Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kasvisruoka loppujen lopuksi paksusuolelle terveellistä?

Vierailija
15.10.2018 |

Mielestäni kun olen lisännyt kasviksia ruokavaliossa muutaman vuoden aikana, niin alkaa tuntua että suoli ei siitä oikein tykkää.

Mm. jos pieraisee niin saattaa päräyttää "limaa" housuihin.

Onko normaalia? Tällä hetkellä syön paljon kurpitsaa, mangoldia, lehtikaalia, pavun palkoja etupäässä.

Alkaa vähän tympimään.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjillä on kyllä paljon vähemmän suolistosyöpiä kuin paljon lihaa syövillä.

Mutta kaalit ja pavut voi olla monelle herkkävatsaiselle liikaa, onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua FOPMAP-ruokavalioon.

Vierailija
2/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näemmä ole kenelläkään mielipidettä "oikeaan asiaan"? 

Syö tässä nyt kasviksia kun per*e ei tahdo kestää.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjillä on kyllä paljon vähemmän suolistosyöpiä kuin paljon lihaa syövillä.

Mutta kaalit ja pavut voi olla monelle herkkävatsaiselle liikaa, onneksi on muitakin vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua FOPMAP-ruokavalioon.

Ahaa!

Kiitos.

Jos se johtuisikin joistain tietyistä kasviksista niin välttelisi niitä

ap.

Vierailija
4/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö kasviksia, jos voit niistä huonosti. Käytä aivojasi ja syö siten kuin oma kroppa haluaa.

Vierailija
5/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä syö kasviksia, jos voit niistä huonosti. Käytä aivojasi ja syö siten kuin oma kroppa haluaa.

No mutta kun olen kasvattanut niitä kasviksia syötäväksi ja kaipasin sitä että onko kenelläkään muulla samoja kokemuksia. Kasvatan sitten muuta jos johtuu tietyistä kasviksista.

Eipä ole kukaan pitänyt palopuheita että kaikille kavikset ei sovi.

ap.

Vierailija
6/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liki 20 v. kasvissyöjänä; aina oli jotain vatsavaivaa - paitsi kun olin ulkomailla, jostain syystä.

Viimeiset n. 4 v. sekaravinnon syöjä, eikä edes (satunainen) pikaruoka aiheuta vastaavaa. Vain kouluruoka (opettaja kun olen) sotkee vatsan aika-ajoin ja siksi pyrin sitä välttämään.

Vierailija
7/36 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmavaivat loppuvat kun pysyy kasvisruoassa,suolisto tottuu.

Vierailija
9/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin pska lentää, en siis syö lihaa enkä kanaa. Kalaa todella harvoin ja siitäkin haluan eroon. Esim tänään en ole vielä syönyt mitään mutta olen käynyt 3 x kakkulilla

Vierailija
10/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että ei ole tullut mieleen johtuvan tietyistä kasviksista?

Vierailija
11/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmavaivat loppuvat kun pysyy kasvisruoassa,suolisto tottuu.

Ei kaikilla. Minä olin vuoden vegaaniruualla, jatkuvat pahat ilmavaivat ja maha lähes päivittäin ripulilla. Yhtään ei tilanne helpottanut tuona aikana.

Vierailija
12/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että ei ole tullut mieleen johtuvan tietyistä kasviksista?

Miksi olisi tullut. 

Enkä edes ole vakuuttunut että vaivat johtuisi niistä tietyistä kasvikista joiden oletetaan olevan jotenkin syypäitä.

Oletan tällä hetkellä että koko "vihreä" arsenaali on vaivojen aiheuttaja tai niiden liian iso osuus. Voihan olla että juurekset olisi suoliystävällisempiä.

(Tuli korjoitusvirhe avaukseen, jäi pilkku pois. En syö pavunpalkoja pääasiassa vaan ed. mainittuja kasviksia pääasiassa.)

ap.

Vierailija
13/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksissa on paljon nitriittejä jotka muuttuvat nitrosamiineiksi. Nitrosamiinit aiheuttavat syöpää. Kasvissyönnin edut on mitattu kohdistamalla otanta siten, että lihansyönti näyttää huonommalta. Lihansyönnissä verrataan lähes poikkeuksetta prosessoitua lihaa kuten McDonalds.

