Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlia järjestämässä - miten pitäisi ymmärtää termi kasvissyöjä?

Vierailija
17.10.2018 |

Olen järjestämässä tapahtumaa, jossa tarjoan pikkusuolaisia ja makeita leivonnaisia. Kysyin osallistujilta ennakkoon ruokavaliot. Muutama osallistuja ilmoitti olevansa kasvissyöjä, osa mainitsi tämän lisäksi vielä, että maito ja muna ovat ok. Miten tässä pitäisi ymmärtää tuo pelkkä kasvissyönti? Voinko laittaa tarjolle esim. kasvis-juustopiirakkaa, vai pitääkö olettaa, että kasvissyöjäksi ilmoittautunut ei pysty syömään maitotuotteita, jos ei ole erikseen maininnut maidon ja munan olevan sopivia? Kukaan ei kertonut olevansa vegaani.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät ovat tunnettuja joustavuudestaan, hieman samalla tavalla kuin vegaanit suvaitsevuudestaan ja hienotunteisuudestaan. Sinuna iskisin kokonaisen possun vartaaseen ja vegejä varten sen suuhun mehukkaan ompun.

Vierailija
2/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pääsisi helpommalla tekemällä vegaanisen suolaisen ja makean tarjottavan, koska ne varmasti sopivat myös lakto-ovo-vegetaristeille?

Ja palstan vegaanivihaajalle, joka tässäkin ketjussa aikoo älämölötä tiedoksi, että ei, sinun ei todellakaan tarvitse ottaa huomioon muiden ruokavalioita. Jokainen saa valita ystävänsä ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkikielessä kasvissyöjällä tarkoitetaan ruokailijaa joka välttää eläimen lihaa (siis myös kalaa, kanaa etc). Vegaani yleensä ilmoittaa olevansa vegaani. Parhaiten tiedät, kun kysyt tarkentavia kysymyksiä asianomaiailta!

Vierailija
4/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta sanoisin, että kasvissyöjäksi itsensä ilmoittava syö myös maitoatuotteita ja kananmunaa. Usein myös kalaa. Ne, jotka on tarkempia ruokavaliostaan osaa sen yleensä ilmottaa myös tarkemmin.

Vierailija
5/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee yksi täysin kasvisvaihtoehto (munat usein käy ainakin jos kukaan ei ole tosiaan kertonut olevansa vegaani) ja toinen juusto/maitotuotteita sisältävä.

Vierailija
6/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani on ääripää, absolutismia. Vegetarismi ei taaskaan ole niin tiukkaa ja sitäkin montaa eri tasoa. Esimerkiksi munia ja maitoa syövä on lakto-ovovegetaristi. Vegetaristia ja vegaania ei siis tule sotkea keskenään. Sen sijaan lakto-ovot ei kuitenkaan syö esim punaista lihaa, kalaa tai kanaa kuten ei vegaanikaan.

Vierailija
7/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin tarjottavat kasvissyöjä statuksen mukaan eli (maitoa ja munaa sisältävinä). Sitten varaisin "hätävaraksi" jotain täysin vegaanista jotka käy muillekkin (tai joka on helppo hyödyntää itse myöshemmin) esim. viinirypäleitä ja leipää ja maidotonta (vegaanista) margariiniä

Vierailija
8/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset kun joko varmistat asian kasvissyöjiksi ilmoittautuneilta tai sitten teet kasvisvaihtoehdoista suoraan vegaanisia. 

Vierailija
9/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
10/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postissa kadonneen kutsun verran...

Vierailija
11/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin yhden kasvisversion, jossa on munaa ja maitotuotteita. Jos tämä ei jollekin kelpaa, niin hän ei sitten ota sitä.

Veganismi ja vegetarismi tarkoittavat henkilön itseään koskevaa päätöstä, ei sitä, että muiden täytyy osallistua tai ylläpitää hänen ideologiaansa.

Vierailija
12/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin yhden kasvisversion, jossa on munaa ja maitotuotteita. Jos tämä ei jollekin kelpaa, niin hän ei sitten ota sitä.

