Kannattaako mielialalääke ottaa aamulla vai illalla?
Masennus ja ahdistus olleet vuosia ja lääkkeitä käyttänyt on-offina. Nyt on pakko taas ottaa lääkkeet käyttöön. Kyseessä Sertralin. Otanko nyt illalla vai aamulla?
Kommentit (13)
Olen aina ottanut iltaisin, ehkä kokeilen nyt tuota aamulla ottamista.
Ap
Kysypä lääkäriltä, jolta lääkkeet sait. Aamuisin ne mun tietääkseni yleensä otetaan?
Jos lääke on unta tukeva kuten mirtazapin tai vastaava niin silloin se kuuluu ottaa iltaisin. Masennukseen kun usein liittyy unettomuuttaa tai katkonaista unta. Jos tällaista vaivaa ei maksennuksen ohella ole, niin kaipa sen lääkkeen voi ottaa aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko ecitolapram aamulla vai illalla.
Haluaisi kuulla kokemuksia.
Täällä vaikea kommentoida yksittäistapausta eli ap:lle lääkärin ohjeen mukaan. Yleisesti uneen vaikuttavat eli väsyttävät lääkkeet otetaan iltaisin ja muut aamuisin. Tai sekä että jos lääkkeen vaikutusaika on lyhyt
Miten olet aiemmin ottanut, kokeile sitä tapaa?
Lääkäri voi sanoa ihan mitä tahansa. Mä olen ollut jäädä auton alle, kun nuorena kiltisti kuuntelin lääkäriä ja otin aamulla. Mieluiten kokemuksen kuin tiukan ohjeistuksen mukaan.
Mulla taisi olla ohjeena, että aamulla. Mutta onkohan sillä kovin suurta merkitystä... kunhan ottaa aina suht samaan aikaan.