Miksi yrittäjät eivät tee kaikkia töitä itse yrityksessään?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi palkata eikä irtisanoa enää.
En osaa enkä viitsi. Minulla asianajotoimisto. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että osaisin kirjanpitoa itse hoitaa asianmukaisella tavalla tai jaksaisin aina siivota asiakkaiden jälkiä. Yksin teen kaikki muut työt, myös sihteerin, koska ei varaa palkata.
Fatalji
Tähän jatkan, kun nilkkani murtui todella pahasti (oli sirpaleinen murtuma) ja sairaslomaa kirjoitettiin 2,5 kuukautta ja kipsin poistamisen jälkeen kirjoitettiin taas 1 kuukausi (en osannut enää kävellä kunnolla ja voimaa ei jalassa ollut), niin en minä yrittäjänä kotiin jäänyt valittamaan jalkaa. Hankin toimistolle sängyn ja tvn. Taksilla maanantaina toimistolle ja perjantaina taksilla kotiin. Koko tuon 3,5 kk. En rasittanut yhteiskuntaa enkä myöskään asiakkaiden asioita jättänyt hoitamatta. Olin myös oikeussalissa koko ajan tarvittaessa. Kuinka moni teistä työntekijöistä tekisi saman?? Ei kukaan. Olisin voinut olla lomalla, jos työntekijä, mutta yrittäjä ei voi....
Ai niin, meinasi unohtua. En päässyt viikolla edes kauppaan, joten tutut asiakkaat haki vastapäisestä kaupasta minulla nuudeleita ja tonnikalaa. Nuudelit laitoin kahvinkeittimeen ja vettä tulemaan päälle ja sitten tonnikala siihen sekaisin. Ymmärrettävästä syystä en enää syö nuudeleita ja tonnikalaa (3 kuukautta sitä, en kehdannut pyytää muuta ostamaan)….
Yrittäjän onnea. Olet aina töissä. Tälläkin hetkellä.
Fatalji
Et ole viitsinyt hommata yrittäjän sairausvakuutusta? No oma vika. Asianajajan tuloilla luulisi voivan tilata vaikka pitsaa, kebabbia tai kinuskisafkaa toimistoon?
Jos asianajajalla menee noin heikosti niin sulla on liian suuret menot tai todella huonot tulot lakimieheksi. Kerro lisää marttyyritarinaa. Odotan innolla jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittämisen idea on rikastua toisten työnteolla.
Varsinkin jos on yksityisyrittäjä ja vaikka siivooja. Yksityisyrittäjiä on suurin osa yrittäjistä. Hyvin mennyt oppi perille vastakkainasettelusta.
Siivoojayrittäjäkin voi laskuttaa 25 euroa tunnilta. 10 tunnilta se on jo 250 euroa. 20 työpäivää x 250 euroa on 5000 euroa!
Niin?
Tiesitkö, että tuosta viidestä tonnista maksetaan ensin pois arvonlisävero. Sitten jäljelle jäävästä summasta yrittäjälle jää käpälään yellien ja verojen jälkeen reilut 2000 €. Siitä vaan nyt perustamaan mammat joukolla siiivoisalan yrityksiä! Muistakaa, että sairastuessanne joudutte maksamaan sijaiselle palkkaa ja että kesälomarahat maksatte itse itsellenne niin halutessanne. Muistakaa myös vakuutukset (jos aiheutatte asiakkaalle vahinkoa työtä tehdessänne), kirjanpito sekä laskutus. Teette itse tai maksatte toiselle kuukausittan siitä kahdesta käteen jäävästä tonnista.
Ja muistapa itse että yrittäjä saa vähentää ostojen alvit myyntien alvista. Eikä kukaan siivoa 25 eurolla tunti, kyllä se tuntihinta on korkeampi.
Joo kyllä se lämmittää mieltä että saan vähentää kuukausittain noin 300-800€ alvia ja maksaa sitä sitten kuitenkin noin 2000-3000€ kuukausittain. Kyllä minulle ainakin parempi vaihtoehto olisi olla kokonaan ilman alvia.
Se sinun liikevaihto olisi ihan sama vaikket olisikaan alv velvollinen. Kuluttaja maksaa sen veron ja se on yritykselle pelkkä läpikulkuerä.
Toki "korvaukseksi" yritys saa vähentää omien ostojen alvin ennen kuin tilittää kuluttajilta keräämänsä veron valtiolle.
Niin vähän sama kuin sanoisi ettet sinä mitään veroja palkastasi maksa, työnantajasi tekee sen. Se on vain läpikulku erä. Lämmittääkö mieltä?
Ei ole sama.