Veganismi ja vegetarismi tarkoittavat henkilön itseään koskevaa päätöstä, ei sitä, että muiden täytyy osallistua tai ylläpitää hänen ideologiaansa.

Samaa mieltä. Jos kukaan ei ole sanonut olevansa vegaani, niin sitten toimit sillä olettamuksella, että muna ja maitotuotteet on Ok.

Vierailija
13/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmalla pääset kun joko varmistat asian kasvissyöjiksi ilmoittautuneilta tai sitten teet kasvisvaihtoehdoista suoraan vegaanisia. 

Näin tekisin itse.

Terveisin vegaani, joka kyllä vääntää aina rautalangasta, että mitä ruokavalio tarkoittaa. (Kaikille vegaani ei välttämättä ole tuttu sana, joten olen kokenut helpommaksi selittää.)

Vierailija
14/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka voi sisältää maitotuotteita ja kananmunaa oletetusti. Jos joku on vielä tiukempi kuten vegaani hän kyllä pitää huolen että ilmoittaa tarkasti omat rajoitteensa. Jos haluat olla huomaavainen, varaa tosiaan vaikka hedelmiä tai marjoja, joita kuka vaan voi syödä.

Vierailija
15/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä olettaisi kasvissyöjän syövän munaa tai maitotuotteita jos ei ole erikseen näin ilmoittanut. Kasvissyöjä syö vain kasviperäisiä tuotteita. vegaanius on muutakin kuin ruoka niin ei tule ehkä ilmaisseeksi olevansa vegaani jos ei ole, mutta ei syö silti munia eikä juustoa. 

Vierailija
16/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tekisin itse.

Terveisin vegaani, joka kyllä vääntää aina rautalangasta, että mitä ruokavalio tarkoittaa. (Kaikille vegaani ei välttämättä ole tuttu sana, joten olen kokenut helpommaksi selittää.)

Jatkan vielä, että yleesä kyllä vegaani on tottunut tarkentamaan ruokavalionsa, sillä pääsääntöisesti kasvissyöjäksi ymmärretään maitoa ja kananmunia käyttävä.

Jos siis pitäisi jotakin arvata, niin veikkaisin, että vieraasi syövät maitotuotteita ja kananmunia.

Vierailija
17/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestämässä tapahtumaa, jossa tarjoan pikkusuolaisia ja makeita leivonnaisia. Kysyin osallistujilta ennakkoon ruokavaliot. Muutama osallistuja ilmoitti olevansa kasvissyöjä, osa mainitsi tämän lisäksi vielä, että maito ja muna ovat ok. Miten tässä pitäisi ymmärtää tuo pelkkä kasvissyönti? Voinko laittaa tarjolle esim. kasvis-juustopiirakkaa, vai pitääkö olettaa, että kasvissyöjäksi ilmoittautunut ei pysty syömään maitotuotteita, jos ei ole erikseen maininnut maidon ja munan olevan sopivia? Kukaan ei kertonut olevansa vegaani.

Jospa kysyisit tarkennusta noilta vastaajilta? Jos eivät ole ilmoittaneet olevansa vegaaneja, uskoisin, että ainakin maitotuotteet voivat olla ok. Mutta varmuudella ei voi tietää kuin henkilöltä itseltään kysymällä.

Vierailija
18/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä olettaisi kasvissyöjän syövän munaa tai maitotuotteita jos ei ole erikseen näin ilmoittanut. Kasvissyöjä syö vain kasviperäisiä tuotteita. vegaanius on muutakin kuin ruoka niin ei tule ehkä ilmaisseeksi olevansa vegaani jos ei ole, mutta ei syö silti munia eikä juustoa. 

Yleisesti sana ”vegaani” liitetään kuitenkin nimenomaan ruokavalioon.

Vierailija
19/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä tarkoittaa yleisesti ihmistä joka ei syö lihaa(myös kala on lihaa.)Tämä on oletus. Yleensä käyttävät siis maitoa ja munia,jotkut jopa kalaakin mutta yleensä mainitsevat tästä erikseen jos näin on.

Vierailija
20/21 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on käsitteet hukassa.

Kasvissyöjä ei syö lihaa.

Vegaani ei syö tai käytä mitään eläinperäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme