Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mennä naimisiin, jos ei kuulu kirkkoon ym.?

Vierailija
17.10.2018 |

Alan olla siinä iässä, että tuntemani suunnilleen samaa ikäluokkaa edustavat alkavat tahoillaan mennä naimisiin. Itsekin olen pitkässä, yli kuusi vuotta kestäneessä parisuhteessa, mutta en koe tarvetta mennä naimisiin. Monet naimisiin menneistä tutuista ovat ateisteja, kirkkoon kuulumattomia, hyvin maallisia ihmisiä, enkä sinänsä heidän valintaansa mitenkään tässä halua kritisoidakaan, kunhan vain kiinnostaisi kuulla muiden näkemyksiä siitä, että miksi ylipäätään mennä naimisiin? Tuoko se jotain lisäarvoa muuten terveellä ja vakaalla pohjalla olevaan parisuhteeseen?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitolla ei ole mitään tekemistä uskontojen kanssa, se on juridinen sopimus.

Vierailija
2/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei sillä naimisiin menolla ole mitään tekemistä kirkon kanssa. 

Niin ja vastakysymys: miksi ei menisi naimisiin? Ei se kovin monimutkaista ole. Eri jos ei halua niin so what, sitten ei.

Tee mitä lystäät kunhan olet itse valinnasta varma ja puoliso on myötämielinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vastakysymys: miksi ei menisi naimisiin? Ei se kovin monimutkaista ole. Eri jos ei halua niin so what, sitten ei.

Koska naimisiinmenosta ei ainakaan omassa elämäntilanteessani ole mitään hyötyä. En minä sitä sano, etteivätkö muut saisi mennä, kummastelen vain, miksi se koetaan tarpeelliseksi, kun ei se avioliitto ainakaan omasta näkökulmastani tuo mitään lisäarvoa elämään eikä parisuhteeseen. Oman valintani olen jo tehnyt, ja olisinkin kiinnostunut kuulemaan niiden näkemyksiä, jotka ovat menneet tai haluavat tulevaisuudessa mennä naimisiin.

Vierailija
4/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juridinen sopimus puolisoiden välillä, joka pitää sisällään tiettyjä oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia. 

https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetj…

Vierailija
5/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. leskeneläke, lesken asumisoikeus, pienempi perintövero (jos ei ole yhteisiä lapsia), lapsen isyyttä ei tarvitse erikseen tunnustaa jne.

Vierailija
6/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on juridinen sopimus, jolla ei ole mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa. Vaikuttaa esim. perinnön jakoon toisen kuollessa. Naimisiin voi mennä ihan maistraatissa ilman uskonnollisuutta.

Vierailija
7/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridinen turva, perintöasiat, se, että lapsen saatuamme haluamme että rahat ovat yhteisiä kun yhteisestä päätöksestä toisen tulot ottavat osumaa.

Toki me rakastetaankin ja haluttiin pitää hyvät bileet.

Vierailija
8/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska naimisiinmenosta ei ainakaan omassa elämäntilanteessani ole mitään hyötyä. En minä sitä sano, etteivätkö muut saisi mennä, kummastelen vain, miksi se koetaan tarpeelliseksi, kun ei se avioliitto ainakaan omasta näkökulmastani tuo mitään lisäarvoa elämään eikä parisuhteeseen. Oman valintani olen jo tehnyt, ja olisinkin kiinnostunut kuulemaan niiden näkemyksiä, jotka ovat menneet tai haluavat tulevaisuudessa mennä naimisiin.

Jos elämänasenne on sellainen että kaikesta pitäisi hyötyä niin hieman säälin sua. Ja säälin sua myös sivistymättämyytesi  takia - tuo otsikko julisti tietämättömyyttäsi kaikille palstalaisille. Ihmisiä on naitettu toisilleen vuosisatona ennen kuin kirkko millään tavalla edes asiaan sekaantui. Avioliitto on nimenomaan juridinen sopimus, jonka voi hyvin solmia ilman ensimmäistäkään pappia.

Vierailija
9/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiotko kovastikin hyötyä puolisostasi?

Vierailija
10/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juridinen sopimus puolisoiden välillä, joka pitää sisällään tiettyjä oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia. 

No nämä, joo. Tuntuu silti vähän oudolta, että vuokra-asunnoissa asuvat työttömät ja lapsettomat parikymppiset niin kovalla kiireellä ryntäävät naimisiin, kun mitkään isyyden tunnustamiset tai leskeneläkkeet eivät ole millään tavalla ajankohtaisia. 

Mutta ei kai siinä. 

Vierailija
11/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska avioliitto ei ole pelkästään kirkollinen vaan myös juridinen sopimus.

Vierailija
12/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Avioliitosta ei toki olisi mitään hyötyä myöskään puolisolleni, tarkoittaen, ettei meillä ole lapsia eikä omaisuutta, joihin avioliitto tai sen mahdollinen päättyminen vaikuttaisivat. Pitäisikö minun mennä naimisiin vain sen takia, että sellainen tapa on? 

Vierailija
13/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska avioliitto ei ole pelkästään kirkollinen vaan myös juridinen sopimus.

Haluaisiko joku vielä muutaman kerran mainita tästä?

Vierailija
14/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Avioliitosta ei toki olisi mitään hyötyä myöskään puolisolleni, tarkoittaen, ettei meillä ole lapsia eikä omaisuutta, joihin avioliitto tai sen mahdollinen päättyminen vaikuttaisivat. Pitäisikö minun mennä naimisiin vain sen takia, että sellainen tapa on? 

No ei tietenkään tarvitse. Itsehän otit esille tämän hyötynäkökannan.

Vierailija
15/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elämänasenne on sellainen että kaikesta pitäisi hyötyä niin hieman säälin sua. Ja säälin sua myös sivistymättämyytesi  takia - tuo otsikko julisti tietämättömyyttäsi kaikille palstalaisille. Ihmisiä on naitettu toisilleen vuosisatona ennen kuin kirkko millään tavalla edes asiaan sekaantui. Avioliitto on nimenomaan juridinen sopimus, jonka voi hyvin solmia ilman ensimmäistäkään pappia.

Huomioi otsikon "ym.", joka viittaa myös muihin yleisiin syihin mennä naimisiin, kuten esim. yhteiset lapset tai huomattava varallisuus. Oletko kuullut luetun ymmärtämisestä?

Siinähän säälit. Kiinnostaa kauheasti jonkun mammapalstalaisen säälit. :D Faktahan on se, ettei avioliitosta olisi itselleni EIKÄ puolisolleni yllämainituista syistä mitään hyötyä, mutta vaivannäköä siitä seuraisi. Naimisiinko pitäisi sitten mennä ihan vain tavan vuoksi tai siksi, että saa lahjoja ja voi pitää bileet? 

Vierailija
16/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Tarkoitit varmaan miksi halutaan kirkon siunaus aviolitolle. Vihkiminen on yksi sakramenteistä. Useimmat haluavat vihkimisen kirkossa vaikka eivät ole uskossa ja sakramentillä mitään merkitystä heille. Se on vaan tapa ja kaunis esitys jossa saa olla pääosassa. Morsiamet haluavat päivän prinsessana tyyliin juhlan. Useat sitten eroavat kirkosta häiden jälkeen. Esitys on ohi. 

Vierailija
17/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämä, joo. Tuntuu silti vähän oudolta, että vuokra-asunnoissa asuvat työttömät ja lapsettomat parikymppiset niin kovalla kiireellä ryntäävät naimisiin, kun mitkään isyyden tunnustamiset tai leskeneläkkeet eivät ole millään tavalla ajankohtaisia. 

Mutta ei kai siinä. 

Eihän sitä voi tietää, milloin leskeneläke on ajankohtainen. Kuolla voi koska vaan. Ohis.

Vierailija
18/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin taitaa kihlautuminen olla jo yleisempää kuin naimisiinmeno. Joo, ja tiedän, että samat tyypit, jotka alapeukuttavat avoliittoa, alapeukuttavat myös kihloihinmenoa. Ei se mitään, tuolla ↘️on hyvin tilaa :)

Vierailija
19/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään tarvitse. Itsehän otit esille tämän hyötynäkökannan.

Jos lukisit koko viestin, huomaisit, että mainitsin myös, etten kokisi avioliiton tuovan suhteeseen mitään (muutakaan) lisäarvoa. Onko tämän palstan käyttäjien luetunymmärtäminen tosiaankin näin kehnoa? 

Vierailija
20/58 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tarkoitit varmaan miksi halutaan kirkon siunaus aviolitolle. Vihkiminen on yksi sakramenteistä. Useimmat haluavat vihkimisen kirkossa vaikka eivät ole uskossa ja sakramentillä mitään merkitystä heille. Se on vaan tapa ja kaunis esitys jossa saa olla pääosassa. Morsiamet haluavat päivän prinsessana tyyliin juhlan. Useat sitten eroavat kirkosta häiden jälkeen. Esitys on ohi. 

Olisi ehkä pitänyt aloitusviestissä mainita, että tuttavat, joista puhuin, menivät naimisiin nimenomaan kirkossa, vaikka ovat ateisteina aina itsestään puhuneet. Tältähän tuo touhu on aina ulkopuolisen silmin vaikuttanut, eikä siksikään houkuttele. Helpompaa mahdollisen eronkin sattuessa, jos jättää koko touhun väliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi