Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka aikoo äidiksi vain sillä ehdolla että jää kotiäidiksi?

Vierailija
16.10.2018 |

En vois kuvitellakaan että tekisin töitä ja pyörittäisin kotia ja perhettä siinä samalla. Tää on kyllä niin yksilökysymys, koska osalle taas kotiäitiys olisi kauhistus ja he luonnostaan pärjäävät paremmin "monta rautaa tulessa".

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä yhteiskunnan loisia riittää. Hyvä ratkaisu, jos miehesi pystyy elättämään teidät kaikki. Muussa tapauksessa ei.

Vierailija
22/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kunnianhimoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajateltaisiin lapsen etua, niin kotihoito noin neljävuotiaaksi isän tai äidin kanssa olisi varmasti aika ihanteellista. Hoitokin on sitten ihan ok, jos toinen vanhemmista työskentelee osa-aikaisesti.

Vanhemmuus vaatii uhrauksia lapsen hyväksi. Rahan perässä juokseminen on siinä vaiheessa lopetettava,kun lapset on pieniä.

Vierailija
24/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tällaisen ehdon laittaa. Mutta mikään ei ole varmaa. Miten sillä kotihoidontuella pärjää jos tulee ero?

Moni näyttää silti elävän kotiäitinä tuilla. Minimituloilla.

Itse en tähän pystyisi. Naisen kannattaa hankkia kunnollinen ammatti ja kyetä aina elättämään itsensä.

Vierailija
25/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kotiäitinä, vaan hoitovapaalla työpaikastani. Mutta itse viihdyin kotona. Koskaan ei ole ollut niin paljon aikaa harrastuksiin ja kiireetöntä elämää. Jos olisi ollut rikas mies tai saanut lottovoiton, olisin mielelläni jäänyt kotiäidiksi

Vierailija
26/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Hävettää olla nainen.

Vierailija
27/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ehdoton edellytys oli että lasten isä jää kotiin hoitovapaalle myös. Ja näin ollaan tehty kahden lapsen kanssa. Molemmat tienaa, milemmat elättää vuorollaan, molemmat hoitaa lapsia ja kotia.

Mikään sovinistimalli ei olisi sopinut minulle.

Vierailija
28/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan haluttu vanhemmiksi sillä ehdolla että koskaan ei molemmat olla täysiaikaisesti töissä ja lapsille on muutakin aikaa kuin viikonloput ja lyhyet illat.

Ihan ei olla pysytty, 4kk kohta kahdeksasta vuodesta ollaan tehty molemmat kokoaikatyötä.

Vanhempain- ja hoitovapaat on jaettu, nyt itse opiskelen ja hoidan lapsia, mutta opinnot muuttuvat pian niin vaativiksi että puolisokin jää opiskelemaan ja voi ottaa huomattavasti enemmän kotivastuuta.

Vierailija
29/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä Suomessa(kin) nainen avoimesti ja vapaasti haaveilla ja unelmoida ryhtyvänsä kotiäidiksi. - olkoonkin, että verottaja kyllä usein muistuttaa, että potenttiaaliset kumppanit on aika harvassa ja heistäkin moni ymmärtää suojata varallisuutensa mm. avioehdolla eron varalta. - Vaan millaisen halveksunnan vyöryn saisi mies osakseen, jos hän rohkenisi kertomaan, että aikoisi heittäytyä koti-isäksi huolehtimaan lapsista ja yhteisestä kodista ja niin ettei hänen (miehen) tarvitse käydä kodin ulkopuolella töissä. Naine saisi olla se, joka toisi riittäväti rahaa kotiin ja yhteiseen talouteen. jotta tämä kaikki on mahdollista.

Jaa, meillä on tämä tilanne tulevaisuudessa edessä. Itsellä tulossa vaativa hyväpalkkainen työ, jossa haluab edetä. Silloin mies on kotona ja tekee pienimuotoisesti töitä (eikä missään elätysmielessä) sekä on läsnä lapsille, kun minä olen paljon kiinni muualla. Lapset ovat jo aika paljon isompiakin sitten.

Aikaisemmin mies on elättänyt meidät, mutta osat tulevat vaihtumaan molempien toiveesta.

Vierailija
30/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa siltä että vauvan tulon jälkeen painat hyvin nopeasti 20 kiloa lisää ja olet vihainen miehellesi 24/7, ei jatkoon.

Vierailija
31/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näitä yhteiskunnan loisia riittää. Hyvä ratkaisu, jos miehesi pystyy elättämään teidät kaikki. Muussa tapauksessa ei.

Aika kieroutunut ajatusmalli sinulla.

Jos vanhemmat päättävät jo ennen lapsen hankimista ottaa vastuun omasta lapsesta ja hoitaa lapsen, eikä tyrkätä sitä yhteiskunnan tehtäväksi, se on sinusta loisimista.

Mutta sinusta on ok. ja ihailtavaa, kun loisitaan muiden veronmaksajien rahoilla ja viedään lapsi hoitoon, joka maksaa veronmaksajille 1000-1500€/kk/lapsi.

Oletko tietoinen käsitteestä yksilönvastuu omista valinnoistaan ja teoistaa?

Vierailija
32/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisesti koulutettu nainen ja minulla on akateeminen mies. Olen hoitanut kahta lastamme kohta viisi vuotta kotona. Tarkoitus on palata työelämään, kun nuorin lapsemme täyttää 3. Minä näen äitiyden elämän jatkumona, jossa työ ja lasten kotihoito vaihtelevat elämässäni tilanteen mukaan. Olen pienten lasten kotiäiti ja myöhemmin uraäiti. Mitä loisimiseen tulee. Niin kotihoidontuen määrä on 300e/kk. Lasten päivä hoito taas maksaa yhteiskunnalle 1500e/kk/lapsi. Eli kahdesta lapsesta 3000e/kk. En todellakaan koe olevani kotiäitinä yhteiskunnan loinen. Minä säästän yhteiskunnan varoja ja paljon! Kannattaa tutkia faktat, ennen kuin levittää valheellista propagandaa. Jos meille joskus syntyy kolmas lapsi, olemme mieheni kanssa sopineet, että hän jää kotiin hoitamaan lapsia. Miksi kotiäitiys ja uraäitiys nähdään toisilleen vastakkaisina. Nehän ovat vain vaiheita ihmisen elämässä. Miksi naiset eivät aja kotihoidontukeen kunnollisia korotuksia? Lasten kotihoito säästää yhteiskunnan varoja ja koskee lähes jokaista vanhempaa, joka ei halua laittaa 9 kk ikäistä vauvaa päivähoitoon. Mutta ei. Naiset eivät aja tätä asiaa, koska kotiäitiys on uhka uraäitiydelle. Pelätään naisten aseman laskua työelämässä. Minusta naisten pitäisi nousta barrikaadeille ja vaatia kotihoidontuen nostoa edes samalle tasolle kuin mitä työttömyysraha on. Kotiäidit ja koti-isät tekevät raskasta ja vaativaa työtä, mutta yhteiskunta ei arvosta sitä. Tämä on järjetöntä, koska lasten kotihoito tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi kuin lasten päivähoito.

Vierailija
33/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi miehen elättää ja mahdollistaa jonkun lorvailu kotona vuosikausien ajan? Jos haluaa leikkiä kotiäitiä pidempään kuin vauva-ajan niin miksei sitten itse tee töitä sen eteen? Säästää tarpeeksi ennen lasten tekoa niin voi sitten olla vaikka kuinka pitkään kotona lasten kanssa.

Minäkin haluaisin ihan vaan olla kotona tekemättä mitään. Vaikka nyt kymmenen vuotta ensi alkuun. Mielellään niin, että joku muu elättää. Tai vähintään yhteiskunta kaataa laarista rahaa loputomasti elämisen kuluihin.

Vierailija
34/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi miehen elättää ja mahdollistaa jonkun lorvailu kotona vuosikausien ajan? Jos haluaa leikkiä kotiäitiä pidempään kuin vauva-ajan niin miksei sitten itse tee töitä sen eteen? Säästää tarpeeksi ennen lasten tekoa niin voi sitten olla vaikka kuinka pitkään kotona lasten kanssa.

Minäkin haluaisin ihan vaan olla kotona tekemättä mitään. Vaikka nyt kymmenen vuotta ensi alkuun. Mielellään niin, että joku muu elättää. Tai vähintään yhteiskunta kaataa laarista rahaa loputomasti elämisen kuluihin.

Yleensä lasten isä haluaa myös, että pieni lapsi saa kotihoitoa. Kotihoidontukea saa siihen asti kun nuorin lapsi täyttää 3 vuotta. Oletko ikinä hoitanut 3-vuotiasta uhmaikäistä lasta. Ihan täydestä työstä käy. Lisäksi lasten kotihoito on yhteiskunnalle paljon edullisempaa kuin yhteiskunnan kustantama päivähoito! Päivähoidon todelliset kulut ovat 1500e/kk/lapsi.

