Mitä kuukautissuojia käytätte?
Mä käytän kuukuppia, yöllä lisäksi kestositeitä. Kuppia oon käyttänyt kymmenisen vuotta. Kertakäyttöiset kuukautissuojat eivät oikein sovi mulle.
Kommentit (69)
Olen omistanut 2004-5 kuukupin. Koin pesun varsinkin yleisissä vessoista ja säilytyksen vaivalloiseksi. Siirryin tamponiin vuosiksi. Synnytyksen jälkeen en ole halunnut työntää sisälleni asioita vaan siirryin siteeseen. Valitsin ekologisen vuokkosen biohajoavan siteen. En ole vaihtamassa sitä lähitulevaisuudessa muihin. Eli kaikille kuukuppi vain ei ole oike valinta, kyse ei aina ole myöskään ”uuden pelosta”, vaan ihan käyttömukavuus.
Vuokkoset sensitive. Itselläni herkkä iho ja nämä ovat todella hyvin sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuämpäriä, kun on niin runsaat vuodot.
No mä kyllä tarttisin ekoina vuotopäivinä kuuämpäriä. Nytkin tulin yhtenä päivänä tunnissa kuppi täyteen.
Ap
Ohis, mutta mulla tuli kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuneen vuotohäiriön vuoksi valehtelematta vartissa kuppi täyteen. Ja hirveitä sormenpaksuisia veriklimppejä mukana, oli aivan mahdotonta rumbaa. Nyt kun sain Thyroxinit käyttöön, niin menkat loppuivat kokonaan. Ehkä tämä on kuitenkin vähän parempi, en tiedä? :D
Käytän vähän kaikkea, Diva-kuppia ja Vuokkosia ja Tampaxeja. Silleen tarpeen mukaan. Itseäkin kyllä harmittaa luonnon yletön roskaaminen, mutta taidan olla henkisesti liian laiska ompelemaan jotain kestositeitä.
Silloin kun minulla ei vielä ollut hormonikierukkaa, käytin kuukautiskuppia ja sidettä yhtäaikaa. Nyt riittää pikkuhousunsuoja. Siteet ja pikkuhousunsuojat ovat kestoa ja kertakäyttöistä, tilanteesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut 2004-5 kuukupin. Koin pesun varsinkin yleisissä vessoista ja säilytyksen vaivalloiseksi. Siirryin tamponiin vuosiksi. Synnytyksen jälkeen en ole halunnut työntää sisälleni asioita vaan siirryin siteeseen. Valitsin ekologisen vuokkosen biohajoavan siteen. En ole vaihtamassa sitä lähitulevaisuudessa muihin. Eli kaikille kuukuppi vain ei ole oike valinta, kyse ei aina ole myöskään ”uuden pelosta”, vaan ihan käyttömukavuus.
Minusta taas kupin paras puoli on se, ettei sitä tarvitse tyhjentää yleisissä vessoissa. Tyhjennysväli on paljon pidempi kuin minkään muun suojan vaihtoväli. Jos menkat ovat normaalit, yleensä riittää tyhjennys aamuin illoin eli ihan kotivessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuämpäriä, kun on niin runsaat vuodot.
No mä kyllä tarttisin ekoina vuotopäivinä kuuämpäriä. Nytkin tulin yhtenä päivänä tunnissa kuppi täyteen.
ApEikö niitä kuppeja ole erikokoisia, vai onko sulla jo maxivetoinen käytössä?
On mulla se kakkoskoon kuppi käytössä, siksi vaihdoinkin isompaan, kun vuoto on runsaampaa. Nää tämän kuun menkat oli kyllä ennätys. Vaikka söin ibuprofeeniakin, mulla tuli päiväsaikaan varmasti ainakin viisi ohivuotoa, kun kuppi täyttyi niin nopeasti. Pitää vissiin alkaa käyttää ekoina päivinä lisäsidettä päivälläkin.
Ap
Varaa aika gynelle. Ei kuulosta enää normaalilta runsaalta vuodolta. Tuollaiseen verilöylyyn toki tottuu ajan mittaan, mutta sen syy kannattaisi tutkia. [/quote
Ja mittauttaa kaikki varastorauta ja hemoglobiiniarvot ainakin.
Niin, mikä se runsaitten kuukautisten raja sitten on? Ennen kuukuppien keksimistä ei ollut oikein mitään helppoa tapaa mitata vuodon määrää.
Epäilen että tuskin vieläkään on mitään kliinistä määritelmää tyyliin xx ml/kg. Jos miehilläkin olisi kuukautiset, olisi jo varmaan keksitty joku pölynimurin kaltainen laite jolla ne veret saisi imaistua kerralla pois eikä tarttisi päiväkausia kitua. Mutta sittenkin olisi varmaan ihmisiä jotka tuumaisi että kyllä ne siteet on vaan paljon parempiaKyllä tietääkseni kliininen määritelmä on 80 ml.
Tässä videossa on harvinaisen hyvin avattu sitä, mikä määrä on normaalia ja mikä ei. On siis tuon uutisen lopussa tuo video. Ainakin kupin käyttäjät pystyvät aika hyvin arvioimaan, missä määrissä itse mennään.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/bba4e1e5-7194-44e4-87f7-b73c858…
Ja vastaus kysymykseen, kuppia käytän. Runsaina päivinä isoa ja niukkoina pientä. Jos ei ole niin runsaat menkat, että täytyy ns. tien päällä olla tyhjäilemässä, niin on kyllä kätevä kuin mikä. En vaihtais mihinkään muuhun, viimeisenä siteisiin.
Vaikka sinä osaisit ei tarkoita, että kaikki osaisivat. Todellakaan.
Joko hajuaistisi on huono, liikut vain ruusuntuoksuisten seurapiirinaisten parissa tai et viitsi myöntää itsellesi, että kyllä niissä monissa julkisissa tiloissa (varsinkin wc:ssä) törmää aina aika ajoin voimakkaaseenkin pillunkäryyn ja menkkahajuihin. Minä en ole mikään maailman ainoa ihminen, joka nämä hajut sen kummemmin haistelematta haistaa. Palstallakin on ollut asiasta puhetta monta kertaa viime vuosien aikana.
Huono yritys ja aika loppuunkulunutkin. Se on selvästi useille (huonosti hygieniastaan huolta pitävälle ja huonoa omatuntoa roskaamisesta potevalle?) siteiden käyttäjille kova paikka joutua vastakkain omien epämiellyttävien ja epäekologisten valintojensa kanssa. Ei keksitä muuta kuin väsyneitä hyökkäyksiä ja pervoja selityksiä kuukautissuojien haistelusta (mitä se teistä itsestä kertoo) eikä pystytä millään myöntämään, että valitettavasti joillakin ihan tavallisillakin naisilla hygienia on vielä tänäkin päivänä vähän enemmän kuin "vähän" hakusessa ja kuka tahansa normaalilla hajuaistilla varustettu pystyy sellaisen havaitsemaan, ihan tahtomattaankin.
Mitään tosiasiallista syytähän kuukupin käyttämättömyydelle ei ole, paitsi korkeintaan prolapsoitunut emätin tai vaikea vulvodynia. Yleisin syy parjata ja vältellä kuppia on pelko, epävarmuus ja häpeä. Kun ei uskalleta kokeilla mitään uutta, ja halutaan pysyä mainostajien naisille määrittelemissä sopivan rajoissa, eli olla nk. normaaleja kuten sanoitkin. Pelätään patologisesti omaa anatomiaa tai kannetaan jotain syviä seksuaalisia traumoja mitä ei haluta myöntää edes itselle.
"Kuukuppi on ällöttävä enkä haluu mitään tulehduksii, iik"