Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruoka loppujen lopuksi paksusuolelle terveellistä?

Vierailija
15.10.2018 |

Mielestäni kun olen lisännyt kasviksia ruokavaliossa muutaman vuoden aikana, niin alkaa tuntua että suoli ei siitä oikein tykkää.

Mm. jos pieraisee niin saattaa päräyttää "limaa" housuihin.

Onko normaalia? Tällä hetkellä syön paljon kurpitsaa, mangoldia, lehtikaalia, pavun palkoja etupäässä.

Alkaa vähän tympimään.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjillä on kyllä paljon vähemmän suolistosyöpiä kuin paljon lihaa syövillä.

Mutta kaalit ja pavut voi olla monelle herkkävatsaiselle liikaa, onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua FOPMAP-ruokavalioon.

No nyt olen tutustunut. 

Ei kyllä vastaa mitenkään minun tuntemuksia. Esim. viljoista minun vatsani ei oirehdi millään lailla. 

Veikkaan että kyse on siitä että syön liikaa kasviksia. Pitäisi vähentää.

ap.

Vierailija
22/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjillä on kyllä paljon vähemmän suolistosyöpiä kuin paljon lihaa syövillä.

Mutta kaalit ja pavut voi olla monelle herkkävatsaiselle liikaa, onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua FOPMAP-ruokavalioon.

No nyt olen tutustunut. 

Ei kyllä vastaa mitenkään minun tuntemuksia. Esim. viljoista minun vatsani ei oirehdi millään lailla. 

Veikkaan että kyse on siitä että syön liikaa kasviksia. Pitäisi vähentää.

ap.

Kannattaa lopettaa se kasviksien puputtaminen kokonaan. Tulevaisuudessa on tiedossa hurjat terveysongelmat, jos et laita ruokavaliota kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus:

Kasviksia ei saa syödä liikaa.

Vierailija
24/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liki 20 v. kasvissyöjänä; aina oli jotain vatsavaivaa - paitsi kun olin ulkomailla, jostain syystä.

Viimeiset n. 4 v. sekaravinnon syöjä, eikä edes (satunainen) pikaruoka aiheuta vastaavaa. Vain kouluruoka (opettaja kun olen) sotkee vatsan aika-ajoin ja siksi pyrin sitä välttämään.

Sama ilmiö kuin niillä, jotka luulevat, että kotimaassa tulee vatsavaivoja ylikäsitellystä maidosta, mutta ulkomailla se maito on niin erilaista, ettei vatsavaivoja tule. Eli suuri osa vatsavaivoista kotimaassa johtuu siitä elätystä arjesta, stressistä (kotona ja töissä), istumatyöstä, kiristävistä vaatteista jne. Oireet helpottavat lomalla, kun ei stressaa ja päällä on vain kesämekko ;).

Mutta muuten itse asiaan: se on ihan merkki terveydestä, että siellä suolistossa muodostuu kaasua. Jos ei muodostu, kannattaa olla huolissaan. Suolistokaasut kertovat terveestä ja toimivasta bakteerifloorasta, jonka seurauksena myös syöpäriski ja muiden sairauksien riski pienenee. Jos sitten kyse on siitä, että vatsa on oikeasti sekaisin, ulosteet löysällä ja vessaan pitää syöksyä, ettei mene housuun (jos nyt edes ehtii ajoissa), on vika todennäköisesti siinä, että herkkävatsaisen ruokavaliossa on liikaa ns. FODMAPeja eli huonosti imeytyviä, pitkäkestjuisia, fermetoituvia hiilihydraatteja. Silloin kannattaa vältellä niitä kasviksia, joissa näitä yhdisteitä on eniten (kaalit, sipuli, pavut, herneet, sienet, monet kivelliset hedelmät, vesimeloni, ksylitoli, sorbitoli, muut makeutusaineet, hunaja, laktoosi) ja suosia muita kasviksia (kurkku, tomaatti, lehti- ym. salaattikasvit, paprika, porkkana, kesäkurpitsa, kurpitsa, marjat, sitrushedelmät, kiivi, viinirypäleet). Lisäksi kannattaa vähentää täysjyvä vehnä, ohran ja rukiin määrää, jos syö paljon viljatuotteita. Täyjyväkauraa, hirssiä, tattaria jne. voi FODMAP-herkkäkin käyttää rauhassa.

Vierailija
25/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset EIVÄT OLE HYVÄKSI VATSALLE JA SUOLISTOLLE! Tätä propagandaa jaksetaan silti levittää. Lue kunnollista tutkimustietoa, niin huomaat että kannattaa syödä paljon rasvaa ja lihaa. Hiilarit kokonaan pois. Kasviksia ei ihminen tarvitse elääkseen, mutta rasvaa ja lihaa tarvitsee.

Yksi foliohattupää on taas lukenut itse itsensä guruksi julistaneen "asiantuntijan" nettisivuillaan paljastamista salaliittoteorioista. Vitsi, kun nää tyypit on hauskoja fanaattisessa uskossaan.