Jos yrittäjä haluaa myymästään tuotteesta liikevaihtoa 100e, hän laittaa myyntihinnaksi 100e + 24 alv. Eli 124e.
Tuo 100e on siis yrityksen rahaa ja 24e on se vero jonka valtio pakottaa kuluttajan maksamaan ja yrittäjän tilittämään valtiolle.
Ihan voitte googlettaa Arvonlisälain jos tämä oikeasti on ihan vieras käsite aikuisille ihmisille...
Olen itse yrittäjä ja pri työllistämääni työntekijää lähti ja perusti oman yrityksen. Olivat olleet minulla töissä ja tiesivät sisäänosto hinnat sekä millä hinnalla myytiin.
Olivat aivan varmoja että minä suurinpiirtein uin rahassa ja valittivat miksi en voi maksaa palkankorostusta.
Nyt on heidän yritys konkassa, luottotiedot menneet. Alkuun oli facepäivityksiä että ihanaa kun on oman elämänsä herra ja ulkomaanmatkoja ja muita reissuja oli reissun perään..
Itse olen ensimmäiset 6 vuotta pyörittänyt yritystä yksin aamusta iltaan ja nyt siinä tilanteessa että velat maksettu ja pystyn itselleni nostamaan kunnon palkkaa ja pitämään kaikki pitämättömät lomat.
Tämä toki tekee minusta kaikkien muiden silmissä ahneen riistäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos on yksityisyrittäjä ja vaikka siivooja. Yksityisyrittäjiä on suurin osa yrittäjistä. Hyvin mennyt oppi perille vastakkainasettelusta.
Siivoojayrittäjäkin voi laskuttaa 25 euroa tunnilta. 10 tunnilta se on jo 250 euroa. 20 työpäivää x 250 euroa on 5000 euroa!
Niin?
Tiesitkö, että tuosta viidestä tonnista maksetaan ensin pois arvonlisävero. Sitten jäljelle jäävästä summasta yrittäjälle jää käpälään yellien ja verojen jälkeen reilut 2000 €. Siitä vaan nyt perustamaan mammat joukolla siiivoisalan yrityksiä! Muistakaa, että sairastuessanne joudutte maksamaan sijaiselle palkkaa ja että kesälomarahat maksatte itse itsellenne niin halutessanne. Muistakaa myös vakuutukset (jos aiheutatte asiakkaalle vahinkoa työtä tehdessänne), kirjanpito sekä laskutus. Teette itse tai maksatte toiselle kuukausittan siitä kahdesta käteen jäävästä tonnista.
Ja muistapa itse että yrittäjä saa vähentää ostojen alvit myyntien alvista. Eikä kukaan siivoa 25 eurolla tunti, kyllä se tuntihinta on korkeampi.
Joo kyllä se lämmittää mieltä että saan vähentää kuukausittain noin 300-800€ alvia ja maksaa sitä sitten kuitenkin noin 2000-3000€ kuukausittain. Kyllä minulle ainakin parempi vaihtoehto olisi olla kokonaan ilman alvia.
Se sinun liikevaihto olisi ihan sama vaikket olisikaan alv velvollinen. Kuluttaja maksaa sen veron ja se on yritykselle pelkkä läpikulkuerä.
Toki "korvaukseksi" yritys saa vähentää omien ostojen alvin ennen kuin tilittää kuluttajilta keräämänsä veron valtiolle.
Mikä ihme siinä on, että ei tajuta sitä, että liikevaihto = tulot + kulut. Se mikä jää viivan alle, ón mistä yrittäjä palkan itselleen ottaa???
Liikevaihto voi olla vaikka 100 000, jos kulut 150 000, niin tulos tappiollinen.
Fatalji
No ei ole.
Liikevaihto on yrityksen myynti ilman arvonlisäveroa.
Minun tyhmyyttä. Ei tietenkään ole kuten sanoin. Mun ajatukset oli tuossa ulosottopäätöksessä (asiakkaan, ei minun). Eli ajatuskatkos... Tottakai siis myynti, mutta viivan alle jää se, mistä yrittäjä saa vähennysten jälkeen oman palkkansa. Eli Liikevaihto voi olla 100 000 mutta jos kulut 150 000 niin siitä ei saa yrittäjä itselleen palkkaa.
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Niin vähän sama kuin sanoisi ettet sinä mitään veroja palkastasi maksa, työnantajasi tekee sen. Se on vain läpikulku erä. Lämmittääkö mieltä?
Ei ole sama.
Jos yrittäjä haluaa myymästään tuotteesta liikevaihtoa 100e, hän laittaa myyntihinnaksi 100e + 24 alv. Eli 124e.
Tuo 100e on siis yrityksen rahaa ja 24e on se vero jonka valtio pakottaa kuluttajan maksamaan ja yrittäjän tilittämään valtiolle.
Ihan voitte googlettaa Arvonlisälain jos tämä oikeasti on ihan vieras käsite aikuisille ihmisille...
Niin yrittäjälle tuo on ihan selvää, mutta asiakas on sitä mieltä että yrittäjä on ahne paska! 2€ kahvista kun paketti maksaa alle neljä euroa kaupassa.
Pointti on juurikin se että asiakas kyllä tietää että veroa maksetaan ja kaikkia muita kuluja. Mutta ei osaa ajatella että kuinka paljon ja siksi pitää yrittäjää riistäjänä.
Hinnat voisi laittaa niin että olisivat verottomia ja sitten kassalla pamahtaisi tuo alvi niiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ei ole, ilman alvia saisin enemmän tuotteesta vaikka myisin sitä hieman halvemmalla koska tämä olisi kuluttahille halvempaa. Nykyisin monia palveluita myydään ihan minimikatteella koska se päälle tuleva alv nostaa hinnan sellaiseksi ettei moni kuluttaja halua tuotetta ostaa. Aivan naurettava sanoa etteikö alv-vaikuta mihinkään vaan on vain "läpikulkuerä".
Tätä en kiellä, etteikö yrittäjät joutuisi tinkimään katteesta mutta se on ihan toinen tarina.
Alv on edelleen läpikulkuerä yritykselle. Kuluttaja sen maksaa ja yrittäjä tilittää valtiolle koska laki määrää niin. Ja toki saa vähentää omien ostojen alvin myynnin alvista ja tilittää vain sen erotuksen.
ed
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ei ole sama.
Niin yrittäjälle tuo on ihan selvää, mutta asiakas on sitä mieltä että yrittäjä on ahne paska! 2€ kahvista kun paketti maksaa alle neljä euroa kaupassa.
Pointti on juurikin se että asiakas kyllä tietää että veroa maksetaan ja kaikkia muita kuluja. Mutta ei osaa ajatella että kuinka paljon ja siksi pitää yrittäjää riistäjänä.
Hinnat voisi laittaa niin että olisivat verottomia ja sitten kassalla pamahtaisi tuo alvi niiden päälle.
Näihän se menee valitettavasti.
Ed
Minä teen yrityksessäni ihan kaiken itse. Aika paljonhan tuota hommaa on. Pitempiä sairaslomia en ole tarvinut, pisin oli 2 viikkoa kun jouduin olemaan sairaalassa. Eipä se nyt syössyt tuhoon. Aina joskus voin pitää pikku loman silloin, kun itse haluan. Rahaa en tao kauheasti, kunhan juuri tulen toimeen. Mutta on kiva olla itsensä pomo. Vapaus ja rauhalliset aamut ovat parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi palkata eikä irtisanoa enää.
En osaa enkä viitsi. Minulla asianajotoimisto. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että osaisin kirjanpitoa itse hoitaa asianmukaisella tavalla tai jaksaisin aina siivota asiakkaiden jälkiä. Yksin teen kaikki muut työt, myös sihteerin, koska ei varaa palkata.
Fatalji
Tähän jatkan, kun nilkkani murtui todella pahasti (oli sirpaleinen murtuma) ja sairaslomaa kirjoitettiin 2,5 kuukautta ja kipsin poistamisen jälkeen kirjoitettiin taas 1 kuukausi (en osannut enää kävellä kunnolla ja voimaa ei jalassa ollut), niin en minä yrittäjänä kotiin jäänyt valittamaan jalkaa. Hankin toimistolle sängyn ja tvn. Taksilla maanantaina toimistolle ja perjantaina taksilla kotiin. Koko tuon 3,5 kk. En rasittanut yhteiskuntaa enkä myöskään asiakkaiden asioita jättänyt hoitamatta. Olin myös oikeussalissa koko ajan tarvittaessa. Kuinka moni teistä työntekijöistä tekisi saman?? Ei kukaan. Olisin voinut olla lomalla, jos työntekijä, mutta yrittäjä ei voi....
Ai niin, meinasi unohtua. En päässyt viikolla edes kauppaan, joten tutut asiakkaat haki vastapäisestä kaupasta minulla nuudeleita ja tonnikalaa. Nuudelit laitoin kahvinkeittimeen ja vettä tulemaan päälle ja sitten tonnikala siihen sekaisin. Ymmärrettävästä syystä en enää syö nuudeleita ja tonnikalaa (3 kuukautta sitä, en kehdannut pyytää muuta ostamaan)….
Yrittäjän onnea. Olet aina töissä. Tälläkin hetkellä.
