Miten ekologisuus näkyy teidän arjessanne?
Olemme autoton perhe, emme matkustele kuin erittäin harvoin, silloinkin lentoja vältellen. En ostele turhaa. Kierrätämme omat tavaramme. Vältämme turhaa roskaa. En ole ns tuotefriikki tai materialisti, minimaalinen monessa suhteessa.
Kommentit (21)
En omista autoa vaan kuljen pyörällä, en aio hankkia lapsia, kierrätän jätteet, en tuhlaa vettä, tällä hetkellä vietän lihatonta lokakuuta, marraskuun aion kokeilla täys vegaanina ja sen jälkeen jos vegaanisuus tuntuu hyvältä niin jatkaa sillä linjalla muuten sitten vähentää omasta normalista sekasyöjän ruokavaliosta eläinperäisiä tuotteita sen verran kuin tuntuu hyvältä. Vältän kertakäyttö/muovi jätettä joten kaupassa on aina mukana oma ostoskassi ja itse virkattu heelmäpussi. Olen myös vaihtanut kertakäyttöiset vanulaput virkattuihin puuvillalappuihin jotka voi pestä käytön jälkeen pyykkikoneessa. Myös tiskirätit on itsetehtyjä kestorättejä. Ostan harvoin uusia vaatteita ja sillon kun ostan niin yleensä kirpputorilta tai teen vaatteet itse. Suurin osa huonekaluista on joko sukulaisten vanhjoa tai kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta ostettuja. Olen vaihtanut muoviset kuukautissuojat biohajoaviin tampooneihin (kuukuppia kokeilin, mutta se ei mulla toiminut). Seuraavaksi aion vaihtaa pesuaineet, pyykkiaineet, shampoot ja saippuat luonnontuotteisiin ja hankkia biohajoavan tiskiharjan.
Vierailija kirjoitti:
En omista autoa vaan kuljen pyörällä, en aio hankkia lapsia, kierrätän jätteet, en tuhlaa vettä, tällä hetkellä vietän lihatonta lokakuuta, marraskuun aion kokeilla täys vegaanina ja sen jälkeen jos vegaanisuus tuntuu hyvältä niin jatkaa sillä linjalla muuten sitten vähentää omasta normalista sekasyöjän ruokavaliosta eläinperäisiä tuotteita sen verran kuin tuntuu hyvältä. Vältän kertakäyttö/muovi jätettä joten kaupassa on aina mukana oma ostoskassi ja itse virkattu heelmäpussi. Olen myös vaihtanut kertakäyttöiset vanulaput virkattuihin puuvillalappuihin jotka voi pestä käytön jälkeen pyykkikoneessa. Myös tiskirätit on itsetehtyjä kestorättejä. Ostan harvoin uusia vaatteita ja sillon kun ostan niin yleensä kirpputorilta tai teen vaatteet itse. Suurin osa huonekaluista on joko sukulaisten vanhjoa tai kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta ostettuja. Olen vaihtanut muoviset kuukautissuojat biohajoaviin tampooneihin (kuukuppia kokeilin, mutta se ei mulla toiminut). Seuraavaksi aion vaihtaa pesuaineet, pyykkiaineet, shampoot ja saippuat luonnontuotteisiin ja hankkia biohajoavan tiskiharjan.
Paljon hyviä tekoja!
Äitini on erittäin köyhä. Hän on tahtomattaan erittäin ekologinen. Harvoin tulee ajateltua mutta köyhät ihmiset ovat automaattisesti ekologisia. Rikkaat taas tuhoavat luontoa ja saastuttavat maailmaa.
Vältän kemikaaleja eli en meikkaa enkä värjää hiuksia, siivousaineet ovat etikka ja mäntysuopa ja ruokasooda. Kierrätän kaiken tarkkaan, yritän ostaa paljon käytettynä, jos ostan uutena, mietin tuotteen kierrätystä. Istutan puita joka vuosi (oma metsä), lämmitän oman metsän puilla = lyhyt kuljetusmatka. Asun vanhassa talossa johon ei ole tehty turhia remontteja. Minulla ei ole lemmikkejä.