Vierailija
26/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on paljon nitriittejä jotka muuttuvat nitrosamiineiksi. Nitrosamiinit aiheuttavat syöpää. Kasvissyönnin edut on mitattu kohdistamalla otanta siten, että lihansyönti näyttää huonommalta. Lihansyönnissä verrataan lähes poikkeuksetta prosessoitua lihaa kuten McDonalds.

Suoliston hyvinvointiin vaikuttaa mikrobiston tuottamat entsyymit. Riippuen kunkin ihmisen suolistomikrobiston koostumuksesta, kasvisruokavalio voi tuottaa enemmän haitallisia entsyymeitä suhteessa liharuokavalioon.

Yksiselitteistä vastausta ei siis ole ja tutkimus näiden alueiden osalta on erittäin heikkolaatuista. Replikoituja kausaalisia tutkimuksia ei ole olemassa. Yritysten maksamia korrelatiivisia tutkimuksia löytyy pilvin pimein.

Nitriittien haitallisuus pätee vain lisäaineena käytettyihin nitriitteihin (lähinnä lihajalosteet). Eristäminen tekee ravintoaineista usein karsinogeenisiä tai muuten haitallisia. Sama juttu kuin esimerkiksi sokerin kanssa. Sokeria hedelmissä ei ole mitään syytä vältellä, mutta prosessoitu sokeri on haitallista. Kasvisten luonnollisessa muodossa olevat nitriitit taas antavat jopa syövältä suojaavaa vaikutusta.

Vierailija
27/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen on muuten niin totta. Aina kun puhutaan punaisen lihan epäterveellisyydestä on esimerkkinä joku hampurilainen. Tai makkara. Tai lihapiirakka. Tai nakit tai pekoni.

Mä saan välillä riistaa, yleensä peuranlihaa metsästävältä sukulaiselta. Paisti suolalla ja pippurilla maustettuna, sopivaksi kypsennettynä, viereen kasviksia ja uunijuureksia on aivan täydellinen ateria. Olo on kevyt ja hyvä, vatsa tyytyväinen. Olen havainnut tämän useasti. Jos ottaa lisukkeeksi perunaa tai riisiä, olo on ähky.

Vierailija
28/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissa on paljon nitriittejä jotka muuttuvat nitrosamiineiksi. Nitrosamiinit aiheuttavat syöpää. Kasvissyönnin edut on mitattu kohdistamalla otanta siten, että lihansyönti näyttää huonommalta. Lihansyönnissä verrataan lähes poikkeuksetta prosessoitua lihaa kuten McDonalds.

Suoliston hyvinvointiin vaikuttaa mikrobiston tuottamat entsyymit. Riippuen kunkin ihmisen suolistomikrobiston koostumuksesta, kasvisruokavalio voi tuottaa enemmän haitallisia entsyymeitä suhteessa liharuokavalioon.

Yksiselitteistä vastausta ei siis ole ja tutkimus näiden alueiden osalta on erittäin heikkolaatuista. Replikoituja kausaalisia tutkimuksia ei ole olemassa. Yritysten maksamia korrelatiivisia tutkimuksia löytyy pilvin pimein.

Nitriittien haitallisuus pätee vain lisäaineena käytettyihin nitriitteihin (lähinnä lihajalosteet). Eristäminen tekee ravintoaineista usein karsinogeenisiä tai muuten haitallisia. Sama juttu kuin esimerkiksi sokerin kanssa. Sokeria hedelmissä ei ole mitään syytä vältellä, mutta prosessoitu sokeri on haitallista. Kasvisten luonnollisessa muodossa olevat nitriitit taas antavat jopa syövältä suojaavaa vaikutusta.

Miten sinä luulet elimistön erottavan onko nitriitti lisätty vai kuuluuko se osana tuotteeseen, jota mätät suuhun? Sama pätee fruktoosiin, eli hedelmäsokeriin. Metaboliset reitit ovat 100% samat ja biokemialliset reitit nitriiteistä nitrosamiineihin samat. Nitrosamiineja voi eliminoida C-vitamiinilla, eli ilmeisesti jos syö lihaa johon niitä on pumpattu, kannattaa syödä myös C-vitamiinia ohessa. Tämä selittäisi myös sitä miksi hedelmät voivat olla järkeviä kylkiäisiä, ellei sitten hedelmät lisää ruokahalua tai tuota rasvamaksaa jos niitä liikaa syö.

Vatsasyövän osalta metatutkimuksia on tehty esimerkiksi tämä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690057/ ja siinäkään ei mitään varmaa ole, mutta ehkä nitraatit voi suojata ja nitriitit yhdessä NDMA:n kanssa lisätä syöpää, oli lähde niiden mikä tahansa "In summary, this meta-analysis suggested that dietary nitrates intake was associated with a reduced risk of gastric cancer, and high consumption of nitrites and NDMA could increase the risk."

Vierailija
29/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liki 20 v. kasvissyöjänä; aina oli jotain vatsavaivaa - paitsi kun olin ulkomailla, jostain syystä.

Viimeiset n. 4 v. sekaravinnon syöjä, eikä edes (satunainen) pikaruoka aiheuta vastaavaa. Vain kouluruoka (opettaja kun olen) sotkee vatsan aika-ajoin ja siksi pyrin sitä välttämään.