Suoliston hyvinvointiin vaikuttaa mikrobiston tuottamat entsyymit. Riippuen kunkin ihmisen suolistomikrobiston koostumuksesta, kasvisruokavalio voi tuottaa enemmän haitallisia entsyymeitä suhteessa liharuokavalioon.

Yksiselitteistä vastausta ei siis ole ja tutkimus näiden alueiden osalta on erittäin heikkolaatuista. Replikoituja kausaalisia tutkimuksia ei ole olemassa. Yritysten maksamia korrelatiivisia tutkimuksia löytyy pilvin pimein.

Vierailija
14/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liki 20 v. kasvissyöjänä; aina oli jotain vatsavaivaa - paitsi kun olin ulkomailla, jostain syystä.

Viimeiset n. 4 v. sekaravinnon syöjä, eikä edes (satunainen) pikaruoka aiheuta vastaavaa. Vain kouluruoka (opettaja kun olen) sotkee vatsan aika-ajoin ja siksi pyrin sitä välttämään.

25 vuotta kasvissyöjänä, eikä oikeastaan mitään vatsavaivoja koko sinä aikana, eikä juuri muitakaan vaivoja (esim. nuhan saan ehkä joka kolmas tai neljäs vuosi). Huonommin vatsani voi silloin joskus teininä, kun söin vielä lihaa, eli tapauskohtaista.

Vierailija
15/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset EIVÄT OLE HYVÄKSI VATSALLE JA SUOLISTOLLE! Tätä propagandaa jaksetaan silti levittää. Lue kunnollista tutkimustietoa, niin huomaat että kannattaa syödä paljon rasvaa ja lihaa. Hiilarit kokonaan pois. Kasviksia ei ihminen tarvitse elääkseen, mutta rasvaa ja lihaa tarvitsee.

Vierailija
16/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset EIVÄT OLE HYVÄKSI VATSALLE JA SUOLISTOLLE! Tätä propagandaa jaksetaan silti levittää. Lue kunnollista tutkimustietoa, niin huomaat että kannattaa syödä paljon rasvaa ja lihaa. Hiilarit kokonaan pois. Kasviksia ei ihminen tarvitse elääkseen, mutta rasvaa ja lihaa tarvitsee.

Justiinsa.. En haluaisi nähdä missä kunnossa sun verisuonesi ovat.

Vierailija
17/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa.. En haluaisi nähdä missä kunnossa sun verisuonesi ovat.

Avaisitko vähän

Vierailija
18/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä ja lihonut viime aikoina niin, että maha pömpöttää.

Perjantaina tein kaalilaatikkoa ja raastesalaattia kaalista.

Sitä sitten söin kolmena päivänä peräkkäin, kun muut eivät syöneet ja nyt ei pömpötä mahakaan.

Järkyttäviä pieruja lasketella saanut ja vatsa kuralla ettei vessaan meinaa keretä.

Omalla kohdalla kaali ja hernekeitto ei sovi vatsalle, mutta muuten kestää kasviksia hyvin.

Vierailija
19/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta kasvissyöjänä, eikä oikeastaan mitään vatsavaivoja koko sinä aikana, eikä juuri muitakaan vaivoja (esim. nuhan saan ehkä joka kolmas tai neljäs vuosi). Huonommin vatsani voi silloin joskus teininä, kun söin vielä lihaa, eli tapauskohtaista.

Mitä kasviksia syöt?

Vierailija
20/36 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän joutunut perehtymään tähän asiaan lapsen ärtyvän suolen oireyhtymän vuoksi. Suosittelen, että googletat FODMAP-ruokavalion ja katsot siitä ne kasvikset, jotka ärtyvän suolen oireyhtymässä aiheuttavat tyypillisesti oireita ja kokeilet syödä muita kasviksia. Sittenpähän selviää, johtuuko siitä. Noin muuten monet kasvikset, kuten maa-artisokka, aiheuttavat ilmavaivoja ihan tervesuolistoisillekin sisältämänsä inuliinin takia. Sitä on selitetty ihan normaaliksi ilmiöksi. Suolistolle tekee ihan hyvää, että osa ruoasta on välillä vaikea sulattaa ja sillä on sitten kai hyviä vaikutuksia suoliston bakteerikantaan. Mutta rajansa siis kaikella, ei mahan ole tarkoitus olla koko ajan kuin potkupallo tai kärsiä ripulista tms.