En omista ajokorttia
Kierrätän
Ostan mielummin kirppareilta ja käytettynä kuin kaupasta uutta
En välitä materiasta enkä ostele turhia
Olen vapaaehtoisesti lapseton
Yritän parhaani mukaan välttää muoviin pakattuja tuotteita
Käytän kestokasseja kauppareissuilla
Vielä on kyllä parannettavaa. Esim kosmetiikkatuotteet muovipakkauksissa harmittaa mutta en tiedä miten voisin korvata ne.
Kierrätän kaiken minkä pystyn. En osta muovikasseja (hedelmäpussit toki otan ja käytän ne roskapusseina). Ruokahävikki = 0. Ruoissa suosin sesonki- ja lähiruokaa. En osta uusia vaatteita, vanhojakin on liikaa. Auto (hybridi) on, mutta käytän sitä vain todelliseen tarpeeseen, päivittäiset asiointimatkat kävelen. Asun kaukolämpötalossa. Matkustan lentäen sukulaisvierailulle (Eurooppaan), turhaan en lentele.
Kierrätämme, olemme vähentäneet lentomatkustelua radikaalisti, olemme vähentäneet punaisen lihan kulutusta, 2krt viikossa kasvisruokapäivä, vältämme muovin ostamista (palasaippua, jauhepesuaine, irto myynnistä kasvikset kestopussiin jne), kaikki laitteet käytetään loppuun, maidosta ollaan luovuttu ja kovasti yritetään vähentää juuston kulutusta.
Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia.
käytän suomessa tehtyjä ekologisia palashamppoita ja saippuoita (kolme cosmetiksilla ihania tuotteita, pakko hehkuttaa :D ), käytän kuukuppia, meikkaan tosi vähän ja suosin luonnonkosmetiikkaa, hiukset on värjätty hennavärillä noin viimeiset 5 vuotta (yhden punaisen värimaskin laitoin kun kirpparilta löysin) nyt suunnitelmissa vaalennus projekti savivaalennuksella. kaikki omat huonekalut kierrätettyjä lukuunottamatta vaaterekkiä, lähes vegaaninen ruokavalio, kaupassa aina mukana kestokassi, marseillesaippua tiskiaineena ja tarkoitus ruveta käyttämään myös pyykinpesuaineena, huuhtetuaineena etikka. vaatteet suurimmaksi osaksi kirpputoreilta. tiskiharjan tullessa tiensä päähän olisi tarkoitus kokeilla sen sijaan pientä palaa loofa kasvia, autoa en omista ja kuljen pääasiassa julkisilla, vettä pyrin säästämään, kierrätän paljon mutta tällä hetkellä ei ole biojätteen kierrätysmahdollisuutta, haaveena olisi korjata ongelma matofarmilla kunhan avokki siihen suostuisi :D kerran käynyt espanjassa lentäen ja tarkoitus olisi ettei lentoja enää tulisi
niin ja lapsia en aio tähän maailmaan tehdä
En syö saastuttavaa lähiruokaa, vaan vaadin joka paikassa lentorahtina tuottettuja avokadoja sekä riisiä!
Tilillähän sen näkee menetettyinä euroina. Voisivatko kaikki viherpeukalot pliis suorittaa ilmastoloikan?
Tilillähän sen näkee menetettyinä euroina. Voisivatko kaikki viherpeukalot pliis suorittaa ilmastoloikan jonkun korkean talon katolta?
n 9 vielä tässä, asunnossa maalämpö :)
Olen köyhä, en voi siis ostaa mitään uutta ja kaiken täytyy kestää mahdollisimman pitkään.
Minulla ei ole koiraa, kissaa tai kahta autoa. Suosin suomalaista.
n9 vielä jatkaa kun mieleen tuli että käytössä on kesto sheiveri jota suosittelen lämpimästi :D näyttää nätiltä ja helppo käyttää
Säästän sähköä, näppäimistöä ja muiden hermoja enkä lähettele hymiöitä palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Kolme autoa, matkustellaan neljä kertaa vuodessa, ostetaan aina uudemmat puhelimet, jne. Kaikki vanha heiteään roskiin
A L F A
L
F
A
Toisinkuin alapeukuttavat maa npetturit
Ei mitenkään. Kolme autoa, matkustellaan neljä kertaa vuodessa, ostetaan aina uudemmat puhelimet, jne. Kaikki vanha heiteään roskiin