Fatalji
Et ole viitsinyt hommata yrittäjän sairausvakuutusta? No oma vika. Asianajajan tuloilla luulisi voivan tilata vaikka pitsaa, kebabbia tai kinuskisafkaa toimistoon?
Jos asianajajalla menee noin heikosti niin sulla on liian suuret menot tai todella huonot tulot lakimieheksi. Kerro lisää marttyyritarinaa. Odotan innolla jatkoa.
On minulla yrittäjän laaja sairasvakuutus eli kattaa kaiken. Miten voisin asiakkaalle sanoa, että minulla sairasloma ja jättää hänet ns. oman onnensa nojaan?? En mitenkään. Tämä työ perustuu luottamukseen ja jos yllättäen sanon asiakkaalle, että en enää hoida sinun asioita 3,5 kuukauteen, niin... Mitä tapahtuu asiakassuhteelle??? Ei kukaan asianajajan asiakas odota, että jalkasi kunnossa. Huomiotavaa myös se, että jos ´jalkani paskana, se ei vaikuta korvien väliini eikä myöskään kirjoitustaitooni. Eli työt voin hoitaa, myös oikeussalissa.
En esittänyt marttyyria. Kerroin vain tosielämän tarinan.
Ja, en, en ole missään vaiheessa sanonut olevani rikas (jos sitä olisin halunnut, niin en omaa yritystä olisi perustanut), kuitenkin tämä riittää minulle. Tulen erittäin hyvin toimeen ja oma asunto. Se riittää minulle.
Fatalji
Siivoojayrittäjäkin voi laskuttaa 25 euroa tunnilta. 10 tunnilta se on jo 250 euroa. 20 työpäivää x 250 euroa on 5000 euroa![/quote]
Ja tuosta maksaa arvoblisäveron 24 prosenttia, lopullisessa verotuksessa henkilökohtaisen verotuksen mukaan n. 30 prossaa veroa, tyel vakuutukset, vastuuvakuutukset, tapaturmavakuutukset yms. Ei se ihan niin helppoa ole😂
Mieheni on pienehkössä yrityksessä töissä ja yrityksen omistaja ei osaa tehdä itse sitä työtä johon hän on mieheni palkannut. Siinäpä yksi hyvä syy.
Miksi Suomen Yrittäjät eivät halua muutosta pyramidihuijauksiin nimeltä YEL ja TyEL?
Näperrellään tuollaisen koulukiusaamiseen verrattavissa olevan asian kanssa. Olen ollut töissä firmassa jossa toimarin lisäksi oli vain kaksi työntekijää, laiskaksi ilmapiirin myrkyttäjäksi osoittautunut työparini irtisanottiin ihan helposti.
Olen myös huomannut, kuinka Yrittäjä-lehti on muuttanut suhtautumistaan palkansaajiin aggressiiviseksi. Itsekin vaihdoin palkkatyöarjen freelancerin vapauteen ahdistavan ilmapiirin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Ei ole, ilman alvia saisin enemmän tuotteesta vaikka myisin sitä hieman halvemmalla koska tämä olisi kuluttahille halvempaa. Nykyisin monia palveluita myydään ihan minimikatteella koska se päälle tuleva alv nostaa hinnan sellaiseksi ettei moni kuluttaja halua tuotetta ostaa. Aivan naurettava sanoa etteikö alv-vaikuta mihinkään vaan on vain "läpikulkuerä".
Tätä en kiellä, etteikö yrittäjät joutuisi tinkimään katteesta mutta se on ihan toinen tarina.
Alv on edelleen läpikulkuerä yritykselle. Kuluttaja sen maksaa ja yrittäjä tilittää valtiolle koska laki määrää niin. Ja toki saa vähentää omien ostojen alvin myynnin alvista ja tilittää vain sen erotuksen.
ed
Eli lähdit siis väittelemään ihan väittelyn ilosta sanamuodostoista vaikka ihan kaikki ollaan samalla sivulla? Alkuperäisen viestini pointti oli siinä että aika moni pienyrittäjä ei juuri hyödy siitä alv-vähennyskelpoisuudesta, koska niitä ostoja on niin paljon vähemmän suhteessa siihen kuinka paljon menettää alv-velvollisuuden takia. Esimerkiksi yrittäjillä, jotka myyvät pitkälti palvelua eivätkä materiaa on sellainen tilanne että alv-vähennyksiä on vähän, mutta asiakkaalta perittävä alv on 24% eli melko iso kakku loppulaskusta ja melko iso määrä rahaa, josta osa voisi jäädä yrittäjän taskuun.
Jos yrittäjä ei ole arvonlisävelvollinen hän ei siis alvia tilitä. Mitään ihmeellistä "alvin osuutta" ei ole olemassakaan, koska yritys ei sitä tuotteen myyntihintaan lisää.
Ed