Vierailija
35/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lasten isä haluaa myös, että pieni lapsi saa kotihoitoa. Kotihoidontukea saa siihen asti kun nuorin lapsi täyttää 3 vuotta. Oletko ikinä hoitanut 3-vuotiasta uhmaikäistä lasta. Ihan täydestä työstä käy. Lisäksi lasten kotihoito on yhteiskunnalle paljon edullisempaa kuin yhteiskunnan kustantama päivähoito! Päivähoidon todelliset kulut ovat 1500e/kk/lapsi.

AP:n aloituksesta saa semmoisen kuvan että se on ainoa ehto, välittämättä siitä mitä isä haluaa. Salilla käynti ja bodaus käy myös täydestä työstä, mutta saatko siitä jotain rahaa? et saa, töihin siitä loinen.

Vierailija
36/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt siitä tarkoittaako aloittaja kotiäitinä olemisella tavallista parin vuoden kotona olemista vai pysyvästi pidemmäksi aikaa kotiin jäämistä. Se on tuolla maailmalla aika yleinen tapa, että vaimo jää lasten tulon jälkeen käytännössä pysyvästi pois työelämästä. Silloin se on meidän oloissa enempi tällaista kotiin lorvailemaan jäämistä.

Vierailija
37/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein se mies haluaa lapsia yhtä paljon kuin nainen, joskus vielä enemmän. Ja jos haluaa lapsia, molemmat menettävät siinä taloudellisesti. Ja ainakin moni tuntemani mies haluaa lapsensa hoidettavan kotona ensimmäiset vuodet.

Yhteiskunnallisesti tämän on paras ratkaisu ja edullinen veronmaksajille, samoin työnantajat kiittävät, kun pienen lapsen todennäköinen sairastumiset ja flunssat ovat monikertaiset, jos niitä vertaa kouluikäisiin. Lain mukaan vanhemmalla on oikeus olla pois palkallisella vapaalla, jos lapsi on sairas. Lisäksi pikkuflunssat kuormittavat terv.hoitoa, kun tarvitaan lääkärintodistus. Samoin vanhemman työstä poissaolot, kun lasta viedään neuvolaan, hammaslääkäriin tai päiväkodin keskusteluihin jne.

Vierailija
38/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n aloituksesta saa semmoisen kuvan että se on ainoa ehto, välittämättä siitä mitä isä haluaa. Salilla käynti ja bodaus käy myös täydestä työstä, mutta saatko siitä jotain rahaa? et saa, töihin siitä loinen.

Katos kun nainen ihan itse päättää omasta kropastaan ja haluaako raskaaksi vai ei. Ellei mies sitten ole valmis maksamaan kohtuvuokrauksesta, mutta sekin on Suomessa kieletty. Ja miehet nyt ei voi tulla raskaaksi. Ja nämä asiat kannattaa keskustella jo ennen lapsen hankkimista.

On oikein hyvä, että ap. on miettinyt näitä asioita etukäteen.

Vierailija
39/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että minulla on muutakin elämää kuin äitiys. Ja oma panostus talouteen tuo tasavertaisuutta.

Yhtä hyvin sitä jaksaa pyörittää arkea, vaikka käykin töissä. Luultavasti juuri sen takia jaksan käyttää lapsia vapaa-ajalla harrastuksissakin.

Vierailija
40/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä mielikuva kotiäideistä? Lorvailevat?

Olin aikoinaan perhepäivähoitaja ja kaikki hoidettavat olivat leikki-ikäisiä ja lapsia oli yleensä 3-4 lasta kerrallaan hoidossa ja sitä kutsuttiin jopa oikeaksi työksi. Kotiäideillä on yleensä vielä vauva tai taapero hoidettavana, joka on jo paljon työläämpi.

Enkä muista kukaan sanoneen, kuinka vain lorvailen kotona, kun hoidan lapsia. Perhepäivähoitajat ovat vain lasten kanssa ja minullekin jo työsuhteen alkua tehtiin selväksi, kuinka työaikana eli kun lapset ovat hoidossa, ei ole lupa siivota, pestä pyykkiä ja lasten ruuatkin valmistin työajan ulkopuolella ja silti olin ihan täystyöllistetty, eikä edes lakisääteisiä taukoja voinut pitää.