pitkäaikainen lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, mutta bingoan täällä j
mahdollisia vastauksia. Väärä lääkitys, hormoniehkäisy ja D-vitamiini onkin jo mainittu, enää puuttuu varastorauta ja vähähiilihydraattinen ruokavalio niin napsahtaa bingo!
Nuo vitamiinit on tutkittu että ne vaikuttavat mielialaan. Samoin kalaöljy mutta siinä valmisteessa pitää olla korkeat DHA- ja EPA-pitoisuudet.
Hormonivalmisteet sekoittavat serotoniiniarvoja joka voi ilmetä ahdistuksena tai muunlaisina häiriöinä, joten mitä matalampihormoninen ehkäisy - sitä parempi.
Matalat rauta-arvot kuten varastorauta viittaisivat enemmän uupumukseen ja väsymykseen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös ilmetä ahdistuneisuusoireina. Samoin väsymysoireyhtymä.
Ruokavalio on yksilöllistä, se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
Minä sairastuin sykliseen oksenteluoireyhtymään burnoutin seurauksena eli oksentelin 4 viikkoa putkeen eikä juuri mikään ruoka pysynyt sisällä ja laihduin 7 kiloa tuona aikana. Tuo vaihe sai aikaan kuolemanpelon ja ahdistuksen. Mikään lääkitys ei toiminut, sain kaikista lääkkeistä pahoja sivuoireita. Allergiaoireista hallusinaatioihin, hengenahdistuksesta painajaisiin. Ne piti jättää pois.
Ajan mittaan parani eli puoli vuotta meni aika epätodellisessa tilassa, terapiasta ei ollut apua. Piti vaan oppia rentoutumaan ja rauhoittumaan omin avuin. Vuoden päästä olin ok kunnossa ja nyt 2 vuotta myöhemmin voin 95%:sti hyvin. Jokunen pieni paniikkikohtaus silloin tällöin jos säikähdän mikäli jotain olisi jäänyt tekemättä tai unohtunut.
Paras vinkki: Vietä murehtimishetki kerran päivässä, silloin saat stressata, murehtia, huolehtia ja jännittää ihan vapaasti. Minä teen sen aamuisin suihkussa. Mietin kaikki ikävät asiat läpi parissa minuutissa ja pesen itseni "päältä huolet pois". Tuon jälkeen on rauhallisempi olo eikä ahdista. Kokeilkaa.
Minulla työpaikan rankat yt-neuvottelut laukaisivat ahdistuneisuushäiriön! Siitä on 2,5 vuotta. Vasta nyt olen alkanut rauhoittua enkä enää elä epävarmuudessa ja pelossa. Olen edelleen samassa työpaikassa, tuntuisi raskaalta vaihtaa ja nykyään siellä ihan ok, kun johtoporras vaihtui parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Deprimin-sahramitabletit. Luontaistuoteliikkeestä. Itämaissa käytetty sahramia ahdistukseen ja masennukseen iät ja ajat. Elimistöni on herkkä kemikaaleille kuten lääkkeille, siksi en suostu ottamaan mitään mielialalääkkeitä koska niillä on pitkäaikaiset haittavaikutukset ja niitä on alettu tutkimaan täälläin vasta nyt.
Tällainen teksti on pahinta mahdollista myrkkyä ahdistuneisuushäiriön ja/tai masennuksen kanssa kamppaileville. Se on kuin ihana, mutta katteeton lupaus. Olen hakenut itse ties mistä luontastuotteesta apua, mutta eihän ne auttaneet mitään, vaikka miten halusin. Kuten ne ei autakaan jos ihminen on oikeasti sairas. Nämä, jotka tarjoavat luontaistuotteita psyyken ongelmiin, ovat joko hyvin lievistä mielialanvaihteluista kärsiviä tai sitten härskejä mainostajia. Tai sitten he ovat mielisairautensa vuoksi periaatteesta kaikkia lääkkeitä vastaan ja lopettavat ne heti kun voivat, löytääkseen itsensä taas toimintakyvyttömänä tai peräti mielisairaalassa.
Se sanottua, toivotan ap:lle tsemppiä. Itsellä sama oire, masennus ja ahdistuneisuushäiriö traumaattisen lapsuuden vuoksi. Tekee työstä helvettiä (olen vastuullisessa tehtävässä). Lääkityksenä minulla on mielialalääke, nukahtamislääkkeet ja tarvittaessa bentsot. Terapia on käyty. Mielialalääke tasaa fiiliksen, nukahtamislääke auttaa nukahtamaan (olet varmaan hermoillut unensaannin kanssa) ja bentso auttaa kun olo käy täydellisen halvaannuttavaksi. Viimeksimainittuja vain ja ainoastaan kriittisellä hetkellä. Parasta olisi, jos ahdistuksenhallinta onnistuisi ilman tarvittavia, mutta tiedän tapauksia, joissa bentsoja menee päivittäin ja lääkärin hyväksynnällä, koska muuten ihminen ei kykenisi toimimaan.
Ei tässä nyt paljoa vinkkejä kai ollut, mutta jotakin kuitenkin. Tsemppiä!
Ajan kanssa olo paraneet ja pahin menee ohi, minä jouduin ottaa benzon paniikkikohtaukseen noin kerran viikossa vuoden verran. Tajusin viikko sitten että minunhan ei ole tarvinnut ottaa pillerin pilleriä melkein viiteen viikkoon. Vapauttava tunne :) Silti tiedän että minulla on lääkkeet kohtauksia varten olemassa JOS tulee tarve.
Joko magnesium on mainittu? Sen lisäksi mulla hyviä kokemuksia mindfulnessista, ja tietty hengitysharjoituksista. Näitä pitäis pitää yllä myös kun akuutti vaihe ohi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deprimin-sahramitabletit. Luontaistuoteliikkeestä. Itämaissa käytetty sahramia ahdistukseen ja masennukseen iät ja ajat. Elimistöni on herkkä kemikaaleille kuten lääkkeille, siksi en suostu ottamaan mitään mielialalääkkeitä koska niillä on pitkäaikaiset haittavaikutukset ja niitä on alettu tutkimaan täälläin vasta nyt.
Tällainen teksti on pahinta mahdollista myrkkyä ahdistuneisuushäiriön ja/tai masennuksen kanssa kamppaileville. Se on kuin ihana, mutta katteeton lupaus. Olen hakenut itse ties mistä luontastuotteesta apua, mutta eihän ne auttaneet mitään, vaikka miten halusin. Kuten ne ei autakaan jos ihminen on oikeasti sairas. Nämä, jotka tarjoavat luontaistuotteita psyyken ongelmiin, ovat joko hyvin lievistä mielialanvaihteluista kärsiviä tai sitten härskejä mainostajia. Tai sitten he ovat mielisairautensa vuoksi periaatteesta kaikkia lääkkeitä vastaan ja lopettavat ne heti kun voivat, löytääkseen itsensä taas toimintakyvyttömänä tai peräti mielisairaalassa.
Se sanottua, toivotan ap:lle tsemppiä. Itsellä sama oire, masennus ja ahdistuneisuushäiriö traumaattisen lapsuuden vuoksi. Tekee työstä helvettiä (olen vastuullisessa tehtävässä). Lääkityksenä minulla on mielialalääke, nukahtamislääkkeet ja tarvittaessa bentsot. Terapia on käyty. Mielialalääke tasaa fiiliksen, nukahtamislääke auttaa nukahtamaan (olet varmaan hermoillut unensaannin kanssa) ja bentso auttaa kun olo käy täydellisen halvaannuttavaksi. Viimeksimainittuja vain ja ainoastaan kriittisellä hetkellä. Parasta olisi, jos ahdistuksenhallinta onnistuisi ilman tarvittavia, mutta tiedän tapauksia, joissa bentsoja menee päivittäin ja lääkärin hyväksynnällä, koska muuten ihminen ei kykenisi toimimaan.
Ei tässä nyt paljoa vinkkejä kai ollut, mutta jotakin kuitenkin. Tsemppiä!
Jos jollekin ei kemikaalimömmöt oman kehon kemian kanssa sovi ja kokeiltuaan luontaistuotteita huomaa että joku niistä saattaa auttaa, niin onko se sinulta pois? Aikamoista tujua lääkesettiä näytät itse harrastavan, ja tulet olemaan noihin koukussa vielä pitkään.
Nyt tajuan miksi suomalaiset on lihoneet niin hitosti viime vuosina katukuvassa, etenkin naiset! Masennuslääkkeet yleistyneet niin paljon ja nehän lihottaa, keräävät nestettä kehoon, sellaista löllöturvotusta etenkin keskivartalossa. Työkaveri lihoi niiden takia peräti 35 kiloa 1,5 vuodessa!
Jos AP voisi ensinnäkin täsmentää vähän että onko hänen ahdistuksensa masennus- ja sos.pelkotyyppistä vai onko se paniikkihäiriötyyppistä? Niissä on eri tyyppiset oireet ja erilaiset lääkkeet ja eri hoitomenetelmät.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tajuan miksi suomalaiset on lihoneet niin hitosti viime vuosina katukuvassa, etenkin naiset! Masennuslääkkeet yleistyneet niin paljon ja nehän lihottaa, keräävät nestettä kehoon, sellaista löllöturvotusta etenkin keskivartalossa. Työkaveri lihoi niiden takia peräti 35 kiloa 1,5 vuodessa!
Minäkin lihoin 20 kiloa 2 vuodessa. Syy ei kuitenkaan ollut lääkitys, vaan vaikean elämäntilanteen aiheuttama ahdistus ja masennus. Ei ollut silloin voimavaroja pitää hyvää huolta itsestä.
Miten sait tuon diagnoosin? Itse kamppailen ahdistuksen kanssa koko ajan ja meinaan välillä tulla hulluksi. Diagnoosina sekamuotoinen ahdistus.