25 vuotta kasvissyöjänä, eikä oikeastaan mitään vatsavaivoja koko sinä aikana, eikä juuri muitakaan vaivoja (esim. nuhan saan ehkä joka kolmas tai neljäs vuosi). Huonommin vatsani voi silloin joskus teininä, kun söin vielä lihaa, eli tapauskohtaista.

Mitä kasviksia syöt?

No käytännössä kaikkia muita paitsi punajuurta ja kurpitsoja, koska niistä en pidä.

Vierailija
30/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö kuin niillä, jotka luulevat, että kotimaassa tulee vatsavaivoja ylikäsitellystä maidosta, mutta ulkomailla se maito on niin erilaista, ettei vatsavaivoja tule. Eli suuri osa vatsavaivoista kotimaassa johtuu siitä elätystä arjesta, stressistä (kotona ja töissä), istumatyöstä, kiristävistä vaatteista jne. Oireet helpottavat lomalla, kun ei stressaa ja päällä on vain kesämekko ;).

Mutta muuten itse asiaan: se on ihan merkki terveydestä, että siellä suolistossa muodostuu kaasua. Jos ei muodostu, kannattaa olla huolissaan. Suolistokaasut kertovat terveestä ja toimivasta bakteerifloorasta, jonka seurauksena myös syöpäriski ja muiden sairauksien riski pienenee. Jos sitten kyse on siitä, että vatsa on oikeasti sekaisin, ulosteet löysällä ja vessaan pitää syöksyä, ettei mene housuun (jos nyt edes ehtii ajoissa), on vika todennäköisesti siinä, että herkkävatsaisen ruokavaliossa on liikaa ns. FODMAPeja eli huonosti imeytyviä, pitkäkestjuisia, fermetoituvia hiilihydraatteja. Silloin kannattaa vältellä niitä kasviksia, joissa näitä yhdisteitä on eniten (kaalit, sipuli, pavut, herneet, sienet, monet kivelliset hedelmät, vesimeloni, ksylitoli, sorbitoli, muut makeutusaineet, hunaja, laktoosi) ja suosia muita kasviksia (kurkku, tomaatti, lehti- ym. salaattikasvit, paprika, porkkana, kesäkurpitsa, kurpitsa, marjat, sitrushedelmät, kiivi, viinirypäleet). Lisäksi kannattaa vähentää täysjyvä vehnä, ohran ja rukiin määrää, jos syö paljon viljatuotteita. Täyjyväkauraa, hirssiä, tattaria jne. voi FODMAP-herkkäkin käyttää rauhassa.

Minun mahassani ei ole mitään FODMAP-hetkkyyttä. 

Minulla ei varsinaisesti ole ripulia. Piereskellä ei uskalla koska perästä saattaa samalla tulla jotain kirkasta limaista ...mitä lie.

Samoin kun on iso hätä niin suolessa tuntuu olevan kovasti elämää. Hornii siihen tyyliin. Uloste ei ole yhtenäistä vaan enemmän suoli ampuu harvakseltaan jotain klönttejä.

ap.

Vierailija
31/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä ja lihonut viime aikoina niin, että maha pömpöttää.
Perjantaina tein kaalilaatikkoa ja raastesalaattia kaalista.

Sitä sitten söin kolmena päivänä peräkkäin, kun muut eivät syöneet ja nyt ei pömpötä mahakaan.

Järkyttäviä pieruja lasketella saanut ja vatsa kuralla ettei vessaan meinaa keretä.
Omalla kohdalla kaali ja hernekeitto ei sovi vatsalle, mutta muuten kestää kasviksia hyvin.

En tajua, trollaatko vai mitä tämä tarkoittaa??

Vierailija
32/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö marjoja

Vierailija
33/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako jo homma rauhoittua vai syötkö vielä kasvista mitä ilmeisemmin isoja määriä?

Vierailija
34/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako jo homma rauhoittua vai syötkö vielä kasvista mitä ilmeisemmin isoja määriä?

Olen kyllä yrittänyt palata normaaliin ja  ajattelin että pidemmän ajan kuluessa palaan lähemmäs suositeltua "lautasmallia". 

Tykkään kasviksista mutta näköjään liika on liikaa,

ap.

Vierailija
35/36 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset EIVÄT OLE HYVÄKSI VATSALLE JA SUOLISTOLLE! Tätä propagandaa jaksetaan silti levittää. Lue kunnollista tutkimustietoa, niin huomaat että kannattaa syödä paljon rasvaa ja lihaa. Hiilarit kokonaan pois. Kasviksia ei ihminen tarvitse elääkseen, mutta rasvaa ja lihaa tarvitsee.

Yksi foliohattupää on taas lukenut itse itsensä guruksi julistaneen "asiantuntijan" nettisivuillaan paljastamista salaliittoteorioista. Vitsi, kun nää tyypit on hauskoja fanaattisessa uskossaan.

Yhtä hauskoja, kuin ne, jotka luulee tekevänsä ympäristöystävällisen valinnan syömällä soijaa/tofua lihan sijasta...

Vierailija
36/36 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset